Του καθηγητή φιλολόγου, Πέτρου Ιωαννίδη
ΣΕΝΑΡΙΟ
ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ή ΣΥΝΟΜΟΛΟΓΗΣΗΣ
Η
ΠΛΗΡΗΣ ΥΠΟΤΑΓΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΣΤΗ
ΝΕΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ Α-ΤΑΞΙΑ!
«Τίποτε σε
αυτόν τον κόσμο δεν λειτουργεί όπως νομίζετε. Οι τράπεζες δεν δανείζουν
χρήματα, οι κυβερνήσεις δεν έχουν την εξουσία να σας προστατεύουν, το
αστυνομικό τμήμα δεν είναι εκεί για να σας εξυπηρετήσει, τα ιδρύματα
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα κολλέγια και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δεν είναι
εκεί για να σας εκπαιδεύσουν. Ολόκληρο το εποικοδόμημα του πολιτισμού στον
δυτικό κόσμο είναι ένας συνδυασμός έξοχα συναρμολογημένων και σχεδιασμένων,
καλά προγραμματισμένων σχεδίων για να κατευθύνουν τα μυαλά των ανθρώπων με
τέτοιο τρόπο ώστε να υπηρετούν τα αφεντικά τους».
(Τζ.
Μάξγουελ, 1940-2022, Αμερικανός συγγραφέας, λέκτωρ και ερευνητής).
«Σήμερα
η δύναμη είναι να γνωρίζεις τι να αγνοείς και τί γνωρίζεις πραγματικά».
Η
σημερινή λογοκρισία βρίσκεται στον αντίποδα αυτού που ίσχυε στο παρελθόν «να
μπλοκάρει τη ροή των πληροφοριών».
Πάει πιο μακριά από την ρήση του Ολλανδού συγγραφέα Σ. Νόοτεμποομ (Cees Nooteboom), γραμμένη στις «Ιεροτελεστίες» του: «Όλο
και περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν όλο και λιγότερα για όλο και περισσότερα
πράγματα». Γιατί τα
''περισσότερα πράγματα'' σήμερα είναι οι άχρηστες πληροφορίες και τα
δευτερεύοντα θέματα. Βούτυρο στο ψωμί της νέας μορφής λογοκρισίας.
«Το
Μέλλον δεν είναι τίποτε άλλο από το Παρελθόν που μπαίνει από άλλη πόρτα».
(Ά. Γ. Πινέρο, 1855-1934, Άγγλος
θεατρικός συγγραφέας)
«Μελέτησε
το Παρελθόν, αν θες να ορίσεις το Μέλλον».
(Κομφούκιος, 551-479, Κινέζος κοινωνικός
φιλόσοφος)
«Οι
νεκροί κυβερνούν τους ζωντανούς».
(Ο.
Κοντ, 1798-1857, πατέρας της Κοινωνιολογίας και του Θετικισμού και Ί.
Δραγούμης, 1878-1920).
ΚΑΝΕΙΣ
ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΜΑΣ ΕΠΙΦΥΛΑΣΣΕΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ!
Τιμούμε την
προσφορά τους. Δεν είμαστε προγονόπληκτοι, αλλά αρχαιόφιλοι! Τους
μελετάμε, γιατί διαπιστώνουμε πως δημιούργησαν χρυσούς αιώνες πολιτισμού με
πλάκες χρυσού και όχι από μπακίρι. Η πνευματικότητά τους μας καθοδηγεί στην
αναζήτηση του σκοπού της ζωής μας. Πλούτος και καλοπέραση ή ανθρωπιά και
εξημέρωση ψυχής; Τον άνθρωπο της καλοπέρασης και της υπερτεχνολογίας μόνο τον
γνωρίζουμε. Γιατί όμως δεν νιώθει ευτυχισμένος; Γιατί βασιλεύει το άδικο, η
εγκληματικότητα και η παραβατικότητα; Ο άνθρωπος λησμόνησε πως δεν μπορεί να
ζήσει μόνο με τον «άρτο», «οὐκ ἐπ᾽ἄρτῳ μόνῳ ζήσεται ἄνθρωπος» [Ματθαίος,
δ, 1-4], δεν βρίσκει χρόνο να ασχοληθεί και με την ψυχή του. Πλούτισε το σώμα
του και φτώχεψε την ψυχή του. Ο άνθρωπος είναι και πνεύμα.
Έτσι, σήμερα και τολμήσει, κάποιος, να εκστομίσει το όνομα Ελλάδα, Πατρίδα ή την λέξη ΕΘΝΟΣ χαρακτηρίζεται αμέσως Εθνικιστής από κάποια τσόφλια της Δημοσιογραφίας και της Υποκουλτούρας. Είναι ντροπή, το να ντρέπεται κάποιος για την καταγωγή του και για τη δόξα των προγόνων του! Γιατί δεν μπορούμε εμείς, στο χάλι που έχουμε φτάσει, να δημιουργήσουμε μια δόξα για τα παιδιά μας. Τουλάχιστον ας αφήσουμε τη δόξα των παλαιών, μη τη σπιλώνουμε κι αυτή! Εν ονόματι της Political Correct (= Πολιτικής Ορθότητας), της woke culture (= πολιτισμού επαγρύπνησης) και της Inclusion (= συμπερίληψης) αποδομήσαμε τις πιο ιερές έννοιες. Θα μιλάμε μόνο για Χώρα και Τόπο, δεν θα λεγόμαστε Έλληνες, αλλά Χωρίτες (σ.σ. Χωριάτες) και Τοπίτες! > Χορός από το χαίρειν < χαρός < χορός ή από το χῶρος· από του περιέχοντος το περιεχόμενο ή από το η χείρ -χειρός < χορός, επειδή, όταν χόρευαν, πιάνονταν - κρατιούνται από τα χέρια.
> Τόπος από το πατεῖν < πάτος και με αναγραμματισμό τόπος ή από το τύπος με μετατροπή του υ – ο, γιατί κάθε τόπος χρησιμοποιεί δικό
του τύπο/σύμβολο/σημαία.
Την
Παρασκευή 9 και το Σάββατο 10 Αυγούστου 2024, ο Ά. Μπινιάρης σκηνοθετεί τους «ΟΡΝΙΘΕΣ» του Αριστοφάνη στο Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ
Αθηνών Επιδαύρου 2024. Οι «ΟΡΝΙΘΕΣ»
είναι το καλύτερο από τα σωζόμενα έργα του ποιητή με πολιτική θέση. Στην
κορυφαία αυτή κωμωδία, αν και η πλοκή είναι φανταστική, η θεματική είναι
αληθινή και ουσιώδης. Οι «ΟΡΝΙΘΕΣ»
παρουσιάζουν μια καινούργια αρχή, η οποία πρέπει να γίνει έξω από την ανθρώπινη
κοινωνία μακριά από τον κορεσμό, την παρακμή και την διαφθορά.
Οι «ΟΡΝΙΘΕΣ» διδάχθηκαν για πρώτη φορά στην γιορτή των Μεγάλων Διονυσίων το 414 π.Χ. Ο ποιητής πήρε το δεύτερο βραβείο.
ΥΠΟΘΕΣΗ
ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ «ΟΡΝΙΘΕΣ» του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ
Δύο
γέροντες από τους Αθηναίους, ο Πισθέταιρος
και ο Ευελπίδης, τα ονόματα των
οποίων ο ποιητής τα έχει συνθέσει σαν να έχει εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλον και
να ελπίζει ότι θα βρεθεί σε καλύτερη κατάσταση, προσπαθώντας να γλιτώσουν από
τους συκοφάντες της Αθήνας δοκιμάζουν να αλλάξουν τόπο κατοικίας και
αγοράζοντας μια κάργα και μια κουρούνα πηγαίνουν στα πουλιά επιθυμώντας να ζήσουν
ανάμεσά τους. Τα πουλιά στην αρχή λένε ότι δεν τους θέλουν, αν είναι να
συγκατοικήσουν με ανθρώπους, που είναι εχθροί τους. Όταν όμως αργότερα
πληροφορούνται τι θα ωφεληθούν, τους επιτρέπουν να μείνουν. Αυτοί έκτισαν μια
πόλη στην αέρα και την ονόμασαν «Νεφελοκοκκυγία.
Αλλά ούτε κι αυτή δεν την αφήνουν ανενόχλητη οι Αθηναίοι. Γιατί τους
επισκέπτονται μάντεις και χρησμολόγοι θέλοντας να κερδίσουν κάτι, ανάμεσά τους
και ο γεωμέτρης Μέτων που πρότεινε
την αλλαγή του αττικού ημερολογίου και που είχε επινοήσει ένα υδροκίνητο ρολόι
στημένο στην Αθήνα. Όλοι αυτοί διώχνονται χωρίς να πετύχουν τίποτε. Στο τέλος
και κάποιοι θεοί, επειδή υποφέρουν από πείνα, καθώς αυτά δεν αφήνουν τον καπνό
των θυσιών να ανεβαίνει πάνω, στον Όλυμπο, έρχονται με επίσημη αποστολή τριών
πρέσβεων - Ποσειδών, Ηρακλής και Τριβαλλός - στα πουλιά. Ο σκοπός του
έργου είναι να διακωμωδήσει τους Αθηναίους ότι τους αρέσουν οι δίκες
(δικομανείς). Η σκηνή είναι σε βράχους και ανάμεσα σε πουλιά. Γράφτηκε μετά την
ανάκληση του Αλκιβιάδη με το πλοίο «Σαλαμινία» εξαιτίας της κοπής των κεφαλών
του Ερμή και τη φυγή του στη Σπάρτη.
ΕΤΥΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ «ΠΡΟΣΩΠΩΝ
ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ» «ΟΡΝΙΘΕΣ»
•
ο ὄρνις -ιθος παράγεται από το ὄρω,
ὄρις και με
πλεονασμό του -ν- ὄρ-ν-ις. Το ὄρω = διεγείρω
και ὀρύω
- ὀρνύω
- ὄρνυμι = κινώ,
θέτω σε κίνηση, σηκώνω, παρορμώ, παρακινώ (οι ΟΡΝΙΘΕΣ αποτελούν το ΧΟΡΟ).
•
ο ἔποψ-οπος παράγεται
από τον μέλλοντα του ρήματος ὁράω-ῶ, ὄψομαι εξ ου ἐπόπτης, διοπτήρ (= ο σκοπός), διόπτρα και διοπτεύω = εποπτεύω, εφορώ, επισκοπώ. Ο
Τσαλαπετεινός.
• Πισθέταιρος παράγεται από τα: πιστός + ἑταῖρος = ο πιστός φίλος, άνθρωπος εμπιστοσύνης.
• Εύελπίδης παράγεται από τα: εὖ + ἐλπίς = αυτός που έχει ή δίνει καλές ελπίδες, ο αισιόδοξος.
ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
ΑΠΟ ΤΟΥΣ «ΟΡΝΙΘΕΣ» ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ
Η ΠΡΟΝΟΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΦΥΛΑΣΣΕΙ!
ΕΠΟΨ: «Αλλ᾽
ἀπ᾽
ἐχθρῶν
δῆτα
πολλὰ
μανθάνουσιν οἱ
σοφοί. ἡ
γὰρ
εὐλάβεια
σῴζει
πάντα. παρὰ
μὲν
οὖν
φίλου οὐ
μάθοις ἂν
τοῦθ᾽,
ὁ
δ᾽
ἐχθρὸς
εὐθὺς
ἐξηνάγκασεν.
αὐτίχ᾽
αἱ
πόλεις παρ᾽
ἀνδρῶν
γ᾽
ἔμαθον
ἐχθρῶν
κοὐ
φίλων ἐκπονεῖν
θ᾽
ὑψηλὰ
τείχη ναῦς
τε κεκτῆσθαι
μακράς: τὸ
δὲ
μάθημα τοῦτο
σῴζει
παῖδας
οἶκον
χρήματα»
(ΟΡΝΙΘΕΣ στ. 376-380).
ΕΠΟΨ: (= Αλλά
οι έξυπνοι βέβαια μαθαίνουν πολλά και από τους εχθρούς τους. Γιατί η πρόβλεψη
όλα τα διασώζει. Λοιπόν από έναν φίλο δεν θα το μάθεις αυτό, ενώ ο εχθρός
συνήθως αμέσως σε αναγκάζει. Για παράδειγμα οι πόλεις από ανθρώπους εχθρικούς
και όχι φιλικούς έμαθαν ψηλά τείχη να κατασκευάζουν και να έχουν στόλους
δυνατούς· αυτό το μάθημα διατηρεί και
παιδιά και σπίτι και τα αγαθά).
Ο ΚΑΛΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΑΝΑ-ΠΤΕΡΩΝΕΙ
ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
«Συκοφάντης
ὦ
δαιμόνιε μὴ
νουθέτει μ᾽
ἀλλὰ
πτέρου. Πισθέταιρος νῦν
τοι λέγων πτερῶ
σε. Συκοφάντης καὶ
πῶς
ἂν
λόγοις ἄνδρα
πτερώσειας σύ; Πισθέταιρος πάντες τοῖς
λόγοις ἀναπτεροῦνται.
Συκοφάντης πάντες; Πισθέταιρος οὐκ
ἀκήκοας,
ὅταν
λέγωσιν οἱ
πατέρες ἑκάστοτε τοῖς
μειρακίοις ἐν
τοῖσι
κουρείοις ταδί;» (ΟΡΝΙΘΕΣ
στ. 1436-1441 και 1446-1449)
ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ:
(= Καλέ μου άνθρωπε, μη μου δίνεις συμβουλές, δώσε μου φτερά).
ΠΙΣΘΕΤΑΙΡΟΣ:
(= Τώρα λέγοντας αυτά σου δίνω φτερά)
ΣΥΚΟΦ.:
(= Και πώς με τα λόγια θα δώσεις φτερά σε άνθρωπο;)
ΠΙΣΘΕΤ.:
(= Όλοι με τα λόγια παίρνουν φτερά).
ΣΥΚΟΦ.:
(= Όλοι;).
ΠΙΣΘΕΤ.:
(= Δεν έχεις ακούσει, όταν οι πατέρες λένε κάθε φορά για τα παιδιά τους τα
μικρά μέσα στα κουρεία τέτοια λόγια;)
ΣΥΚΟΦ.:
(=Λοιπόν και με λόγια φτερώνονται οι άνθρωποι;).
ΠΙΣΘΕΤ.: (= Ναι. Γιατί από τα λόγια το μυαλό του ανθρώπου παίρνει αέρα, ο άνθρωπος ξεσηκώνεται. Έτσι τώρα κι εγώ θέλω δίνοντάς σου φτερά με λόγια τίμια να σε στρέψω σε νόμιμες εργασίες).
ΜΟΝΟ
ΤΑ ΟΧΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΝΟΥΝ
ΤΑ
ΝΑΙ ΣΚΛΑΒΩΝΟΥΝ/ΥΠΟΔΟΥΛΩΝΟΥΝ!
ΘΥΜΑΜΑΙ
ΑΡΑ ΖΩ
ΞΕΧΝΩ
ΑΡΑ ΠΕΘΑΙΝΩ!
Επιλέξτε πού θέλετε να ανήκετε. Στους ΝΑΙ-ΝΕΚΟΥΣ ή στους ΝΗ-ΝΕΚΟΥΣ / ΝΩ-ΝΕΚΟΥΣ!
ΠΗΓΗ:
εφημ. «Εβδόμη», 27.7.2024. Από την στήλη του «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ – “ἄπιτε”».
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 28.7.2024.
[1] Πτερυφύησις
-εως: η έκφυση / φύτρωση φτερών· μεταφορικά η εμψύχωση, η ενθάρρυνση, η
αναπτέρωση.
[2] Πτερορρύησις
-εως: η αφαίρεση / πτώση φτερών· μτφ η αποθάρρυνση, η αποκαρδίωση, το κόψιμο
των φτερών.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook