ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ προς ΛΟΝΤΟ: «Να αναλάβεις το βάρος της φρουραρχίας, ώστε να μη ταράσσονται οι συνεδριάσεις… να φυλάττεται η ευταξία» - του Γ. Λεκάκη

ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ προς ΛΟΝΤΟ:
«Να αναλάβεις το βάρος της φρουραρχίας,
ώστε να μη ταράσσονται οι συνεδριάσεις…
να φυλάττεται η ευταξία»

Του Γιώργου Λεκάκη

Σε επιστολή με την υπογραφή του («ὁ Γεν(ικ)ός Ἀρχηγός / θ. κολοκοτρόνης») προς τον στρατηγό Ανδρέα Λόντο, αναφέρει ανάμεσα σ’ άλλα:

 «... Κατ’ αἴτησιν τῶν εὐγενεστάτων πληρεξουσίων τῆς πελοποννήσου δι’ ἐγγράφου των, τῆς ὁποίας Σᾶς περικλείεται καί ἀντίγραφον, διατάττεσαι νά ἀναλάβης τό βάρος τῆς φρουραρχίας, ὥστε νά μή ταράττονται αἱ συνεδριάσεις ἐκ τῶν συμπιπτόντων ἀταξιῶν καί νά μετέρχεσαι εἰς τήν τῶν τοιούτων ἀπάντησιν καθ’ ὅλην τήν ἔκτασιν, ἔχων ὑπό τήν ὁδηγίαν Σου τριακοσίους στρατιώτας. Φρόντισον λοιπόν μέ ὅλην τήν ἀπαιτουμένην προσοχήν διά να φυλάττεται ἡ εὐταξία ἐκπληρῶν τά χρέη σου...».

Φέρει ημερομηνία Πηγιάδα / Πιάδα(*), 16 Μαρτίου 1826.

Ήταν μια σελίδα, 229 x 168 mm.

(*) Στην Πιάδα (= Πεδιάδα), επραγματοποιήθη η πρώτη ελεύθερη συνέλευσις των επαναστατημένων Ελλήνων ως έθνους (20.12.1821 - και 16.1.1822). Άρα το σωστό είναι Εθνοσυνέλευσις της Πιάδας – και όχι της Επιδαύρου (διότι ο τόπος επήρε το όνομα «Νέα Επίδαυρος» το 1828). Η εθνοσυνέλευσις εψήφισε την πρωτοχρονιά του 1822 το πρώτο ελληνικό πολίτευμα και όρισε ως ελληνική σημαία την γαλανόλευκη. Ήταν η παλαιότερη ονομασία του χωριού που σήμερα καλείται Νέα Επιδαύρος Αργολίδος και εντάσσεται στον 37ο παράλληλο [37°40′33″N 23°07′44″E].

Ο βραχώδης λόφος καλείται Βάσσας (ή Βάσσα) και κείται στους βόρειους πρόποδες του όρους Άκρος. Κατοικήθηκε ήδη από την πρωτοελλαδική περίοδο, υπήρχε μέχρι και την μυκηναϊκή περίοδο, όπως μαρτυρούν πολλά ευρεθέντα όστρακα. Βρέθηκαν επίσης υστεροελλαδικοί τάφοι και τα ερείπια του κυκλώπειου τείχους, που είναι ακόμη ευδιάκριτα, στην νότια πλαγιά του λόφου του κάστρου.

Ο οικισμός είναι κτισμένος στο εσωτερικό τμήμα του απόκρημνου βράχου και δεν είναι ορατός από την θάλασσα - γι’ αυτό και επελέχθη. Στα βόρεια βρίσκεται το φαράγγι των Βοθύλων (Φαράγγι του Βόθυλα). Ο τόπος ήταν ασφαλής. Στην κορυφή του βράχου υπάρχει μεσαιωνικό κάστρο (130 μ. Χ 25 μ.), που χρονολογείται από την βυζαντινή περίοδο. Εντός αυτού, δυο εκκλησιές: Της Παναγίας και του αγίου Θεοδοσίου – ενώ δυτικά, δεσπόζει η εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου[1] ή «του Κάστρου», του 11ου αιώνα – εξ ου και «Κάστρο του Άη Γιάννη». Στα 40 μ. νότια της εισόδου του κάστρου ευρίσκεται μονόχωρος ναός μεταβυζαντινής περιόδου, αφιερωμένος στους Ταξιάρχες, αρχαγγέλους Γαβριήλ και Μιχαήλ.[2] Από κάτω, ευρίσκεται το μονόκλιτο εκκλησάκι της Παναγίτσας, του 1551.[3] Στα 100 μ. νότια του κάστρου, ευρίσκεται η μονόχωρη εκκλησία μεταβυζαντινών χρόνων των Τριών Ιεραρχών.[4] Περίπου 30 μ. νότια του κέντρου του χωριού ευρίσκεται η κεντρική εκκλησία της Ευαγγελίστριας.[5] Τέλος, ο μοναδικός ναός του Αγίου Μιχαήλ των Συνάδων(*) στην Αργολίδα ευρίσκεται 500 μ. ανατολικά της εκκλησίας του Αγίου Λεωνίδα. Το μονόχωρο παρεκκλήσι χρονολογείται από τον 17ο αιώνα.[6] Όλα τα παραπάνω εκκλησάκια χρησιμοποίησαν αρχαίο δομικό υλικό και είναι εμφανές αυτό.

Το 1205 οι Φράγκοι κατέλαβαν το κάστρο και επέκτειναν τα τείχη. Ακολούθησαν οι Οθωμανοί (15ος αιώνας). Μετά ήλθαν και κατοίκησαν άνθρωποι από την Παλαιά Επίδαυρο.

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Σύγχρονης Ελλάδος Περιήγησις" (απόσπ.). Βέργος, 9.6.2021. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.5.2021.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

        - Δημακόπουλος Γ. «Νέα Ἐπίδαυρος (Πιάδα), κοιτίς τῆς νεοελληνικῆς πολιτειακῆς ὀργανώσεως (Δεκέμβριος 1821-Ἰανουάριος 1822). Ἡ συμβολή τοῦ Ἰωάννου Καποδιστρίου», Αθήνα, 1998.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Επιγραφή στο τέμπλο του 1710 αναφέρει τον Ιάκωβο, επίσκοπο Δαμαλας και Πεδιάδος. Οι τοιχογραφίες είναι καλά διατηρημένες, αλλά έχουν υποστεί σημαντική ζημιά από σύγχρονους επισκέπτες. Μια επιγραφή δίνει κατάρα σε όποιον καταστρέφει τις ζωγραφιές! Ένα τετράγωνο από μάρμαρο, που απεικόνιζε έναν σταυρό, επί Φραγκοκρατίας, ήταν εντοιχισμένο στο δυτικό εξωτερικό τοίχο.

[2] Ο ναός ανακαινίσθηκε μεταξύ 2000 και 2006. Οι παλαιές τοιχογραφίες είναι πολύ καλά διατηρημένες.

[3] βάσει επιγραφής επάνω από την είσοδό του. Λίγες τοιχογραφίες έχουν σωθεί.

[4] Οι τοιχογραφίες σώζονται μερικώς.

[5] Εδώ φυλάσσονται τα οστά του αγίου Λεωνίδα και των επτά συντρόφων του. Μια φορά το χρόνο (16 Απριλίου), σε μια πανηγυρική πομπή, τα οστά των μαρτύρων μεταφέρονται στην εκκλησία του Αγίου Λεωνίδα, 500 μ. ανατολικά, η οποία ευρίσκεται ακριβώς δίπλα στον δρόμο προς Κόρινθο – βλ. Γ. Λεκάκης «Τάματα και Αναθήματα».

[6] Οι τοιχογραφίες είναι πολύ καλά διατηρημένες. Αγιογράφος, ο ιερέας Ανατόλιος - πιθανόν να είναι ο Ανατόλιος / Νατάλιος του Άργους.

(*)  Από τα Σύναδα Φρυγίας > Συναδηνοί, Συνοδηνοί, κλπ.


ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΛΟΝΤΟΣ φρουραρχια συνεδριαση ευταξια επιστολη υπογραφη Γενικος αρχηγος κολοκοτρονης στρατηγος ευγενεστατος πληρεξουσιος πελοποννησος συνεδριασεις αταξια 300 στρατιωτες Πηγιαδα / Πιαδα 16 Μαρτιου 1826 μαρτιος Πεδιαδα, πρωτη ελευθερη συνελευσις επανασταση Ελληνες εθνος 1821 1822 Εθνοσυνελευσις της Πιαδας Επιδαυρου 1828 Νεα Επιδαυρος εθνοσυνελευση πρωτοχρονια πρωτο ελληνικο πολιτευμα ελληνικη σημαια γαλανολευκη Αργολιδος 37ος παραλληλος Αργολιδας Αργολις Αργολιδα βραχωδης λοφος Βασσας Βασσα ορος ακρος κατοικηση πρωτοελλαδικη περιοδος, μυκηναικη εποχη οστρακα υστεροελλαδικος ταφος ερειπια κυκλωπεια τειχη καστρο αποκρημνος φαραγγι των Βοθυλων Βοθυλα Βοθυλας μεσαιωνικο βυζαντινη εκκλησιες Παναγιας αγιου Θεοδοσιου εκκλησια Αγιου Ιωαννη Θεολογου Καστρου 11ος αιωνας μΧ αη Γιαννη μονοχωρος ναος ιν μεταβυζαντινη Ταξιαρχες, αρχαγγελος Γαβριηλ και Μιχαηλ μονοκλιτο εκκλησακι Παναγιτσας, 16ος 1551 μονοχωρη μεταβυζαντινα χρονια Τριων Ιεραρχων χωριο Ευαγγελιστριας μοναδικος Αγιου Μιχαηλ των Συναδων Αγιος Λεωνιδα μονοχωρο παρεκκλησι 17ος εκκλησακια αρχαιο δομικο υλικο 1205 13ος Φραγκοι Οθωμανοι 15ος Παλαια νεοελληνικη πολιτειακη οργανωση Καποδιστριας Επιγραφη τεμπλος 1710 Ιακωβος, επισκοπος Δαμαλας και Πεδιαδος τοιχογραφια καταρα καταστροφη ζωγραφια τετραγωνο μαρμαρο, σταυρος Φραγκοκρατια τοιχος ανακαινιση 2000 2006 οστα Λεωνιδα επτα συντροφοι 16 Απριλιου, απριλιος πανηγυρικη πομπη, μαρτυρας Λεωνιδας, αγιογραφος, ιερεας Ανατολιος Ναταλιος αργος Παναγια Θεοδοσιος Ιωαννης Θεολογος Γιαννης Ταξιαρχων Παναγιτσα Τρεις Ιεραρχες Ευαγγελιστρια Συναδα Φρυγιας φρυγια Συναδηνοι, Συνοδηνοι Συναδηνος, Συνοδηνος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ