Οι παραστάσεις γλυπτών λιονταριών επεκτάθηκαν από την Κρήτη στην Μεσοποταμία και στην ηπειρωτική Ελλάδα και γέννησαν την επική παράδοση

Οι παραστάσεις γλυπτών λιονταριών
επεκτάθηκαν από την Κρήτη
στην Μεσοποταμία
και την ηπειρωτική Ελλάδα
και γέννησαν την επική παράδοση

Του Γιώργου Λεκάκη


Στο άρθρο «The Poetics of the Cretan Lion: Glyptic and Oral Culture in the Bronze Age Aegean» η Emily SK. Anderson επανεξετάζει την παρουσία του λιονταριού στην Εποχή του Χαλκού και την συμμετοχή και συμβολή του στον ποιητικό πολιτισμό στο Αιγαίο.

Ελλείψει ζωντανών λιονταριών στο νησί, οι αντιπροσωπευτικές ενσαρκώσεις αποτέλεσαν την βάση των συναντήσεων των ανθρώπων με το λιοντάρι. Και οι ιδιαιτερότητες αυτών των αντικειμένων συνέβαλαν ισχυρά στον χαρακτηρισμό του θηρίου.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΑΡΧΑΙΑ ΚΡΗΤΗ, ΕΔΩ.

Λέων σε σφραγιδοκύλινδρο από την Ουρ Μεσοποταμίας,
μια πόλη με έντονη κρητική / ελληνική επιρροή.
Του 2500–2375 π.Χ.
Φιλαδέλφεια Μουσείο Penn, B16747, acq 1928.

Κατά την διάρκεια της Εποχής του Χαλκού, η συντριπτική πλειοψηφία των αναπαραστάσεων λιονταριών στην Κρήτη εμφανίστηκαν στην γλυπτική.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΕΡΙ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ, ΕΔΩ.


Σε σφραγίδες άτομα φορούσαν σταθερά την λεοντή, άρα ήταν σε άμεση σχέση με τον άνθρωπο.

Αυτή η αντιπαράθεση ανθρώπου-λέοντος είχε τόσο φυσικές, όσο και πολιτιστικές διαστάσεις. Αναζωπυρώθηκε από τον χωροχρονικό δυναμισμό της χρήσης των σφραγίδων.

Αυτός ο παραλληλισμός ανθρώπου - θηρίου θεωρείται στο ζωντανό περιβάλλον του, και αναφέρεται και  στις προφορικές παραδόσεις.

Κατά την περίοδο από το Μέσης Εποχής Χαλκού III έως την Ύστερη Εποχή Χαλκού II, μετά από αιώνες ανάπτυξης του θέματος στην Κρήτη, το λιοντάρι στην γλυπτική επεκτάθηκε και στην πρώιμη μυκηναϊκή ηπειρωτική χώρα. Αυτή ήταν μια στιγμή έντονης ενδο-αιγαιακής ανταλλαγής, που είχε γλωσσικές, πρακτικές και υλικές διαστάσεις, και που πιθανότατα είδε την γέννηση της επικής παράδοσης.

Η συγγραφέας υποστηρίζει ότι η επίμονη θέση του θηρίου στην γλυπτική συνέβαλε στην διαμόρφωση της ποιητικής κουλτούρας του Αιγαίου, διαμορφώνοντας μια διαρκή αλλά ρευστή παράλληλη σχέση μεταξύ λιονταριών και ανθρώπων.

Η παράσταση δε, που αναφέρει στο άρθρο συγκριτικά, είναι από την Ουρ της Μεσοποταμίας, που δείχνει και την προς Ανατολάς επίδραση της κρητικής γλυπτικής.

ΠΗΓΗ: AJA, 124.3, 3.8.2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 4.8.2020.

ΛΕΞΕΙΣ: παρασταση, γλυπτο λιονταρι, Κρητη, ηπειρωτικη Ελλαδα, επικη παραδοση, λεονταρι, Εποχη Χαλκου, ποιητικος πολιτισμος, Αιγαιο, λεων, θηριο, γλυπτικη, σφραγιδα, λεοντη, μυκηναικη εποχη, επος, Ουρ Μεσοποταμιας, σφραγιδοκυλινδρος, 2500 πΧ

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ