Η «Σαρκοφάγος
του αρχαίου Έλληνα ιατρού»
από την Όστια…
Του Γιώργου Λεκάκη
Ο άνθρωπος που είναι θαμμένος σε έναν τάφο,
εμφανίζεται καθισμένος με έναν ανοικτό κύλινδρο-πάπυρο, σε «στάση φιλοσόφου», δεικνύοντας
ότι μελετά, σπουδάζει, σαν να είναι σε μάθημα.
Το επάγγελμά του μπορεί να
αναγνωριστεί από την ανοικτή θήκη, η οποία περιέχει χειρουργικά εργαλεία στην
κορυφή ενός ντουλαπιού.
Άλλοι κυλινδρικοί πάπυροι και μια λεκάνη για την αιμορραγία
ασθενών, εντός του χώρου-γραφείου του, προσφέρουν περαιτέρω απόδειξη του
επαγγέλματός του.
Το ύφος του φορέματός του και η γλώσσα της
επιγραφής (ελληνικά), δείχνουν ότι ήταν ένας από τους πάρα πολλούς Έλληνες (και δη ιατρούς),
που ζούσαν και εργάζονταν στην Ιταλία.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΕΡΙ ΙΑΤΡΙΚΗΣ, ΕΔΩ.
Από το 300 μ.Χ. και μετά, οι χριστιανοί καλλιτέχνες
θα υιοθετούσαν στην τέχνη τους τον «φιλόσοφο» με βάση παρόμοια κυματιστά μοτίβα "S" > ΣΟΦΙΑ < ιατρός+φιλόσοφος = ιατροφιλόσοφος…
Η σαρκοφάγος αυτή ονομάζεται «Σαρκοφάγος του
Έλληνα ιατρού».
Ευρέθη, λένε, στην Όστια της Ρώμης.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΟΣΤΙΑ, ΕΔΩ.
Είναι από μάρμαρο, διαστάσεων 55,2 x 59,1 x 215,6 εκατ. και
φιλοτεχνημένη το 300-310 μ.Χ.
Ευρίσκεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Ν. Υόρκης (48.76.1), «δώρο» των Joseph Brummer και Ernest Brummer, στην μνήμη του Joseph
Brummer, το 1948…
Η σαρκοφάγος του νεκρού γιατρού όμως…
γιατροπορεύθηκε από πολλά χέρια:
> Από την Trattoria della Barcaccia, μέσω Condotti, στην Ρώμη (1794-1822;),
> στον Giuseppe Balestra, στην Villa Balestra, Monti Paroli, στην Ρώμη (1881-1900;),
> στον πρίγκηπα Τζιοβάνι ντελ Ντράγκο [Giovanni Del Drago, Veneziani, Ρώμη,
> απ’ όπου
πωλήθηκε το 1931, στην Brummer Gallery (Παρίσι και Νέα Υόρκη, 1931-1948) και απ’
όπου εν τέλει έφθασε στο ανωτέρω Μουσείο…
Είναι απίστευτο πόσοι άνθρωποι ήθελαν
να έχουν... σπίτι τους, στην συλλογή τους... ένα… ταφικό μνημείο!!!
Δεν θα το μάθουμε ποτέ, διότι η αρχαιοκαπηλία σκοτώνει την επιστήμη...
ΠΗΓΕΣ-ΑΝΑΦΟΡΕΣ:
MetPublications:
Roman
Sarcophagi in The Metropolitan Museum of Art.
"The
Campeche Chair in The Metropolitan Museum of Art": Metropolitan Museum
Journal, v. 38 (2003).
"The Arts
of Byzantium": The Metropolitan Museum of Art Bulletin, v. 58, no. 4 (Spring,
2001).
Age of
Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Visconti Ennio
Quirino. Iscrizioni greche triopee, ora borghesiane: con versioni ed
osservazioni. Rome: Stamperia Pagliarini, 1794. p. 72.
Mazois,
Charles François. Le palais de Scaurus, ou Description d'une maison romaine:
fragment d'un voyage de Mérovir à Rome vers la fin de la République. 2nd ed.
1822. pp. 292–93, pl. VIII.
Corpus
inscriptionum graecarum. Vol. 3. Berlin: Berolini ex Officina Academica, 1853.
no. 6307, p. 938.
Daremburgh,
Charles, and Edmund Saglio, ed. Dictionnaire des Antiquités Grecques et
Romaines d'Après les Textes et les Monuments. Vol. 1, pt. 1. Paris: Hachette
Livre, 1873. p. 432, fig. 524.
Kaibel, Georg.
Epigrammata graeca ex lapidibus conlecta. Berlin: G. Reimer, 1878. no. 712, pp.
286–87.
Matz,
Friedrich. Antike Bildwerke in Rom, mit Ausschluss der grösseren Sammlungen.
Vol. 2. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1881. no. 3127a, pp. 346–47.
Zaccherini,
Goffredo. L'iscrizione di Abercio. Rome, 1898. p. 57.
Petersen,
Ernst. "Der Sarkophag eines Arztes." Mitteilungen des kaiserlich
deutschen archaeologischen instituts, Roemische abtheilung 15 (1900). pp.
171–76, fig. 5.
Clark, John
Willis. The Care of Books: An Essay on the Development of Libraries and their
Fittings, from the Earliest Times to the End of the Eighteenth Century.
Cambridge: Cambridge University Press, 1901. pp. 38–39, fig. 13.
Reinach,
Salomon. Répertoire de reliefs grecs et romains. Vol. 3. Paris: E. Leroux,
1912. p. 235, fig. 2.
Calza, Raissa.
Ostia. Florence: Sansoni, 1959. pp. 77–78, fig. 111.
McCann, Anna
Marguerite. Roman Sarcophagi in the Metropolitan Museum of Art. New York: The
Metropolitan Museum of Art, 1978. pp. 138–40, fig. 174, 175.
Weitzmann,
Kurt, ed. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to
Seventh Century. New York: The Metropolitan Museum of Art, 1979. no. 256, pp.
279-280.
Callmer,
Christian. "Tre bilder av grekiska läkare." Sydsvenska
medicinhistoriska sällskapets årsskrift (1981). pp. 34–36, fig. 3.
Dresken-Weiland,
Jutta. Reliefierte Tischplatten aus theodosianischer Zeit. Vatican City:
Pontificia Accademia Romana di Archeologia, 1991. pp. 6, 38.
Bodel, John
P., and Stephen Tracy. Greek and Latin Inscriptions in the USA: A Checklist.
Rome: American Academy in Rome, 1997. p. 191.
Ewald, Björn
Christian. "Der Philosoph als Leitbild: ikonographische Untersuchungen an
römischen Sarkophagreliefs." Mitteilungen des Deutschen Archaeologischen
Instituts, Roemische Abteilung 34, supp. (1999). p. 164, pl. 38, no. 2.
Evans, Helen
C., Melanie Holcomb, and Robert Hallman. "The Arts of Byzantium." The
Metropolitan Museum of Art Bulletin, n.s., 58, no. 4 (Spring 2001). p. 10.
Gontar, Cybèle.
"The Campeche Chair in The Metropolitan Museum of Art." Metropolitan
Museum Journal 38 (2003). p. 192, fig. 19.
Treasure hunt
for book lovers: a self-guided tour of the Metropolitan Museum of Art. New
York: The Metropolitan Museum of Art, 2011. no. 3, ill.
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.3.2020.
ΛΕΞΕΙΣ: Σαρκοφαγος, Ελληνας ιατρος, Οστια, ταφος, κυλινδρος, παπυρος, σταση φιλοσοφου, μελετη, χειρουργικο εργαλειο, λεκανη, αιμορραγια, ασθενης, φορεμα, γλωσσα, επιγραφη, Ιταλια, ελληνικα, φιλοσοφος, κυματιστο μοτιβο, S, ες, σοφια, μαρμαρο, 300 μΧ, 310 μΧ, Μητροπολιτικο Μουσειο Νεας Υορκης, Μπρουμμερ, Μπρουμερ, 1948, γιατρος, τρατορια ντελλα Μπαρκατσια, Κοντοτι, Ρωμη, Μπαλεστρα, Παρολι, Ντραγκο, Παρισι, Νεα Υορκη, 1931, ταφικο μνημειο, αρχαιοκαπηλια, ιατροφιλοσοφος
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook