Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ των ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ έλκει την ΚΑΤΑΓΩΓΗ της από την ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ - του Κ. Σπίνου

Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ
των ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
έλκει την ΚΑΤΑΓΩΓΗ της
από την ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Του συγγραφέα Κωνσταντίνου Σπίνου, Kspin.gr@gmail.com

Στις 10 Δεκεμβρίου 1948 στο Παρίσι η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνω­μένων Εθνών εψήφισε το κεί­μενο της Οικουμενικής Δια­κήρυξης των ανθρωπίνων δι­καιωμάτων. Η ψήφιση της μεγαλειώδους αυτής διακήρυ­ξης απετέλεσε πράξη μέγιστης πολιτικής και ηθικής ση­μασίας, η διεθνής ακτινοβο­λία της οποίας υπήρξε μέγι­στη. Η ψήφιση του κειμένου αυτού αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα γεγονότα του 20ού αιώνα.

Πρωταγωνιστές στην αναγνώριση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν θα μπορούσε να ήταν άλλοι από τους προγόνους μας. Τόσο η Δημοκρατία, όσο και η Ελευθερία είναι έννοιες που γεννήθηκαν και ανδρώθηκαν στην Ελλάδα και από αυτή την χώρα απλώθηκαν στα πέρατα της οικουμένης.

ΑΡΙΣΤΕΡΑ: Πρώτη σελίδα ενός πρωτότυπου αντιγράφου των 12 προτεινόμενων άρθρων τροποποίησης, όπως εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο, 1791.
ΔΕΞΙΑ: Η επιστολή του Τζ. Ουάσιγκτον το 1788 προς τον Μαρκήσιο ντε Λαφαγιέτ, που παρατήρησε «η Συνέλευση της Μασσαχουσέτης υιοθέτησε το Σύνταγμα στο σύνολό της, αλλά συνέστησε μια σειρά από συγκεκριμένες αλλαγές και επεξηγήσεις». ΠΗΓΗ: Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου.

Όλες οι αρχές και οι αξίες της Διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ευρίσκονται στα κείμενα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη των τριών μεγάλων τραγικών ποιητών μας και στην διδασκαλία του ανυπέρβλητου Σωκράτη.

Στην αρχαία Ελλάδα συνελήφθη για πρώτη φορά η ιδέα της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Στην Αθηναϊκή Δημοκρατία όλοι οι πολίτες μετείχαν άμεσα στην άσκηση της κρα­τικής εξουσίας και απολάμ­βαναν τα ανθρώπινα δικαιώ­ματα. Ίσχυε η αρχή της ισονο­μίας και της ισηγορίας, ακόμη και για τους δούλους, όπως μας πληροφορεί ο Ξενοφών: «Γι’ αυτό και τους δούλους ισότιμους προς τους ελεύθερους κάναμε και τους μετοίκους ίσους προς τους πολίτες απέναντι των νόμων καταστήσαμε» - ΑΚΟΥΣΤΕ εκπομπή για την ΔΟΥΛΕΙΑ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΕΔΩ.

 Οι Αθηναίοι απολάμβαναν την ελευθερία στην ιδιωτική ζωή, την ελευθερία σκέψης, γνώ­μης, έκφρασης, της θρησκευτικής ελευθερίας, την αξία της οποίας, εξύμνησαν όλοι οι Έλληνες συγγραφείς, κυρίως όμως ο Σοφοκλής στην περίφημη «Αντιγόνη», ο Αισχύλος στην τραγω­δία «Πέρσες» και ο Ευριπίδης στην τραγωδία «Ικέτιδες».

Τον σπουδαιότερο ύμνο προς την ελευθερία και την δημοκρατία έπλεξε ο με­γάλος Περικλής στο υψιπετές κείμενο του «Επιταφίου», στο οποίο αφού περιέγραψε τις αρχές της ελευθερίας κατέ­ληξε με υπερηφάνεια: «και όνομα μεν δια το μη ες ολί­γους άλλες πλείονας οικείν δημοκρατία κέκληται», που σημαίνει: «Το πολίτευμα τούτο ονομάζεται δημοκρατία, διότι το κράτος κυβερνάται από τους περισ­σοτέρους και όχι από τους ολίγους».

Στο θερμοκήπιο του αρχι­κού πολιτισμού η ελευθερία δεν ήταν αποτέλεσμα αριθμού των ψήφων, αλλά τρό­πος καθημερινής ζωής, όπου ο άν­θρωπος καταξιώνει την προσωπικότητα και την αξιοπρέ­πεια του.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.9.2024.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
        - Οικουμενική Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
        - Ελευθερία λόγου και Δημοκρατία
        - Ξενοφών «Αθηναίων Πολιτεία»
        - Πλάτων «Πολιτεία»
        - Θουκυδίδης «Ιστορίαι».
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ των ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ Σπινος 10 Δεκεμβριου 1948 Δεκεμβριος Παρισι Γενικη Συνελευση οηε Οργανισμος Ηνω­μενων Εθνων κει­μενο ανθρωπινα δικαιωματα ψηφιση πολιτικη ηθικη κειμενο 20ος αιωνας μχ προγονοι Δημοκρατια, Ελευθερια Ελλας οικουμενη αξια κειμενο πλατων Πλατωνας, Αριστοτελης τραγικοι ποιητες διδασκαλια Σωκρατης πρωτη φορα ιδεα Αθηναικη Δημοκρατια πολιτες ασκηση πολιτης κρα­τικη εξουσια ανθρωπος ισονο­μια ισηγορια δουλος, Ξενοφων δουλοι ισοτιμος ελευθεροι μετοικος ισος νομος ισοτης ισοτητα Αθηναιοι ιδιωτικη ζωη σκεψη γνω­μη εκφραση θρησκευτικη αξια ελληνες συγγραφεις, Σοφοκλης Αντιγονη Αισχυλος τραγω­δια Περσες Ευριπιδης Ικετιδες υμνος Περικλης υψιπετες Επιταφιος υπερηφανεια ονομα πολιτευμα κρατος κυβερνηση ολιγοι πολιτισμος ψηφος προ­σωπικόοητα αξιοπρε­πεια Θουκυδιδης αρθρα τροποποιηση Κογκρεσο επιστολη Ουασιγκτον 18ος 1788 Μαρκησιος ντε Λαφαγιετ, Συνελευση της Μασσαχουσετης Μασσαχουσετη Μασαχουσετη Συνταγμα αλλαγη εξηγηση επεξηγηση Βιβλιοθηκη του Κογκρεσου Κογκρεσσο Κογκρεσσου
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ