Τα αρχαία άλογα της Χίου, που έγιναν τα «άλογα του Αγίου Μάρκου» της Βενετίας…

Τα αρχαία άλογα της Χίου,
που έγιναν
τα «άλογα του Αγίου Μάρκου»…

Από τον Ναπολέοντα μέχρι τους Ναζί:
Τα 10 πιο διαβόητα λεηλατημένα έργα τέχνης

Οι Ρωμαίοι, οι Ναζί, οι βικτωριανοί, οι Βρετανοί,
όλοι αυτοί οι άρπαγες έχουν κλέψει όλα τα ανεκτίμητα έργα!
Παρακάτω οι πιο συγκλονιστικές κλοπές έργων τέχνης
των τελευταίων δύο χιλιετιών…

 Τα αρχαία χάλκινα άλογα του Λυσίππου, από την Χίο,
σήμερα στον Άγιο Μάρκο στην Βενετία...
Φωτογραφία: Leemage / Getty Images

«Η λεηλασία αποτελεί μέρος της ανθρώπινης συμπεριφοράς από την αρχαιότητα. Οι Ρωμαίοι την κατάφεραν στην πρώτη τους κατάκτηση, το 396 π.Χ. Αφαίρεσαν από την πόλη Veii οτιδήποτε πολύτιμο και καθιέρωσαν ένα πρότυπο λεηλασίας, που διήρκεσε πάνω από 2.000 χρόνια...
Μόλις το 1815 το Συνέδριο της Βιέννης έκανε την πρώτη σοβαρή προσπάθεια για την αποκατάσταση των λεηλατημένων έργων τέχνης μετά τις συγκρούσεις.
Μετά τους Ρωμαίους έγινε η συνήθης πρακτική για έναν νικητή: Να κλέβει όλον τον θησαυρό από τους κατακτημένους. Η λεία έδωσε χρήματα στον κατακτητή να πληρώσει τις στρατιωτικές εκστρατείες του…
Οι Βίκινγκς, οι κονκισταδόροι, οι μεσαιωνικοί πρίγκηπες, και αργότερα ο Ναπολέων, ο Χίτλερ και ο Στάλιν λεηλάτησαν σε επική κλίμακα...
Σήμερα, η Interpol έχει πάνω από 35.000 κλεμμένα αντικείμενα στην βάση δεδομένων της κλεμμένης τέχνης της - και οι κλοπές έργων τέχνης συνεχίζουν…

Παρακάτω, είναι 10 από τα σημαντικότερα έργα τέχνης που έχουν ποτέ λεηλατηθεί. Παραδόξως, πολλές από τις τοποθεσίες τους είναι… γνωστές! Αλλά λόγω του χρόνου και των επιπλοκών στο Διεθνές Δίκαιο, παραμένουν εκεί που είναι ... προς το παρόν…», λέει το άρθρο.

Και ξεκινά τον κατάλογο, με πρώτο-πρώτο έργο τα χάλκινα άλογα του Λυσίππου, από την Χίο, που κατέληξαν να είναι γνωστά με το όνομα του κλεπταποδόχου «άλογα του Αγίου Μάρκου»…
Πρόκειται για ένα χάλκινο σύνολο τεσσάρων αλόγων, ένα ελληνικό έργο τέχνης, πιθανότατα έργο του Έλληνα γλύπτη Λυσσίππου (ο οποίος εργάσθηκε για τον Μέγα Αλέξανδρο), που κάποιοι λένε ότι αρχικώς κοσμούσαν το νησί της Χίου, αλλά κλέφτηκαν γύρω στο 330 μ.Χ. από «κάπου απ’ την Ελλάδα», από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο, ο οποίος τα έβαλε με υπερηφάνεια στην νέα πρωτεύουσά του, την Κωνσταντινούπολη, στην θριαμβευτική πύλη, που οδηγούσε στον Ιππόδρομο.
Το 1204 ξανα-κλέφθηκαν από τον Doge Enrico Dandolo, στην Δ΄ Σταυροφορία! Ο Dandolo τα έβαλε στην βεράντα της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου στην Βενετία, όπου έμειναν μέχρι το 1797.
Τότε ήταν η σειρά του Ναπολέοντα για να τα… ξανα-χτυπήσει. Τα ετοποθέτησε επάνω στην Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι! Κάποια στιγμή, ο Ναπολέων διέταξε να λειωθούν για να γίνουν… μπάλλες για κανόνια, αλλά το χυτήριο… αρνήθηκε (διότι τα άλογα ήταν κατασκευασμένα από… λάθος κράμα)! Οι κατακτητές-σύμμαχοι τα έστειλαν πίσω στην Βενετία μετά την πτώση του Ναπολέοντα το 1815. Σήμερα εξακολουθούν να ευρίσκονται στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου στην Βενετία.

Τα άλλα 9 έργα, κατά το άρθρο, είναι:
- Το «Dove with Green Peas» (του 1911), του Pablo Picasso.
- Το «Place de la Concorde» (του 1875), του Edgar Degas.
- Το «Ο Γάμος στην Κανά» (του 1563), του Paolo Veronese.
- Η «Προτομή της Βασίλισσας Νεφερτίτης» (του 1345 π.Χ.), από τον γλύπτη του φαραώ Τούθμωσι.
- Η χρυσή νεκρική θανάτου του βασιλιά Kofi Karikari, του 1837-1884.
- Η «The Art of Painting» (του 1665), του Johannes Vermeer.
- Η «The Nativity with St. Francis and St. Lawrence» (του 1609), του Καραβάτζιο.
- Το «Πορτραίτο ενός νεαρού άνδρα» (του 1513), του Ραφαήλ.
- Το «Reclining Nude» (του 1969), του Henry Moore.

ΠΗΓΗ: Guardian, 13.11.2014.

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: ΧΙΟΣ, ΑΙΓΑΙΟ, ΑΛΟΓΑ, ΛΥΣΙΠΠΟΣ, ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΒΙΕΝΝΗΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, ΒΙΕΝΝΗ, ΒΙΚΙΝΓΚΣ, ΚΟΝΚΙΣΤΑΔΟΡΟΙ, ΝΑΠΟΛΕΩΝ, ΧΙΤΛΕΡ, ΣΤΑΛΙΝ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΣ, ΔΑΝΔΟΛΟΣ, ΝΤΑΝΤΟΛΟ, ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ, ΑΨΙΔΑ ΘΡΙΑΜΒΟΥ, ΠΑΡΙΣΙ, ΠΑΡΙΣΙΟΙ, ΒΕΝΕΤΙΑ, ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ, ΕΝΕΤΙΑ, ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΚΟΥ, ΠΙΚΑΣΟ, ΝΤΕΓΚΑ, ΒΕΡΟΝΕΖΕ, ΝΕΦΕΡΤΙΤΗ, ΤΟΥΘΜΩΣΙΣ, ΦΑΡΑΩ, ΚΑΡΑΒΑΤΖΙΟ, ΡΑΦΑΗΛ, ΜΟΥΡ



Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ