Η «Μόνα Λίζα» του ντα Βίντσι είχε πρότυπο την θεά Αφροδίτη, από έργο στην Πόλη του Διός! - του Γ. Λεκάκη

Η «Μόνα Λίζα» του ντα Βίντσι
είχε πρότυπο
την θεά Αφροδίτη,
από έργο στην Πόλη του Διός!

Του Γιώργου Λεκάκη

Η Μόνα Λίζα (γνωστή και ως Τζιοκόντα), είναι διάσημη προσωπογραφία, που φιλοτέχνησε ο Ιταλός καλλιτέχνης Λεονάρντο ντα Βίντσι. Πρόκειται για μια ελαιογραφία σε ξύλο λεύκης, που ολοκληρώθηκε τον 16ο αι. μ.Χ., μεταξύ 1503 - 1519. Ο πίνακας, διαστάσεων 77 × 53 εκατ., απεικονίζει μία καθιστή γυναίκα (επισήμως την Λίζα ντελ Τζιοκόντο[1]), η έκφραση του προσώπου της οποίας και κυρίως το χαμόγελό της χαρακτηρίζεται συχνάκις ως αινιγματική. Θεωρείται δε, το πιο διάσημο έργο ζωγραφικής του ντα Βίντσι. Το έργο σήμερα αποτελεί ιδιοκτησία του Γαλλικού Κράτους, και εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου, στην πόλη των Παρισίων.

Πολλά έχουν λεχθεί και γραφεί για το έργο αυτό, που έχουν περάσει στην σφαίρα του θρύλου. Αλλά επειδή δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη, χρόνια αναζητείται, από πολλούς το εικονιστικό πρότυπο του ντα Βίντσι.

Ένα από πιο πιθανά, είναι η μορφή - εικονιστικός πρόδρομος τύπος της θεάς Αφροδίτης[2] των Ελλήνων, όπως αυτή παρουσιάζεται στο μεγάλο ψηφιδωτό[3] του 3ου αιώνα μ.Χ., το οποίο απεικονίζει τις τελετές του Διονύσου και βρέθηκε στο δάπεδο του τρικλινίου μιας επαύλεως στην αρχαία πόλη Διόσπολη[4], 6 χλμ, βόρεια-βορειοδυτικά της Ναζαρέτ της Παλαιστίνης, η οποία σήμερα κατέχεται από το κράτος του Ισραήλ. Η εικονιζομένη νεαρή γυναίκα, με τα κοκκινισμένα μάγουλα, τιμάται με στεφάνι, είναι στολισμένη με ενώτια / σκουλαρίκια και έχει ένα αινιγματικό χαμόγελο….

Μάλιστα λέγεται «Η Μόνα Λίζα της Γαλιλαίας»! - ΔΙΑΒΑΣΤΕ για άλλο αρχαίο προδρομικό έργο για την ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ, ΕΔΩ.

Αλλά είναι επίσης γνωστό πως η Διόσπολις, η οποία ευρίσκεται στην περιοχή της κεντρικής Γαλιλαίας, παναρχαίας ελληνικής περιοχής κατοίκησης των Σαμαρειτών κ.ά. Ελλήνων, θεωρείται η γενέτειρα των αγίων Άννας και Ιωακείμ, δηλ. γονέων της Μαρίας Παναγίας, μητέρας του Ιησού Χριστού(*). Από αυτό πολλοί εικάζουν και την ελληνική καταγωγή της Παναγίας (και άρα και του Ιησού)(*) - ΑΚΟΥΣΤΕ το ΕΔΩ. Αρκετοί επίσης μελετητές εικάζουν ότι ο Ιησούς(*), ενώ εργαζόταν ως τεχνίτης στην Ναζαρέτ, ίσως ταξίδεψε στην Διόσπολι, για λόγους εργασίας, πιθανώς με τον πατέρα και τους αδελφούς του. Ο Ιωακείμ στα ιταλικά λέγεται Gioacchino / Τζιοακίνο… Ίσως, λοιπόν, η παραφρασμένη ως Τζιοκόντα να είναι η σύζυγος του Τζιοακίνο… Και αυτό να είναι όλο το αίνιγμα και άλλο ένα κρυπτογράφημα του ντα Βίντσι…

Τέλος, είναι γνωστό πως ο σπουδαίος ντα Βίντσι μελετούσε αρχαίους Έλληνες και αρχαία ελληνική γραμματεία…

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκακης «Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 7.7.2020.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

        - Magnani G. «Religione e religioni: il monoteismo», εκδ. Pontificia Università Gregoriana, 2001.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Η Λίζα Τζεραρντίνι, ήταν σύζυγος του Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο.

[2] Κατ’ άλλους εικονίζει μία από τις τέσσερις εποχές.

[3] Σε άλλο ψηφιδωτό που βρέθηκε στα ερείπια μιας συναγωγής του 5ου αιώνα έχουν αποκαλυφθεί επίσης ελληνικά θέματα, όπως απεικόνιση του θεού Ήλιου να κάθεται στην μέση, στο άρμα του, δύο λιοντάρια να πλαισιώνουν ένα στεφάνι, με τα πόδια τους να ακουμπούν στο κεφάλι ενός βοδιού, κ.ά. Ας σημειωθεί πως ο Ιησούς(*) ταυτίζεται με τον θεό Ήλιο.,,

[4] Τόπος που κατοικείται από τον 7ο αι. π.Χ. Η πόλις ελέγετο και Διοκαισάρεια ή Ειρηνούπολις. Επιγραφές στα νομίσματα της πόλεως τιμούν τόσο τον αυτοκράτορα Νέρωνα (54 - 68), όσο και τον στρατηγό του, Βεσπασιανό, γράφοντας: ΕΠΙ ΟΥΕϹΠΑΙΑΝΟΥ ΕΙΡΗΝΟΠΟΛΙϹ ΝΕΡΩΝΙΑ ϹΕΠΦΩ».

Ευρέθη επίσης και ένα μολύβδινο βάρος, που χρονολογείται στον 1ο αιώνα, με επιγραφή στα ελληνικά.

Μετέπειτα γνωστή παραφρασμένα Διόσπολις > Διόσπορις > Σέπορις, Σέπολις, Σεπφωρίς, Sepphoris / Sefforis, αραβ. Saffuriya > εβρ. Tzipori / Zippori, στον 32ο παράλληλο [32°44′44″N 35°16′43″E].

Μονα Λιζα Βιντσι προτυπο θεα Αφροδιτη, εργο Πολη του Διος Λεκακης προτυπα πολις Δια Τζιοκοντα Τζοκοντα διασημη προσωπογραφια, Ιταλος καλλιτεχνης ελαιογραφια ξυλο λευκη λευκα 16ος αιωνας μΧ 1503 - 1519 πινακας, καθιστη γυναικα Τζιοκοντο εκφραση προσωπο χαμογελο αινιγματικη διασημο εργο ζωγραφικη γαλλια Γαλλικο Κρατος, Μουσειο Λουβρου, λουβρο Παρισι θρυλος παρθενογενεση τεχνη, εικονιστικο μορφη εικονιστικος προδρομος τυπος αρχαιοι Ελληνες ψηφιδωτο 3ος εικονα τελετη θεος Διονυσος δαπεδο τρικλινιο επαυλις επαυλη βιλα βιλλα Διοσπολη Ναζαρετ Παλαιστινη Ισραηλ νεαρη γυναικα, κοκκινα κοκκινισμενα μαγουλα, τιμη στεφανι, στολισμενη κοσμημα ενωτια / σκουλαρικι αινιγματικο μειδιαμα Γαλιλαιας Γαλιλαια παναρχαια ελληνικη περιοχη κατοικηση Σαμαρειτες σαμαρα γενετειρα αγιων αγια αννα και αγιος Ιωακειμ, αγιοι γονεις Μαρια Παναγια, μητερα Ιησους χριστος ελληνικη καταγωγη τεχνιτης εργασια ιταλικα Τζιοακινο παραφραση συζυγος Τζοακινο αινιγμα μυστικο αρχαια ελληνικη γραμματεια Τζεραρντινι, τεσσερις 4 εποχες τεσσερεις 4 εποχη ψηφιδωτα ερειπια συναγωγη 5ος ελληνικο ηλιος αρμα λιονταρι λεων ποδι κεφαλι βοδι 7ος πΧ Διοκαισαρεια Διοκαισαρια Ειρηνουπολις Ειρηνουπολη επιγραφες νομισματα επιγραφη νομισμα αυτοκρατορας αυτοκρατωρ Νερωνας Νερων 54 - 68 στρατηγος Βεσπασιανος ΟΥΕϹΠΑΙΑΝΟΣ ΕΙΡΗΝΟΠΟΛΙΣ ΝΕΡΩΝΙΑ ΣΕΠΦΩ ΟΥΕΣΠΑΙΑΝΟΣ ΕΙΡΗΝΟΥΠΟΛΙΣ μολυβδινο βαρος, μολυβδος Διοσπορις > Σεπολις, Σεπορις Σεπφωρις, Σεπφορις Διοσπορη Σεπολη, Σεπορη Σεπφωρη, Σεπφορη σαφουριγια σαφφουριγια Saffuriya εβραιοι τζιπορι Tzipori / ζιπορι ζιππορι Zippori, 32ος παραλληλος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ