Καλλιτεχνική ερμηνεία της αρχαίας ελληνικής ποίησης και μουσικής, μέσω του χορού, της Ανδριάνας Παπανικολάου

Καλλιτεχνική ερμηνεία
της αρχαίας ελληνικής ποίησης
και μουσικής,
μέσω του χορού,
της Ανδριάνας Παπανικολάου

Με μια βραδιά χορού η Ανδριάνα Παπανικολάου, χορεύτρια και χορογράφος επιστρέφει στη σκηνή.

Η παράσταση, με τίτλο «Κι ήτανε πλάι μια πόλη μ' όμορφο καστρί», πρωτοπαρουσιάστηκε το 2018 στο Διαχρονικό Μουσείο της Λάρισας και βιντεοσκοπήθηκε για το Μουσείο Φαρσάλων, έρχεται στη μουσική σκηνή «1002 Νύχτες» στην Αθήνα την Τετάρτη στις 15 Δεκεμβρίου 2021, στις 18.30.

Η βραδιά χορού της Ανδριάνας Παπανικολάου βασίζεται στη προσωπική και καλλιτεχνική της ερμηνεία της αρχαίας Ελληνικής ποίησης και μουσικής.

Οι χορογραφίες της πηγάζουν από δική της μακρόχρονη έρευνα των πηγών του αρχαίου Ελληνικού Χορού. Οι κινήσεις και οι θέσης προκύπτουν από τις εικονογραφίες, από τα ανάγλυφα και τα γλυπτά της αρχαίας Ελληνικής τέχνης, και από την μελέτη των γραπτών μαρτυριών και επιγραφών και από την ειδίκευση της στο μπαλέτο, στο σύγχρονο χορό και στην μέθοδο της Αγγλίδας χορεύτριας Ρούμπυ Τζίννερ, πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού και δημιουργός του Κλασσικού Ελληνικού Χορού (Classical Greek dance) από το 1913. Η κ. Παπανικολάου γεννημένη στην Νότιο Αφρική με ελληνική και κυπριακή καταγωγή διδάχτηκε τον κλασσικό Ελληνικό χορό από μικρό παιδί στην Νότιο Αφρική από την δασκάλα της την Patricia Clancy και στην Αγγλία, από την Susan Mitchell-Smith.

Οι κινήσεις του χορού της πηγάζουν από προσωπική έμπνευση και ερμηνεία όπου ο σύγχρονος χορός και το μπαλέτο συναντούν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, και ο παραδοσιακός ελληνικός χορός εμφανίζεται ως σταθερό στοιχείο στις χορογραφίες της με προσοχή όμως να μην χαθεί το πνεύμα και το ύφος της αρχαίας Ελληνικής αισθητικής όπως την αναγνωρίζουμε στην τέχνη της κλασικής εποχής. Στόχος της παράστασης είναι να γνωρίσει το κοινό την ύπαρξη της σχολής χορού που διαπραγματεύεται όλα τα αρχαία ελληνικά θέματα που σχετίζονται με το χορό και υπάρχει ως μια πρόταση πρακτικής και πολιτιστικής εκμάθησης. Ελπίζει στην δημιουργία σχολής του στην Αθήνα.

Στο πρώτο μέρος, επίκληση στη Μούσα Καλλιόπη και στη Μούσα Τερψιχόρη.

Στο δεύτερο μέρος, εμπνευσμένο από απόσπασμα του έργου του Ησίοδου, «Ἀσπὶς Ἡρακλέους» όπου περιγράφεται η ασπίδα του Ηρακλέους ίδια με την περιγραφή της Ομηρικής Ασπίδας του Αχιλλέα. Τα λόγια περιγράφουν εικόνες από την ζωή των ανθρώπων. Περιγράφει τον πόλεμο γύρω από κάποια πόλη, δίπλα τοποθετεί μία πόλη ειρηνική με γάμο, χορό, όργωμα, τρύγο, κυνήγι και μία αρματοδρομία. Τις σκηνές αυτές τις ερμηνεύει η χορεύτρια με τον χορό της. Το κοινό θα χορέψει μαζί της έναν «υμέναιο», χορό του γάμου και τον «λινο», χορό του τρύγου. Στον πόλεμο ακούγεται ο θρήνος και η «Νέμεσις» έρχεται με τον ζυγό της να διανείμει την μοίρα των ανθρώπων. - ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τους ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΧΟΡΟΥΣ, ΕΔΩ.

Στο τρίτο μέρος και κλείσιμο της παράστασης, ακούγεται ο 2ος Δελφικός Ύμνος (Παιάν Λιμένιου, 127 π.Χ.] που προμηνύει τον τελευταίο χρησμό της Πυθίας.

«Πες στον βασιλιά ότι οι τοίχοι έχουν πέσει σε σήψη;

Ο Απόλλων δεν έχει πλέον ναό, ούτε προφητείες, ούτε Κασταλία πηγή.

Το ρυάκι, που είχε τόσα να πει, έχει στερέψει».

 

Βιογραφικό

Σπούδασε μπαλέτο και σύγχρονο χορό στο ΤΕΙ της Πρετόρια της Νότιας Αφρικής από όπου απέκτησε δίπλωμα διδασκαλίας του χορού. Έχει ειδικευτεί στον Ελληνικό Κλασικό Χορό της Μεθόδου Ρούμπυ Τζίννερ σπουδάζοντας στην Νότια Αφρική και στο Λονδίνο από όπου απέκτησε τα ανάλογα διπλώματα διδασκαλίας και είναι μέλος του I.S.T.D. (Imperial Society of Teachers of Dance του Λονδίνου).

Στην Αθήνα υπήρξε δασκάλα μπαλέτου στη Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ.) του Υπ. Πολιτισμού και χόρεψε με πολλές ελληνικές ομάδες χορού όπως το «Πειραματικό Μπαλέτο Αθηνών» του Γιάννη Μέτση, «Ομάδα Σύγχρονου Χορού» του Χάρη Μανταφούνη και με τα «Χορικά» της Ζουζούς Νικολούδη. Έχει συνεργαστεί με δικές της χορογραφίες με τον Στέλιο Ψαρουδάκη (Αναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Αθηνών ΕΚΠΑ), τον Δημήτρη Πετσετάκη ( μουσικό ), τον Σπύρο Ζαμπέλη (ερασιτέχνη μουσικό και δημιουργός αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων), τον Γιάννη Τράντα (σκηνοθέτη του Εστία Θεάτρου Ερινεώς, Βόλο), τον Πέτρο Ταμπούρη (μουσικό και συνθέτη), την Ευαγγελία θαλασσινή (σκηνοθέτης) και δίδαξε από κάλεσμα της Άννας Λάζου τον Κλασικό Ελληνικό Χορό στην Ομάδα Όρχησης της Δώρα Στράτου. Με την Σάντρα Βούλγαρη και την Κατερίνα Καραδήμα, δημιούργησε ομάδα χορού, της «Αέναες Μορφές». Το ίδιο έτος 2020-21 παρουσίασαν το έργο «Κατοικίες Νυμφών» και το έργο συνεργασίας δύο σχολών χορού «Συνάντηση των πρωτοπόρων του σύγχρονου χορού του 20ου αιώνα». Το καλοκαίρι του 2021 συνεργάστηκαν με την Lyre ‘n’ Rhapsody στο Φεστιβάλ Ηραίων της Σάμου στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου και πρόσφατα με την Αλίκη Μαρκαντωνάτου και τον Σπύρο Δομαζάκη.

Διδάσκει τον Κλασσικό Ελληνικό Χορό και προετοιμάζει υποψήφιους χορευτές και δάσκαλοι στο Καλλίχορο, κέντρο νέων αρχαίων χορών στα Κάτω Πετράλωνα, Αθήνα δίπλα στο αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού όπου συνεργάζεται με την Αριάδνη Νάνου, δημιουργός του χώρου.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 24.11.2021.

Καλλιτεχνικη ερμηνεια αρχαια ελληνικη ποιηση μουσικη, χορος, Παπανικολαου, 1913, χορογραφια, επικληση Μουσα Καλλιοπη Μουσες Τερψιχορη, εργα εργο Ησιοδου Ασπις Ηρακλεους ησιοδος, ασπιδα Ηρακλης ομηρος Ομηρικη Ασπιδα Αχιλλεα, αχιλλεα, Ηρακλη, ζωη ανθρωποι πολεμος πολη ειρηνη γαμος, χοροι οργωμα, τρυγος, κυνηγι αρματοδρομια χορευτρια υμεναιος, χορος γαμου γαμος, Λινος τρυγου, τρυγος, θρηνος Νεμεση νεμεσις, ζυγος μοιρα Δελφικος υμνος Παιαν Λιμενιου, παιανας, λιμενιος 127 πΧ χρησμος Πυθια βασιλιας αναξ, τοιχοι σηψη, ανακτας, Απολλων Απολλωνας, ναος, προφητεια Κασταλια πηγη ρυακι
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ