Διάβασαν για ΧΡΗΣΤΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ σε αρχαία επιτύμβια στήλη, νόμισαν ότι αναφέρεται στον… Χριστό και την εντοίχισαν σε εκκλησία της Σκοπέλου! - των Απ. Τσακρίδη – Γ. Λεκάκη

Διάβασαν για ΧΡΗΣΤΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ
σε αρχαία επιτύμβια στήλη,
νόμισαν ότι αναφέρεται
στον… Χριστό
και την εντοίχισαν σε εκκλησία
της Σκοπέλου…

Των Απόστολου ΤσακρίδηΓιώργου Λεκάκη

Ο Ι. Ναός Αγίου Μιχαήλ των Συννάδων της Σκοπέλου ανήκει στον τύπο των συνθέτων τετρακιονίων, μετά τρούλλου, ναών.

Έχει εξωτερικές διαστάσεις 12 4 μ. × 8,1 μ.

Στην κυλινδρική εξωτερική επιφάνεια του τυμπάνου σχηματίζονται «οκτώ τοξύλλια, βαίνοντα επί λεπτών ημικιονίσκων».

Οι στέγες καλύπτονται με σχιστολιθικές πλάκες.

Όλες οι επιφάνειες είναι καλυμμένες με ασβεστοκονίαμα.

Στην τοιχοποιία έχει γίνει άφθονη χρήση αρχαιων μαρμάρινων γλυπτών μελών, ιδίως σαρκοφάγων. Στην δε πεντάπλευρο αψίδα του ιερού είναι εντοιχισμένη αρχαια επιτύμβιος στήλη.

Στους τέσσερις κίονες του εσωτερικού είναι τοποθετημένα λεβητοειδή απλά κιονόκρανα.

Έχουν καταγραφεί 24 εικόνες του 17ου και 18ου αιώνα.

Στην μεριά της Α. πρόσοψης του ναού, λοιπόν, στο κοίλον του ιερού η επιτύμβια στήλη γράφει: «ΠΡΑΞΙΤΕΛΗΣ ΠΡΑΞΕΙΣ [..] ΣΟΥ ΧΡΗΣΤΕ ΧΑΙΡΕ ΠΡΑΞΙΤΕΛΗC ΠΡΑΞΕΤΕ [ ] ΟΥ ΧΡΗCTE ΧΑΙΡΕ» - δηλαδή «ΧΑΙΡΕ ΠΡΑΞΙΤΕΛΗ ΠΟΥ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΣΟΥ ΗΣΑΝ ΧΡΗΣΤΕΣ». Μάλλον οι χριστιανοί… είδαν την λέξη… ΧΡΗCTE και κατάλαβαν… ΧΡΙΣΤΕ… και γι’ αυτό την εντοίχισαν στην εκκλησία τους!

Ο ναός έχει και εντοιχισμένες αρχαίες σαρκοφάγους από την ΑΣΣΟ Τρωάδος Μικράς Ασίας, πόλις Αιολέων, εκ Μηθύμνης Λέσβου – βλ. Γ. Λεκάκη «Η αγνωστη Μικρά Ασία»

Την σαρκοφάγο (παραπάνω φωτογραφία) την έσπασαν σε δύο πλευρικά κομμάτια, και τα τοποθέτησαν στους τοίχους της εκκλησίας!

Σε άλλες γράφει «ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ» - η Άσσος μετονομάσθηκε σε Απολλωνία – αν και ήταν περίφημη για τον ναό της θεάς Αθηνάς…

Και εντοιχισμένα κιονόκρανα...

Η Νήσος Σκόπελος – αρχαια Έβενος και Πεπάρηθος, αποικία Κρητών εκ Κνωσού - έχει πολλά να μας δείξει ακόμη, σχεδόν όλα άγνωστα... 

Στην Α. πλευρά της Χώρας υπάρχει Ασκληπιείο, κοντά στην θάλασσα (περίπου 15 - 30 μ.). 

Στην τοπική κοινωνία ουδείς ασχολείται…

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκακης «Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.7.2024.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

        - Λαζαρίδης – Π. «Μεσαιωνικά Θεσσαλίας και Σποράδων Νήσων», στο Α.Δ. 19, 1964, Χρονικά.

        - Μακρής Κ. Α. «Μεταβυζαντινή και νεώτερη Μαγνησία – Μαγνησία, Το χρονικό ενός πολιτισμού», Αθήνα, 1982.

        - Ξυγγόπουλος Α. «Ο ναός της Επισκοπής Σκοπέλου», στην Αρχαιολογική Εφημερίδα, 1956, σελ. 181 – 198.

        - Σάμψων Αδ. «Η νήσος Σκόπελος. Ιστορική και αρχαιολογική μελέτη», Αθήνα, 1968.


αρχαιες ΧΡΗΣΤΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ αρχαια επιτυμβια στηλη, Χριστος εκκλησια Σκοπελου Τσακριδης – Λεκακης σκοπελος ΧΡΗΣΤΗ ΠΡΑΞΗ Ιερος Ναος Αγιου Μιχαηλ Συνναδων ιν Αγιος Συνναδα συνθετος τετρακιονιος μετα τρουλλου, τρουλου, τρουλλος τρουλος ναοι κυλινδρικη εξωτερικη επιφανεια τυμπανο οκτω 8 τοξυλλιο λεπτος ημικιονισκος στεγη σχιστολιθικη πλακα σχιστολιθος ασβεστοκονιαμα τοιχοποιια αρχαιο μαρμαρινο γλυπτο δομικο μελος σαρκοφαγος πενταπλευρος αψιδα ιερο εντοιχισμενη επιτυμβιος κιονας λεβητοειδες απλο κιονοκρανο εικονα 17ος 18ος αιωνας μχ προσοψη κοιλον κοιλο ιερο επιγραφη ΠΡΑΞΙΤΕΛΗΣ ΠΡΑΞΕΙΣ [..] ΣΟΥ ΧΡΗΣΤΕ ΧΑΙΡΕ ΠΡΑΞΙΤΕΛΗC ΠΡΑΞΕΤΕ ΟΥ ΧΡΗCTE ΧΑΙΡΕ ΧΑΙΡΕ ΠΡΑΞΙΤΕΛΗ ΠΟΥ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΣΟΥ ΗΣΑΝ ΧΡΗΣΤΕΣ χριστιανοι ΧΡΗCTΟΣ εντοιχισμενες σαρκοφαγοι ΑΣΣΟΣ Τρωαδος τρωαδα τρωας τροια Μικρα Ασια πολις πολη Αιολεις Μηθυμνα Λεσβου λεσβος τοιχος ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ θεος ΑΠΟΛΛΩΝ ΛΥΚΕΙΟΣ μετονομασια Απολλωνια θεα Αθηνα νησος νησι Σκοπελος εβενος Πεπαρηθος, αποικια Κρητων κρητες κρητη Κνωσος αγνωστη Χωρα Ασκληπιειο, Ασκληπιος Λαζαριδης Μεσαιωνικα Θεσσαλιας Μεσαιωνας Θεσσαλια βορειες Σποραδες Νησοι Μακρης Μεταβυζαντινη και νεωτερη Μαγνησια πολιτισμος Ξυγγοπουλος Επισκοπη αρχαιολογικη Εφημεριδα, 1956, αρχαιολογα Σαμψων ιστορια
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ