Η αρχαιότερη γλυπτή
παράσταση συναυλίας
σε φυσικό μέγεθος!
Προέρχεται από τον Τάραντα…
Ένας καθισμένος άνδρας,
πλαισιώνεται από δυο μυστήρια πλάσματα, γυναίκες-σειρήνες, σε ένα αρχαίο γλυπτό
σύμπλεγμα του 350-300 π.Χ. από τερακότα, σχεδόν σε φυσικό μέγεθος!!!...
Επειδή τα ωδικά πουλιά
τραγουδούν ωραία, για να παραπέμπουν σε καλλίφωνες τραγουδίστριες οι Σειρήνες,
απεικονίζονταν και αυτές ως μισές πουλί και μισές γυναίκα…
Αρχικώς αυτό το μεγάλο γλυπτό
ήταν λαμπερά ζωγραφισμένο! Χαρακτηριστικό των ελληνικών αποικιών στην Μεγάλη
Ελλάδα / Νότιο Ιταλία. Διακοσμούσε έναν τάφο (μάλλον). Διότι στην ελληνική
μυθολογία, το τραγούδι των Σειρήνων το άκουγαν οι ναύτες κατά τον θάνατό τους! Έτσι
τα πλάσματα αυτά, έχουν συνδεθεί γενικά με ταφές και θανάτους.
Ο καθισμένος άνδρας είναι
επίσης τραγουδιστής, όπως δείχνει το ανοικτό του στόμα και το πλήκτρον, με το
οποίο παίζει την λύρα του (η οποία στο συγκεκριμένο εύρημα λείπει), και κάποτε την
κρατούσε στο αριστερό του χέρι. Η ακριβής του ταυτότητα, ωστόσο, είναι αβέβαιη.
Ίσως είναι ο Ορφεύς, ο οποίος ήταν διάσημος για το τραγούδι του και που
ταξίδεψε στην γη των νεκρών, αλλά και επέστρεψε απ’ αυτήν. Αλλά στην τέχνη
αυτής της περιόδου, ο Ορφέας εμφανίζεται συνήθως φορώντας μια συγκεκριμένη φορεσιά,
η οποία δεν φαίνεται στο συγκεκριμένο εύρημα. Ως εκ τούτου, αυτός ο άνθρωπος
μπορεί να είναι απλώς ένας συνηθισμένος θνητός, ή, ίσως, ακόμη και ο ίδιος ο νεκρός,
ίσως επειδή ήταν ποιητής ή τραγουδιστής εν ζωή, ή λάτρης της ποιήσεως και του
τραγουδιού. Ποτέ δεν θα μάθουμε την αλήθεια… Ποτέ δεν θα τον ταυτοποιήσουμε πια…
Διότι το αρχαίο αυτό σύμπλεγμα, αποκόπηκε βίαια από την θέση που βρέθηκε,
προφανώς από λαθρανασκαφείς, εκλάπη και φυγαδεύθηκε (μάλλον) από την Ιταλία… Είναι
έργο του μεγάλου και σπουδαίου Τάραντα…
Και από την φυσική του θέση
και καταγωγή βρέθηκε σε μια αφύσικη και άσχετη: Στην Βίλλα Γκετί (Getty Villa, αρ. 76.AD.11)…
Έτσι οι Έλληνες δεν μπορούν
να ιδούν και να θαυμάσουν την αρχαιότερη γλυπτή παράσταση "συναυλίας"(*) σε φυσικό
μέγεθος, που φιλοτέχνησαν οι πρόγονοί τους, στην θέση όπου οι δημιουργοί της θέλησαν
να υπάρχει…
(*) Ο όρος συναυλία είναι για την οικονομία της συζητήσεως, δεδομένου ότι δεν συμπράττουν αυλοί. Άρα ο ορθότερος όρος είναι μουσική παράσταση (τριφωνία, άρα πολυφωνία), και μάλλον θρηνωδίας...
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Γ. Λεκάκη "Μουσικής Μύηση".
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: σειρηνα, γλυπτο, τερακοτα, ωδικη, πουλι, τραγουδι, τραγουδιστρια, Σειρηνες, πουλια, γυναικα, γλυπτικη, ζωγραφικη, Μεγαλη
Ελλαδα, Νοτιος Ιταλια, ταφος, μυθολογια, τραγουδι, ναυτης, θανατος, ταφη, τραγουδιστης, πληκτρο, λυρα, Ορφευς, νεκρος, Ορφεας, φορεσια, ποιητης, ποιηση, αρχαιοκαπηλια, Ιταλια, Ταραντας, Ταρας, Βιλλα Γκετι, συναυλια, Γκεττι, αυλος, θρηνωδια, Γκετυ, Γκεττυ, τριφωνια, πολυφωνια, πολυφωνικο τραγουδι, Taras, Tarantas
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook