ΛΥΡΑ, το ΕΘΝΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ των Ελλήνων - του Γ. Χατζή

ΛΥΡΑ,
το ΕΘΝΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ
των Ελλήνων

Του μουσικού Γιάννη Χατζή

Η λύρα, εθνικό όργανο της αρχαίας Ελλάδας, το πιο σημαντικό και ευρύτερα γνωστό όργανο.

Συνδεόταν στενά με τη λατρεία του Απόλλωνα και για τον λόγο αυτόν έχαιρε μεγάλου σεβασμού.

Απλό όργανο ως προς την κατασκευή, χάρι στον απλό μηχανισμό, αλλά η ποιότητα του ήχου ήταν ευγενής, διαυγής, γαλήνιος και αρρενωπός.

Η λύρα χρησιμοποιήθηκε ως το κύριο όργανο για την εκπαίδευση των νέων.

Επειδή ήταν απλό, βέβαια, δεν ήταν ηχηρό όργανο, δεν το χρησιμοποιούσαν σε υπαίθριες εκδηλώσεις ή διαγωνισμούς, συνδέθηκε όμως στενά με τις κοινωνικές εκδηλώσεις σε κλειστό χώρο. - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Μουσικής Μύησις".

ΛΥΡΑΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ

Σύμφωνα με έναν διαδεδομένο μύθο (προ Ομηρικός Ύμνος στον Ερμή), αμέσως μετά την γέννησή του στο όρος Κυλλήνη (Αρκαδίας τότε), έκλεψε τα βόδια του Απόλλωνα κρυφά την νύχτα.

Ο θεός Ερμής, βλέποντας μια χελώνα, της είπε ότι θα την κάνει τραγουδίστρια, της αφαίρεσε το όστρακό της, στερέωσε πάνω του χορδές από έντερο βοδιού και έτσι κατασκεύασε την ΛΥΡΑ (χέλυς).

Όταν ο Απόλλων ανακάλυψε την κλοπή παραπονέθηκε στον Δία. Τότε ο Ερμής προσέφερε την λύρα στον Απόλλωνα, που μαγεύτηκε από τον ήχο της.

Η λύρα ήταν γνωστή στην Ελλάδα από τους πανάρχαιους χρόνους. Υπήρξαν μυθικοί μουσικοί και επικοί τραγουδιστές όπως ο Ορφέας, ο Θάμυρις, ο Δημόδοκος, ο Μουσαίος, ο Λίνος.

Ο ΖΗΘΟΣ ο Αμφίων, από την Θήβα Βοιωτίας με την επτάχορδη λύρα του έκτισε τα τείχη της (Επτάπυλης) Θήβας. - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκακης "Οι 88 αρχαίες πόλεις της Βοιωτίας".

Όταν ο Ορφέας φονεύθηκε στην Θράκη από τις μαινάδες, η λύρα του έπεσε στην θάλασσα και παρασύρθηκε από τα κύματα ως την Λέσβο. Εκεί την βρήκαν ψαράδες και την έδωσαν στον Τέρπανδρο.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Η λύρα στην αρχική της μορφή στηριζόταν πάνω στο όστρακο της χελώνας που χρησίμευε για ηχείο, εξ ου και χέλυς. Στα κατοπινά χρόνια το ηχείο κατασκευαζόταν από ξύλο ελάτης πάλι σε σχήμα οστράκου χελώνας.

Σήμερα υπάρχουν διάφορες κατασκευές που μοιάζουν στην αρχική αλλά με διάφορα σχήματα. Πάνω από το κοίλο μέρος απλώνεται τεντωμένη μεμβράνη για να πάλλεται, από δέρμα βοδιού ή αίγας (κατσίκας).

Σε κάθε πλευρά του όστρακου, δύο βραχίονες από κέρατο αγριοκάτσικου (ή από ξύλο μελία ή κερασιάς κλπ.) ήταν ελαφροί και λίγο καμπυλωτοί και τους έλεγαν πήχεις ή κέρατα.

Οι βραχίονες αυτοί ενώνονταν ελαφρά στο πάνω τους άκρο πάνω σε μια εγκάρσια κυλινδρική ράβδο, κατασκευασμένη από πυξάρι που λεγόταν ζυγός ή ζυγόν. Οι χορδές (νεύρα από έντερο ή νεύρα καθώς είπαμε στα πολύ παλιά χρόνια από λινάρι ή κάναβι) στερεώνονταν με κόμπο πάνω σε μία μικρή πλάκα που λεγόταν χορδοκόνιον ή χορδοτόνος. Στο κάτω μέρος του ηχείου περνούσαν πάνω από μια μικρή γέφυρα (καβαλάρης ή μαγάς), που απομόνωνε το παλλόμενο τμήμα των χορδών, και προχωρούσαν κατά μήκος του οργάνου ως τον ζυγό.

Στους κλασσικούς, όμως, χρόνους χρησιμοποιούσαν στριφτάρια «κλειδιά» φτιαγμένα από ξύλο, μέταλλο και ελεφαντόδοντο. Τα στριφτάρια αυτά, στερεωμένα με ένα μηχανισμό πάνω στον ζυγό, τέντωναν τις χορδές με περιστροφική κίνηση και λέγονταν κόλλαβοι ή κόλλοπες. Όλες οι χορδές είχαν το ίδιο μήκος αλλά διαφορετικό πάχος και όγκο και κάθε μία έδινε έναν ήχο.

Ο αριθμός των χορδών ποίκιλε κατά τους ιστορικούς χρόνους. Για μεγάλη περίοδο οι χορδές ήταν επτά. Σύμφωνα με μερικούς συγγραφείς, η αρχαϊκή λύρα είχε τέσσερις χορδές ή κατ’ άλλους τρεις χορδές.

Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης γράφει ότι ο Ερμής επινόησε την λύρα και την έκανε τρίχορδη, κατ’ απομίμηση των τριών εποχών του χρόνου. Έτσι καθόρισε τρεις ήχους, έναν υψηλό, έναν χαμηλό και έναν μεσαίο.

Ο Λουκιανός στον «Διάλογο Απόλλωνα και Ηφαίστου» λέει την λύρα επτάχορδηΣτην εποχή του Τερπάνδρου η λύρα ήταν επτάχορδη (8ος / 7ος αι. π.Χ.)

Ο Αριστοτέλης (πρβ ΧΙΧ32) αναφέρεται καθαρά στην εξέλιξη των χορδών.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΣΙΜΟΥ, 1.7.2024.


αρχαια ελληνικη ΛΥΡΑ ΕΘΝΙΚΟ μουσικο ΟΡΓΑΝΟ των Ελληνων μουσικος Χατζης Ελλαδα λατρεια θεος Απολλωνας απολλων κατασκευη μηχανισμος ποιοτητα ηχος ευγενης, διαυγης, γαληνιος αρρενωπος εκπαιδευση νεοι απλο ηχηρο υπαιθρια εκδηλωση διαγωνισμος, κοινωνικη εκδηλωσεις κλειστος χωρος ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ μυθος Ομηρικος υμνος Ερμης ορος Κυλληνη, κλοπη βοδι χελωνα, τραγουδιστρια, οστρακο χορδες εντερο χελυς παραπονο Διας ζευς προσφορα μαγεια μυθικος μουσικοι επικος τραγουδιστης Ορφεας, ορφευς Θαμυρις, Δημοδοκος, Μουσαιος, Λινος ΖΗΘΟΣ Αμφιων, Θηβα Βοιωτια επταχορδη 7χορδη τειχη Επταπυλη φονος Θρακη μαιναδες, θαλασσα Λεσβος ψαρας Τερπανδρος ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ηχειο, ξυλο ελατη ελατο σχημα κοιλο μεμβρανη δερμα βοδιου αιγα κατσικα βραχιονας κερατο αγριοκατσικο ξυλεια μελια κερασια πυχυς κερας βραχιονες κυλινδρικη ραβδος, πυξαρι ζυγος ζυγον χορδη νευρα εντερο νευρο λιναρι καναβις κομπος πλακα χορδοκονιον χορδοκονιο χορδοτονος γεφυρα καβαλαρης καβαλλαρης μαγας οργανοποιια κλασσικα χρονια στριφταρι κλειδι μεταλλο ελεφαντοδοντο περιστροφη κολλαβος κολλοπας μηκος παχος ογκος ιστορικα επτα αρχαικη 7 4 τεσσερις 3 τρεις Διοδωρος ο Σικελιωτης επινοηση πρωτη λυρα τριχορδη, εποχες εποχη χρονος ετος υψηλος χαμηλος μεσαιος Λουκιανος Διαλογος Ηφαιστος εφταχορδη 8ος 7ος αιωνας πΧ Αριστοτελης εξελιξη ερως ερωτας αιγινα τερακοτα αρχαιολογικο μουσειο λουβρο λουβρου τουλουζη τουλουζ γαλλια παρισι 3ος 2ος γυναικα ειδωλιο ταραντα ταραντας μουσα κουρδισμα χορδισμα 5ος 470 460 ερετρια ευβοια ευβοιας
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ