Του Γιώργου Λεκάκη
Οι θαλάσσιες μεταφορές στην παλαιολιθική
εποχή είναι ένα από τα βασικά ερωτήματα για την κατανόηση της παγκόσμιας
διασποράς σύγχρονων ανθρώπων, που ξεκίνησε πριν από 70.000 - 50.000 χρόνια.
Ωστόσο, παρ’ όλο που τα πρώτα στοιχεία για την θαλάσσια μετανάστευση στην Sahul
/ Σαχούλ (Αυστραλία και Νέα Γουινέα) - ΔΙΑΒΑΣΤΕ το ΕΔΩ - έχουν μελετηθεί εντατικά, η επιτυχής
ανάπτυξη της παλαιολιθικής θαλάσσιας δραστηριότητας είναι ελάχιστα κατανοητή.
Οι άνθρωποι της λίθινης
εποχής διέσχισαν την θάλασσα από την Ταϊβάν στα νησιά Ryukyu της νοτιοδυτικής
Ιαπωνίας, πριν από δεκάδες χιλιάδες χρόνια - και φαίνεται ότι το έκαναν σκόπιμα.
Στη νότια ακτή του νησιού Yonaguni του συμπλέγματος των νησιών Ρίου Κίου, υπάρχει μια μυστηριώδης υποβρύχια πέτρινη δομή, γνωστή ως Yonaguni Monument... |
Οι αρχαιολογικοί χώροι σε πολλά από τα νησιά Ryukyu υποδηλώνουν ότι οι άνθρωποι είχαν φτάσει στα νησιά, πριν από περίπου 30.000 έως 35.000 χρόνια.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΧΑΙΑ ΝΑΥΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΕΔΩ.
Ο Yosuke Kaifu (Πανεπιστήμιο
του Τόκυο) και οι συνάδελφοί του υποψιάζονται ότι οι αρχαίοι άνθρωποι το έκαναν
ταξειδεύοντας βορειοανατολικά από την Ταϊβάν - ένα ταξείδι που περιελάμβανε
διασχίσεις ωκεανών δεκάδων έως εκατοντάδων χιλιομέτρων για να πάνε από νησί σε
νησί!
Οι ερευνητές έχουν επαναλάβει
μερικούς από αυτούς τους πλόες (πειραματική αρχαιολογία), στους ωκεανούς, χρησιμοποιώντας
τις μπαμπού σχεδίες, που, ίσως, θα μπορούσαν να έχουν κατασκευάσει οι άνθρωποι
της Παλαιολιθικής Εποχής…
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ της ΘΑΛΑΣΣΑΣ, ΕΔΩ.
Ένα ερώτημα μένει να απαντηθεί: Επειδή τα νησιά Ριού-Κιού είναι πολύ μακριά για να είναι ορατά από την Ταϊβάν, πώς τα ήξεραν και πήγαιναν σε αυτά, πριν 35.000 χρόνια;
ΠΗΓΗ: Yousuke Kaifu, Tien-Hsia Kuo, Yoshimi Kubota και Sen Jan «Palaeolithic voyage for invisible islands beyond the horizon», στο Scientific Reports, DOI: 10.1038/s41598-020-76831-7, τ. 10, αρ: 19785 (2020), 3 Δεκ. 2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 4.12.2020.
Abstract
How Palaeolithic maritime transportation originated and developed is one
of the key questions to understand the world-wide dispersal of modern humans
that began 70,000–50,000 years ago. However, although the earliest evidence of
maritime migration to Sahul (Australia and New Guinea) has been intensively
studied, succeeding development of Paleolithic maritime activity is poorly
understood. Here, we show evidence of deliberate crossing of challenging ocean
that occurred 35,000–30,000 years ago in another region of the western Pacific,
the Ryukyu Islands of southwestern Japan. Our analysis of satellite-tracked
buoys drifting in the actual ocean demonstrated that accidental drift does not
explain maritime migration to this 1200 km-long chain of islands, where the
local ocean flows have kept the same since the late Pleistocene. Migration to
the Ryukyus is difficult because it requires navigation across one of the
world’s strongest current, the Kuroshio, toward an island that lay invisible
beyond the horizon. This suggests that the Palaeolithic island colonization
occurred in a wide area of the western Pacific was a result of human’s active
and continued exploration, backed up by technological advancement.
Introduction
The rise of voyaging technology beyond nearshore boating was a key for early modern humans to exponentially expand their habitable territory on the globe. Maritime migration to Sahul (a combined continent of Australia and New Guinea), which occurred about 47,000 years ago or earlier, is the oldest accepted evidence for open ocean crossings by modern humans, and has been central to such discussion. There is growing consensus that the colonization of Sahul was a consequence of deliberate voyages, based on theoretical considerations and circumstantial evidence such as the need of repeated sea-crossings, a more or less large number of immigrants needed to establish a viable population, and archaeologically demonstrated advanced maritime adaptation including pelagic fishing (but see ref.10 for a contrary view). Although the exact seaway taken by these Palaeolithic voyagers still remains undetermined, at least one main route ensured visibility of target islands all through the course to Sahul. The densely distributed large islands and the warm sea surface temperature of Wallacea (eastern Indonesia) were advantageous for these earliest voyages.
However, the western Pacific holds other areas with evidence of sea
crossings during the Marine Isotope Stage 3, which are equally important to
understand the developmental processes of early maritime technology and
activity. The Ryukyu Island Arc in southwestern Japan is particularly
interesting in this context. Here, archaeological sites found on six different
islands suggest that maritime migration occurred ~ 35,000–30,000 years ago both
from north (via Kyushu) and south (via Taiwan)15. Migration to these islands is
challenging. The islands are small, of low elevation and not all are
intervisible. Moreover, one of the world’s largest and strongest ocean
currents, the Kuroshio, intervenes the water way.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook