Ξαναβλέποντας την εικονογραφία του πολιτισμού Χαράππαν
Της Marta Ameri
Κατά την διάρκεια του
δεύτερου μισού της 3ης χιλιετίας π.Χ., ο πολιτισμός Harappan εκάλυπτε
μια έκταση άνω του 1.000.000 τετρ. χιλιομέτρων στην Νότια Ασία, που εκτεινόταν
από τα αφγανικά υψίπεδα έως την δυτική Ινδία!
Οι χώροι ανασκαφών στην σημερινή
Ινδία και το Πακιστάν, όπως οι Harappa, Mohenjo-daro και Dholavira, έδειξαν ότι
αυτός ο εντυπωσιακός πολιτισμός χαρακτηριζόταν από μια κοινή υλική κουλτούρα
και εκτεταμένα δίκτυα εμπορίου. Ένα συναρπαστικό παράδειγμα αυτής της κοινής
καλλιτεχνικής κουλτούρας είναι το εκτεταμένο σώμα των μικροσκοπικών τέχνεργων-σφραγιδών,
αποτυπώσεις σφραγιδών και χυτά δισκία, που βρέθηκαν σε διάφορες τοποθεσίες σε
όλην την κοιλάδα του Μεγάλου Ινδού.
Η εικονογραφία του κόσμου
Harappan που ενσωματώνεται σε αυτά τα αντικείμενα περιλαμβάνει έναν αριθμό
εικονικών χαρακτήρων, σκηνών και αφηγήσεων. Ενώ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτές
οι εικόνες διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην οπτική κωδικοποίηση της κουλτούρας
Harappan, είναι γεγονός ότι το… «σενάριο του Ινδού ποταμού» παραμένει
αμετάφραστο, σε συνδυασμό με την έλλειψη συγκρίσιμης εικονογραφίας, σε σύγχρονα
ή μεταγενέστερα πλαίσια, και αυτό δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις στην
ερμηνεία τους.
Αυτή η διάλεξη επικεντρώνεται
στον ρόλο που παίζουν οι σφραγίδες και τα δισκία στην κωδικοποίηση του οπτικού
λεξιλογίου του κόσμου Harappan και στο πώς οι εικόνες που φέρουν μπορεί να
έχουν μεταφέρει πληροφορίες σε έναν ενημερωμένο θεατή…
ΠΗΓΗ: Από την διάλεξη της Marta Ameri (*), «Revisiting Harappan Iconography:
Seals, Sealing and Tablets as Small Windows onto the Indus Valley Civilization»,
στο ISAW, στις 20.2.2018.
(*) ISAW Visiting Research Scholar. Marta Ameri is an art
historian and archaeologist whose work focuses on the art and archaeology of
prehistoric South Asia and its connections with Middle Asia and the Gulf
Region. She received her BA in Classical and Near Eastern Archaeology from Bryn
Mawr College and her MA and Ph.D. in Art History and Archaeology from the
Institute of Fine Arts at New York University in 2010. She is currently
Assistant Professor of Art History at Colby College, where she teaches courses
focusing on Ancient, Medieval and Islamic Art.
Her research explores the development of cultures as well as the
connections between them through a lens that is guided primarily by art
historical practice, but also takes into account the strong theoretical and
methodological approaches of archaeology, anthropology, and historiography. Her
dissertation catalogued and examined a group of seals and seal impressions
found at the late third millennium Ahar-Banas Culture site of Gilund in Western
India. Her current research focuses on the visual analysis of seals of the
Indus Valley Civilization.
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: ΧΑΡΡΑΠΑΝ, ΧΑΡΑΠΑΝ, Ασια, Αφγανισταν, Ινδια, Πακισταν, σφραγιδα, σφραγιδολιθος, δισκιο, Ινδος, εικονογραφια
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook