Του Γιώργου Λεκάκη
Στο χωριό Γραμμένη Οξυά έγινε
αυτοψία του προηγουμένως αναφερθέντος μακεδονικού τύμβου-τάφου, ο οποίος ευρίσκεται
σε δασική έκταση βορειοανατολικά του χωριού, η οποία καλείται Χωνοκκλησιά.
Πρόκειται για μονόχωρη
υπόγεια κατασκευή, με θολωτή στέγη, η οποία είχε λεηλατηθεί και μερικώς
καταστραφεί. Η αρχική είσοδος ήταν στην δυτική πλευρά.
ΠΗΓΗ: ΥΠΠΟΑ, Στ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων (Στ’ ΕΠΚΑ), 2002. Γ. Αλεξοπούλου, Αρχ, Δ. 56-59 (2001-2004) B2, 74.ce. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 7.5.2003.
ΣΧΟΛΙΑ Γ. Λεκάκη:
Ο τόπος είναι διάσπαρτος από
διάφορα αρχαία κεραμικά, σπασμένα πιθάρια, λαξευμένες πέτρες, ενεπίγραφες
πλάκες, πήλινο υδραγωγείο, ερείπια κτισμάτων… Άρα κατοικείτο όντως από τα πανάρχαια
χρόνια.
Η Γραμμένη Οξυά στο ΒΑ. άκρον
της πανέμορφης Ορεινής Ναυπακτίας Αιτωλοακαρνανίας, σε υψόμετρο 1.130 μ. στις ΒΔ.
πλαγιές των Βαρδουσίων διεκδικεί τον τίτλο ενός από τα πλέον απομονωμένα και
απρόσιτα χωριά της Ελλάδος – καίτοι απέχει μόλις 89 χλμ. ΒΑ. από την Ναύπακτο! Είναι
ο τελευταίος οικισμός της Αιτωλοακαρνανίας (και της Ναυπακτίας). Είναι δε ένα
από τα ορεινότερα κατοικημένα χωριά της Ελλάδος.[1] Λες και σκαρφαλώνει
στις Α. πλαγιές του όρους Οξυά, στον 38ο παράλληλο [38°44′3″N
22°0′24″E] και η συνοικία της Κάτω Γραμμένη Οξυά απλώνεται μέχρι τον ορμητικό ποταμό
Εύηνο. Σε τοπίο γεμάτο καστανιές, καρυδιές, οξυές, έλατα, βελανιδιές και
περιβόλια…
Αρχικώς ελέγετο Σιτίστα. Και
για να προλάβω όλους όσοι ετυμολογούν τα εις –ίστα τοπωνύμια της Ελλάδος, ως
τάχα σλαβικά, επήρε το όνομά του λόγω της παραγωγής σιτηρών της περιοχής… Με
βασιλικό διάταγμα, το 1927, το χωριό μετονομάσθηκε σε Γραμμένη Οξυά λόγω της απίστευτα
μεγάλης κάλυψης της περιοχής από οξυές, που την οριοθετούν και την
χαρακτηρίζουν και επειδή είναι το νοτιότερο σημείο της Ευρώπης με βλάστηση οξυάς!
Επί οθωμανοκρατίας, ήταν το
λημέρι του αρχικλεφτοκαπετάνιου Τσαμ Καλόγερου. Σε έναν δυνατό ανεμοστρόβιλο
στην τοποθεσία Πεντιβί, μόλις που πρόλαβε και σώθηκε, όταν κατάφερε και
πιάστηκε από μια οξυά. Οι δυο σύντροφοί του χάθηκαν! Αλλά η οξυά ιεροποιήθηκε! Το
1794, στο διάσελο της Γραμμένης Οξυάς, έγιναν μάχες μεταξύ των Κοντογιανναίων
και του Γιουσούφ Αράπη, του σταλμένου από τον Μαχμούτ-πασά Ιωαννίνων. Οι μάχες
συνεχίσθηκαν στην ΙΜ Στάγιας[2], κοντά στις
πηγές του Ευήνου. Στις 23.9.1828, στην θέση Ρίπα έγινε η περίφημη Μάχη της
Γραμμένης Οξυάς. Ο τουρκικός στρατός νικήθηκε από τους Έλληνες και υποχώρησε στο
Γαρδίκι (το μνημείο της μάχης στην παρακάτω φωτογραφία).
Τόσο το υπουργείο Πολιτισμού, όσο και η ΕΦΑ Αιτωλοακαρνανίας, δεν αναφέρουν τίποτε για την Γραμμένη Οξυά.
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκακης «Συγχρονης
Ελλαδος περιηγησις».
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
[1] Βλ. Γ. Λεκακης «Τα ορεινοτερα χωρια της Ελλαδος».
[2] Μονή κτισμένη σε υψόμετρο 1.050 μ. στο χωριό «των
Σταγίων» / (τα) Στάγια (< στα Άγια), στους βόρειους πρόποδες του όρους Οξυά Βαρδουσιών,
32 χλμ. από την Σπερχειάδα, στην ορεινή Δυτική Φθιώτιδα, στον 38ο
παράλληλο [38°53′48.77″N 22°09′54.18″E]. Απ’ εδώ πηγάζει ο μεγαλύτερος
παραπόταμος του Σπερχειού, ο Ίναχος (ή Ξηριάς, η Βίστριτζα). Λέγεται και
Μοναστήρι της Οξυάς, ή Άγιας / Στάγιας (παρακάτω φωτογραφία) και τιμά τον άγιο Νικόλαο τον Νέο τον εν
Βουνένοις. Απέχει από το χωριό Στάγια περίπου 600 μ. νοτιότερα.
Ανάμεσα σε πυκνό δάσος από πανύψηλες, αιωνόβιες βελανιδιές… Απαράμιλλης ομορφιάς! Δεν είναι εντυπωσιακό κτίσμα, αλλά έχει
Το χωριό σε υψόμετρο 950 μ. είναι στενά συνδεμένο με το βυζαντινό μοναστήρι.
Μια (αναπόδεικτη)
μαρτυρία λέει ότι προϋπήρχε παρεκκλήσι της Θεοτόκου, από το 584 μ.X.
Μοναχοί από την Κωνσταντινούπολη
(κατ’ άλλους από την Θεσσαλία) κατά την παράδοση, έκτισαν μεγαλοπρεπή ναό.
Λείψανά του σώζονται μέχρι σήμερα.
Βάσει ευρημάτων η Μονή υπήρχε
επί εικονομαχίας (717 – 867 μ.Χ.), όταν ο Μιχαήλ Β' ο Τραυλός (820 – 829 μ.Χ.),
εζήτησε προστασία από τον βασιλέα της Ρώμης, Λουδοβίκο (βάσει επιστολής του) να
προτρέψει τον… Πάπα της Ρώμης, να μην «αποδέχεται τους εικονολάτρες» μοναχούς
στην επικράτεια του! Έτσι, με την διάλυση της Μεγάλης Μονής Στουδίου και κ.ά. μονών
στην Κωνσταντινούπολη και την Χαλκηδόνα, οι μοναχοί, πήραν τις εικόνες, και
διασκορπίσθηκαν, καταφεύγοντας σε δυσπρόσιτα μέρη, στον παλαιό ελλαδικό χώρο (Μεγαλο
Σπήλαιο Αχαΐας, Αγίας Αθανασίας στην Αίγινα, Παναγιά στον Ορχομενό Βοιωτίας
κλπ.), και αλλαχού. Η ίδρυση της Μονής τοποθετείται το 828 μ.Χ. από μια
εντοιχισμένη, λαξεμένη επιγραφή, επάνω από την βόρεια θύρα του ναού, με
χαραγμένη την χρονολογία «Αύγουστος 828».
Λένε ότι ανακηρύχθηκε και
σε Επισκοπή, αλλά μάλλον σύντομα διαλύθηκε.
Το 829 μ.Χ. μεταφέρεται
από την Προύσα στην περιοχή Υπάτης η εικόνα της Παναγίας της Προυσιώτισσας – λένε
ότι πιθανόν την ζωγράφισε ο απόστολος και ευαγγελιστής Λουκάς, αλλά κάτι τέτοιο
δεν επαληθεύεται.
Έγινε σημαντικό κέντρο
πολιτιστικής και θρησκευτικής ζωής του τόπου. Μέσα στον ναό φυλάσσονταν
ανεκτίμητοι χριστιανικοί θησαυροί (εικόνες, λείψανα αγίων, ιερά κειμήλια, κ.ά.).
Στους «σκοτεινούς βυζαντινούς
χρόνους» ιδρύθηκαν Επισκοπές από εικονοφίλους, οι οποίοι αυτοανακηρύχθηκαν επίσκοποι,
εκμεταλλευόμενοι την αναρχία στην εκκλησία του Βυζαντίου. Πολλοί από αυτούς παρευρέθησαν
σε Οικουμενικές Συνόδους. Και «εγένοντο δεκτοί» από τους επίσημους συνοδικούς. –
βλ. α΄ παράγραφο του κειμένου τής Ιεράς Συνόδου του 861 μ.Χ. στην
Κωνσταντινούπολη, η οποία προσπάθησε να επιφέρει την τάξη στους κόλπους της
εκκλησίας: «...Όνομα μοναστηριού ταις οικοίαις περιουσίαις περιθέμενοι και Θεό
καθ’ αγιάζειν ταύτας επαγγελόμενοι κυρίους τε των αφιερωθέντων εαυτούς
αναγράφουσι και μονή την προσηγορία το θειον αφοσιούν εκμηχανάσθαι διαγνώκασι,
την αυτήν δε εξουσίαν και μετά την αφιέρωσιν σφετερίζεσθαι ην παρ’ έχειν ουκ
εκωλύοντο...». Στην «Εκκλησία Νέων Πατρών» (Υπάτη) αναφέρεται ότι στο Μητροπολιτικό
Θρόνο της Επισκοπής Υπάτης, υπάγονταν και οι επισκοπές Μαρμαριτζών (νυν Μάρμαρα), Βελάς / Βελλάς,
Αγίας / Σταγίας, Γαζάλων, Κουτσιάγρων, Σιβίκτου και Βαριάνης. – ΠΗΓΗ: ειδικοί
κατάλογοι («ΤΑΚΤΙΚΟΝ») του Μανουήλ Κομνηνού (1143 – 1180 μ.Χ.) και Γ. Κονιδάρη «Εκκλησιαστική
Ιστορία της Ελλάδος» (τ. β', σελ. 116-117).
Η μονή έγινε μάλλον
λημέρι κλεφταρματολών και γι’ αυτό το χωριό ξεκληρίστηκε από τους Τούρκους επί οθωμανοκρατίας.
Μόνο ένα μωρό εγλίτωσε και μεγάλωσε σε ένα κοντινό χωριό, με την βοήθεια των
κλεφτών! Όταν μεγάλωσε επανίδρυσε το σημερινό χωριό, μέσα στην ιδιοκτησία της
Μονής. Η Μονή από το 1606 (τουλάχιστον) ήταν το κοιμητήριο του χωριού – βάσει ταφόπλακας.
Μετά την απελευθέρωση επισήμως το 1836 προσαρτήθηκε στον τότε Δήμο Ομιλαίων.
Το 1957 μετονομάσθηκε - άγνωστο
γιατί - στο κοινότατο Πλάτανος. Το Δημοτικό Συμβούλιο του διευρυμένου Δήμου Σπερχειάδος με
την με αρ. 177/2002 ομόφωνη απόφασή του εκίνησε την διαδικασία επαναφοράς του
αρχικού ονόματος του χωριού.
Πάντως, δεν έχει γίνει καμμία
αρχαιολογική έρευνα.
ΠΗΓΗ: Ελ. Γ. Ρήγας «ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΣΤΑΓΙΑΣ». Και Γ. Λεκακης «Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις».
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook