Αρχαίοι Ρόδιοι φιλόσοφοι - του Κυρ. Μιχ. Χονδρού

Αρχαίοι Ρόδιοι φιλόσοφοι

Του Κυριάκου Μιχ. Χονδρού 


ΠΡΟΛΟΓΟΣ

O στόχος της εργασίας μας είναι να περιγράψει με εκλαϊκευμένο και απλό τρόπο το έργο τριών μεγάλων επιστημόνων της αρχαιότητας, του Κλεόβουλου, του Παναίτιου και του Ποσειδωνίου, και συγχρόνως να υπογραμμίσει τη συμβολή της Ρόδου στην Επιστήμη και στα Γράμματα. Συγκεκριμένα στη φιλοσοφική σκέψη. Αποβλέπει επίσης να γνωρίσει τη διαχρονική συνεισφορά των αρχαίων επιστημόνων στη θεμελίωση του οικουμενικού πολιτισμού. Και πώς η ελληνική επιρροή αποτέλεσε στοιχείο βασικό της πολιτισμικής ανανέωσης της Δύσης.
Επιχειρώντας να κατανοήσουμε το έργο τους, αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα της προσέγγισης. Μεγάλο μέρος από τα συγγράμματά τους έχουν χαθεί, άλλα έχουν διασωθεί ολόκληρα ή έχουν διασωθεί αποσπάσματα. Ωστόσο, πολλά έργα βασίστηκαν σε μεταγενέστερους συγγραφείς, που απέδωσαν τα χαμένα έργα.
Πηγές για την συγκεκριμένη εργασία, υπήρξαν οι γραμματειακές πηγές, οι οποίες περιλαμβάνουν τα έργα τον γεωγράφου Στράβωνα ( (1ος αι. π.Χ.), δέκα βιβλία των Βίων Φιλοσόφων που αποδίδονται στον Διογένη Λαέρτιο (περ. 3ος αι. μ.X.), η ιστορική εγκυκλοπαίδεια του 1.000 μ.Χ. Σούδα ή Σουίδα, καθώς και άλλες πηγές μεταγενέστερες, από Έλληνες και Ρωμαίους συγγραφείς της αυτοκρατορικής περιόδου, όπου συμπληρώνουν ή αναστυλώνουν επιστημονικές σκέψεις.
Στις μη γραμματειακές πηγές, περιλαμβάνονται πάπυροι, νομίσματα, επιγραφές αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία βοηθούν στην αναστύλωση του έργου των αρχαίων επιστημόνων.


ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε δυο βασικούς όρους για τη καλύτερη κατανόηση του θέματός μας. Τους όρους επιστήμη και φιλοσοφία.
Ο όρος επιστήμη σημαίνει πλήρης και ακριβής γνώση ορισμένων πραγμάτων, ή το σύνολο συστηματικών γνώσεων που αναφέρονται σε ορισμένο κύκλο φαινομένων.
Κέντρο της αρχαίας επιστήμης, αποτελούσε η ελληνιστική περίοδος, τότε αναπτύχθηκε μια μορφή επιστήμης, η οποία εξαπλώθηκε σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Πολλοί ιστορικοί υποστηρίζουν πως η προέλευση και η μετάδοση της επιστήμης, αναπτύχθηκε στα χρόνια που ακολούθησαν οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου. Παρ’ όλα αυτά, η λ. επιστήμη είναι ένας από του πιο συζητημένους όρους ακόμα και σήμερα.
Η φιλοσοφία γεννήθηκε στην Ελλάδα πριν από τον 6ο αι. π.Χ. Ο όρος φιλοσοφία σήμαινε την αγάπη για τη σοφία. H λέξη εμφανίσθηκε κατά τον 5ο αι. π.Χ. και κατά την εποχή του Πλάτωνα γίνεται προσπάθεια της ακριβής σημασίας της. Ο Αριστοτέλης θα αναφερθεί και θα αποδώσει τον τίτλο σε τρεις στοχαστές: στον Θαλή, τον Αναξίμανδρο και τον Αναξιμένη από τη Μίλητο. Σήμερα η λ. φιλοσοφία έχει την ίδια έννοια, δηλαδή την αγάπη της σοφίας ή της γνώσης, αλλά και την προσπάθεια του ανθρώπινου πνεύματος να ανακαλύψει τη φύση και την αλήθεια των όντων και των φαινομένων.
Από τα αρχαία ελληνικά κείμενα μπορεί κανείς να διαπιστώσει με ευκολία θα λέγαμε, πως η Ρόδος έχει γεννήσει ή έχει φιλοξενήσει σημαντικούς ανθρώπους της φιλοσοφικής σκέψης.
Τη Ρόδο δόξασε και τίμησε ένας από τους επτά σοφούς του αρχαίου κόσμου, ο Λίνδιος Κλεόβουλος, καθώς και η κόρη του Κλεοβουλίνη (6ος αι. π.Χ.) οι οποίοι απέδωσαν την εικόνα του ροδιακού κλασικού πνεύματος.
Επίσης Ρόδιοι ήσαν και o Αρίστιππος, μαθητής του Σωκράτη και ιδρυτής της Κυρηναϊκής σχολής. Στη Ρόδο δίδαξε o Κυρηναίος Βίων o Βορυσθενίτης, για τον οποίο μας μιλά o Λαέρτης o Εύδαμος μαθητής τον Αριστοτέλη. O Ιερώνυμος, μαθητής κι αυτός του Αριστοτέλη. O Πραξιφάνης μαθητής του Θεόφραστου, ιδρυτής σχολής την οποία λέγεται ότι επισκέφτηκε o Επίκουρος. Ο Ανδρόνικος ενδέκατος μαθητής του Αριστοτέλη και ιδρυτής της περιπατητικής σχολής. Ο Εκάτων μαθητής του Παναίτιου, έγραψε Περί καθήκοντος και άλλα συγγράμματα. Ο Πλάτων μαθητής κι αυτός του Παναίτιου. O Απολλώνιος, ο Λεωνίδης. o Στρατοκλής, ο Μελάνθιος κι ακόμα οι Νικόλοχος μαθητής του Τίμωνα, ο Ευκρατίδης και άλλοι. Όλοι αυτοί κατέστησαν τη Ρόδο, ένα από το σημαντικότερα κέντρα υψηλής πνευματικής παιδείας αλλά και τόπο ανάπτυξης του ανθρωπιστικού ιδεώδους
Στο πρώτο μέρος της εργασίας μας θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε τη μορφή της τότε πολιτείας με αναφορές στην εμφάνιση των πολιτικών θεσμών, στην πόλη-κράτος, καθώς και της τυραννίας, ως μια μικρή εισαγωγή για να περάσουμε στη παρουσίαση της ζωής και του έργου του Κλεόβουλου.
Στο δεύτερο μέρος, θα αποπειραθούμε να προσεγγίσουμε την δραστηριότητα των δύο σημαντικών επιστημόνων, του Παναίτιου και του Ποσειδώνιου, όπου η χρονική διαδρομή τους βρίσκεται στα Ελληνορωμαϊκά χρόνια. Το μέρος αυτό συμπληρώνουν και άλλα ονόματα Ελλήνων και Ρωμαίων φιλοσόφων του Εκάτωνα, του Κικέρωνα και του Μάρκου Αυρήλιου.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.

ΠΗΓΗ: ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΟΝ ΑΡΧΕΙΟΝ, 2016 / ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.

Το απόσπασμα δημοσιεύεται κατόπιν επιθυμίας και αποστολής του ιδίου του συγγραφέως προς το ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. Ευχαριστώ πολύ τον ακάμακτο φίλο μου Δωδεκανήσιο ερευνητή.

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑΡοδιος, Ροδος, φιλοσοφος, Χονδρος, Κλεοβουλος, Παναιτιος, Ποσειδωνιος, φιλοσοφια, Κλεοβουλινη, Αριστιππος, Σωκρατης, Κυρηναικη σχολη, Βιων, Βορυσθενιτης, Βορυσθενης, Λαερτης Ευδαμος, Αριστοτελης, Ιερωνυμος, Πραξιφανης, Θεοφραστος, Επικουρος, Ανδρονικος, περιπατητικη σχολη, Εκατων, καθηκον, Πλατων, Απολλωνιος, Λεωνιδης. Στρατοκλης, Μελανθιος, Νικολοχος, Τιμων, Ευκρατιδης
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ