Του Γιώργου Λεκάκη
Σκόπιμα τροποποιημένα κρανία κριαριών(**) έχουν βρεθεί στην Ιεράκων Πόλη[1], ένα
νεκροταφείο στην Άνω Αίγυπτο, το οποίο χρονολογείται στο 3700 π.Χ.
Συνολικώς, τα λείψανα τουλάχιστον έξι μεγάλων, ευνουχισμένων αρσενικών κριών(**) βρέθηκαν σε έναν επίλεκτο τάφο στην τοποθεσία. Στα κέρατά τους είχαν επέμβει για να αποτρέψουν την πλευρική τους ανάπτυξη, όπως θα ήταν το φυσιολογικό, εξήγησε ο W. Van Neer (του Βασιλικού Ινστιτούτου Φυσικών Επιστημών του Βελγίου) και οι συνεργάτες του.
Η ανάλυση των κρανίων και των πυρήνων του κέρατος δείχνει ότι τα κέρατα είχαν σπάσει και στην συνέχεια, δέθηκαν μεταξύ, τους στην βάση. Η πρακτική είχε ως αποτέλεσμα να θαφτούν τρία κριάρια(**) με όρθια, παράλληλα κέρατα!
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα
κέρατα φαίνεται να έχουν αφαιρεθεί εντελώς.
ΠΗΓΗ: «Archaeologists perplexed to find strangely modified sheep horns in ancient Egypt - Procedure likely done to reduce likelihood that animal would gore handler, researchers say», The Independent, 8.11.2024. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.11.2024.
ΣΧΟΛΙΑ Γ. Λεκάκη:
Υπολείμματα θυσιασμένων ζώων στην
Άνω Αίγυπτο, υπάρχουν ήδη από τον «Πολιτισμό Μπαντάρι», ο οποίος ξεκίνησε πριν
7.000 χρόνια και άκμασε πριν 6.400 – 6.000 χρόνια. Βρέθηκαν θαμμένα πρόβατα και
κατσίκια, σε δικούς τους τάφους. ενώ βρέθηκαν και γαζέλες στα πόδια αρκετών θαμμένων
ανθρώπων.
Η Ιερακόπολις ήταν αφιερωμένη
στον θεό Απόλλωνα(*), που στην Αίγυπτο έγινε Ωραπόλλων > Ώρος. Ο ναός του Ώρου
στην Ιερακόπολι ήταν σε λειτουργία μέχρι το τέλος του Πτολεμαϊκού Βασιλείου των
Μακεδόνων στην Αίγυπτο. Παρέμεινε ως θρησκευτικό κέντρο για τα χιλιάδες χρόνια στον
αρχαίο πολιτισμό της χώρας.
Ο «Τύμβος 100», είναι ο αρχαιότερος
γνωστός τάφος με ζωγραφισμένη τοιχογραφία. Χρονολογείται στον «Πολιτισμό Gerzeh»
(δηλ. περίπου 5.500 – 5.200 χρόνια πριν από σήεμρα).
Σε ένα από τα νεκροταφεία στην
Ιεράκων Πόλις, 5.000 χρόνων, βρέθηκαν λείψανα μεγάλης ποικιλίας ζώων και μεταξύ
ατών και μη οικόσιτων (μπαμπουίνων, ιπποποτάμων, αφρικανικού ελέφαντα), ίσως
θυσία προς τιμήν ισχυρών πολιτών ή θαμμένα κοντά τους τ. ιδιοκτήτες τους.[2] Σε άλλον
τάφο βρέθηκαν 13 σκυλιά και σε άλλον 14!
Ο ιέραξ είναι ιερόπτηνο του ηλιακού θεού Απόλλωνος(*). Ο Ήλιος αρχικώς ανέτειλε από τα δυτικά και έδυε στα ανατολικά. Αυτό άλλαξε μόνο μετά την εμφάνιση του χρυσού(***) κριού(**) στις Μυκήνες.[3]
Στην ελληνική μυθολογία ο Αγαμήδης, υιός του Στυμφάλου, βασιλιά της Αρκαδίας [με θεϊκό σπέρμα του θεού Απόλλωνα(*)] ήταν χθόνια θεότητα, που μαζί με τον Τροφώνιο ανακάλυψαν τα μέταλλα(***), επινόησαν την λατρεία, και είχαν μεγάλες «μαγικές» ικανότητες, όπως να προκαλούν βροχή ή χαλάζι κατά βούλησιν, και έτσι να ωφελούν ή να βλάπτουν επιλεκτικά κτήματα και χωράφια. Για να εισέλθει κανείς στο Τροφώνειο άντρο Βοιωτίας, όφειλε την ίδια νύχτα να κάνει θυσία ένα κριάρι(**)και να επικαλεστεί τον Αγαμήδη. Αυτό συνέβαινε και στην Ήλιδα, αλλά και στην Αίγυπτο, στον θησαυρό του βασιλιά Ρέμφι[4], υιό του Πρωτέως (άρα πρόγονο του Χέοπος). Αυτός, όπως και ο Ορφεύς[5] και ο Τροφώνιος, κατέβηκαν και στον Κάτω Κόσμο \ Άδη, όπου έπαιζε ζάρια με την θεά Δήμητρα, η οποία του έκαμε δώρο ένα χρυσό(***) ύφασμα! Σε ανάμνηση αυτής της νίκης / επανόδου / ανάστασης του από τον Άδη στην Αίγυπτο εορταζόταν μια γιορτή για τον θάνατο και την ζωή.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
[1] Νυν Nekhen (αιγ. nhn), στον 25ο παράλληλο [25°5′50″N 32°46′46″E] – βλ.
Στρ.
xvii. σελ. 817.
[2] Βλ. «In Ancient Egypt, Life Wasn't Easy for Elite Pets»,
National Geographic, 2015.
[3] Βλ. Πλάτων.
[4] Αυτός οικοδόμησε τα προπύλαια, στα δυτικά του ναού του Ηφαίστου(***)με τους δύο ανδριάντες στην πρόσοψη. Παραφρασμένα γνωστός ως Ραμψίνιτος, την μυθιστορία του οποίου επήρε ο Ραμσής Γ΄ - βλ. Διόδωρο Σικελιώτη. Ηρόδοτο («Ευτέρπη») και E. Patsi-Garin «Επίτομο λεξικό Ελληνικής Μυθολογίας», εκδ. «Χ. Πάτση», Αθήνα 1969.
[5] Η 9η Νύμφη εθυσίασε στον Ορφέα παπαρούνες από τον Ληθαίο ποταμό και μελανό κριάρι(**) - βλ. Βιργίλιος «Γεωργικά».
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook