ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ «ΟΡΝΙΘΕΣ»: Πρέπει να γίνει μια καινούργια αρχή, έξω από την ανθρώπινη κοινωνία, μακριά από τον κορεσμό, την παρακμή και την διαφθορά - του Π. Ιωαννίδη

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ «ΟΡΝΙΘΕΣ»:
Πρέπει να γίνει μια καινούργια αρχή, έξω από την ανθρώπινη κοινωνία, μακριά από τον κορεσμό, την παρακμή και την διαφθορά

κ Πτεροφυήσεως[1]ρχεσθαι
και Πτερορρυήσεως[2] παύεσθαι

 

Του καθηγητή φιλολόγου, Πέτρου Ιωαννίδη

 

ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ή ΣΥΝΟΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

Η ΠΛΗΡΗΣ ΥΠΟΤΑΓΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΣΤΗ ΝΕΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ Α-ΤΑΞΙΑ!

«Τίποτε σε αυτόν τον κόσμο δεν λειτουργεί όπως νομίζετε. Οι τράπεζες δεν δανείζουν χρήματα, οι κυβερνήσεις δεν έχουν την εξουσία να σας προστατεύουν, το αστυνομικό τμήμα δεν είναι εκεί για να σας εξυπηρετήσει, τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα κολλέγια και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δεν είναι εκεί για να σας εκπαιδεύσουν. Ολόκληρο το εποικοδόμημα του πολιτισμού στον δυτικό κόσμο είναι ένας συνδυασμός έξοχα συναρμολογημένων και σχεδιασμένων, καλά προγραμματισμένων σχεδίων για να κατευθύνουν τα μυαλά των ανθρώπων με τέτοιο τρόπο ώστε να υπηρετούν τα αφεντικά τους».

(Τζ. Μάξγουελ, 1940-2022, Αμερικανός συγγραφέας, λέκτωρ και ερευνητής).

 

«Σήμερα η δύναμη είναι να γνωρίζεις τι να αγνοείς και τί γνωρίζεις πραγματικά».

Η σημερινή λογοκρισία βρίσκεται στον αντίποδα αυτού που ίσχυε στο παρελθόν «να μπλοκάρει τη ροή των πληροφοριών». Πάει πιο μακριά από την ρήση του Ολλανδού συγγραφέα Σ. Νόοτεμποομ (Cees Nooteboom), γραμμένη στις «Ιεροτελεστίες» του: «Όλο και περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν όλο και λιγότερα για όλο και περισσότερα πράγματα». Γιατί τα ''περισσότερα πράγματα'' σήμερα είναι οι άχρηστες πληροφορίες και τα δευτερεύοντα θέματα. Βούτυρο στο ψωμί της νέας μορφής λογοκρισίας.

 

«Το Μέλλον δεν είναι τίποτε άλλο από το Παρελθόν που μπαίνει από άλλη πόρτα».

(Ά. Γ. Πινέρο, 1855-1934, Άγγλος θεατρικός συγγραφέας)

 

«Μελέτησε το Παρελθόν, αν θες να ορίσεις το Μέλλον».

(Κομφούκιος, 551-479, Κινέζος κοινωνικός φιλόσοφος)

 

«Οι νεκροί κυβερνούν τους ζωντανούς».

(Ο. Κοντ, 1798-1857, πατέρας της Κοινωνιολογίας και του Θετικισμού και Ί. Δραγούμης, 1878-1920).

 

ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΜΑΣ ΕΠΙΦΥΛΑΣΣΕΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ!

Τιμούμε την προσφορά τους. Δεν είμαστε προγονόπληκτοι, αλλά αρχαιόφιλοι! Τους μελετάμε, γιατί διαπιστώνουμε πως δημιούργησαν χρυσούς αιώνες πολιτισμού με πλάκες χρυσού και όχι από μπακίρι. Η πνευματικότητά τους μας καθοδηγεί στην αναζήτηση του σκοπού της ζωής μας. Πλούτος και καλοπέραση ή ανθρωπιά και εξημέρωση ψυχής; Τον άνθρωπο της καλοπέρασης και της υπερτεχνολογίας μόνο τον γνωρίζουμε. Γιατί όμως δεν νιώθει ευτυχισμένος; Γιατί βασιλεύει το άδικο, η εγκληματικότητα και η παραβατικότητα; Ο άνθρωπος λησμόνησε πως δεν μπορεί να ζήσει μόνο με τον «άρτο», «οκ π᾽ἄρτ μόν ζήσεται νθρωπος» [Ματθαίος, δ, 1-4], δεν βρίσκει χρόνο να ασχοληθεί και με την ψυχή του. Πλούτισε το σώμα του και φτώχεψε την ψυχή του. Ο άνθρωπος είναι και πνεύμα.

Έτσι, σήμερα και τολμήσει, κάποιος, να εκστομίσει το όνομα Ελλάδα, Πατρίδα ή την λέξη ΕΘΝΟΣ χαρακτηρίζεται αμέσως Εθνικιστής από κάποια τσόφλια της Δημοσιογραφίας και της Υποκουλτούρας. Είναι ντροπή, το να ντρέπεται κάποιος για την καταγωγή του και για τη δόξα των προγόνων του! Γιατί δεν μπορούμε εμείς, στο χάλι που έχουμε φτάσει, να δημιουργήσουμε μια δόξα για τα παιδιά μας. Τουλάχιστον ας αφήσουμε τη δόξα των παλαιών, μη τη σπιλώνουμε κι αυτή! Εν ονόματι της Political Correct (= Πολιτικής Ορθότητας), της woke culture (= πολιτισμού επαγρύπνησης) και της Inclusion (= συμπερίληψης) αποδομήσαμε τις πιο ιερές έννοιες. Θα μιλάμε μόνο για Χώρα και Τόπο, δεν θα λεγόμαστε Έλληνες, αλλά Χωρίτες (σ.σ. Χωριάτες) και Τοπίτες!         Χορός από το χαίρεινχαρόςχορός ή από το χρος· από του περιέχοντος το περιεχόμενο ή από το η χείρ -χειρός < χορός, επειδή, όταν χόρευαν, πιάνονταν - κρατιούνται από τα χέρια. 

        > Τόπος από το πατεν < πάτος και με αναγραμματισμό τόπος ή από το τύπος με μετατροπή του υ – ο, γιατί κάθε τόπος χρησιμοποιεί δικό του τύπο/σύμβολο/σημαία.

Την Παρασκευή 9 και το Σάββατο 10 Αυγούστου 2024, ο Ά. Μπινιάρης σκηνοθετεί τους «ΟΡΝΙΘΕΣ» του Αριστοφάνη στο Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024. Οι «ΟΡΝΙΘΕΣ» είναι το καλύτερο από τα σωζόμενα έργα του ποιητή με πολιτική θέση. Στην κορυφαία αυτή κωμωδία, αν και η πλοκή είναι φανταστική, η θεματική είναι αληθινή και ουσιώδης. Οι «ΟΡΝΙΘΕΣ» παρουσιάζουν μια καινούργια αρχή, η οποία πρέπει να γίνει έξω από την ανθρώπινη κοινωνία μακριά από τον κορεσμό, την παρακμή και την διαφθορά.

Οι «ΟΡΝΙΘΕΣ» διδάχθηκαν για πρώτη φορά στην γιορτή των Μεγάλων Διονυσίων το 414 π.Χ. Ο ποιητής πήρε το δεύτερο βραβείο.

 

ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ «ΟΡΝΙΘΕΣ» του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Δύο γέροντες από τους Αθηναίους, ο Πισθέταιρος και ο Ευελπίδης, τα ονόματα των οποίων ο ποιητής τα έχει συνθέσει σαν να έχει εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλον και να ελπίζει ότι θα βρεθεί σε καλύτερη κατάσταση, προσπαθώντας να γλιτώσουν από τους συκοφάντες της Αθήνας δοκιμάζουν να αλλάξουν τόπο κατοικίας και αγοράζοντας μια κάργα και μια κουρούνα πηγαίνουν στα πουλιά επιθυμώντας να ζήσουν ανάμεσά τους. Τα πουλιά στην αρχή λένε ότι δεν τους θέλουν, αν είναι να συγκατοικήσουν με ανθρώπους, που είναι εχθροί τους. Όταν όμως αργότερα πληροφορούνται τι θα ωφεληθούν, τους επιτρέπουν να μείνουν. Αυτοί έκτισαν μια πόλη στην αέρα και την ονόμασαν «Νεφελοκοκκυγία. Αλλά ούτε κι αυτή δεν την αφήνουν ανενόχλητη οι Αθηναίοι. Γιατί τους επισκέπτονται μάντεις και χρησμολόγοι θέλοντας να κερδίσουν κάτι, ανάμεσά τους και ο γεωμέτρης Μέτων που πρότεινε την αλλαγή του αττικού ημερολογίου και που είχε επινοήσει ένα υδροκίνητο ρολόι στημένο στην Αθήνα. Όλοι αυτοί διώχνονται χωρίς να πετύχουν τίποτε. Στο τέλος και κάποιοι θεοί, επειδή υποφέρουν από πείνα, καθώς αυτά δεν αφήνουν τον καπνό των θυσιών να ανεβαίνει πάνω, στον Όλυμπο, έρχονται με επίσημη αποστολή τριών πρέσβεων - Ποσειδών, Ηρακλής και Τριβαλλός - στα πουλιά. Ο σκοπός του έργου είναι να διακωμωδήσει τους Αθηναίους ότι τους αρέσουν οι δίκες (δικομανείς). Η σκηνή είναι σε βράχους και ανάμεσα σε πουλιά. Γράφτηκε μετά την ανάκληση του Αλκιβιάδη με το πλοίο «Σαλαμινία» εξαιτίας της κοπής των κεφαλών του Ερμή και τη φυγή του στη Σπάρτη.

 

ΕΤΥΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ «ΠΡΟΣΩΠΩΝ

ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ» «ΟΡΝΙΘΕΣ»

• ο ρνις -ιθος παράγεται από το ρω, ρις και με πλεονασμό του -ν- ρ-ν-ις. Το ρω = διεγείρω και ρύω - ρνύω -  ρνυμι = κινώ, θέτω σε κίνηση, σηκώνω, παρορμώ, παρακινώ (οι ΟΡΝΙΘΕΣ αποτελούν το ΧΟΡΟ).

• ο ποψ-οπος παράγεται από τον μέλλοντα του ρήματος ράω-, ψομαι εξ ου πόπτης, διοπτήρ (= ο σκοπός),  διόπτρα και διοπτεύω = εποπτεύω, εφορώ, επισκοπώ. Ο Τσαλαπετεινός.

• Πισθέταιρος παράγεται από τα: πιστός + ἑταῖρος = ο πιστός φίλος, άνθρωπος εμπιστοσύνης.

• Εύελπίδης παράγεται από τα: εὖ + ἐλπίς = αυτός που έχει ή δίνει καλές ελπίδες, ο αισιόδοξος.

 

ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

ΑΠΟ ΤΟΥΣ «ΟΡΝΙΘΕΣ» ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Η ΠΡΟΝΟΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΦΥΛΑΣΣΕΙ!

ΕΠΟΨ: «Αλλ π χθρν δτα πολλ μανθάνουσιν ο σοφοί.   γρ ελάβεια σζει πάντα. παρ μν ον φίλου ο μάθοις ν τοθ, δ χθρς εθς ξηνάγκασεν. ατίχ α πόλεις παρ νδρν γ μαθον χθρν κο φίλων κπονεν θ ψηλ τείχη νας τε κεκτσθαι μακράς: τ δ μάθημα τοτο σζει παδας οκον χρήματα» (ΟΡΝΙΘΕΣ στ. 376-380). 

ΕΠΟΨ: (= Αλλά οι έξυπνοι βέβαια μαθαίνουν πολλά και από τους εχθρούς τους. Γιατί η πρόβλεψη όλα τα διασώζει. Λοιπόν από έναν φίλο δεν θα το μάθεις αυτό, ενώ ο εχθρός συνήθως αμέσως σε αναγκάζει. Για παράδειγμα οι πόλεις από ανθρώπους εχθρικούς και όχι φιλικούς έμαθαν ψηλά τείχη να κατασκευάζουν και να έχουν στόλους δυνατούς· αυτό το μάθημα διατηρεί και  παιδιά και σπίτι και τα αγαθά).

 

Ο ΚΑΛΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΑΝΑ-ΠΤΕΡΩΝΕΙ

ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

«Συκοφάντης δαιμόνιε μ νουθέτει μ λλ πτέρου. Πισθέταιρος νν τοι λέγων πτερ σε. Συκοφάντης κα πς ν λόγοις νδρα πτερώσειας σύ; Πισθέταιρος πάντες τος λόγοις ναπτερονται. Συκοφάντης πάντες; Πισθέταιρος οκ κήκοας, ταν λέγωσιν ο πατέρες κάστοτε  τος μειρακίοις ν τοσι κουρείοις ταδί;» (ΟΡΝΙΘΕΣ στ. 1436-1441 και 1446-1449)

ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ: (= Καλέ μου άνθρωπε, μη μου δίνεις συμβουλές, δώσε μου φτερά).

ΠΙΣΘΕΤΑΙΡΟΣ: (= Τώρα λέγοντας αυτά σου δίνω φτερά)

ΣΥΚΟΦ.: (= Και πώς με τα λόγια θα δώσεις φτερά σε άνθρωπο;)

ΠΙΣΘΕΤ.: (= Όλοι με τα λόγια παίρνουν φτερά).

ΣΥΚΟΦ.: (= Όλοι;).

ΠΙΣΘΕΤ.: (= Δεν έχεις ακούσει, όταν οι πατέρες λένε κάθε φορά για τα παιδιά τους τα μικρά μέσα στα κουρεία τέτοια λόγια;)

ΣΥΚΟΦ.: (=Λοιπόν και με λόγια φτερώνονται οι άνθρωποι;).

ΠΙΣΘΕΤ.: (= Ναι. Γιατί από τα λόγια το μυαλό του ανθρώπου παίρνει αέρα, ο άνθρωπος ξεσηκώνεται. Έτσι τώρα κι εγώ θέλω δίνοντάς σου φτερά με λόγια τίμια να σε στρέψω σε νόμιμες εργασίες).

ΜΟΝΟ ΤΑ ΟΧΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΝΟΥΝ

ΤΑ ΝΑΙ ΣΚΛΑΒΩΝΟΥΝ/ΥΠΟΔΟΥΛΩΝΟΥΝ!

ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΡΑ ΖΩ

ΞΕΧΝΩ ΑΡΑ ΠΕΘΑΙΝΩ!

Επιλέξτε πού θέλετε να ανήκετε. Στους ΝΑΙ-ΝΕΚΟΥΣ ή στους ΝΗ-ΝΕΚΟΥΣ / ΝΩ-ΝΕΚΟΥΣ!

ΠΗΓΗ: εφημ. «Εβδόμη», 27.7.2024. Από την στήλη του «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ – “ἄπιτε”». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 28.7.2024. 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Πτερυφύησις -εως: η έκφυση / φύτρωση φτερών· μεταφορικά η εμψύχωση, η ενθάρρυνση, η αναπτέρωση.

[2] Πτερορρύησις -εως: η αφαίρεση / πτώση φτερών· μτφ η αποθάρρυνση, η αποκαρδίωση, το κόψιμο των φτερών.

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ ΟΡΝΙΘΕΣ καινουργια αρχη ανθρωπινη κοινωνια, κορεσμος παρακμη διαφθορα Πτεροφυηση Πτερορρυηση Ιωαννιδης ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΑΤΑΞΙΑ τραπεζες δανειο χρηματα, κυβερνησεις εξουσια προστασια αστυνομια ιδρυμα τριτοβαθμια εκπαιδευση κολλεγιο εκπαιδευτικο ιδρυματα, εποικοδομημα πολιτισμος δυτικος κοσμος σχεδιο κατευθυνση μυαλα ανθρωπος αφεντικο Μαξγουελ, Αμερικανος συγγραφεας, λεκτωρ ερευνητης δυναμη γνωση αγνοια λογοκρισια πληροφορια Ολλανδος Νοοτεμποομ Ιεροτελεστιες ανθρωποι αχρηστες πληροφοριες μελλον Παρελθον Πινερο, αγγλος θεατρικος Κομφουκιος, Κινεζος κοινωνικος φιλοσοφος νεκροι κυβερνηση ζωντανοι Κοντ, Κοινωνιολογια Θετικισμος Δραγουμης προγονοπληξια αρχαιοφιλια πνευματικοτητα πλουτος καλοπεραση ανθρωπια εξημερωση ψυχη υπερτεχνολογια ευτυχια αδικο, εγκληματικοτητα παραβατικοτητα αρτος Ματθαιος, πνευμα Ελλαδα, Πατριδα λεξη ΕΘΝΟΣ εθνικιστης Δημοσιογραφια υποκουλτουρα προγονοι Political Correct Πολιτικη Ορθοτητα woke culture επαγρυπνηση Inclusion συμπεριληψη αποδομηση Χωρα Τοπος, ελληνες, Χωριτες Χωριατες Τοπιτες Χορος χαιρειν χαρος <χορος χωρος περιεχομενο χειρ -χειρος χερι πατειν < πατος αναγραμματισμος τυπος συμβολο σημαια Μπινιαρης σκηνοθεσια Αριστοφανη αρχαιο θεατρο Επιδαυρου, Φεστιβαλ Αθηνων Επιδαυρος καλυτερο σωζομενα εργα ποιητης πολιτικη κωμωδια, φαντασια θεματικη γιορτη Μεγαλα Διονυσια 5ος αιωνας 414 πΧ βραβειο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ γεροντας γερος Αθηναιος, Πισθεταιρος Ευελπιδης, συκοφαντια Αθηνα καργα κουρουνα πουλια πουλι συγκατοικηση εχθρος πολη αερας Νεφελοκοκκυγια Αθηναιοι μαντης χρησμολογος κερδος γεωμετρης Μετωνας μετων αλλαγη αττικο ημερολογιο υδροκινητο ρολοι θεοι πεινα, καπνος θυσια ολυμπος, αποστολη πρεσβυς Ποσειδωνας, ποσειδων Ηρακλης Τριβαλλος διακωμωδηση δικες δικη δικομανια βραχος ανακληση Αλκιβιαδης πλοιο Σαλαμινια κοπη κεφαλη Ερμης θεος φυγη Σπαρτη ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΔΡΑΜΑ ορνις ορω, ορις διεγειρω ορυω - ορνυω - ορνυμι = κινω, θετω κινηση, σηκωνω, παρορμω, παρακινω εποψοπος οραω ορω οψομαι εποπτης, διοπτηρ σκοπος διοπτρα διοπτευω = εποπτευω, εφορω, επισκοπω τσαλαπετεινος πιστος + εταιρος φιλος, εμπιστοσυνη ευελπις ευ + ελπις ελπιδα αισιοδοξος ΠΡΟΝΟΙΑ σοφοι ευλαβεια τειχη ναυς παιδας οικος χρηματα εξυπνοι προβλεψη τειχος στολος μαθημα παιδια σπιτι αγαθα ΑΝΑΠΤΕΡΩΣΗ ΗΘΙΚΟ Συκοφαντης δαιμονιος νουθετω πτερο ακηκοας, πατερες μειρακιο κουρειο συμβουλη φτερα λογια φτερο κουρειο μυαλο λογια τιμια νομιμη εργασια ΟΧΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΣΚΛΑΒΙΑ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΗ ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΡΑ ΖΩ ΞΕΧΝΩ ΑΡΑ ΠΕΘΑΙΝΩ ληθη νενεκος νενεκοι πτερυφυησις εκφυση / φυτρωση πτερα εμψυχωση, ενθαρρυνση, αναπτερωσις πτερορρυησις αφαιρεση / πτωση αποθαρρυνση, αποκαρδιωση καιμπριτζ 1883 19ος μΧ
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ