Αρχαίο ελληνικό και σικελικό DNA βρέθηκε στην Σαρδηνία - Γενετικό υλικό 70 νεκρών της Σαρδηνίας αποκαλύπτει 6.000 χρόνια ιστορίας - Το νησί έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανθρώπων, που ζουν 100 χρόνια ή περισσότερο…

Αρχαίο ελληνικό και σικελικό DNA
βρέθηκε στην Σαρδηνία

Γενετικό υλικό 70 αρχαίων νεκρών
της Σαρδηνίας
αποκαλύπτει 6.000 χρόνια ιστορίας

Το νησί έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά
ανθρώπων, που ζουν
100 χρόνια ή περισσότερο…

Το s'Orcu 'e Tueri nuraghi, ένας από τους πολυάριθμους πέτρινους πύργους
της Εποχής του Χαλκού στην Σαρδηνία.
Χρονολογείται από τα μέσα της 2ης χιλιετίας π.Χ.
Ίσως το s'Orcu < εις όρχον...

Αρχαίο ελληνικό και σικελικό (αλλά και άλλο) DNA βρέθηκε στην Σαρδηνία.
Νέες μελέτες της γενετικής ιστορίας της Σαρδηνίας,
αναφέρουν πώς η γενετική καταγωγή στο νησί ήταν σχετικά σταθερή
μέχρι το τέλος της Εποχής του Χαλκού.
Η μελέτη διευκρινίζει περαιτέρω πώς η γενετική καταγωγή των νησιωτών
διαφοροποιήθηκε και διασυνδέθηκε με Μεσογειακούς λαούς
από την Εποχή του Σιδήρου…

Η έρευνα ανέλυσε δεδομένα γενετικού DNA 70 ατόμων, από 21 αρχαιολογικούς χώρους της Σαρδηνίας, που κάλυπταν περίπου 6.000 χρόνια, από την Μέση Νεολιθική μέχρι την μεσαιωνική περίοδο.
Καμμία προηγούμενη μελέτη δεν είχε χρησιμοποιήσει γενετικό DNA από αρχαία υπολείμματα για να εξετάσει τον ιστορικό πληθυσμό της Σαρδηνίας.

............................................................
ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη:

Γιατί στην Ελλάδα ΔΕΝ μελετάται συστηματικώς το DNA χιλιάδων ευρεθέντων αρχαίων σκελετών;

..............................................................

«Οι γενετιστές έχουν μελετήσει εδώ και πολύ καιρό τον λαό της Σαρδηνίας, αλλά δεν έχουμε μάθει πολλά για το παρελθόν τους», εδήλωσε ο συγγραφέας John Novembre, PhD, κορυφαίος βιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου, που μελετά την γενετική ποικιλομορφία πληθυσμών. «Έχουν υπάρξει ενδείξεις ότι η Σαρδηνία έχει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα γενετική ιστορία και η κατανόηση αυτής της ιστορίας θα μπορούσε επίσης να έχει σχέση με μεγαλύτερα ερωτήματα σχετικά με την λαϊκή παράδοση της Μεσογείου».

Το νησί έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανθρώπων, που ζουν 100 χρόνια ή περισσότερο. Οι άνθρωποί του έχουν υψηλότερες από τις μέσες συχνότητες αυτοάνοσων ασθενειών και διαταραχών, όπως η βήτα-θαλασσαιμία και η έλλειψη G6PD. Πολλά χωριά στην Σαρδηνία έχουν επίσης υψηλά επίπεδα συγγένειας, γεγονός που καθιστά απλούστερη την αποκάλυψη των γενετικών χαρακτηριστικών. Σε όλο το νησί, οι συχνότητες των γενετικών παραλλαγών διαφέρουν συχνά από την ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτοί οι παράγοντες έχουν καταστήσει την Σαρδηνία χρήσιμο μέρος για γενετιστές, όπως ο συγγραφέας Francesco Cucca από το Universita di Sassari της Ιταλίας που θέλει να αποκαλύψει γενετικές παραλλαγές που μπορεί να συνδέονται με ασθένειες και γήρανση.

«Οι σύγχρονοι Σαρδηνοί αποτελούν μια δεξαμενή για ορισμένες παραλλαγές που σήμερα είναι πολύ σπάνιες στην ηπειρωτική Ευρώπη», εδήλωσε ο κ. Cucca.
Η Σαρδηνία έχει επίσης μια μοναδική αρχαιολογική, γλωσσική και πολιτιστική κληρονομιά και αποτελεί μέρος των μεσογειακών εμπορικών δικτύων από την νεολιθική εποχή. Πόσο έχει αλλάξει η γενετική καταγωγή του πληθυσμού κατά την διάρκεια αυτών των χρόνων, ωστόσο, ήταν άγνωστον.

Για να διερευνήσουν την γενετική ιστορία της Σαρδηνίας, οι Cucca και Novembre οργάνωσαν μια διεπιστημονική ομάδα με γενετιστές, αρχαιολόγους και αρχαίους ειδικούς του DNA.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για το DNA, ΕΔΩ.

Η δειγματοληψία DNA από τα αρχαία κατάλοιπα 70 αρχαίων ατόμων, που συλλέχθηκαν από την Σαρδηνία, αποκάλυψαν δύο σημαντικά πρότυπα:
Πρώτον, είδαν ότι τα άτομα της Σαρδηνίας στην Μέση Νεολιθική περίοδο (4100-3500 π.Χ.) ήταν στενά συνδεδεμένα με ανθρώπους από την ηπειρωτική Ευρώπη της εποχής, αλλά και την Ελλάδα και την Σικελία, τον Λίβανο και την Καρχηδόνα. Η γενετική καταγωγή παρέμεινε σχετικά σταθερή στο νησί, τουλάχιστον ως το 900 π.Χ.[1] Αυτό διαφέρει από τις άλλες περιοχές της ηπειρωτικής Ευρώπης, που έζησαν νέες καταβολές από ανθρώπους που διέσχιζαν την ήπειρο στην εποχή του Χαλκού.

Δεύτερον, η ομάδα βρήκε αποδεικτικά στοιχεία για την άφιξη διάφορων πληθυσμών από την Μεσόγειο, ήδη από το 500 π.Χ. Στην συνέχεια, νέα καταγωγή συνέχισε να εμφανίζεται κατά την Ρωμαϊκή περίοδο και στην Μεσαιωνική περίοδο, από την Ιταλία και την Ισπανία.

Τα αποτελέσματα της ομάδας εξηγούν τις ομοιότητες με το DNA από ηπειρωτικούς Ευρωπαίους ανθρώπους της Νεολιθικής και Χαλκού Εποχής, όπως ο "Otzi the Iceman"[2].

ΠΗΓΕΣ: Joseph H. Marcus, Cosimo Posth, John Novembre, et. al. «Genetic history from the Middle Neolithic to present on the Mediterranean island of Sardinia», στο Nature Communications τ. 11, αρ: 939, 24.2.2020.

Daniel M. Fernandes, Alissa Mittnik, David Reich, et. al. «The spread of steppeand Iranian-related ancestry in the islands of the western Mediterranean» στο Nature Ecology & Evolution, 24.2.2020.

Πανεπιστήμιο του Σικάγο, 24.2.2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 25.2.2020.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Di Gaetano, C. et al. «Differential Greek and northern African migrations to Sicily aresupported by genetic evidence from the Y chromosome», στο Eur. J. Hum. Genet. 17, 91–99, 2009.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΣΑΡΔΗΝΙΑ, ΕΔΩ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Nuraghe / Nuragic περίοδος.
[2] ένας σχεδόν τέλεια συντηρημένος άνθρωπος, 5.300 χρόνων, που ανακαλύφθηκε στον αλπικό πάγο στην βόρεια Ιταλία το 1991.

ΛΕΞΕΙΣΑρχαιο ελληνικο DNA, σικελικo DNA, Σικελια, Σαρδηνια, Γενετικο υλικο, υπεραιωνοβιοι ανθρωποι, Εποχη Χαλκου, γενετικη, Μεσογειακοι λαοι, Εποχη Σιδηρου, 6.000 χρονια, Μεση Νεολιθικη εποχη, μεσαιωνας, πληθυσμοι, Μεσογειος, αυτοανοσο, διαταραχη, βητα θαλασσαιμια, ελλειψη G6PD, συγγενεια, Ευρωπη, ασθενεια, γηρανση, 4100 πΧ, 3500 πΧ, 900 πΧ, 500 πΧ, Ιταλια, Ισπανια, Οτζι, νουραγικη περιοδος, 5.300 χρονια, Αλπεις, παγος, 1991, ορχος, λιβανος, καρχηδονα