ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΕΥΡΑΣΙΑ

ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ, ΕΥΡΑΣΙΑ

(Πολιτισμός, Παιδεία και Διεθνείς Σχέσεις)

Της ΘΩΜΑΪΔΟΣ ΠΑΡΙΑΝΟΥ, thomyparianou@yahoo.gr

Την Παρασκευή 2 Ιουνίου 2017 και ώρα 12.00 στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, η Διεθνής Βυζαντινή Λέσχη διοργάνωσε Στρογγυλή Τράπεζα με θέμα «Ελληνισμός, Βυζάντιο, Ευρασία». Συντονιστής της Στρογγυλής Τράπεζας ήταν ο Δρ. Γεώργιος Καρδαράς, κύριος Ερευνητής Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών, Τμήματος Βυζαντινών Ερευνών του Ε.Ι.Ε. και ιδρυτικό μέλος της Λέσχης.


Πρώτος πήρε τον λόγο ο Γραμματέας του Δ.Σ. της Δ.Β.Λ., Κώστας Τουρναβίτης, ο οποίος, αφού καλωσόρισε τους παρευρισκομένους και μετέφερε τον χαιρετισμό άλλων φορέων στη εκδήλωση, έδωσε τον λόγο στον συντονιστή, δρ. Γεώργιο Καρδαρά. Ο κ. Γ.Κ, εξέθεσε το γενικό πλάνο της διεξαγωγής της εκδήλωσης και έδωσε τον λόγο στον πρώτο ομιλητή, Δρ. Κωνσταντίνο Γρίβα, Καθηγητή Γεωπολιτικής στην Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, με θέμα
«Ποιος θέλει κατεστραμμένα κράτη
στην Ανατολική Μεσόγειο;».
Περιληπτικά, ο λόγος του κ. Κωνσταντίνου Γρίβα έχει ως εξής:
 Γεωπολιτκά, ο πυρήνας της Ευρασίας ουσιαστικά ταυτίζεται με τη Ρωσία και το εγγύς εξωτερικό γύρω από την Ρωσία. Υπάρχουν και οι ανοικτές ωκεάνιες εκτάσεις, στις οποίες, αναντίρρητα, κυριαρχούσαν οι Η.Π.Α. Σήμερα, όμως, τα πράγματα δείχνουν να αλλάζουν και αυτό οφείλεται στην τήξη και την μείωση του στρώματός των Αρκτικών πάγων. Αυτό έχει δημιουργήσει νέους θαλάσσιους δρόμους επικοινωνίας των ευρασιατικών χωρών (και όχι μόνον) μεταξύ τους, χωρίς κατ’ ανάγκην να χρειάζονται τις ανοικτές θαλάσσιες εκτάσεις. Ο διάδρομος αυτός συμπληρώνεται από το πλέγμα των κλειστών θαλασσών στο εσωτερικό της Ευρασίας και συγκεκριμένα, τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και κυρίως τη Μεσόγειο Θάλασσα, με κέντρο της την Ανατολική Μεσόγειο.
 Αυτό περιθωριοποιεί τις ΗΠΑ και αναδεικνύει πρώτη δύναμη στην περιοχή της Ευρασίας την Ρωσία. Επιπλέον, οι ΗΠΑ είναι εξαντλημένες οικονομικά Και, από τη στιγμή που δεν μπορούν να ελέγξουν συγκεκριμένες κομβικές περιοχές, οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να προτιμούν να τις καταστρέψουν έτσι ώστε να μην τις ελέγξει κάποιος άλλος . Στο πλαίσιο αυτής της λογικής γίνεται πιθανώς κατανοητή και η φαινομενικά παρανοϊκή πολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών στη Μέση Ανατολή έναντι του ISIS, όπου από τη μία τον καταπολεμούν και από την άλλη τον υποστηρίζουν, είτε άμεσα είτε έμμεσα, στρεφόμενες ενάντια στους σημαντικότερους αντιπάλους του και ιδιαίτερα ενάντια στη Ρωσία.
 Παράλληλα, καλλιεργείται ένας οξύς ,παρανοϊκός και μισαλλόδοξος αντιρρωσισμός, μια δαιμονοποίηση της Ρωσίας, αυτής καθεαυτής σε σημείο να παρουσιάζουν την Ρωσία σαν κάτι ξένο από την Ευρώπη και προσπαθούν να την απομονώσουν, αλλά έτσι ακρωτηριάζουν την ίδια την Ευρώπη. Και αν η Ελλάδα δεν αποφασίσει να μετατραπεί σε έναν ουσιαστικό γεωπολιτικό παίκτη, η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε σήμερα θα συνεχισθεί, μέχρι εξαντλήσεως του Ελληνισμού.
Απαιτείται μία ρεαλιστική ανάγνωση του κόσμου και όχι η εμμονή σε στερεότυπα παρελθολοντολογικά.

Δεύτερος ομιλητής ήταν ο δρ. Αλέξανδρος Ποσάντσκι, Καθηγητής Θεολογίας του Ινστιτούτου Σμόλνι της Αγίας Πετρούπολης της Ρωσικής Ακαδημίας Εκπαίδευσης. Θέμα του ήταν
«Οι Παγκόσμιες Στρατηγικές του Ελληνισμού».
Η ομιλία του ήτανε στην ρωσική γλώσσα, με παράλληλη μετάφραση στα ελληνικά.
Γεωπολιτικά, η λέξη ¨ΕΥΡΑΣΙΑ¨ σημαίνει κυρίως την Ρωσία και τα ασιατικά κράτη που την περιβάλλουν. Σας παραθέτουμε τον λόγο του αυτούσιο:
 Ο Ελληνικός πολιτισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες κινητήριες δυνάμεις της ιστορικής εξέλιξης. Ο Μέγας Αλέξανδρος, όχι μόνο ένωσε τις χώρες σε μία αυτοκρατορία αλλά και έσπειρε τον σπόρο του Ελληνισμού στο ευρασιατικό έδαφος. Η πολιτιστική ιδέα του Ελληνισμού φώτισε την ζωή του ευρασιατικού κόσμου. Ο δυναμικός Ελληνικός πολιτισμός εισχώρησε στα αχανή εδάφη της Ευρασίας, όπου διέδωσε τα υψηλά ιδανικά του Ελληνικού διαφωτισμού. Επηρέασε συνοπτικά τους λαούς και τις χώρες της Ανατολής και επιπλέον τους παρότρυνε στην πολιτιστική εξέλιξη και συνέβαλε στην ανακάλυψη των ανεπανάληπτων πολιτισμικών επιτευγμάτων και στην πολιτιστική ανόρθωσης του ευρασιατικού χώρου.
 Η Παγκόσμια Ιστορία αποτελείται από διάφορα στάδια της Παγκοσμιοποίησης του Ελληνισμού. Η Ελληνική πολιτιστική αποστολή στην Ευρασία κληρονομήθηκε από το Βυζάντιο. Το Βυζάντιο συνέχισε την ανάπτυξη της ελληνικής παγκοσμιοποίησης ενσαρκώνοντας την Ελληνιστική Παγκόσμια Ιδέα που κυριαρχούσε από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Χριστιανισμός και ο Ελληνισμός στο Βυζάντιο ενώθηκαν και έγιναν ΕΝΑ και συνέβαλαν στην καθιέρωση των αξιών της προσωπικότητας του ανθρώπου, υποστηρίζοντας την ηθική ένωση της ανθρωπότητας, με βάση τις υψηλές ηθικές αρχές της. Το Βυζάντιο παρουσιάστηκε πλέον ως Ελληνοχριστιανικός Πολιτισμός.

Ο πολιτισμός του Ελληνοχριστιανικού Πνεύματος
 Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία επέτυχε την παγκόσμια ελληνοποίηση, άρρηκτα συνδεδεμένη με την χριστιανική ιδέα, παίζοντας τον ρόλο του φορέα της πνευματικότητας και της προόδου. Ως γνωστόν, οι λαοί της Ευρασίας αντλούσαν ιστορικά τις αξίες και την πολιτιστική τους έμπνευση από τον Ελληνισμό. Η επαφή τους με τον τελευταίο άσκησε επάνω τους επιρροή και τους ενέπνευσε. Η Ρωσία έγινε στρατηγικός δίαυλος και λίκνο της παγκόσμιας πολιτιστικής διάδοσης του Ελληνισμού. Συνέβαλε στην κατάκτηση νέων περιοχών του κόσμου από τον Ελληνισμό, διαδίδοντας τα επιτεύγματα του Ελληνικού Διαφωτισμού στους πολιτισμούς της Ασίας. Δια μέσου της Ρωσίας, ελληνοποιήθηκαν πνευματικά οι λαοί της Ανατολής και περαιτέρω η ανθρωπότητα, πράγμα που αποτελεί ιστορική πραγματικότητα και λειτουργεί και στον παρόντα χρόνο. Αναμφίβολα, ο σημερινός εκσυγχρονισμός του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών της Ανατολής και της Δύσης, βασίζεται στα επιτεύγματα της Ελληνικής ιδιοφυΐας.
 Πρέπει, όμως, να αναγνωρίσουμε ότι ο σύγχρονος Δυτικός Πολιτισμός καταστρέφει την σχέση του με την Ελληνική κληρονομιά. Επιλέγει τον ρόλο της απομάκρυνσης από τις αξίες των βασικών Ελληνοχριστιανικών ιδανικών, διαστρεβλώνοντας την Ελληνιστική κληρονομιά. Με αυτόν τον τρόπο, οδηγείται στην αυτοκαταστροφή. Απαρνούμενος τις αρχές της κλασσικής Ελληνοχριστιανικής κληρονομιάς, η οποία αποτέλεσε θεμέλιο του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, στρέφεται προς την κατεύθυνση μιας νέας βαρβαρότητας. Έντονη εκδήλωση της κατάπτωσης της Δύσης αποτελεί η επιθετική αποχριστιανοποίηση και η προσηλωμένη απροθυμία παροχής στον Ελληνικό Λαό των αξιοπρεπών θέσεων στον πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό βίο του Δυτικού Κόσμου. Άκρως αντίθετος παρουσιάζεται ο αυτοαποκαλούμενος Δυτικός Κόσμος, ο σημερινός πολιτισμός του οποίου είναι ιουδαιοχριστιανικός και όχι ελληνοχριστιανικός..
 Σε αντίθεση από την δυτική κατεύθυνση, η ευρασιατική προοπτική του Ελληνισμού, ως βαθειά και ιστορικά ριζωμένη, συνεχίζει σήμερα να παραμένει ζωντανή. Οι λαοί της Ανατολικής Ευρώπης στην πλειοψηφία τους παρέμειναν πιστοί στις αξίες του ελληνοχριστιανισμού. Η Ρωσία, ως τεράστιο ευρασιατικό κράτος, παραμένει ΟΡΘΟΔΟΞΗ χώρα. Και στο έδαφος της Ασίας, με γοργούς ρυθμούς, διαδίδεται ο χριστιανισμός Ακόμη και οι λαοί της Ασίας που δεν ασπάζονται τον χριστιανισμό, δείχνουν σεβασμό στις παραδοσιακές αξίες και στον κλασσικό ευρωπαϊκό πολιτισμό, ο οποίος στηρίζεται στον Ελληνικό.
 Με όλα τα προαναφερθέντα, δημιουργούνται καίριες θέσεις για την ενδυνάμωση της επιρροής των Ελληνοχριστιανικών αξιών στο ευρασιατικό έδαφος. Η Ελληνική οικουμενικότητα διατηρεί τις προοπτικές της ακριβώς προς την ευρασιατική κατεύθυνση. Οι στρατηγικές του Ελληνισμού στην Ευρασία είναι επίκαιρες όσο ποτέ. Έχοντας διαμορφώσει πολιτιστικά την Ευρασία στο παρελθόν, της επιτρέπουν την καλλιτεχνική εξέλιξη σήμερα. Η συνέχιση της Ελληνοχριστιανικής Παγκοσμιοποίησης στην Ανατολή, συμβάλλει στην έκφραση του μεγάλου Ελληνικού καλλιτεχνικού δυναμικού.
 Στα ευρασιατικά εδάφη, με την προϋπόθεση της συμμετοχής στην από κοινού ανοικοδόμηση του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικού βίου, οι χώρες και οι λαοί είναι πρόθυμοι να παρέχουν στους Έλληνες ισχυρές θέσεις κύρους ανάμεσα στην ευρασιατική ελίτ. Η ανάπτυξη του Ελληνο - Ευρασιατικού πολιτιστικού κόσμου με σταθερές κοινωνικές αξίες δύναται να επηρεάσει θετικά τις χώρες της Δύσης και να τις αναγκάσει να σκεφτούν τις καταστροφικές συνέπειες απομάκρυνσης από τον Ελληνισμό. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μόνο το Ελληνοχριστιανικό πνεύμα μπορεί να μας σώσει από την βαρβαρότητα . Μόνο αυτό μπορεί να προσδίδει στον κόσμο την σταθερότητα και να μας προφυλάξει από το χάος».


Τρίτος ομιλητής ήταν ο δρ. Γεώργιος Κωστόπουλος, Καθηγητής της Κυβερνοασφάλειας (Cybersecurity), στο Πανεπιστήμιο Maryland University College, με θέμα:
«Το Βυζάντιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση»

 Ο ομιλητής έκανε μία σύγκριση αυτών των δύο, ως εξής :
- Το Βυζάντιο είναι συνεργασία αυτονόμων επαρχιών. Κάθε επαρχία έχει δική της μικρή κυβέρνηση και το πιο σπουδαίο είναι όταν μία επαρχία κινδυνεύει, όλες τρέχουν να βοηθήσουν. Η Ευρωπαϊκή ‘Ενωση, η οποία πρωτοϊδρύθηκε το 1948 στο τέλος του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, δεν έχει καμία προστασία για τα μέλη της, όσον αφορά την ασφάλειά τους. Επιπλέον τα καταπιέζει οικονομικά.
- Το Βυζάντιο είναι ένα έθνος (το Βυζαντινόν Έθνος) και η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μία Συμπολιτεία, κατά κάποιο τρόπο.
- Από απόψεως ιστορικής ανάλυσης για το Βυζάντιο έχουμε την ίδρυσή του, τον Χρυσό του Αιώνα, τις Δυναστείες, και μετά τις Σταυροφορίες. Οι τελευταίες ήταν οι επιθέσεις της Δύσεως, των Λατίνων κατά του Βυζαντίου. Όλες οι Σταυροφορίες περνούν από την Κωνσταντινούπολη και την καταστρέφουν. Και στο τέλος, καταλήγουμε στην Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, Εν περιλήψει, έχουμε από την μία μεριά τους Λατίνους, από την άλλη, τους άλλους λαούς της Ασίας να επιτίθενται κατά του Βυζαντίου. Βλέπουμε τις σκοτεινές δυνάμεις της Δύσεως από αιώνες να είναι εναντίον του Ελληνισμού.
- Η φιλοσοφία του Βυζαντίου ήταν « Η ισχύς εν τῃ Ένώσῃ», ενώ στην σημερινή ΕΕ είναι «Το δίκαιον του ισχυροτέρου».
-Οι επιπτώσεις από την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως ήταν η Τουρκοκρατία, δηλ. φορολογίες, κοινωνικές καταπιέσεις, κεφαλικός φόρος κλπ. Και τι έχουμε σήμερα; την Βρυξελλοκρατία: φόροι και οικονομικές καταπιέσεις. Εν ολίγοις, έχουμε μία καταστροφή του Ελληνικού έθνους με την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως. Και έχουμε μία παρόμοια καταστροφή με την ένταξη της Ελλάδος στην ΕΕ.
 Ο Ελληνισμός εσώθη από τους αποδήμους Έλληνες. Πιστεύω ότι και σήμερα οι απόδημοι Έλληνες οργανωμένοι θα μπορέσουν πάλι να σώσουν την Ελλάδα. Βλέπουμε τους πολιτισμούς μας που έχουμε μέσα μας και μπορούμε να πούμε ότι είμαστε μέρος του Βυζαντινού Έθνους.

 Τελευταίος ομιλητής ήταν ο Δρ. Χριστόδουλος Γιαλλουρίδης, Κοσμήτορας Σχολής Διεθνών Σπουδών, Επικοινωνίας και Πολιτισμού Παντείου Πανεπιστημίου, Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής Παντείου Πανεπιστημίου. Θέμα του ήταν:

«Η σχέση Ελληνισμού-Ορθοδοξίας
με την σύγχρονη Ευρώπη»

 Η ιστορία της σύγχρονης Ευρώπης δε ταυτίζεται με την Ορθοδοξία, ενώ έχει μεγάλη ταύτιση με την κλασσική Ελλάδα. Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο η Ελλάδα δεν μπόρεσε να το αξιοποιήσει με την ένταξή της στην ΕΕ.
 Το 1981, όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ήθελε να βάλει την Ελλαδα στην ΕΟΚ, ο τότε Καγκελάριος Χέλμουτ Σμιτ ήταν κατηγορηματικά αντίθετος, επικαλούμενος την κακή οικονομική κατάσταση της Ελλάδος. Αλλά ο Κ. Καραμανλής του ¨άλλαξε γνώμη¨, λέγοντας ότι η Ελλάδα είναι ο φορέας της Δημοκρατίας, είναι ο φορέας πολιτισμού, είναι ο φορέας της πολιτικής, η οποία λειτουργεί ως υπόβαθρο της Ευρώπης[1]
 Η Ελλάδα επομένως, απετέλεσε ένα είδος εμβολιασμού, στην Ευρώπη της. οικονομίας, με στόχο να αποκτήσει η Ευρώπη την πολιτική της διάσταση, το δημοκρατικό της γίγνεσθαι και την πολιτική της ταυτότητα. Όμως, η Ευρώπη είναι ακόμα μία Ευρώπη των οικονομικών συμφερόντων και της ολιγαρχίας του χρήματος. Η σύγχρονη Ελλάδα βρίσκεται σε μία κατάσταση παρακμής δεν μπόρεσε ούτε τον εαυτό της να βρει ούτε τον προορισμό της ούτε το πολιτικό της προσανατολισμό, ο οποίος πρέπει και οφείλει να είναι πρωταγωνιστικός. Η Ελλάδα έχει προοπτική έχει μέλλον υπό την έννοια της γέφυρας, της συνάντησης των πολιτισμών μεταξύ Ανατολής και Δύσεως , μεταξύ της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και σύγχρονης Ρωσίας, της Ανατολικής Ευρώπης με την Ευρώπη του σήμερα, και σε συνεργασία με την Ασία και την Αφρική.
 Αυτός είναι ο ρόλος ξεπερνάει την Ευρώπη των ατομικών δικαιωμάτων και των ελευθεριών του ατόμου, ως προδήλωση της ταυτότητάς της. Αντί αυτής, έρχεται η Ευρώπη της συλλογικότητας, η Ευρώπη της προοπτικής, η Ευρώπη του πολιτισμού που δεν εστιάζεται και δεν συγκρίνεται με το άτομο. Ακριβώς αυτό είναι η υπέρβαση σιωπής του ατόμου και της κοινωνίας της οικονομικής κυριαρχίας. Ο Θουκυδίδης μας λέει ότι «Έχεις τόσο δίκαιο, όσο και η ισχύς σου». Η ισχύς αυτή δεν είναι μόνο στρατιωτική, είναι και ισχύς του πολιτισμού, είναι και ισχύς της κοινωνίας, είναι ισχύς του συνόλου, να υπάρχει και να συμβάλλει στην πορεία της ανθρωπότητας.

 Στο κλείσιμο των προγραμματισμένων ομιλιών, ο κ. Σεργέι Λακόφσκι, Διευθύνων Σύμβουλος του Δ.Σ. της Δ.Β.Λ. απηύθυνε έναν σύντομο χαιρετισμό και ακολούθως υπήρξε διάλογος των ομιλητών μεταξύ τους. Ακολούθησε διάλογος με το κοινό.
Μεταξύ των παρευρισκομένων ήταν οι:
- Κωνσταντίνος Ρωμανός, Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
- Αλέξανδρος Χρυσανθακόπουλος, Πρώην Βουλευτής
- Σταμάτης Γεωργούλης, Διεθνολόγος
- Βαγγέλης Στόγιος, Πρόεδρος του ΣΑΦΕΜ
- Γιάννης Ιωαννίδης, Πρόεδρος του Κινήματος Ελλήνων Εφέδρων
- Ομογενείς από Μαριούπολη (Ουκρανία) και Κωνσταντινούπολη
 Ιδιαιτέρως συγκινητική ήταν η τοποθέτηση του Γιάννη Ιωαννίδη, του ¨Στρατηγού¨ (όπως τον αποκαλούσαν), που μπήκε στο Βοτανικό για να σταματήσει την κατασκευή του τεμένους. Στον χώρο (όσον καιρό λειτούργησε) δημιουργήθηκε η ¨Στέγη Αστέγων¨ για άστεγους Έλληνες και πραγματοποιήθηκαν τα θυρανοίξια του Ι.Ν. της Παναγίας Ελευθερώτριας. Ο Γ.Ι. ολοκλήρωσε ως εξής: «Ακούω ότι θέλουμε να ξαναφτιάξουμε τον ¨Δρόμο του Μεταξιού¨. Και δεν έχουμε αντιληφθεί ότι έχουμε κόψει τον αρχαιότερο δρόμο, την Ιερά Οδό¨ στην μέση χτίζοντας πάνω στην Ιερά Οδό ένα τέμενος. Αυτή τη στιγμή έχουν χτίσει το τέμενος και περιμένουν να το λειτουργήσουνε. Έλληνες Γρηγορείτε!!!".





[1]   Η μαύρη αλήθεια είναι πως ο Γερμανός καγκελλάριος ήταν κατηγορηματικά αντίθετος και είχε δηλώσει ότι «μόνον πάνω από το πτώμα μου θα περάσει η Ελλάδα στην ΕΟΚ». Και ο Καραμανλής πράγματι τον «εξετέλεσε» πολιτικά.
Όπως αναφέρει, η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, ο Σμιτ δέχθηκε τον Καραμανλή στη Βόννη στο γραφείο του, όρθιος.. Μετά τον τυπικό χαιρετισμό, γυρίζει και λέει στον Kαραμανλή: «Mα πώς έχετε την απαίτηση να μπείτε στην EOK, με τα οικονομικά σας σε τέτοια χάλια; Tι μπορείτε να προσφέρετε; Δεν είσαστε έτοιμοι να συμβαδίσετε με τα άλλα κράτη μέλη». Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής τότε έγινε έξαλλος και σε έντονο ύφος λέει στον προκλητικό καγκελάριο: «Άκου να σου πω, είμαι μεγαλύτερος από σένα. Κάτσε κάτω να τα πούμε, και μη βιάζεσαι. Πώς είναι δυνατόν, η Γερμανία που αιματοκύλισε την Ευρώπη δυο φορές σε ισάριθμους πολέμους να είναι στην EOK και η Ελλάδα που σας έδωσε τα φώτα του πολιτισμού, να μην είναι; Δεν είναι το αίτημά της δικαιολογημένο; Αυτά θα βγω έξω, να πω στους δημοσιογράφους που περιμένουν!». Οπότε ο Χέλμουτ Σμιτ βγαίνει έξω, κατακόκκινος και δηλώνει: «Βεβαίως θα βοηθήσουμε την Ελλάδα που μας έδωσε τον πολιτισμό να μπει στην οικογένεια της Ευρώπης».
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ