Του Πέτρου Ιωαννίδη,
καθηγητή φιλολόγου,
«Βακτηρία
γάρ ἐστι παιδεία
βίου»
(Μένανδρος, 342 -290, ποιητής της Νέας Κωμωδίας, ΓΝΩΜΑΙ ΜΟΝΟΣΤΙΧΟΙ, 1, 652)
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ το σχετικό βιβλίο του Γ. Λεκάκη και της Ζ, Φυτούση, ΕΔΩ.
«Η
αμάθεια είναι η χειρότερη σκλαβιά».
(Αν. Φρανς, 1844-1924, Γάλλος
μυθιστοριογράφος και κριτικός)
Η
παιδεία νοηματοδοτεί την ζωή μας.
Η
Εκπαίδευση ανοηταίνει / ανοητεύει την ζωή μας!
Σχεδιάζουμε
την Παιδεία του Μέλλοντος χωρίς να συνειδητοποιούμε αν αυτή η παρεχόμενη
Παιδεία έχει Μέλλον! (του συντάκτη)
Αναγνώγστες, μετά από ένα θερμόπληκτο,
πυρόπληκτο, τουρκόπληκτο, ακριβόπληκτο
θέρος επανερχόμεθα στην «κανονικότητα»,
αυτήν όμως που μας ορίζουν άλλοι και όχι όπως αυτήν που αντιλαμβανόμεθα και τη
βιώνουμε εμείς οι ίδιοι, και που δεν
είναι καθόλου «κανονική», αλλά μάλλον «κανονιστική», που κανοναρχεί την
καθημερινότητά μας.
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΕ ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΟ ΑΝΑΒΡΑΣΜΟ!
Ο Σεπτέμβριος
είναι ο μήνας που αρχίζει η νέα ακαδημαϊκή χρονιά. Οι μαθητές μετά την θερινή
ραστώνη επιστρέφουν στα θρανία. Η χρονιά ξεκινά από τον καθιερωμένο αγιασμό και
τη διανομή των σχολικών βιβλίων και τελειώνει τον Ιούνιο με τις εξετάσεις
(ενδοσχολικές, προαγωγικές, απολυτήριες, πανελλαδικές).
Ο
ευαίσθητος τομέας της Παιδείας κάθε χρόνο στη χώρα μας βρίσκεται σε καθολική
αναστάτωση, παρά τις καλές προθέσεις, τις υπέρμετρες φιλοδοξίες και τα
μεγαλόπνοα σχέδια που εκπονούνται για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος
από το ΥΠΑΙΘΑ.
Η κάθε
εκπαιδευτική χρονιά τα τελευταία 50 χρόνια της μεταπολίτευσης αρχίζει με
προβλήματα και τελειώνει με προβλήματα.
Όλες οι
μεταρρυθμίσεις ξεκινούν από μηδενική βάση και καταλήγουν στο απόλυτο μηδέν!
Τα
αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων αποδεικνύουν την αποτυχία του ελληνικού
εκπαιδευτικού συστήματος. Όλες οι αλλαγές που γίνονται στην Μέση Εκπαίδευση
αποβλέπουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις και το Λύκειο έχει μετατραπεί σε
προθάλαμο των Πανεπιστημιακών σχολών.
Το
σύστημα παραμένει Εξετασιο-κεντρικό, ενώ θα έπρεπε να είναι Γνωσιο-κεντρικό!
Έχουμε ένα σχολείο που αντί να μορφώνει, παραμορφώνει!
Η
εκπαίδευση στην βαθμίδα του Λυκείου έχει απαξιωθεί, με τους μαθητές ηλικίας
15-18 ετών να αποπροσανατολίζονται και να εστιάζουν μόνο στην είσοδό τους στο
Πανεπιστήμιο. Στην πιο κρίσιμη εκπαιδευτική φάση, οι μαθητές ασχολούνται σχεδόν
αποκλειστικά με 4 μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που έχουν επιλέξει
αγνοώντας ένα ευρύτερο φάσμα γνώσεων που είναι εξ ίσου σημαντικές για την
ολόπλευρη μόρφωσή τους.
Έχει
χαθεί η ουσιαστική μόρφωση από το Λύκειο, που είναι η πιο απαιτητική και
καθοριστική βαθμίδα της εκπαίδευσης. Το Λύκειο πρέπει να αυτονομηθεί από την
Τριτοβάθμια εκπαίδευση και να αναβαθμιστεί.
Πρέπει
να καταργηθούν οι ψυχοφθόρες και απάνθρωπες εξετάσεις των Πανελλαδικών που
εξουθενώνουν τους μαθητές και τους κάνουν να μισήσουν τη μάθηση και γενικότερα
το βιβλίο και να αντικατασταθούν από το
Ακαδημαϊκό Απολυτήριο ή Εθνικό, όπου η εικόνα του μαθητή θα βγαίνει και από
τα τρία χρόνια φοίτησης στο Λύκειο, καθώς θα συνυπολογίζονται όλοι οι βαθμοί
και των τριών τάξεων, και η είσοδός τους θα γίνεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με
βάση κυρίως το απολυτήριο. Η βάση εισαγωγής θα διαμορφώνεται με το βαθμό του
Λυκείου και σε σχολή μεγάλης ζήτησης θα μπορούσε να υπάρχει συμπληρωματική
εξέταση, η οποία θα συμπληρώνει τη βαθμολογία που έχει, αλλά η εξέταση δεν θα
σου καθορίζει τα πάντα.
Για
να μην υπάρχουν αποκλίσεις, υπάρχει η Κεντρική
Τράπεζα Θεμάτων που εξασφαλίζει αντικειμενική υπόσταση στην επίδοση των
μαθητών. Σήμερα δεν υπάρχει ουσιαστική
Παιδεία. Υπάρχει μια βαθμίδα ενός οιονεί άτυπου φροντιστηρίου αναξιόπιστου
και για τους ίδιους τους φοιτώντες, οι οποίοι αναγκάζονται να καταφεύγουν στα
ιδιαίτερα και στα φροντιστήρια, και τα νοικοκυριά να επιβαρύνονται με συνολική
δαπάνη για εξωσχολική υποστήριξη ύψους
1,4 δισεκ. ευρώ, για δίδακτρα
φροντιστηρίων (500,8 εκατ. ευρώ), 271
εκατ. ευρώ για ιδιαίτερα μαθήματα και 660,1
εκατ. ευρώ για ξένες γλώσσες.
Την ίδια στιγμή, οι συνολικές δαπάνες, δημόσιες και ιδιωτικές για την Εκπαίδευση, το 2014, ανήλθαν στα 9.387,4 εκατ. ευρώ, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 5,3% του ΑΕΠ, από τα οποία τα 5.614,8 εκατ. Ευρώ αφορούν στις δημόσιες και τα 3.772,6 εκατ. στις ιδιωτικές δαπάνες (στοιχεία του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ έτους 2014). Βλ. CNN.
Πανάκριβη η Δωρεάν Δημόσια Εκπαίδευση!
Η
Παιδεία είναι η καλύτερη επένδυση για το μέλλον της χώρας, είναι ο
τρόπος να πετύχουμε ανάπτυξη, λένε οι πολιτικοί αλλά τι κάνουν για την
αναμόρφωσή της;
Εφέτος,
Σεπτέμβριος 2024, μεγάλη αναταραχή προήλθε από τις συγχωνεύσεις / συμπτύξεις
τμημάτων και την δημιουργία πολυπληθών τμημάτων με 27 - 30 μαθητές, καθώς και η
κατάργηση/καρατόμηση τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών σε διάφορα Λύκεια (4ο ΓΕΛ
Θεσσαλονίκης, 6ο Λύκειο Νέας Ιωνίας, Λύκειο Ευηνοχωρίου Αιτωλοακαρνανίας κ.ά.) στο
πλαίσιο εξορθολογισμού των κονδυλίων.
Οι νέες
αλλαγές που ισχύουν, από εφέτος είναι: Η
απαγόρευση χρήσης του κινητού στο σχολείο, η αυστηροποίηση των ποινών, οι
αλλαγές σχετικά με το καθεστώς των απουσιών των μαθητών, η εφαρμογή e-parents (ενημέρωση
γονέων για βαθμολογίες, απουσίες, ανακοινώσεις, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr (ενάντια
στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό) η πλατφόρμα
digitalschool.gov.gr, Ψηφιακό
Φροντιστήριο, με σκοπό την πρόσθετη μικτή εξ αποστάσεως υποστήριξη των μαθητών
της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (σ.σ. η
χρεωκοπία του Λυκείου και η αντικατάσταση του ιδιωτικού φροντιστηρίου με
δημόσιο, ήτοι Δημόσια Παραπαιδεία).
«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΝΑΣ ΝΕΚΡΟΣ ΜΕ ΜΕΛΛΟΝ»
«Κάποτε
τον χώρο της Παιδεία λυμαίνονταν οι Υπερπατριώτες. Σήμερα τον λυμαίνονται οι
Αντι-πατριώτες. Το σύγχρονο ελληνικό σχολείο και το Πανεπιστήμιο προσφέρουν την
εικόνα του Woodstock (μουσικό φεστιβάλ
ροκ, 1969), στην
καλύτερη περίπτωση φρενοκομείου. Η ασυδοσία βγήκε νικήτρια στη μάχη της με την
ευταξία, την πειθαρχία…
Η
Ελληνική Παιδεία είναι νεκρή για τον απλούστατο λόγο ότι δεν λειτουργεί. Ένας
νεκρός όταν αναστηθεί μπορεί να έχει μέλλον αιώνιο. Ο τίτλος του βιβλίου ''Ελληνική Παιδεία: Ένας νεκρός με μέλλον''
έχει δύο έννοιες. Πρώτον ότι μέλλον έχουν εκείνοι που φρόντισαν να κάνουν
πτώμα την ελληνική παιδεία και να τρέφονται από τις σάρκες της αλλά υπάρχει και
ένα συμβολικό μήνυμα, αν θαύματα γίνονταν στο παρελθόν, γιατί να μη γίνουν και
στο μέλλον. Συνεπώς όταν επέλθει η αναγκαία πνευματική και ηθική ανάταση στην
ελληνική κοινωνία μπορεί να υπάρξει μια καλύτερη παιδεία, η οποία θα δώσει
καλύτερα παιδιά, που σημαίνει καλύτερους πολίτες, και καλύτεροι πολίτες είναι
εκείνοι που θα δώσουν τους καλύτερους πολιτικούς, τους καλύτερους επιστήμονες,
τους καλύτερους επιχειρηματίες και να μην υποτιμάμε τους καλύτερους παραγωγούς,
εννοώ αγρότες, εργάτες, έτσι που να μη θεωρείται η χειρωνακτική εργασία, η
εργατική, η αγροτική ως μειονεκτικό επάγγελμα.
Προϋπόθεση
για την εύρυθμη, λειτουργία της κοινωνίας, είναι η αναγκαιότητα επαγγελματικής
συνείδησης·
αφού πλέον έχουμε φτάσει στον πάτο και όλοι έχουν συνειδητοποιήσει, ακόμη και
οι πολιτικοί, ότι οφείλουμε να αρχίσουμε μια προσπάθεια ανόδου, γιατί, όπως
λέει ο Παλαμάς, έχουμε φτάσει στο
τελευταίο σκαλί της σκάλας και επομένως είμαστε υποχρεωμένοι, αν δεν θέλουμε
από τον πάτο, να πάμε στον απόπατο να πάρουμε την απόφαση να ανεβούμε ένα σκαλί
ψηλότερα. Τα μεγάλα κανάλια, τα κρατικά, αντί να διαπαιδαγωγούν, διαστρεβλώνουν
και ουσιαστικά διαφθείρουν και τις οικογένειες και τα παιδιά που αναπτύσσονται
μέσα στην οικογένεια. Η Τηλοψία παίζει το ρόλο του Προαγωγού που έχουμε μέσα
στο σπίτι μας. Δεν διαμορφώνει χαρακτήρες αλλά τους καταστρέφει.
Αλλά
είναι και ευθύνη των γονέων να φροντίσουν για την ουσιαστική διαπαιδαγώγηση των
παιδιών τους και όχι να στέλνουν στο σχολείο αγριμάκια και ακόμη να βοηθήσει η
πολιτεία τον δάσκαλο και τον καθηγητή να μπορέσει να σταθεί στα πόδια του,
αναγνωρίζοντας την κοινωνική αποστολή, το λειτούργημα που επιτελεί».
(ομιλία
του φιλολόγου – ιστορικού Σαρ. Καργάκου στο Θρακικό Πνευματικό
Κέντρο-Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής, το Μάιο του 2009, με αφορμή το ομώνυμο βιβλίο
του: «Ελληνική
Παιδεία. Ένας νεκρός με μέλλον»).
Ο
σοφότατος Πιττακός ο Μυτιληναίος,
650 – 570 π.Χ., έλεγε:
«Συνετῶν μέν ἀνδρῶν, πρίν γενέσθαι τά δυσχερῆ, προνοῆσαι ὅπως μή γένηται· ἀνδρείων δέ, γενόμενα εὖ θέσθαι».
(=Είναι
έργο των σοφών ανθρώπων να προβλέπουν την συμφορά πριν εκδηλωθεί· και των
γενναίων να την αντιμετωπίσουν, όταν παρουσιαστεί).
Η ΣΟΦΙΑ
ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΒΛΕΠΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ
Η ΑΝΔΡΕΙΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΤΡΟΠΗ/ΑΠΟΣΟΒΗΣΗ ΤΟΥΣ
Να
γιατί μερικοί άνθρωποι είναι μπροστά από την εποχή τους, γιατί το «διοικεῖν ἐστι προβλέπειν».
Η
πρόβλεψη είναι η πεμπτουσία της διοίκησης.
ΟΙ ΜΑΖΕΣ
ΔΕΝ ΔΙΨΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ…
Όποιος
μπορεί να τους προμηθεύσει με ψευδαισθήσεις γίνεται εύκολα ο κυρίαρχός τους…
Οποιος
προσπαθήσει να διαλύσει τις ψευδαισθήσεις τους γίνεται εξίσου εύκολα εχθρός
τους…
Ο
άνθρωπος αγωνίζεται σ’ όλη τη ζωή του να κατακτήσει το ΕΥ, ας αναλογιστούμε πως είναι το σημείο που το εσωτερικό μας
εκκρεμές, το οποίο ταλαντώνεται ανάμεσα στο Ε της Έλλειψης και το Υ
της Υπερβολής, θα βρει την ισορροπία του.
(Αριστοτελική Μεσότης, aurea mediocritas)!
«ΜΑΝΘΑΝΕ ΒΙΟΥΣ»
Αν
η ταπεινότητά μου θα μπορούσε να προσθέσει ένα ρητό - αξίωμα στα 147 Δελφικά Παραγγέλματα, θα ήταν αυτό που θα εκθείαζε την αξία και τη χρησιμότητα της «διά βίου μαθήσεως» ως κατ' εξοχήν
δημιουργικής, σταθερής και ανεξίτηλης γνώσης, και θα καταργούσε την «διά εξετάσεων μάθησιν», που είναι
χρησιμοθηρική, πρόσκαιρη και εξουθενωτική «Μάνθανε
εξεταζόμενος»!
ΚΑΛΗ
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2024-2025
ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ
ΠΗΓΗ: Από την στήλη του συγγραφέας «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ – “ἄπιτε:», στην εφημ. «Εβδόμη»,
21.9.2024. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 22.9.2024.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook