Ζωγραφιές 44.000 χρόνων σε σπήλαιο της Ινδονησίας ξαναγράφουν την ιστορία της εικαστικής τέχνης!


Ζωγραφιές 44.000 χρόνων
σε σπήλαιο της Ινδονησίας
ξαναγράφουν την ιστορία
της εικαστικής τέχνης!


Επιστήμονες λένε ότι έχουν βρει την αρχαιότερη γνωστή ζωγραφική! Σε σπηλιά στην Ινδονησία. Είναι μια εκπληκτική σκηνή κυνηγιού, ζωγραφισμένη πριν 44.000 χρόνια… που ξαναγράφει την ιστορία της τέχνης…


Μέχρι πρόσφατα, η αρχαιότερη εικαστική απόπειρα, έλεγαν οι επιστήμονες, φιλοτεχνήθηκε σε σπηλιές στην Ευρώπη – π.χ. στο σπήλαιο Chauvet στην Γαλλία, υπάρχει ζωγραφια που χρονολογείται 37.000 χρόνια πριν από σήμερα…

«Είναι τουλάχιστον 40.000 ετών, κάτι που είναι μια πολύ εκπληκτική ανακάλυψη», λέει ο Adam Brumm, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο Griffith της Αυστραλίας. Με μια τεχνική ανάλυσης «uranium-series» καθόρισαν την ηλικία των έργων. Η παλαιότερη εικονιστική ζωγραφική σε αυτές τις αναλύσεις ήταν μια εντυπωσιακή εικόνα μιας άγριας αγελάδας!
Έτσι, οι σπηλιές της Ινδονησίας κατέχουν σήμερα την αρχαιότερη εικονιστική ζωγραφική που βρέθηκε ποτέ…
Τα έργα αυτά ήταν γνωστά εδώ και χρόνια από τους εντόπιους στο νησί Sulawesi - αλλά ο κ. Brumm προσθέτει ότι «υποτίθεται ότι δεν θα μπορούσαν να είναι τόσο αρχαία»...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για ΒΡΑΧΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΕΔΩ.

Από εκείνην την μεγάλη αποκάλυψη, η ομάδα του Brumm - με τους αρχαιολόγους Maxime Aubert και Adhi Agus Oktaviana - αναζητούσε περισσότερη τέχνη σε αυτές τις σπηλιές. Το 2017, βρήκαν κάτι συναρπαστικό: Μια περίπλοκη σκηνή κυνηγιού, που εκτείνεται σε περίπου 4,88 μ. ενός τοίχου του σπηλαίου, με βουβάλια ζούγκλας και αγριόχοιρους, που καταδιώκουν μικροί κυνηγοί με δόρατα και σχοινιά

Dated rock art panel at Leang Bulu’ Sipong 4.a, Photostitched panorama of the rock art panel (using photographs enhanced with DStretch). Ther, therianthrope. b, Tracing of rock art panel showing results of U-series dating. Scale bar, 20 cm. c, d, Detail of a group of therianthropic (part-human, part-animal) figures confronting an anoa. As evident in a, c, d, the surface of the cave wall is extensively exfoliated, erasing some of the art. However, the following elements (from left to right; see a, b) are clearly discernible: a hunter (therianthrope 1; 26 × 12 cm) apparently spearing or roping a pig (pig 1; 123 × 58 cm), in which the body of the hunter appears to be human-like in form but has a tail (Extended Data Figs. 3, 4); a lone pig (pig 2; 84 × 42 cm) (Extended Data ); a small anoa (anoa 1; 51 × 24 cm) with an unidentified (possibly human) figure beside it (Extended Data ); a small figure (therianthrope 2), the head of which is missing and which is positioned above an anoa (anoa 2; 74 × 29 cm) that it is possibly spearing or roping—the figure appears to be a fully composite being that apparently combines the characteristics of a human and two kinds of non-human animals (an anoa and a reptile) (Extended Data ); a group of six very small figures (about 4–8 cm tall) (therianthropes 3–8) confronting an anoa (anoa 3) with ropes or spears—these tiny figures generally have anthropomorphic bodies, but heads and/or other body parts that are animal-like in form (for close-up images of each of the figures, see Extended Data ). Another anoa (anoa 4) is positioned behind anoa 3, but only its head and back line are complete. The locations of four coralloid speleothems (samples BSP4.2 to BSP4.5) collected in association with three animal figures, and which yielded minimum U-series ages for the rock art panel, are indicated in the central tracing (b). The earliest minimum date for each sample is provided. The only elements that are evidently not coeval in time with the therianthropes and animals are two separate clusters of hand stencils32; these motifs were created using a lighter shade of red pigment and are differentially weathered, and one group of stencils was clearly superimposed onto pig 1 following a period of weathering of the cave wall surface, indicating a considerable time lapse between these two phases of art production (Extended Data ). In Maros–Pangkep, the oldest dated hand stencil of the distinctive narrow-fingered style32 has a minimum U-series age of 17.8 thousand years9.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Maxime Aubert, Rustan Lebe, Adhi Agus Oktaviana, Muhammad Tang, Basran Burhan, Hamrullah, Andi Jusdi, Abdullah, Budianto Hakim, Jian-xin Zhao, I. Made Geria, Priyatno Hadi Sulistyarto, Ratno Sardi και Adam Brumm «Earliest hunting scene in prehistoric art», στο Nature, 11.12.2019.

ΠΗΓΗ: Nature, 11 Δεκεμβρίου 2019. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 12.12.2019.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ, ΕΔΩ.

ΛΕΞΕΙΣ: αρχαιοτερη ζωγραφικη, σπηλια, Ινδονησια, κυνηγι, ιστορια της τεχνης, 44.000 χρονια, 40.000 παλαιολιθικη εικαστικα, σπηλαιο, Ευρωπη, σπηλαιο Σωβετ, Σωβε, Σοβε, Γαλλια, ζωγραφια, Μπρουμμ, Μπρουμ, αρχαιολογος, ουρανιο, εικονιστικη ζωγραφικη, αγρια αγελαδα, νησι Σουλαβεζι, βουβαλι, ζουγκλα, αγριοχοιρος, κυνηγος, δορυ, σχοινι, σπηλαιογραφια, βραχογραφια
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ