«Μάγια μ’ έκανες» - παραδοσιακό Μικράς Ασίας - Τραγουδιόταν στα παράλια της Μικράς Ασίας, καθώς και σε ορισμένα νησιά μας! - του Δημ. Θωμαδάκη

«Μάγια μ’ έκανες»
Παραδοσιακό Μικράς Ασίας

Τραγουδιόταν στα παράλια της Μικράς Ασίας, καθώς και σε ορισμένα νησιά μας!

Του Δημήτρη Θωμαδάκη

Με ιδιαίτερη προσωπική συγκίνηση από τις μνήμες και τις μεταλαμπαδεύσεις των τριών δικών μου ανθρώπων, που επιβίωσαν από την όλη οικογένεια στο Ρεΐζντερε Ερυθραίας, Ιωνίας Μικράς Ασίας των μαρτυρικών γεγονότων του 1922 (γιαγιά – πατέρας – θεία), προβάλλω ένα από τα πλέον αγαπημένα τους μικρασιατικά τραγούδια. Ένα τραγούδι που με δάκρυα στα μάτια και με τον κόμπο στο λαιμό τους,  μου το δίδαξαν…
Το παραδοσιακό «Μάγια μ’ έκανες» είναι ήχος πλάγιος του δεύτερου του σκληρού χρώματος. Ρυθμός επτάσημος σε μορφή 3+2+2.
Εντοπίζεται στα παράλια της Μικράς Ασίας, καθώς και σε ορισμένα νησιά μας. Καταγράφεται για πρώτη φορά σε παράρτημα της «Φόρμιγγας» (μουσικό εκκλησιαστικό και φιλολογικό περιοδικό του Ωδείου Εθνικής Μουσικής), στις αρχές του 20ού αιώνα από τον Γεώργιο Βασίλα.
Η εικόνα εμφάνισης του παρακάτω video, έχει ληφθεί στην παραλία του Λυθριού (αρχαίες Ερυθρές), με θέα απέναντι τα βουνά της Χίου!

Οι στίχοι:

«Μάγια μ’ έκανες»

Για μάγια –μάγια μ’ έκανες, για μαγεμένο μ’ έχεις (Δέσποινα),
για μάγια –μάγια μ’ έκανες, για μαγεμένο μ’ έχεις (χορωδία),
και μέσα στην αγκάλη σου περιπλεγμένο μ’ έχεις (Δέσποινα),
και μέσα στην αγκάλη σου περιπλεγμένο μ’ έχεις (χορωδία).
Ω, ω, ω μάγια μ’ έκανες (χορωδία),
ω, ω, ω εσύ με τρέλλανες. (χορωδία).

Είναι καρδιές όπου γελούν, είναι καρδιές που κλαίνε (Δέσποινα),
είναι καρδιές όπου γελούν, είναι καρδιές που κλαίνε (χορωδία)
είναι καρδιές όπου πονούν, τον πόνο τους δεν λένε (Δέσποινα),
είναι καρδιές όπου πονούν, τον πόνο τους δεν λένε (χορωδία).
Ω, ω, ω έλα πέρασε (χορωδία),
ω, ω, ω παίξε και γέλασε (χορωδία).

Αχ τις πληγές που μ’ άνοιξες έλα να τις μετρήσεις (Δέσποινα),
αχ τις πληγές που μ’ άνοιξες έλα να τις μετρήσεις (χορωδία),
να ιδείς που δεν γιατρεύονται και δάκρυα να χύσεις (Δέσποινα),
να ιδείς που δεν γιατρεύονται και δάκρυα να χύσεις (χορωδία).
Ω, ω, ω τα ολόμαυρα (χορωδία),
ω, ω, ω να μην τα βάλεις πια (χορωδία).

Μ’ αρνήθηκες αλύπητη, που να σε βρεί το κρίμα (Δέσποινα),
μ’ αρνήθηκες αλύπητη, που να σε βρεί το κρίμα (χορωδία),
και να σε πάρει η θάλασσα στης Μπαρμπαριάς το κύμα (Δέσποινα),
και να σε πάρει η θάλασσα στης Μπαρμπαριάς το κύμα (χορωδία).
Ω, ω, ω πάπια του γιαλού (χορωδία),
ω, ω, ω μην αγαπάς αλλού (χορωδία).

Ω, ω, ω μάγια μ’ έκανες (χορωδία),
ω, ω, ω εσύ με τρέλλανες. (χορωδία).

Τραγουδά η Δέσποινα Πετρούλη-Δασκαλάκη και η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ρεθύμνου.



Στα όργανα συμμετέχουν:
• Πατήρ Γεώργιος Τζάβλας, κανονάκι
• Γεώργιος Αγγελογιαννάκης, λύρα
• Μάρκος Δασκαλάκης, ούτι
• Μανόλης Κοντογιάννης, λαούτο
• Χρήστος Μπαλτσίδης, ούτι
• Αλέξανδρος Μυρωδιάς, ταμπουράς
• Δημήτρης Σολακόγλου, κουτάλια
• Άρης Συσκάκης, βιολί και
• Μανόλης Χριστοδούλου, τουμπελέκι.

Η χορωδιακή, μουσική και γενικά συνολική επιμέλεια του μουσικού αυτού έργου ανήκει στον ακούραστο και καταξιωμένο καθηγητή της Βυζαντινής μουσικής, κ. Ανδρέα Γιακουμάκη! 

Άλλη μια πλήρως επιτυχημένη κατά την γνώμη μου ερμηνεία από την χορωδία του Συλλόγου Ρεθυμνίων Μικρασιατών, που με το συνολικό αυτό πόνημά τους τίμησαν τις μουσικές και όχι μόνον μνήμες των μαρτύρων προγόνων μας στα ματωμένα Μικρασιάτικα Χώματα και εκτιμώ ότι αξίζουν της επιδοκιμασίας όλων μας! Οι κρίσεις δικές σας…

ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ

Α. Γυναίκες:

1. Μαρίτσα Βοριά -Παναγιωτάκη, 2. Κωνσταντίνα Γωνιωτάκη, 3. Γεωργία Δαμβόγλου–Παυλάκη, 4. Μαρία Δασκαλάκη, 5. Κούλα Κανέλλου–Παπαδομανωλάκη, 6. Ελένη Καρπιδάκη–Σκευάκη, 7. Μαρία Κισσανδράκη, 8. Ειρήνη Κλάδου–Παπαδάκη, 9. Βασιλεία Μαρίνου–Καζαβή, 10. Ζαχαρένια Παπαδάκη, 11. Μαρία Πατάκα, 12. Μαρία Πατάκα–Λιουδάκη, 13. Μαρίνα Πατάκα–Καραδάκη, 14. Δέσποινα Πετρούλη–Δασκαλάκη, 15. Μαρία Σαρηγιάννη–Αλεξανδράκη, 16. Ειρήνη Συσκάκη, 17. Γκορτάνα Τανάσκοβιτς, 18. Βενετία Τσομπανάκη–Σταγάκη, 19. Ευαγγελία Τσομπανάκη–Σταματογιαννάκη, 20. Μαρία Χατζησπύρου–Τσαγκαράκη.

Β. Άνδρες:
1. Κυριάκος Αραμπατζόγλου, 2. Αθανάσιος Γιακουμάκης, 3. Κωνσταντίνος Γονιδάκης, 4. Μιχάλης Καραδάκης, 5. Μανόλης Λαμπρίδης, 6. Ισίδωρος Μαρίνος, 7. Σταύρος Μαρίνος, 8. Τάσος Μιχαηλίδης, 9. Ελευθέριος Μιχάλας, 10. Δημήτρης Σολάκογλου, 11. Παρασκευάς Συριανόγλου, 12. Χαράλαμπος Τσομπανάκης.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΣΤΟ Κ.Μ.Σ. & ΣΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΜΕΧΤΙΔΗ

Ακόμη ένα ολόθερμο ευχαριστώ στο Κέντρο Μικρασιάτικων Σπουδών (Κ.Μ.Σ.), καθώς και στον αγαπητό φίλο και συγγραφέα Πέτρο Μεχτίδη, για την ευγενική και ένθερμη συναίνεσή τους ως προς την χρήση του ιστορικού τους υλικού, στην όλη αυτή προσπάθεια δημόσιας ανάδειξης και μεταλαμπάδευσης της μουσικής και όχι μόνο μαρτυρικής κληρονομιάς των προγόνων μας στις αλησμόνητες Μικρασιάτικες Πατρίδες…

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Ρειζντερε, Ερυθραια, Ιωνια, Μικρα Ασια, Μαγια, ηχος πλαγιος του δευτερου, σκληρο χρωμα, επτασημος, Φορμιγξ, περιοδικο, μουσικη, Ωδειο Εθνικης Μουσικης, Βασιλας, Λυθρι, Λιθρι, Ερυθρες, Χιος, μαγεμενος, Πετρουλη-Δασκαλακη, χορωδια, Συλλογος Μικρασιατων Ρεθυμνου, Θωμαδακης
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ