Παιδιά ζωγράφιζαν την κουκουβάγια Αθηνά, πριν 5.000 χρόνια, στην Ιβηρική! - του Γ. Λεκάκη

Παιδιά ζωγράφιζαν
την κουκουβάγια Αθηνά,
πριν 5.000 χρόνια,
στην Ιβηρική!

Του Γιώργου Λεκάκη

Στην Εποχή του Χαλκού, στους κολοσσιαίους μεγαλιθικούς τάφους, οι εγχάρακτες πλάκες από σχιστόλιθο - σε μέγεθος παλάμης – με σχεδιασμένες γλαύκες, παράγονταν μαζικά στην νοτιοδυτική γωνία της Ιβηρικής Χερσονήσου. Οι περισσότεροι λένε ότι τα ανθρωπόμορφα πτηνά αντιπροσώπευαν θεές και εξυπηρετούσαν τελετουργικούς σκοπούς – είναι γνωστό πως η γλαυξ[1] είναι συνυφασμένη με παραδόσεις θανάτου, σύμβολο της θεάς της σοφίας, Αθηνάς, άγγελος καλών [2] και κακών ειδήσεων. Παραδόσεις γι’ αυτό το πτηνό υπάρχουν σε όλες τις ηπείρους.

Οι αρχαίες κουκουβάγιες που έχουν σχεδιαστεί είναι σύμφωνες με δύο είδη που υπάρχουν στην περιοχή: Την μικρή κουκουβάγια Αθηνά (Athene noctua) και την μακρύμαλλη κουκουβάγια (Asio otus)…

Selected plaques engraved in the Chalcolithic period
in the southwestern portion of the Iberian Peninsula.
These examples provide a glimpse of the different typologies and materials used (not at scale).
(a) Slate plaque from Cerro de las Cabezas, Valencina de la Concepción, Sevilla, Spain (Museo Arqueológico de Sevilla, REP25837).
(b) Slate plaque from anta do Curral da Antinha, Arraiolos, Evora, Portugal (Museu Nacional de Arqueologia de Portugal [MNA], Lisboa, 2003.37.1).
(c) Slate plaque from anta 1 da Farisoa, São Marcos do Campo, Reguengos de Monsaraz, Evora, Portugal (MNA, Lisboa, 32300).
(d) Slate plaque with carved head from anta da Marquesa, Marvão, Portalegre, Portugal (MNA, Lisboa, 8195).
(e) Slate plaque from anta Grande do Olival da Pega, Reguengos de Monsaraz, Evora, Portugal (MNA, Lisboa, 985.45.21).
(f) Slate plaque from anta Grande do Olival da Pega, Reguengos de Monsaraz, Evora, Portugal (MNA, Lisboa, 985.45.15).
(g) Sandstone plaque from anta da Horta, Alter do Chão, Portoalegre, Alentejo, Portugal (Museu da Coudelaria de Alter, Portugal, AH 197).
(h) Oculated idol carved on proximal phalanx of ungulate from Huerta de Dios, Casas de Reina, Badajoz, Spain (Museo Arqueológico Provincial de Badajoz, 11425).

Ο κ. Victor Díaz Núñez de Arenas του Πανεπιστημίου Complutense της Μαδρίτης και οι συνάδελφοί του προτείνουν ότι κομμάτια σχιστόλιθου, που είναι χαραγμένα με εικόνες από κουκουβάγιες, πριν 5.000 χρόνια, και που ευρίσκονται σε τάφους και κατοικίες σε όλην την Ισπανία και την Πορτογαλία, μπορεί να έχουν φτιαχτεί από παιδιά...

Προηγουμένως είχε θεωρηθεί ότι οι πλάκες με τις κουκουβάγιες εξυπηρετούσαν έναν τελετουργικό σκοπό, αλλά ο κ. Díaz Núñez de Arenas εξήγησε ότι πολλές από αυτές έχουν βρεθεί χωρίς σαφές τελετουργικό πλαίσιο και πολλές έχουν μια άτυπη εμφάνιση.

Αυτός και οι συνάδελφοί του κατέγραψαν τα χαρακτηριστικά των γλαυκών, που απεικονίζονται σε 100 από τις πλάκες, όπως τούφες από φτερά, σχέδια φτερών, ράμφος, φτερά και επίπεδος δίσκος προσώπου. Εν συνεχεία συνέκριναν όσα κατέγραψαν στις αρχαίες κουκουβάγιες με 100 σχέδια που δημιούργησαν παιδιά, σε ένα δημοτικό σχολείο στη νοτιοδυτική Ισπανία. «Η ομοιότητα αυτών των πινακίδων με τις παιδικές ζωγραφιές των ημερών μας, είναι πολύ αξιοσημείωτη», κατέληξε ο κ. Díaz Núñez de Arenas, προσθέτοντας ότι τα προϊστορικά παιδιά μπορεί να χρησιμοποιούσαν διατρήσεις στις πλάκες για να βάλουν αληθινά φτερά, ώστε να μοιάζουν με ζωντανές κουκουβάγιες..

Η πρακτική της χάραξης πλακών κουκουβάγιας μπορεί να είχε χρησιμοποιηθεί για να διδάξει στα παιδιά τις απαραίτητες δεξιότητες κατασκευής εργαλείων και μπορεί να τους επέτρεπε να συνεισφέρουν σε τελετές για τους νεκρούς, πρόσθεσε. Η χάραξη των πλακών μπορεί να ήταν μέρος ενός παιχνιδιού.

ΠΗΓΗ: J. J. Negro et.al. «Owl-like plaques of the Copper Age and the involvement of children», Nature Scientific Reports, volume 12, αρ: 19227, 1.12.2022. CNN. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 2.12.2022.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

- Gimbutas M. «The living goddesses», εκδ. University of California Press, 2001.

Abstract

In the Copper Age, slate engraved plaques were produced massively in the southwestern corner of the Iberian Peninsula. Researchers have speculated about the function of these palm-sized stone objects for more than a century, although most have favored the idea that they represented goddesses, and served ritual purposes. The plaques are engraved with different designs of varying complexity. In some of them, the ones sporting two large frontal eyes, we clearly see owls modelled after two species present in the area: the little owl (Athene noctua), and the long-eared owl (Asio otus). These two species, living in semi-open habitats, were possibly the most abundant owls around the human settlements and surrounding cultivated fields of the Chalcolithic period. People must have been aware of the owl presence and possibly interacted with them. Why owls but no other animals have been the models may relate to the fact they are the most anthropomorphic of all animals, with large frontally-placed eyes in their enormous heads. In the iconography, owls are systematically represented, even today, with their two eyes staring at the observer, as opposed to the lateral view used for any other animal. Additionally, slate is one of the commonest surface rocks in southwestern Iberia, and it provides a blank canvas for engraving lines using pointed tools made of flint, quartz or copper. The way slates exfoliate makes easy to craft owl-looking plaques. To silhouette animals other than owls in a recognizable way would request extra carving abilities and specific tools. Plaque manufacture and design were simple and did not demand high skills nor intensive labor as demonstrated in replication experiments. Owl engravings could have been executed by youngsters, as they resemble owls painted today by elementary school students. This also suggests that schematic drawings are universal and timeless. We propose that the owl-like slate plaques are the remains of a set of objects used in both playful activities and in ritual ceremonies. The actual engraving of the plaques may have been part of the game. Owlish slate plaques were often perforated twice at the top. We interpret this as insertion points for actual bird feathers added to the plaques, right at the place where tufts emerge in live owls. The frontier among play and ritual is diffuse in liminal societies and there is no contradiction in playing with animal-like toys and, at some point, using them as offerings as part of community rituals related, for instance, to the colossal megalithic tombs so characteristic of the Copper Age.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:

[1] Ή κουκουμάφκα – των στριγγιδών < αρχαίο ελληνικό στριγξ > λατ. strix > στρίγγλα, τυτώ (Τυτώ η λευκή, Tyto alba).

[2] Πριν ξεκινήσει η Ναυμαχία της Σαλαμίνοςμια κουκουβάγια πέταξε  ως προάγγελος της νίκης των Ελλήνων! - βλ. Ησύχιος.


Παιδια ζωγραφικη κουκουβαγια Αθηνα 5.000 χρονια πριν Ιβηρικη Εποχη Χαλκου μεγαλιθικος ταφος, εγχαρακτη πλακα σχιστολιθος σχεδιο γλαυκα Χερσονησος ανθρωπομορφο πτηνο θεες τελετουργια γλαυξ παραδοσεις θανατος συμβολο θεα σοφια πουλι αρχαια κουκουβαγιες ειδη ειδος μικρη κουκουβάγια Αθηνα Athene noctua μακρυμαλλη κουκουβάγια Asio otus εικονες 3000 πχ ταφοι κατοικια Ισπανια Πορτογαλια παιδι πλακες τουφα φτερα, σχεδια φτερο ραμφος, πτερα επιπεδος δισκος προσωπο πινακιδα παιδικη ζωγραφια προιστορια διατρηση πτερο δεξιοτητα κατασκευη εργαλειο τελετη νεκρος, χαραξη παιχνιδι Χαλκολιθικη κερρο κερο ντε λας καμπεζας τσερο τσερρο Cerro de las Cabezas, βαλεντσινα Valencina de la Concepción, σεβιλλη Sevilla, αντα ντο κουραλ κουρραλ ντα αντινχα αντινα αντινια anta do Curral da Antinha, αραιολος αρραιολος αρεολος αρρεολος Arraiolos, εβορα Evora, ντα φαρισοα da Farisoa, σαο μαρκος ντο καμπος αγιος Sao Marcos do Campo, ρεγκουενγκος ντε Μονσαραζ Reguengos de Monsaraz, μαρκουεσα Marquesa, μαρβαο Marvao, πορταλεγκρε Portalegre, γκραντε ντο ολιβαλ ντα πεγκα Grande do Olival da Pega, χορτα Horta, αλτερ ντο τσαο Alter do Chao, χαος πορτοαλεγκρε Portoalegre, αλεντεγιο αλεντειο Alentejo, χουερτα ντε ντιος Huerta de Dios, καζας ντε ρεινα Casas de Reina, μπανταγιοζ Badajoz, κουκουμαφκα Στριγγιδες στριγξ λατινικα στριξ strix στριγγλα, τυτω λευκη Tyto alba αγγελος καλων κακων ειδησεων Ναυμαχια της Σαλαμινος, προαγγελος νικη Ελληνες Ησυχιος καλες κακες ειδησεις Σαλαμινας, Σαλαμινα Σαλαμις
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ