Της Βίκυς Μπακάλη
Το όνομα Μιλτιάδης, συνδέεται
με το αρχαίο ουσιαστικό «ἡ μίλτος» (γένους θηλυκού). Η μίλτος είναι το ορυκτό
κιννάβαρις, το οποίο έχει κόκκινο χρώμα. Συνεπώς το όνομα Μιλτιάδης, σημαίνει
εκείνον που έχει κοκκινωπό πρόσωπο.
Υπάρχει η ποιητική λέξη
«μιλτοπάρηος» (μίλτος + παρειά), είναι ο ροδομάγουλος. Την λέξη χρησιμοποίησε ο
Όμηρος για πλοία τών οποίων τα πλευρά και οι πλώρες ήταν βαμμένες κόκκινες! («τῷ δ' ἅμα νῆες ἕποντο
δυώδεκα μιλτοπάρῃοι», Ομ. Ιλ. Β,637). [και μαζί μ᾿ αυτόν ακολουθούσαν
δώδεκα καράβια με κοκκινοβαμμένα τα πλευρά τους.].
Στην αρχαία Αθήνα, οι πολίτες
που περιπλανιούνταν άσκοπα στην Αγορά και δεν παρευρίσκονταν στις συνελεύσεις
τής Εκκλησίας του Δήμου στην Πνύκα, συχνά συγκεντρώνονταν με την χρήση ενός
κόκκινου σχοινιού. Το σχοινί αυτό ήταν βαμμένο με την συγκεκριμένη κόκκινη
μπογιά και χρησιμοποιείτο για να “μαρκάρει” τους πολίτες που δεν συμμετείχαν
στις συνελεύσεις. Όσοι είχαν κόκκινα σημάδια στα ρούχα τους, αντιμετώπιζαν
πρόστιμα ή άλλες κυρώσεις. Αυτή η πρακτική είχε ως στόχο να ενθαρρύνει την
συμμετοχή των πολιτών στις δημοκρατικές διαδικασίες και να διασφαλίσει ότι οι
αποφάσεις λαμβάνονταν με την συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσοτέρων πολιτών.
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 28.9.2024.
[1] Ο Αριστοφάνης μιλάει γι’ αυτό το σκοινί στο έργο του «Ἀχαρνῆς»
στ. 21-22 («ἔρημος ἡ πνὺξ αὑτηί, οἱ δ᾿ ἐν ἀγορᾷ λαλοῦσι κἄνω καὶ κάτω τὸ σχοινίον
φεύγουσι τὸ μεμιλτωμένον». [η Πνύκα είναι άδεια, φλυαρούν στην Αγορά πάνω-κάτω
και ενώ έχουν περιζώσει με κόκκινο σκοινί οι αρχές τους δρόμους, στην σύναξη τον
λαό για να μαντρώσουν, όλοι πασχίζουν να ξεφύγουν].
Ομοίως στις «Ἐκκλησιάζουσες» στ. 377-378 (ἡ μίλτος ὦ
Ζεῦ φίλτατε γέλων παρέσχεν, ἣν προσέρραινον κύκλῳ). [Η κόκκινη βαφή, αγαπητέ
μου Δία, προκάλεσε γέλια, καθώς την έριχναν γύρω-γύρω], (εννοεί το κόκκινο
σχοινί που το τέντωναν γύρω-γύρω για να μαντρώσουν όσους αρνούνταν να πάνε στις
συνελεύσεις του δήμου).
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook