Κοπέλλα της Κύθνου, στην Κωνσταντινούπολη, τον 17ο αιώνα!


Κοπέλλα της Κύθνου,
στην Κωνσταντινούπολη
τον 17ο αιώνα!


Ο Jean Baptiste Vanmour ή van Mour (1671-1737) από την Valenciennes[1], ήταν ένας Φλαμανδο-γάλλος ζωγράφος, ο οποίος φημίζεται για την λεπτομερή απεικόνιση της ζωής στην Οθωμανική Αυτοκρατορία επί σουλτάνου Αχμέτ Γ΄.

Εσπούδασε στο στούντιο του Jacques-Albert Gérin.
Το έργο του προσέλκυσε την προσοχή ενός αριστοκράτη και πολιτικού της εποχής, του μαρκησίου Charles de Ferriol.
Ο van Mour συνόδευσε τον de Ferriol στην Κωνσταντινούπολη, μετά τον διορισμό του ως πρέσβυ της Γαλλίας το 1699.
Εκεί ο de Ferriol ανέθεσε στον van Mour να κάνει 100 ελαιογραφίες του λαού της Πόλεως!
Προφανώς μέσα στις γυναίκες που είδε στην Πόλη ήταν και η εικονιζόμενη Κυθνιοπούλα, φημισμένο έργο του Μουρ…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΚΥΘΝΟ, ΕΔΩ.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, ΕΔΩ.

Ανάμεσα στα έργα του, που διασώζουν πολύτιμες πληροφορίες για την εποχή και την περιοχή, είναι και ο Ιππόδρομος της Κωνσταντινούπολης

Άνδρας από την Κύθνο, του ιδίου ζωγράφου.

O δe Ferriol επέστρεψε στην Γαλλία (1711).
Αλλά ο van Mour εργάσθηκε για διάφορους άλλους διπλωμάτες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Μια σειρά 100 χαρακτικών δημιουργήθηκαν μετά τα πορτραίτα του van Mour, τα οποία εδημοσίευσε ο le Hay το 1714, με τίτλο "Recueil de cent estampes représentant différentes nations du Levant". Το βιβλίο είχε μεγάλη επιρροή στηn Δυτική Ευρώπη και δημοσιεύθηκε σε τουλάχιστον πέντε γλώσσες!!! Είχε τόσο μεγάλη επιτυχία και ζήτηση, έτσι ώστε μια δεύτερη έκδοση εξεδόθη το επόμενο έτος. Αυτό προσέφερε μια μεγάλη αναγνώριση στον van Mour ως καλλιτέχνη.

Το 1725 του δόθηκε ο εξαιρετικός τίτλος του Peintre Ordinaire du Roy en Levant, σε αναγνώριση της σημασίας του για την γαλλική κυβέρνηση.

Το 1727 o Ολλανδός πρέσβυς Cornelis Calkoen εζήτησε από τον van Mour να καταγράψει το ακροατήριό του στο Τοπ Καπί, με τον σουλτάνο Αχμέτ Γ΄ σε καμβά. Ο Calkoen επήρε μαζί του πολλές ζωγραφιές του Jean Baptiste van Mour, όταν διορίσθηκε πρέσβυς της Ολλανδίας στην Δρέσδη. Ο Calkoen απαγόρευσε στους κληρονόμους του να πουλήσουν τα έργα ζωγραφικής, τα οποία αποτελούν πλέον μέρος της συλλογής του Rijksmuseum, από το 1903.

Ο Vanmour θάφτηκε στο νεκροταφείο των Ιησουιτών στον Γαλατά.

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Κωνσταντινούπολη και Αγία Πετρούπολη". ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 8.1.2020.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:


[1] Η πόλη κατά την στιγμή της γέννησής του ανήκε στις Ισπανικές Κάτω Χώρες. Αλλά από το 1678 στην Γαλλία.



ΛΕΞΕΙΣ: Κοπελλα, κοπελα με ροκα, Κυθνος, Βανμουρ, βαν Μουρ, Βαλενσιεν, Φλαμανδος, γαλλος, ζωγραφος, Οθωμανικη Αυτοκρατορια, σουλτανος Αχμετ Γ, Ζεριν, αριστοκρατης πολιτικος, μαρκησιος, ντε Φερριολ, Κωνσταντινουπολη, πρεσβυς, Γαλλια, 1699, ελαιογραφια, λαος, Κυθνιοπουλα, Κυθνος, Ιπποδρομος Κωνσταντινουπολης, χαρακτικη, πορτραιτο, λε Χει,1714, Ολλανδος, Καλκοεν, Τοπ Καπι, καμβας, ζωγραφια, Δρεσδη, κληρονομος, νεκροταφειο Ιησουιτων, Ιησουιτες, Γαλατας, Ισπανικες Κατω Χωρες, 1678, ροκα, γνεσιμο
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ