Φ. Κόντογλου: «Έλα να δεις πού κάθουμαι, πού δουλεύω, πώς ζω. Ούτε μια ντουλάπα έχουμε… Για να βρω ένα χαρτί, ψάχνω μέσα σε σωρούς. Τα σχέδια μου, τα έργα μου είνε μουχλιασμένα, πεταμένα στο χώμα (γιατί το παλάτι μου έχει χάμω χώμα). Αλλά αντέχω, και είμαι βασιλιάς...»…

Φ. Κόντογλου:
«Έλα να δεις πού κάθουμαι, πού δουλεύω, πώς ζω.
Ούτε μια ντουλάπα έχουμε…
Για να βρω ένα χαρτί, ψάχνω μέσα σε σωρούς.
Τα σχέδια μου, τα έργα μου είνε μουχλιασμένα,
πεταμένα στο χώμα
(γιατί το παλάτι μου έχει χάμω χώμα).
Αλλά αντέχω, και είμαι βασιλιάς...»… 

Του Γιώργου Λεκάκη


Ο Ο ζωγράφος / αγιογράφος και λογοτέχνης Φώτης ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ (πραγματικό επίθετο Αποστολέλης, 1895-1965) από τις Κυδωνιές / Αϊβαλί της Μικράς Ασίας, αναζητητής της ελληνικότητας, της ελληνικής παράδοσης, της βυζαντινής εικονογραφίας, ήταν από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της «Γενιάς του ’30» (μαθητές του ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Νίκος Εγγονόπουλος, κ.ά.).

Έγραψε (τουλάχιστον) 19 αὐτόγραφες ἐπιστολές με τήν ὑπογραφή του («Φώτης»), πρός τόν Κωστή Μπαστιά στη Ν. Υόρκη (17) καί τήν Ἀθήνα (2) - Ἀθήνα, 16 Ἰουνίου 1951 - 16 Σεπτεμβρίου 1952, Ρόδος, 6 & 12 Ὀκτωβρίου 1952, καί Ἀθήνα, 19 Δεκεμβρίου 1952 - 23 Νοεμβρίου 1961.

Μια από τις επιστολές του Κόντογλου (αριστερά) προς τον Μπαστιά, το 1952.

Σε μία επιστολή απ’ αυτές με ημερομηνία 17 Ιανουαρίου 1953 από Αθήνα, διαβάζουμε:

«... Τό πιό σπουδαῖο γιά μένα, Κωστῆ, εἶνε πώς σε πίκρανα, χωρίς νά τό θέλω καί χωρίς νά τό φαντάζομαι.

Ἀλλά σοὔγραψα τό παράπονό μου.

Γιά πολλούς δούλεψα καί δουλεύω.

Τόν ἑαυτό μου τον «ὑποπιάζω» μέ δουλειά ἀβάσταχτη, μέ στέρηση, με ἀσκητική ζωή.

Ἔλα νά δεῖς ποῦ κάθουμαι, ποῦ δουλεύω, πῶς ζῶ.

Ἕνας ἀναγνώστης μου πού ἦρθε νά μέ δῇ προχθές, μοῦ εἶπε «Ἀπορῶ μέ τήν ὀλιγάρκειά σου καί μέ τήν στέρηση πού ἔχεις σέ ὅλα».

Οὔτε μιά ντουλάπα ἔχουμε νά βάλουμε τά ροῦχα μας.

4 καρέκλες παλιές, ἕνα παλιοτράπεζο, μιά κασέλλα, τρεῖς βιβλιοθῆκες (πού τίς ἤξερες), κι’ ὅλο τό νοικοκυριό μας.

Γιά νά βρῶ ἕνα χαρτί, ψάχνω μέσα σέ σωρούς.

Τά σχέδια μου, τά ἔργα μου εἶνε μουχλιασμένα, τυλιγμένα, πεταμένα στό χῶμα (γιατί τό παλάτι μου ἔχει χάμω χαλασμένο τσιμέντο καί χῶμα).

Δουλεύω στό σπίτι πλάγι στό τραπέζι πού τρῶμε, καί δίπλα εἶνε τό φτωχό κρεβάτι μας.

Ὁ Μελᾶς ὅταν πρωτοῆρθε νά μέ δεῖ, ἔφριξε.

Ἀλλά ἐγώ, δόξα τῷ θεῷ, ἀντέχω, καί εἶμαι βασιλιᾶς.

Ἄν θέλω δουλειά, εἶνε γιά νά ἀνακουφίσω τούς γύρω μου, κ’ ὕστερα τόν ἑαυτό μου.

Σοὔγραψα ποτέ πῶς ζῶ;

Κανένας δέν τό ξέρει.

Κι’ οὔτε τό γράφω γιά να μέ λυπηθεῖς, ἀλλά γιά νά μή νομίσεις πώς τά λεφτά τά θέλω γιά νά κάνω ἀναπαυτική τή ζωή μου.

Σε ζάλισα.

Συμπάθα με...».

Κάποιες πρωτότυπες θα βρείτε στό Μουσεῖο Χατζηκυριάκου-Γκίκα.

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Ελληνική Βιβλιογραφία". Γ. Λεκάκης "Σύγχρονης Ελλάδος περιήγησις". Γ. Λεκάκης "Ανθολογία Ελλήνων λογοτεχνών". ΒΕΡΓΟΣ, 5.11.2015. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.9.2015.

ΛΕΞΕΙΣ: Φωτης Κοντογλου, Δουλεια, στερηση, ασκητικη ζωη, ντουλαπα, χαρτι, σχεδιο, μουχλα, χωμα, παλατι, βασιλιας, ζωγραφος, αγιογραφος, λογοτεχνης, Αποστολελης, 1895, 1965, Κυδωνιες, Αιβαλι Μικρας Ασιας, Μικρα Ασια, αναζητητης, ελληνικοτητα, ελληνικη παραδοση, βυζαντινη εικονογραφια, Γενια του 30, 1930, Γιαννης Τσαρουχης, Νικος Εγγονοπουλος, αυτογραφη επιστολη, υπογραφη, Κωστης Μπαστιας, Νεα Υορκη, Αθηνα, 1951, 1952, Ροδος, 1961, επιστολες, 1953, ασκηση, ολιγαρκεια, στερηση, ρουχα, βιβλιοθηκη, νοικοκυριο, παλλατι, τραπεζι, κρεβατι, Μελας, λεφτα, Μουσειο Χατζηκυριακου Γκικα, Χατζηκυριακος Γκικας
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ