ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΑΡΑΝΤΟΥ ΚΑΡΓΑΚΟΥ - ΥΣΤΑΤΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΔΑΣΚΑΛΟ - του Π. Ιωαννίδη


ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
ΤΟΥ ΣΑΡΑΝΤΟΥ ΚΑΡΓΑΚΟΥ

 ΥΣΤΑΤΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΔΑΣΚΑΛΟ



Εξ Αθανασίας (Πνευματικής) άρχεσθαι
&
Κακεντρεχείας[1] (Υλικής) παύεσθαι

Του Πέτρου Ιωαννίδη, καθηγητή φιλολόγου

Σήμερα, Τετάρτη 16-1-2019, διακόπτουμε την τακτική μας αρθρογραφία για να τιμήσουμε τον Μεγάλο Δάσκαλό μου και Δάσκαλο του Έθνους Σαράντο Ι. Καργάκο, ο οποίος απεδήμησεν την Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019 λαβωμένος από την επάρατη νόσο, χωρίς καθόλου να λιποψυχήσει μπροστά στο θάνατο, που τον αντιμετώπιζε γενναίως και αξιοπρεπώς, όπως συνήθιζε να αντιμετωπίζει όλες τις αντιξοότητες της ζωής του. Στην πάνδημη εξόδιο ακολουθία του, ψάλαμε τον εθνικό ύμνο και τον κατευοδώσαμε προσφωνώντας τον “Αθάνατο”.
Εμείς ως ελάχιστο φόρο τιμής και μνήμης επιλέξαμε να σας παρουσιάσουμε από το kargaceum Corpus ορισμένα από τα ευφυόλογα αποφθέγματά του και τα εύστοχα αποσπάσματα των άρθρων του, για να τον απολαύσετε όσοι τον γνωρίσατε και για να τον μάθετε όσοι δεν τον γνωρίσατε.


ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΤΟΥ

«Όταν ο Έλληνας δεν τρώγεται με τους άλλους τρώει τον εαυτόν του».
«Για τους Έλληνες περιθώρια άλλων επιλογών δεν υπάρχουν: για να επιβιώσουν πρέπει να συμβιώσουν».
«Μόνον αυτοί που συναισθάνονται τις ευθύνες τους και εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους μπορούν να διεκδικούν δικαιώματα».
«Χωρίς αξίες η ζωή δεν έχει αξία».
«Σήμερα κανείς δεν θέλει ν’ ακούσει το παρελθόν. Κι όμως, αυτό που ονομάζουμε μέλλον είναι το παρελθόν που μπαίνει από άλλη πόρτα».
«Είμαστε Άνθρωποι, όταν γινόμαστε Συνάνθρωποι».
«Όταν οι πολιτικοί της Ελλάδας είναι για γέλια τότε το Μέλλον της Ελλάδας είναι για κλάματα».
«Σωστό μυαλό δεν είναι αυτό που κατέχει πάρα πολλές γνώσεις, αλλά πολλούς τρόπους σκέψης»

Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΚΕΝΤΡΕΧΕΙΑΣ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΥΒΙΟ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΙΤΗ,
ΤΟΝ ΕΠΟΝΟΜΑΖΟΜΕΝΟ «ΔΕΥΤΕΡΟ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ»

«Πολύ γάρ δή τι μοι δοκε κεχωρίσθαι κατά τήν αρεσιν πραγματικός νήρ το κακοπράγμονος καί παραπλησίαν χειν διαφοράν τ κακεντρεχε πρός τόν ντρεχ· μέν γάρ στι κάλλιστα τν ντων, ς πος επεν, δέ τοναντίον· λλά διά τήν νν πιπολάζουσαν κρισίαν βραχείας χοντα κοινότητας τά προειρημένα τς ατς πισημασίας καί ζήλου τυγχάνει παρά τος νθρώποις».
(Πολύβιος, 200-118, “ΙΣΤΟΡΙΑΙ”, βιβλίο ΚΒ΄, 19, 3-4).

(= Γιατί, κατά τη γνώμη μου,  υπάρχει μεγάλη διαφορά στο χαρακτήρα ενός δραστήριου ανθρώπου και ενός ασυνείδητου· είναι σχεδόν παρόμοια με αυτή του δόλιου και του επιτήδειου/ειδήμονα· γιατί μερικά από τα υπάρχοντα είναι τα ωραιότερα και άλλα ακριβώς το αντίθετο· αλλά εξαιτίας της επικρατούσης έλλειψης κρίσεως σε μας, τα δύο, επειδή έχουν μερικά σημεία κοινά, τυγχάνουν ίσης επιδοκιμασίας και ζήλου εκ μέρους των ανθρώπων).

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΡΘΡΩΝ ΤΟΥ
«Εν τω μεταξύ είχαν ξεσπάσει οι μεγάλες διαδηλώσεις όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον κόσμο για να μην αναγνωρισθεί το αυτονομημένο κρατίδιο με το όνομα Μακεδονία. Δεν μετείχα σε καμμία διαδήλωση ούτε τότε ούτε μετά. Είχα διαισθανθεί ότι όλα αυτά θα ξεφουσκώσουν σαν μπαλόνι, διότι δεν είχε γίνει καμμία διπλωματική και πνευματική προπαρασκευή. Ας φώναζαν μερικοί κορυφαίοι του πνεύματος ότι η «Μακεδονία είναι η ψυχή μας». Το παιχνίδι παιζόταν στο εξωτερικό και εκεί υστερήσαμε φρικτά.
Το Σκοπιανό κακώς κάκιστα γίνεται ακόμη μία φορά μπαλάκι του πινγκ πονγκ ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην αντιπολίτευση. Δεν υπάρχει ενιαία εθνική γραμμή. Πιθανώς η κυβέρνηση θα το πάει σε δημοψήφισμα. Και ο λαός αλαλιασμένος από την κρίση, αφιονισμένος από την προπαγάνδα («Οι καμπάνες πληρωμένες κάνουνε σαν βουρλισμένες», λέει ο Σολωμός) θα ψηφίσει ό,τι έντεχνα του πασάρουν. Εν ονόματι ενός στεγνού ρεαλισμού θα πουληθεί με έγκριση του λαού το όνομα και η ιστορία της Μακεδονίας στους Σκοπιανούς. Και η ρεαλιστική απάντηση θα είναι: Ε, και τι έγινε;”. Το τι θα γίνει δεν τολμώ ούτε να το φαντασθώ».
(“Το Αγκάθι των Σκοπίων”,“Εστία” 5/1/18)

«...νθυμομαι να σύγγραμμα στ ποο συγγραφέας ναφέρει τι θ κολλήσουμε στ «βαλτώδη βαλκανικ πραγματικότητα». Κα ντως κολλήσαμε χι γιατ πραγματικότητα ταν βαλτώδης, κολλήσαμε γιατ πολιτικ μας ταν κα εναι... βλακώδης. διος συγγραφέας μιλ μ ποστροφ γι τ «λαϊκ πατριωτισμ», λς κα πατριωτισμς εναι προνόμιο μόνο τν εγενν! Κα μς προέτρεπε ν κολουθήσουμε λλη πορεία, δηλαδ ν πορευθομε «πρς τν διπλαση το λληνόφωτου ερωπαϊκο μας ράματος»! Ατ κάμαμε κα προκόψαμε.
Σήμερα στν λλάδα μπορες ν βρες τ πάντα, κτς π... λλάδα!   λλς τελε π ξορίαν στ χώρα της. Ο ξένοι κον λλάδα κα λλάδα δν βλέπουν. ν δν εχαμε τ ρχαα μνημεα κα τ πολυάριθμα (λλ’ χι πάντοτε ν λειτουργί) μουσεα, ξένος πισκέπτης θ νιωθε τι βρίσκεται σ κάποια λλη χώρα μ προσδιόριστο θνικ κα γλωσσικ χρμα.
Εναι καιρς τ θνικ θέματα ν μπον στν πρώτη γραμμή.   Εδομένη μς πέτρεψε ν δομε τι χθρς δν εναι κα πρς νατολς, εναι πρς Βορρν. Φοβμαι τι πράκτορες τς Τουρκίας κα τν Σκοπίων δρον μέσα στ συνονθύλευμα τν λαθρομεταναστν κα τος χρησιμοποιον σν ναν οπλο –πρς τ παρν– στρατό. Σ λίγο θ χουμε κα νοπλη δράση. Εναι καιρς χώρα μας ν ντιδράσει.
(«Τ Σκόπια κα “Πέτρα σκανδάλου”», “Κόντρα”, 02/07/2016)
«...Tό πιό εκολο πργμα εναι ν βάλεις μία ταμπέλα στος λλους. Τ πι δύσκολο –ν βέβαια θέλεις ν εσαι ελικρινς– εναι τ ν δώσεις «ταυτότητα» στν αυτ σου. Τ «διζησάμην μεωυτν» (=ψαξα βαθει ν βρ τν αυτό μου) κα τ σωκρατικ «γνθι σαυτν» παραμένουν τ μεγαλύτερα πνευματικ θλήματα το νθρώπου. Δύσκολο κανες ν νιχνεύσει τ δική του ψυχ, ν εσχωρήσει στος μαιάνδρους το πνεύματς του κα ν βρε τν πρωταρχικ σύσταση τς παρξιακς του ταυτότητος. Προσωπικά, πειδ δν θέλω ν τεροκαθορίζομαι, ποφεύγω ν προσαρμόζομαι. ποια νταξη –κατ’ μ– εναι μορφ ποταγς, στω σ κολοβωμένη μορφή. κόμη κα προσαρμογ σ καταστάσεις το παρόντος μο προκαλε δυσφορία. Ατ δν μ μποδίζει ν βλέπω μ καθαρ ματι σα νδεχομένως θ γίνουν μελλοντικά. Μάλιστα, γι ν εμαι πι κοντ στ μέλλον, τρέφομαι πνευματικ περισσότερο π τ παρελθν. Σν τν Καβάφη δν μπνέομαι π τ παρόν, πο σήμερα εναι τόσο θολό, στε ν μ’ μποδίζει ν βλέπω σα θ λθουν - συχν κατακέφαλα! Τ παρελθν δν εναι πίσω, πως πιστεύουν ο πολλο. Εναι πάνω κα γι’ ατ προσφέρει καλύτερες πτικς δυνατότητες.
...Συχν μς κπλήσσει πότομη νάδειξη κάποιων νθρώπων π τ πουθενά. κομε γι’ ατν μι συναυλία γκωμίων: θαυμάσιος νθρωπος, ξαίρετος πολίτης, γλάισμα τς κοινωνίας, σπουδαος πιστήμονας (μ τίτλους ν!), ροταριανς, μασσόνος ψηλο βαθμο, μέλος δημοτικς ρχς γι τ βελτίωση τν ποχετεύσεων, στέλεχος Μ.Κ.Ο. γι τν προστασία τν σκύλων, στοργικς σύζυγος, μπιστος φίλος κα δρυτς φιλανθρωπικο σωματείου. ν μάλιστα χει «διαπράξει» κα οκονομικς σπουδς, διαχέεται φημολογικς τι κατέχει κα τ φιλοσοφικ λίθο τς οκονομίας, ρα μπορε σν τος λχημιστς ν μετατρπει να κοιν μέταλλο σ χρυσάφι. Κα μετ π να διάστημα μηχανίας, ο πρώην θαυμαστς κυριαρχονται π να πλέγμα βεβαιότητας, πο σταδιακ μετασχηματίζεται σ συναυλία βρεων. ρχίζει ν πικρατε μόλυνση τς πληροφορίας. Γι’ ατ προσωπικ δν πεδίωξα ν διεκδικήσω καμμία θέση, γι ν μπορ δέσμευτος ν ποστηρίζω τς δικς μου θέσεις. Δν θέλησα τίποτα, γι ν εμαι κάτι».
(“Ματαιότης Ματαιοτήτων”, “Κόντρα”, 10.1.2017)

«Καινός γάρ δή τις οτος ερηται τρόπος διαβολς, τό μή ψέγοντας λλ᾽ἐπαινοντας λυμαίνεσθαι τούς πέλας· ερηται δέ μάλιστα καί πρῶτον τοιαύτη κακεντρέχεια καί βασκανία καί δόλος ἐκ τῶν περί τάς αὐλάς διατριβόντων καί τῆς τούτων πρός ἀλλήλους ζηλοτυπίας καί πλεονεξίας».
(Πολύβιος, 200-118, “ΙΣΤΟΡΙΑΙ”, βιβλίο Δ΄, 87, 4,2-).

(= Πρωτότυπος, ασφαλώς, είναι ο τρόπος αυτός της συκοφαντίας, να καταστρέφει δηλ. κανείς τους άλλους όχι με το να τους κατηγορεί, αλλά επαινώντας τους· και προπαντός και κυρίως παρουσιάζεται η τέτοιου είδους κακεντρέχεια και ο φθόνος και η δολιότητα σ’ αυτούς που συχνάζουν στις βασιλικές αυλές - αυλοκόλακες /γαλίφηδες - και προέρχεται από την αναμεταξύ τους ζηλοτυπία και πλεονεξία).

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; “Να πεθάνω ευπρεπώς”.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
Να αφήσει την τελευταία του πνοή αξιοπρεπώς οίκοι μεταξύ των προσφιλών του οικείων. Και την πραγμάτωσε με “λογισμό και όνειρο”.

ΠΗΓΗ: Π. Ιωαννίδης, από την στήλη του "ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ «ἄπιτε»[2].

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Κακεντρέχεια: εμπάθεια, φθόνος, κακοβουλία, κακολογία, πονηρία, μοχθηρία, φαυλότητα, πανουργία, σκευωρία, κακορραφία, δολιότητα, κακοήθεια, ραδιουργία, επιβουλή, ευτέλεια, χαιρεκακία, κακόνοια, κακογνωμοσύνη.

[2] Άπιτε = σύνθημα εκκίνησης για αγώνα και άμιλλα.


ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Καργακος, Ιωαννιδης, απιτε, κακεντρεχεια, Πολυβιος, Θουκυδιδης, Σκοπια, σκοπιανο
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ