Του Γιώργου Λεκάκη
Η Μόνα Λίζα (γνωστή και ως
Τζιοκόντα), είναι διάσημη προσωπογραφία, που φιλοτέχνησε ο Ιταλός καλλιτέχνης
Λεονάρντο ντα Βίντσι. Πρόκειται για μια ελαιογραφία σε ξύλο λεύκης, που ολοκληρώθηκε
τον 16ο αι. μ.Χ., μεταξύ 1503 - 1519. Ο πίνακας, διαστάσεων 77 × 53
εκατ., απεικονίζει μία καθιστή γυναίκα (επισήμως την Λίζα ντελ Τζιοκόντο[1]), η
έκφραση του προσώπου της οποίας και κυρίως το χαμόγελό της χαρακτηρίζεται συχνάκις
ως αινιγματική. Θεωρείται δε, το πιο διάσημο έργο ζωγραφικής του ντα Βίντσι. Το
έργο σήμερα αποτελεί ιδιοκτησία του Γαλλικού Κράτους, και εκτίθεται στο Μουσείο
του Λούβρου, στην πόλη των Παρισίων.
Πολλά έχουν λεχθεί και γραφεί
για το έργο αυτό, που έχουν περάσει στην σφαίρα του θρύλου. Αλλά επειδή δεν
υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη, χρόνια αναζητείται, από πολλούς το εικονιστικό
πρότυπο του ντα Βίντσι.
Μάλιστα λέγεται «Η Μόνα Λίζα
της Γαλιλαίας»! - ΔΙΑΒΑΣΤΕ για άλλο αρχαίο προδρομικό έργο για την ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ, ΕΔΩ.
Αλλά είναι επίσης γνωστό πως η Διόσπολις, η οποία ευρίσκεται στην περιοχή της κεντρικής Γαλιλαίας, παναρχαίας ελληνικής περιοχής κατοίκησης των Σαμαρειτών κ.ά. Ελλήνων, θεωρείται η γενέτειρα των αγίων Άννας και Ιωακείμ, δηλ. γονέων της Μαρίας Παναγίας, μητέρας του Ιησού Χριστού(*). Από αυτό πολλοί εικάζουν και την ελληνική καταγωγή της Παναγίας (και άρα και του Ιησού)(*) - ΑΚΟΥΣΤΕ το ΕΔΩ. Αρκετοί επίσης μελετητές εικάζουν ότι ο Ιησούς(*), ενώ εργαζόταν ως τεχνίτης στην Ναζαρέτ, ίσως ταξίδεψε στην Διόσπολι, για λόγους εργασίας, πιθανώς με τον πατέρα και τους αδελφούς του. Ο Ιωακείμ στα ιταλικά λέγεται Gioacchino / Τζιοακίνο… Ίσως, λοιπόν, η παραφρασμένη ως Τζιοκόντα να είναι η σύζυγος του Τζιοακίνο… Και αυτό να είναι όλο το αίνιγμα και άλλο ένα κρυπτογράφημα του ντα Βίντσι…
Τέλος, είναι γνωστό πως ο
σπουδαίος ντα Βίντσι μελετούσε αρχαίους Έλληνες και αρχαία ελληνική γραμματεία…
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκακης «Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 7.7.2020.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- Magnani G. «Religione e religioni: il monoteismo», εκδ. Pontificia Università Gregoriana, 2001.
[1] Η Λίζα Τζεραρντίνι, ήταν σύζυγος του Φρανσέσκο ντελ
Τζιοκόντο.
[2] Κατ’ άλλους εικονίζει μία από τις τέσσερις εποχές.
[3] Σε άλλο ψηφιδωτό που βρέθηκε στα ερείπια μιας συναγωγής του 5ου αιώνα έχουν αποκαλυφθεί επίσης ελληνικά θέματα, όπως απεικόνιση του θεού Ήλιου να κάθεται στην μέση, στο άρμα του, δύο λιοντάρια να πλαισιώνουν ένα στεφάνι, με τα πόδια τους να ακουμπούν στο κεφάλι ενός βοδιού, κ.ά. Ας σημειωθεί πως ο Ιησούς(*) ταυτίζεται με τον θεό Ήλιο.,,
[4] Τόπος που κατοικείται από τον 7ο αι. π.Χ. Η
πόλις ελέγετο και Διοκαισάρεια ή Ειρηνούπολις. Επιγραφές στα νομίσματα της πόλεως
τιμούν τόσο τον αυτοκράτορα Νέρωνα (54 - 68), όσο και τον στρατηγό του,
Βεσπασιανό, γράφοντας: ΕΠΙ ΟΥΕϹΠΑΙΑΝΟΥ ΕΙΡΗΝΟΠΟΛΙϹ ΝΕΡΩΝΙΑ ϹΕΠΦΩ».
Ευρέθη
επίσης και ένα μολύβδινο βάρος, που χρονολογείται στον 1ο αιώνα, με επιγραφή
στα ελληνικά.
Μετέπειτα γνωστή παραφρασμένα Διόσπολις > Διόσπορις > Σέπορις, Σέπολις, Σεπφωρίς, Sepphoris / Sefforis, αραβ. Saffuriya > εβρ. Tzipori / Zippori, στον 32ο παράλληλο [32°44′44″N 35°16′43″E].
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook