Του Γιώργου Λεκάκη
Ο Ένας (Εν) Ύψιστος Θεός, ο
οποίος είναι υπερβατική και υπερκόσμια οντότητα, γνώστης και ελεγκτής των
Μυστηρίων[1], που
κυβερνά τα πάντα, άφατος, απρόσιτος, δημιουργός του Σύμπαντος, και των
ανθρώπων, είναι καθαρά αρχαία ελληνική επινόηση, της γ΄ κοσμοθεώρησης των
Ελλήνων, την οποία αντέγραψαν και υιοθέτησαν αργότερα πολλές θρησκείες, σχεδόν όλες,
όπως και τις ιδιότητες ΥΨΙΣΤΟΣ[2] και
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ για τους δικούς τους θεούς.
Ο Ζευς ήταν ο μεγάλος[3], ο
ύψιστος θεός της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, της γ΄ εξέλιξης της κοσμοθεωρίας
της. Όλοι οι άλλοι θεοί ήταν κατώτεροί του, υπηρέτες του σχεδίου του.
Ιερά του Διός Υψίστου υπήρχαν:
- στην Πνύκα των Αθηνών,
- στην Έδεσσα,
αλλά και
- στην Ηλεία, όπου συλλατρευόταν ως Αγία Τριάς,
οι Μοίρες, ο Ερμής, και ο Ύψιστος. (Ως έχω ξαναπεί, κάθε τόπος στην αρχαία Ελλάδα, είχε την ιδική του ξεχωριστή Ιερά Τριάδα να λατρεύει, που υπαγόρευαν οι ανάγκες, η θέση και το πολιτισμικό υπόβαθρό του, ενώ αυτό δεν ήταν σταθερό καθ' όλην την διάρκεια της ιστορίας του τόπου).
Η ταύτισις του ιερού βασίσθηκε
σε μια επιγραφή με το όνομα του θεού, μαζί με ένα λατρευτικό άγαλμα του Δία (καθιστού),
ο οποίος κρατούσε και τον κεραυνό και το σκήπτρο του. Έχουν βρεθεί επίσης 14
μεγάλοι μαρμάρινοι αετοί, που επιβεβαιώνουν την αφιέρωση στον Δία, του οποίου
το ιερό πουλί είναι ο αετός.
ΠΗΓΗ: J. A. Lobell «Olympic Find»,
AJA newsbriefs, Volume 56, αρ. 6, Νοεμ./Δεκ. 2003. Γ. Λεκάκης «Λεξικόν των παραδόσεων». Γ. Λεκάκης «Σύγχρονης
Ελλάδος περιήγησις». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 7.2.2004.
- Παυσανίας «Ελλάδος περιήγησις – Ηλειακά», Α,15.5.
[1] Βλ. Πλάτων.
[2] Το επίθετο / ιδιότητα αργότερα το βρίσκουμε στους Ρωμαίους,
στον Γιαχβέ των εβραίων, στους Σεμνώνες Γερμανούς (της Σουηβίας), κ.α.
[3] Βλ. Ομ. «Ιλιάς».
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook