Του Γιώργου Λεκάκη
Ο 6ος μήνας του αττικού ημερολογίου, ήταν ο Ποσειδεών, αφιερωμένος στον θεό Ποσειδώνα(*), που αντιστοιχεί στην σημερινή περίοδο από 15 Δεκεμβρίου έως 15 Ιανουαρίου.
Την 26η Ποσειδεώνος(*)[1] (άρα περί την σημερινή 11η Ιανουαρίου)[2], μετά το τέλος του πρώτου τρύγου, εορτάζονταν τα Αλώα, προς τιμήν:
- της θεάς Αλωαίης Δήμητρος και της Κόρης-Περσεφόνης,
- του Φυταλμίου Ποσειδώνος(*), και
- του Διονύσου.
Αυτήν την εποχή του χρόνου σκάβεται το χώμα γύρω από τους
αμπελώνες και ολοκληρώνεται ο πρώτος κύκλος ζύμωσης.
Ο χαρακτήρας της εορτής ήταν «η εξύμνησις της γονιμότητος της γης και του ανθρωπίνου είδους, οφειλομένης εις την ένωσιν της Δήμητρος και του Διονύσου, και η προσφορά τιμών εις την Ελευσίνα η οποία πρώτη είχε λάβει από τας δύο θεότητας το δώρον της πλέον πολιτισμένης διατροφής και την είχε κάμει γνωστήν εις τους άλλους ανθρώπους»[3].
Οι άνδρες σχεδόν πάντα αποκλείονταν. Είχαν όμως την νομική και ηθική υποχρέωση να πληρώσουν τα έξοδα των συζύγων τους σε αυτές τις γιορτές.
Τα Αλώα, που ήταν πανάρχαια εορτή, «άπό του τότε τούς άνθρώπους τάς διατριβάς περί τάς άλως ποιείσθαι»[7]. Τελούνταν «για την καλή βλάστηση». Και όπως όλες οι αγροτικές γιορτές θα παρείχε πολλές διασκεδάσεις.
Η (αγία) Τριάδα
Ήταν τρισυπόστατη αγροτική[4] εορτή των Αθηνών[5] και όλης της Αττικής[6].
Η γιορτή αυτή, αρχικώς ήταν υπέρ της Δήμητρος και του Ποσειδώνος(*).
- Η Αλωαία / Ἁλωιάς / Ἁλωίς[8] Δήμητρα, ήταν θεότητα-προστάτις των καρπών της Γης. Άλλωστε αυτή δώρισε την πολιτισμένη / καλλιεργημένη τροφή / ζωή και έκανε τους ανθρώπους καλλιεργημένους. Η λέξη ἅλως[19] σημαίνει αλώνι (ιερός χώρος της θεάς) / κήπος (βλ. Ησυχ. ἄλουα = κήποι, κατά τους Κυπρίους και ἄλος = κήπος στην σικελική ελληνική) – γι’ αυτό κάποιοι λένε πως ήταν και μια γιορτή της κηπουρικής τέχνης. Και αλωαί[9] = αμπέλια, αμπελώνες[10], ιερός χώρος αρμοδιότητας του θεού Διονύσου, προστάτη της αμπέλου και του οίνου. Εορταζόταν γύρω από τα αλώνια, ταυτοχρόνως σε όλους τους δήμους της Αττικής.
- Αλλά καθιερώθηκε και υπερ Διονύσου, μετά τον θάνατο του βοσκού Ικάριου, αφού ο θεός του εδίδαξε την αμπελοκαλλιέργεια και εισήγαγε έτσι το αμπέλι στην Αττική. Ευγνώμονες οι Αττικοί για το θείο δώρο ενέτεξαν και τον Διόνυσο στην γιορτή. Ο Διόνυσος έδωσε στον Ικάριο το θείο κρασί, ως δώρο για την φιλοξενία του από αυτόν. Η περιοχή όπου συνέβη αυτό, ακόμη λέγεται Διόνυσος στην Αττική! Αλλά ο Ικάριος μοιράστηκε αυτό το δώρο με άλλους βοσκούς φίλους του. Αυτοί όμως μέθυσαν και τον σκότωσαν! Ο Διόνυσος τότε τους τιμώρησε παίρνοντας την μορφή μιας κοπέλλας, «κάνοντάς τους τρελλούς για ερωτική επιθυμία». Και όταν η κοπέλλα εξαφανίσθηκε ξαφνικά, οι βοσκοί παρέμειναν με στύσεις… Μέχρι που ένας χρησμός τους είπε ότι πρέπει να κατευνάσουν τους θεούς, αφιερώνοντάς τους πήλινα ομοιώματα των γεννητικών οργάνων τους. Έτσι, αυτή η αφιέρωση έγινε έθιμο της γιορτής…
Η εορτή
Η εορτή ήταν ετησία (κατ΄ έτος) κατά την συγκομιδή των καρπών, τον τρυγητό και όταν άνοιγαν τα νέα κρασιά. Οι αγρότες εξέφραζαν την ευγνωμοσύνη τους και αναγνώριζαν τα οφέλη, που έλαβαν και έκαναν ευχαριστήρια προσευχή για καλοσοδειά[20] και να είναι η επόμενη σοδειά άφθονη.
Κατά την διάρκεια της εορτής τελείτο πομπή (μάλλον νυκτερινή και με φαλλοφορία), από γυναίκες πανηγυρίστριες, κατά την διάρκεια της οποίας ανταλλάσσονταν σκώμματα…
Η γιορτή μάλλον κρατούσε ημέρες, αφού άρχιζε από
την Αθήνα και κατέληγε στην Ελευσίνα, με τις «απαρχές» (πρώτοι καρποί)[11].
Γίνονται οι απαραίτητες επίσημες θυσίες (τα Θαλύσια[12]).
Σύμφωνα με τον νόμο, την ημέρα της γιορτής, τα ιερεία (ζώα προς θυσία)
θυσιάζονταν μόνον από τις ιέρειες, οι οποίες είχαν αυτό το προνόμιο[13].
Ακολουθούσε η «Ποσειδώνιος(*) πομπή».[14] Και αυτής ακολουθούσε η μύηση στα μυστήρια της Δήμητρος και της Περσεφόνης (άλλα από τα ελευσίνια).
Φαίνεται πως συμμετείχαν πολλές ιέρειες και αξιοσέβαστες εταίρες. Δεν ελάμβανε
μέρος ιεροφάντης. Η πρωθιέρεια είχε το προνόμιον να παρουσιάζει τα δώρα (αναθήματα
/ τάματα). Μόνη αυτή μυούσε τις υπό μύηση. Μόνον γυναίκες γίνονταν δεκτές. Αντάλλασσαν
μεταξύ τους λόγους ελεύθερους και φέρνοντας «γονιμοποιητικά σύμβολα».
Το ολονύκτιο συμπόσιο
Στο τέλος παρακάθονταν σε δείπνο-συμπόσιο σε μια παννυχίδα μυστηριακού τύπου. Με συμμετοχή πάντα μόνον γυναικών.[15] Το συμπόσιο ετοίμαζαν / πλήρωναν οι άρχοντες της Ελευσίνος, οι οποίοι αποχωρούσαν μετά την ετοιμασία του. Σε αυτό κατανάλωναν «ήπια» / πολιτισμένα φαγητά: Αγροτικά προϊόντα και θαλασσινά, εκτός εκείνων που απαγόρευε «λόγος μυστικός». Τα απαγορευμένα στα μυστήρια ήταν αυτά που απαγορεύονταν και στα ελευσίνια: ρόδι[16], μήλο, κατοικίδια πτηνά(***), αυγά και μερικά είδη ψαριών. Όλα τα άλλα επιτρέπονταν. Υπήρχαν και γλυκίσματα, σε σχήμα γεννητικών οργάνων / αιδοίων και των δύο φύλων. Υπήρχαν επίσης και λάκκοι, φίδια(**), και χοίροι, τα οποία έχουν όλα λίγο-πολύ έντονη ερωτική / γονιμοποιητική σημασία.
Στην διάρκεια της εορτής οι γυναίκες «ιέρειες ψιθύριζαν κρυφά λόγια στα αυτιά των γυναικών, που δεν μπορούσαν να προφερθούν δυνατά». Αυτό παραφράσθηκε ως «άναφωνούσαι δε πρός άλλήλας πάσαι αί γυναίκες αισχρά καί άσεμνα, βαστάζουσαι είδη σωμάτων άπρεπή άνδρεία τε καί γυναικεία. Ενταύθα οίνος τε πολύς πρόκειται και τράπεζαι... πρόσκειται δέ ταις τραπέζαις και έκ πλακούντος κατασκευασμένα άμφοτέρων γενών αιδοία» (έλεγαν διάφορα αστεία και έκαναν τελετές-χορούς, με το κράτημα ομοιωμάτων ανδρικών και γυναικείων γεννητικών οργάνων, και έστρωναν τα τραπέζια με τέτοια ομοιώματα, φτιαγμένα από ζυμαρικά, που ήταν σύμβολα γονιμότητος). «... αί δέ ίέρειαι λάθρα προσιούσαι ταις γυναιξί κλεψιγαμίας ηρός το ούς ώς άπόρρητόν τι συμβουλεύουσιν» (Οι ιέρειες τριγυρνούσαν ανάμεσα στις γυναίκες και ψιθύριζαν στ’ αυτί των υπανδρεμένων να βρουν εραστές).[18] «Είχαν τελεία ελευθερία έκφρασης». «Μάθαιναν να σέβονται και να μη φοβούνται τα γεννητικά όργανα - σύμβολα και των δύο φύλων».
Οι πανηγυρίστριες μετά, περίμεναν έξω για να
δείξουν στους ξένους επισκέπτες ότι τα πολιτισμένα φαγητά προέρχονταν από την
Ελευσίνα και από αυτήν διαδόθηκαν στην υπόλοιπη ανθρωπότητα…
Μετά, τα ομοιώματα των ανδρικών και των γυναικείων οργάνων, πιθανότατα, τα έθαβαν, βαθειά μέσα στα χωράφια να γονιμοποιήσουν την παγωμένη γη. Η παρουσία του φαλλού στις γονιμικές τελετές γίνεται «είς σύνθημα τής γενέσεως τών καρπών καί των άνθρώπων»[17]. Στο Βρετανικό Μουσείο υπάρχει ένα αγγείο (πελίκη), που εικονίζει γυναίκα ραντίζει / ευλογά, ίσως με νερό ή κρασί, τέσσερις φαλλούς, σαν να ποτίζει φυτά, προς ανάπτυξή τους.
Οι εορτές τερματίζονταν με «πάτριους αγώνες» αθλητικούς
ή/και καλλιτεχνικούς. Ελάμβαναν μέρος μόνον όσοι είχαν δικαίωμα, κατά το ελευσίνιο
τυπικό (σε αντίθεση με τους αγώνες που ήταν κοινοί για όλους τους Αθηναίους).
Στα Αλώα οι έφηβοι είχαν το δικαίωμα να κάνουν επίσημη
δημηγορία (δηλ. πολιτική
αγόρευση). Έπαιρναν έτσι το βάπτισμα εισαγωγής τους στην πολιτική της
πολιτείας, μάθαιναν να αρθρώνουν πολιτικό λόγο.
Περισσότερες λεπτομέρειες αυτής της εορτής δεν έχουν διασωθεί.
Για τα δε μυστήρια αυτά, δεν έχει σωθεί σχεδόν τίποτε.
Τα Αλώα, λοιπόν, έμοιαζαν με τα Θεσμοφόρια, επίσης γιορτές υπέρ
της Δήμητρος.
Οι Ρωμαίοι αντιγραφείς των Ελλήνων, αντιστοίχως εόρταζαν
τα Ιουτουρνάλια (Juturnalia),
μια καθάρσια γιορτή, προς τιμήν της συζύγου του Ιανού, νύμφης Ιουτούρνα (Juturna).
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκακης «Ταματα και αναθηματα». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 11.1.2000.
(*) Τον μήνα αυτόν εορτάζονταν - εκτός από τα Αλώα: Τα Φαλληφόρια (προς τιμήν του Διονύσου), τα Πύραια, τα Ποσείδεα, τα Γαλάξια (προς τιμήν του θεού Απόλλωνος κατά το Χειμερινό Ηλιοστάσιο - σε αντίθεση με τα Γαλάξια (προς τιμήν της Ρέας-Κυβέλης, που εορτάζονταν κατά τον Ελαφηβολιώνα), τα Αγροτικά Διονύσια (17η-21η ημέρα του μηνός - στα οποία επίσης έφεραν φαλλό δίπλα σε κανηφόρες), κ.ά. Η τελευταία νύκτα του μήνα, η μεγαλύτερη όλου του έτους, ήταν αφιερωμένη στις θεές Νύκτα και Δίκη.
Επίσης κατά τον Ποσειδεώνα εόρταζαν: Την Νουμηνία (= ημέρα της νέας σελήνης), 1η του μηνός, την Νέα Σελήνη. Η 2η ημέρα της σελήνης που αυξάνει ήταν η ημέρα του ΑγαθοΔαίμονα. Η 3η ημέρα της Σελήνης που αυξάνει ήταν τα γενέθλια της θεάς Αθηνάς. Η 4η ημέρα της Σελήνης που αυξάνει ήταν η ημέρα της θεάς Αφροδίτης, του Έρωτα, του Ερμή και του Ηρακλή. Η 6η ημέρα της Σελήνης που αυξάνει ήταν τα γενέθλια της θεάς Άρτεμης. Η 7η ημέρα της Σελήνης που αυξάνει, τα γενέθλια του θεού Απόλλωνος. Η 8η ημέρα της Σελήνης που αυξάνει, η Ημέρα του Ποσειδώνα και του Θησέα, με γιορτή υπέρ του Ποσειδώνος. Και την Παλιά και συγχρόνως και Νέα Μέρα το Δείπνο της Εκάτης.
- ΠΗΓΗ: A. Mommsen «Feste der Stadt Athen im Altertum, geordnet nach attischem Kalender» εκδ. B. G. Teubner, 1898.
[1] Βλ. Αρποκρατίων.
[2] Κατ’ άλλους η γιορτή γινόταν το θέρος / καλοκαίρι, με
το μάζεμα των δημητριακών. Κατ’ άλλους το φθινόπωρο με τον τρύγο – βλ. Φιλόχορος
ο Γραμματικός, ανέκδοτα εκδ. Bekker. Μετά το τέλος του θέρους, προς τιμήν των
εφευρετών του αρότρου, της Δήμητρας και του Διονύσου – βλ. Σ. Τσιβανόπουλος «Λεξικό
Ελλην. και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων».
Ή με το κλάδεμα των αμπελιών και το σκάλισμα των ριζών
τους, καθώς και με την δοκιμασία του νέου κρασιού, όταν η ζύμωσή του είχε
τελειώσει: «έπί τη τομή τών αμπέλων καί τή γεύσει τοϋ άποκειμένου οίνου» - βλ. σχολ.
Λουκιανού (Διάλογοι Εταιρικοί ζ',4), Nilsson
(«Ελληνική Λαϊκή Θρησκεία», μτφρ. I. Θ. Κακριδή, σελ. 30).
Τίποτε όμως δεν αποκλείει αλλού να γινόταν Δεκέμβριο και αλλού Ιανουαρίο, βάσει της αγροτικής εργασίας, των κλιματικών συνθηκών και της σοδειάς, ή/και Σεπτέμβριο.
[3] Βλ. Γάλλο αρχαιολόγο και ελληνιστή Foucart (1836 -
1926).
[4] «Αλώα: έορτή Αθηναίων άγροικική», Μέγα Ετυμολογικό.
[5] «Αλώα,
έορτή Αθήνησιν», Ησύχιος.
[6] «έορτή έστιν Αττική», λεξ. ΣΟΥΔΑΣ.
[7] Λεξ, ΣΟΥΔΑΣ, Φιλόχορος.
[8] Ορφικά, H.40.5, cf.
[9] «πυρναίαις σταφυλαῖσι καλὸν βέβριθεν ἀλωά» - βλ. Θεόκριτος
«Θύρσις».
[10] «... άλωαί, γάρ αί τών άμπέλων φυτεΐαι» - σχολ. Λουκιανού
(Εταιρικοί Διάλογοι ζ',4).
[11] Βλ. Ευστάθιος Θεσσαλονίκης (Ιλ. Γ 772, 25 κ.ε.).
[12] Αναίμακτες προσφορές. Απαγορευόταν θυσία ζώου. Κάποτε
ένας ιεροφάντης καταράστηκε, επειδή πρόσφερε στην αυλή της Ελευσίνας ένα «ολοκαυτωμένο
θύμα ζώου».
[13] «... ού νομίμου όντος έν ταύτη τή ήμέρα ίερεία θύειν,
ούδ’ έκείνου ούσης τής θυσίας άλλά τής ίερείας» - βλ. Δημοσθένης «κατά Νεαίρας»,
116.
[14] «Ίστέον δε ότι έπί συγκομιδή καρπών, έφ’ ή καί τά θαλύσια έθύετο, έορτή ήγετο Δήμητρος καί Διονύσου κατά Παυσανίαν, άλώα καλουμένη διά τό ταις άπαρχαίς καί μάλιστα έν Αθήναις, άπό τάς άλω τότε καταχράσθαι φέροντες είς Ελευσίνα, ή έπεί, καθά καί 'Όμηρος έμφαίνει, έν άλωσιν έπαιζον κατά τήν έορτήν, έν ή καί Ποσειδώνος(*) ήν πομπή... – βλ. Ευστάθιος Θεσσαλονίκης (Ιλ. Γ 772, 25 κ.ε.)
[15] «Όλες ήταν παρούσες»: «Αλώα δ’ ήν, κάπί τήν παννυχίδα
πάσαι, ώσπερ ήν είκός παρήμεν» - βλ. Αλκίφρων (Επιστ. Δ,6, ι.33).
[16] Εθεωρείτο τροφή της Περσεφόνης, ο καρπός την έφερνε πίσω
στις σκιές του Άδη, άρα ακατάλληλη για γιορτή προς τιμήν της Δήμητρας.
[17] Βλ. Λεκατσάς «Καταγωγή των θεσμών», σελ. 231 – 232.
[18] Επειδή ο σχολιαστής του Λουκιανού είναι χριστιανός
επίσκοπος του 10ου - 13ου αι. μ.Χ. μερικά σημεία του
κρίνονται δύσπιστα και ίσως και συκοφαντικά για την αρχαία πατρώα ελληνική
θρησκεία και πρέπει να διαβάζονται με σκεπτικισμό.
[19] άλως / αλωή = ό,τι έχει κυκλοτερές σχήμα. Κάθε φωτεινός ή θαμβερός κύκλος. Και ο δίσκος του Ηλίου και της Σελήνης. Και η ασπίδα. Και ο συνεσπειραμένος (κουλουριασμένος) όφις(**). Και η καλιά (φωλιά) πτηνού(***). Και ο εξωτερικός κύκλος του βολβού του οφθαλμού. Και το φωτοστέφανο, που περιβάλλει τις κεφαλές των αγίων. Και ο ρόδινος κύκλος γύρω από την θηλή του μαστού. Στην κυπριακή ελληνική διάλεκτο ἀλFω (> γενική alawo = περιβόλι, αμπέλι) - βλ. Πολυδ. 2.71. Αισχύλ. Αριστ. Μετεωρ. 1.7,7, 3.2,1, κ.εξ. Νικ. Θ. 166.3. Αιλ. Περί Ζ. 3.16.4.
[20] Και σήμερα πολλές αγροτικές λαϊκές εορτές γίνονται για "καλό μπερεκέτι", που λένε οι χωρικοί μας.
[21] βλ. Johns 1989, Lewis 2002, Rabinowitz 2002, και Parker, 2005, όπου ετέθη η πιθανότητα να είναι οπτικό αστείο σχετικά με την απόλαυση των γυναικών, και όχι μια αναπαράσταση πραγματικής τελετουργίας.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook