Του συγγραφέα Κωνσταντίνου Σπίνου, Kspin.gr@gmail.com
Την Παρασκευή 26.7.2024 όσοι αντέξαμε
και είδαμε μέχρι τέλους το αποκρουστικό και προσβλητικό έκτρωμα της τελετής
έναρξης των 33ων Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι που ξεσήκωσε
θύελλα διαμαρτυριών παγκοσμίως, οι Γάλλοι εκτός των άλλων έκαναν και μία μεγάλη
απρέπεια εις βάρος της Ελλάδος.
Παρουσίασαν το Γαλλικό Ινστιτούτο
Αρχαιοκαπηλίας και κλεπταποδοχής (οι Γάλλοι το ονομάζουν Μουσείο του
Λούβρου), όπου «φιλοξενείται» το κλαπέν από την Σαμοθράκη περιώνυμο άγαλμα «Νίκη της Σαμοθράκης».
Στις 15.4.1865 η αρχαιολογική αποστολή
του Γάλλου υποπρόξενου στην Αδριανούπολη, Καρόλου
Σαμπουαζώ, έκανε ανασκαφές στα βόρεια της Σαμοθράκης, όταν κάποια στιγμή ακούστηκε από έναν Έλληνα εργάτη η
φράση: «Κύριε, εύραμεν μια γυναίκα»!
Είχε μπροστά του τα πόδια και τον κορμό της Νίκης. Ο Σαμπουαζώ επικοινώνησε
αμέσως με τον πρέσβυ της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη
κι εκείνος φρόντισε η Οθωμανικη Αυτοκρατορια (στην οποία άνηκε τότε η Σαμοθράκη) να δώσει
έγκριση για να αποπλεύσει γαλλικό πολεμικό πλοίο και να φορτώσει το γλυπτό και
να το μεταφέρει στην Γαλλία... – ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκακης «Σαμοθράκη, Ιερά Νήσος».
Η συνολική εικόνα της Νίκης της Σαμοθράκης είναι συγκλονιστική.
Το πρόταγμα του ενός ποδιού που δείχνει την ορμή, η κίνηση των τεράστιων
φτερών, οι πτυχώσεις του φορέματος κι η αίσθηση ότι η Νίκη πατά φευγαλέα στην πλώρη γιατί μόλις έχει «προσγειωθεί»
καθιστούν τη σύνθεση ένα προϊόν καλλιτεχνικής κι αισθητικής ιδιοφυΐας.
Άραγε, υπάρχει άνθρωπος που θα δει έστω
και σε φωτογραφία αυτό το υπέροχο γλυπτό και δεν θα το θαυμάσει;;;
Οι
κολοσσιαίες διαστάσεις του, οι λεπτομερείς πτυχώσεις στο ένδυμά, αλλά και αυτή
η αίσθηση της κίνησης που προσδίδεται από τον γλύπτη δεν μπορεί παρά να
καθηλώσει τον θεατή. Το άγαλμα αυτό αποτελεί δείγμα σπουδαίας αρχαιοελληνικής τέχνης
και χρονολογείται γύρω στο 200 - 190
π.Χ..
Ο καλλιτέχνης που το δημιούργησε
χρησιμοποίησε παριανό μάρμαρο έχει ύψος 3,28 μ. (με τα φτερά) και 5,58 μ. με την μαρμάρινη πλώρη πλοίου πάνω στην οποία είναι τοποθετημένο σήμερα.
Το γλυπτό της φτερωτής Νίκης αποτελεί σύμβολο της ελευθερίας
διαχρονικά, αφού μετά το πέρας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το 1945,
έγινε σήμα κατατεθέν της τέχνης, ακόμη και της λαϊκής κουλτούρας και γι’ αυτό ο
παραλληλισμός της Νίκης της Σαμοθράκης
με την ελευθερία είναι ο λόγος που ακόμη και σήμερα όλες οι ηλικιακές ομάδες
έχουν δει ή έστω έχουν ακούσει για αυτό το σπουδαίο άγαλμα.
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.8.2024.
ΠΗΓΕΣ:
- ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ «Η Νίκη της Σαμοθράκης».
- Λεκακης Γ. «Σαμοθράκη, Ιερά Νήσος»,
εκδ. «Ερωδιός».
- Ρηγοπούλου Σ. «Αυτή είναι η ιστορία της «Νίκης της Σαμοθράκης» που κατέληξε
στο Λούβρο», επιμ. Μ. Κουτσουρά.
- εφημ.
«Καθημερινή» στη Σαμοθράκη, 4.9.1994, αφιέρωμα.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook