Ο Έλγιν έκλεψε ΚΑΙ… την ΠΝΥΚΑ!!! Όπου γυναίκες έκαναν τάματα για τα μάτια τους...

Ο Έλγιν έκλεψε
ΚΑΙ… την ΠΝΥΚΑ!!!
Όπου γυναίκες έκαναν τάματα
για τα μάτια τους...

Του Γιώργου Λεκάκη

Από τα (επισήμως) 1.304 αρχαία ελληνικά έργα τέχνης και σχέδια, κλεμμένα[1] από τον 7ο λόρδο του Έλγιν, Τόμας Μπρους / Thomas Bruce, 7th Earl of Elgin - πιο απλά γνωστό στην συνείδηση των Ελλήνων ως κλέφτη λόρδο Έλγιν – τα οποία αγόρασε παρανόμως το Βρετανικό Μουσείο και εξακολουθεί παρανόμως να κατέχει, επιλέγω σήμερα να σας παρουσιάσω… 

…ενεπίγραφο αναθηματικό ανάγλυφο (8,89 Χ 13,97 εκατ.) σε μάρμαρο Πεντέλης, που εικονίζει μάτια[2]. Είχε αφιερωθεί στον Δία (!) και τοποθετηθεί στο ιερό του Υψίστου Διός, που ήταν στην Πνύκα, από κάποιαν Φιλημάτιδα[3] - και όχι κάποιον Φιλημάτι:

- είτε με την ελπίδα της πρόληψης της ασθένειας των ματιών της,

- είτε για μια ευχαριστήρια προσφορά για την θεραπεία παθήσεως των ματιών της,

- είτε, τέλος, για να έχουν ή να συνεχίσουν να έχουν ωραία μάτια...

Κατά τον ίδιο τρόπο, την ίδια δοξασία και πίστη,
που και σήμερα οι χριστιανοί κάνουν τάματα...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "ΤΑΜΑΤΑ και ΑΝΑΘΗΜΑΤΑ".

Υπολογίζεται έργο του 2ου – 3ου μ.Χ. αιώνα, που κατά την ομολογία του κλέπτη, ευρέθη κοντά στην Πνύκα. Η γλώσσα της επιγραφής είναι φυσικά στα ελληνικά «ΦΙΛΗΜΑΤΙΝ [Ε]ΥΧΗΝ ΑΝΕ[Θ]ΗΚΕΝ».

Το Βρετανικό Μουσείο το αγόρασε από τον Έλγιν το 1816 (αρ. 1816.0610.214 – εκτίθεται στην προθήκη G69/dc12)… Πολλά και τα κλεμμένα εκ της Πνυκός, από την Έλγιν – ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ

ΠΗΓΕΣ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 2.4.2020.

- Γ. Λεκάκης "Τάματα και Αναθήματα", 2000.

- «Sculpture / Catalogue of Greek Sculpture in the British Museum», 801.

- «Inscription / The Collection of Ancient Greek Inscriptions in the British Museum», 68.

- CIG 506.

- Edward Dodwell και Simone Pomardi «In search of Classical Greece: travel drawings», 1805-1806, όπου εικονίζεται το συγκεκριμένο ανάγλυφο! Άρα υπάρχει ΚΑΙ οπτική τεκμηρίωσή του! ΔΕΙΤΕ την στην παρακάτω φωτογραφία:

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Θυμίζω ότι κάποια από αυτά, δεν είναι μόνο απλώς… «κλεμμένα», αλλά και άνευ αδείας φρικιαστικώς βιαίως αποσπασθέντα, όπως τα γλυπτά της Ακροπόλεως και όχι μόνον του Παρθενώνος…

[2] Σημειώνω ότι και άλλο παρόμοιο ανάγλυφο, επίσης από την Πνύκα, εικονίζει μάτια, με την επιγραφή ΥΨΙΣΤΩ, δηλ. αφιερωμένο στον ΥΨΙΣΤΟ (ΔΙΑ). Ο 4ος κόμης του Αμπερντίν, το επήρε το 1803 και ο 5ος κόμης του Αμπερντίν το πούλησε στο Βρετ. Μουσείο, το 1861. C.I.G. 499. Συνήθως τέτοια αναθηματικά ανάγλυφα αφιερώνονταν στα ασκληπιεία.

[3] Το όνομα είναι αμαρτύρητο στην ελληνική γραμματεία! Μόνο γυναικεία ονόματα ευρέθησαν στα σχετικά αναθήματα στον Ύψιστο Δία της Πνυκός: Αφιέρωσαν – πλην της Φιλημάτιδος - η Τερτία, η Ολυμπιάς, η Εισιάς, η Ετυχίς, η Κλαυδία Πρέπουσα, η Ονησίμη, και προφανώς και άλλες...


Τι ωραίο που θα ήταν, να στηθεί μια πλάκα / στήλη με αυτά τα μάτια

και από κάτω όλα τα προαναφερόμενα γυναικεία ονόματα,

όπως κάποτε το ήθελαν αυτές οι Ελληνίδες...


Ελγιν αρχαια ελληνικα εργα τεχνης 7ος λορδος του Ελγιν, Μπρους / Thomas Bruce, 7th Earl of Elgin κλεφτης Βρετανικο Μουσειο ΠΝΥΚΑ Αθηνων, ενεπιγραφο αναθηματικο αναγλυφο μαρμαρο Πεντελης, πεντελικο πεντελη, ματια Διας ιερο Υψιστου Διος, Πνυξ Φιληματις προληψη ασθενεια ματι ευχαριστηρια προσφορα θεραπεια παθησεως ματιων 2ος – 3ος μΧ αιωνας κλεπτης, Αθηνα, γλωσσα επιγραφη ελληνικα ΦΙΛΗΜΑΤΙΝ ΕΥΧΗΝ ΑΝΕΘΗΚΕ 1816 Πνυκος, Sculpture / Catalogue of Greek Sculpture British Museum Inscription / The Collection of Ancient Greek Inscriptions CIG C.I.G. Edward Dodwell Simone Pomardi Classical Greece travel drawings, 1805 1806, αδεια φιρμανι γλυπτα Ακροπολεως Παρθενωνος ΥΨΙΣΤΩ, ΥΨΙΣΤΟΣ ΖΕΥΣ, κομης του Αμπερντιν, 1803 κομις του Αμπερντην 1861 αναθηματικα αναγλυφα ασκληπιειο αμαρτυρητο αρχαια ελληνικη γραμματεια γυναικεια ονοματα αναθημα Φιληματη, Τερτια, Ολυμπιας, ολυμπιαδα, Εισιας, Ετυχις, Κλαυδια Πρεπουσα, Ονησιμη
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ