Η ΑΡΜΟΝΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟ
καθηγητή Τμήματος Μουσικών Σπουδών Φιλοσοφικής Σχολής
Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
κοσμήτωρ
Διεθνούς Επιστημονικής Εταιρείας
Το καινούργιο βιβλίο του καθηγητή Χαρ. Σπυρίδη με τίτλο «Η
ΑΡΜΟΝΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟ» είναι γεγονός.
Ο Ηράκλειτος δέχεται ως αρχή και στοιχείο των όντων το «ἀείζῳον
πῦρ». Τα πάντα προέρχονται από το πυρ και στο πυρ καταλήγουν φθειρόμενα.
Η βαθυστόχαστη, η γριφώδης και πλήρης αποκρύφων γνώσεων φιλοσοφική διδασκαλία
του Ηρακλείτου έγινε η αιτία να τον αποκαλούν «σκοτεινό» φιλόσοφο.
Συμβολικώς το «σκοτεινόν» του φιλοσόφου αποδίδεται δια
του μαύρου χρώματος του εξωφύλλου και το «ἀείζῳον πῦρ» συμβολίζουν οι φλόγες που
το περιβάλλουν.
Με λεπτομερή κι ουσιαστική ανάλυση συγκεκριμένων
Ηρακλειτείων αποσπασμάτων προβάλλεται ο Ηράκλειτος ως ο πρώτος θεωρητικός μελετητής
αφενός όλων των ειδών της Μουσικής Αρμονίας κι αφετέρου του μηχανισμού
λειτουργίας των εγχόρδων μουσικών οργάνων με δοξάρι· ανασκευάζοντας την σημερινή άποψη ότι αυτός
ήτο ο Γάλλος Μαθηματικός και Φυσικός Jean-Marie Duhamel (1797-1872).
Μ’ αυτήν την επιστημονική μου εργασία αποδεικνύεται ότι έγχορδα μουσικά
όργανα με δοξάρι όντως υπήρχαν τον 8ο π.Χ. αιώνα και
παρατίθενται τεκμήρια (ζωγραφικές και γλυπτές παραστάσεις του 8ου,
του 5ου και του 3ου π.Χ. αιώνων).
Τοιουτοτρόπως μεταφέρονται 16-17
ολόκληρους αιώνες προς το αρχαιότερο τα μέχρι σήμερα αποδεκτά χρονολογικά όρια
της εμφανίσεως των εγχόρδων μουσικών οργάνων με δοξάρι και αυτό αποτελεί
μουσικολογικό γεγονός εξαιρετικά υψίστης σημασίας και σπουδαιότητος.
Η ύλη του βιβλίου είναι εντελώς πρωτότυπη κι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, όπως διαπιστώνει κανείς από τα παρατιθέμενα περιεχόμενά του.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
|
7
|
Ηράκλειτος Βλόσωνος ή Ηράκωνος, ο Εφέσιος
|
13
|
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ: ΟΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΜΟΝΙΑ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΥ
|
25
|
Εντροπία
|
25
|
Γενίκευση της «διαδικασίας του Αρχύτου»
|
35
|
Ηρακλείτεια ενάντια ή αντίξοα
|
36
|
Περί του Λόγου
|
42
|
Περί Αρμονίας
|
45
|
Ιεράρχηση των συμφωνιών δια του Συμμίσγειν
|
54
|
Ιεράρχηση αρμονιών
|
57
|
Η σφιγξ και η αφανής αρμονία (2, 3, 4)
|
77
|
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΑΡΜΟΝΙΑ
|
83
|
Περί του αποσπάσματος υπ’ αριθμόν 51
|
83
|
Δύναμη επαναφοράς – δύναμη αδρανείας:
τα αντίξοα που προκαλούν ταλάντωση
|
92
|
Δυνάμεις τριβής
|
93
|
Η Φυσική των εγχόρδων μουσικών οργάνων με δοξάρι
|
98
|
Στροφικά στάσιμα κύματα
|
114
|
Αρχαιοελληνικά έγχορδα μουσικά όργανα με δοξάρι
|
116
|
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
143
|
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ, ΑΡΜΟΝΙΑ, ΠΥΡ, ΕΝΤΡΟΠΙΑ, ΑΝΤΙΞΟΑ, ΕΝΑΝΤΙΑ, ΑΡΧΥΤΑΣ, ΣΦΙΓΓΑ, ΕΦΕΣΟΣ, ΑΔΡΑΝΕΙΑ, ΤΡΙΒΗ, ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ, ΕΓΧΟΡΔΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ, ΜΟΥΣΙΚΗ, ΣΤΑΣΙΜΑ ΚΥΜΑΤΑ, ΔΟΞΑΡΙ, ΣΠΥΡΙΔΗΣ
|
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook