Εργασίες στον βυθό του λιμένος Πειραιώς συνοδεύονταν πάντα από παρουσία αρχαιολόγων - Κι όμως σήμερα στα έργα χρησιμοποιείται «καρφί» και «κουτάλα»… σε χώρο με εκατοντάδες βυθισμένα αρχαία πλοία - του Στέφ. Μίλεση


Εργασίες στον βυθό
του λιμένος Πειραιώς
συνοδεύονταν πάντα
από παρουσία αρχαιολόγων

Κι όμως σήμερα στα έργα
χρησιμοποιείται «καρφί» και «κουτάλα»…
σε χώρο με εκατοντάδες βυθισμένα
αρχαία πλοία…

Του Στέφανου Μίλεση

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται εργασίες στον βυθό του λιμανιού του Πειραιά ή έξω ακριβώς από αυτόν.


και 4.4.2020 ("Ξεκινά το μπάζωμα της Πειραϊκής;")...

ΔΕΙΤΕ και το σχετικό βιντεο-ρεπορτάζ του Γ. Λεκάκη, ΕΔΩ.

Η χρήση της λεγόμενης «βορβοροφάγου», όπως αποκαλούσαν το μηχάνημα εκβάθυνσης παλαιότερα, συνοδευόταν πάντα από παρουσία αρχαιολόγων που επέβλεπαν τις εργασίες.


Στα τέλη του 19ου αιώνα τέτοια χρέη εκτελούσε ο Ιάκωβος Δραγάτσης και τα αρχαία που ανασύρονταν από τον βυθό ήταν τόσα πολλά, που δεν ήξεραν πού να τα αποθηκεύσουν. Αποφασίστηκε τότε η διάθεση μιας ισογείου αίθουσας του Γυμνασίου Πειραιώς (μετέπειτα Ιωνιδείου) όπου αποθηκεύονταν. Μεταξύ των πολλών ευρημάτων ήταν και η κεφαλή του Όθωνα, που οι επαναστάτες πέταξαν στην θάλασσα κατά την διάρκεια των επεισοδίων έξωσής του.

Το 1956 όταν γινόταν επέκταση προβλητών του λιμανιού και πάλι καταβλήθηκε προσπάθεια και τα αρχαία που ήταν θαμμένα στον βυθό ανελκύθηκαν ανέπαφα.


Σήμερα έξω από το λιμάνι του Πειραιά βρίσκονται καταβυθισμένα εκατοντάδες πλοία της αρχαιότητας. Κάθε τετραγωνικό μέτρο του βυθού είναι αρχαιολογικό πάρκο ανεκτίμητης αξίας. Από την Ναυμαχία της Σαλαμίνας, έως την πολιορκία του Σύλλα, εκατοντάδες πλοία καταβυθίστηκαν στην κυριολεξία αύτανδρα. Οι Ρωμαίοι φόρτωναν τα εμπορικά πλοία με ό,τι έβρισκαν και τα μετέφεραν στις επαύλεις τους. Μέχρι κολώνες και σπίτια εκ θεμελίων φόρτωναν και τα πλοία υπέρβαρα και κακώς φορτωμένα όπως ήταν βυθίζονταν μερικά μόλις εξέρχονταν, ενώ άλλα - πιο τυχερά - την επόμενη ημέρα του ταξιδιού τους. Τα ναυάγια αυτά τα συναντάμε διάσπαρτα σήμερα σε όλα τα σημεία του Αιγαίου και είναι γνωστά καθώς χαρακτηρίζονται από τις ονομασίες που τόπων όπου βρέθηκαν και όχι από το λιμάνι από το οποίο απέπλευσαν (π.χ. Ναυάγιο Αντικυθήρων).


Τον Ιούνιο του 1907 ένα τέτοιο πλοίο εντοπίζεται στις ακτές της Τυνησίας. Μαρμάρινα και χάλκινα γλυπτά, έπιπλα πολυτελείας, κιονόκρανα, ερμαϊκές κεφαλές και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κάποιος ανασύρθηκαν και αποτελούν σήμερα ιδιοκτησία του Εθνικού Μουσείου Μπαρντό της Τυνησίας (Musee National du Bardo). Πειραϊκοί θησαυροί γεμίζουν αίθουσες άλλου μουσείου. Από ένα μοναχά πλοίο!

Και εμείς δεν έχουμε ένα, αλλά εκατοντάδες τέτοια πλοία έξω από τον Πειραιά μας!
Κι όμως σήμερα στα έργα επέκταση του λιμανιού χρησιμοποιούμε καρφί θρυμματισμού βυθού για να τελειώνουμε μήπως και βρούμε κανένα πλοίο ολάκερο και καθυστερήσουμε την ανάπτυξη που είναι στην γωνία και μας περιμένει. Μετά το καρφί ακολουθεί η κουτάλα ανέλκυσης που είναι γεμάτη θραύσματα αγγείων!


Λες και περίμεναν να βγάλουν κάτι σώο και αβλαβές ύστερα από το καρφί.

Εάν η ανάπτυξη ερχόταν έτσι κύριοι, τότε το Πέραμα θα ήταν Μόντε Κάρλο...

ΠΗΓΗ: ΣΤ. ΜΙΛΕΣΗΣ / ΠΕΙΡΑΙΟΡΑΜΑ, 15.4.2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 15.4.2020.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΠΕΙΡΑΙΑ, ΕΔΩ.


ΛΕΞΕΙΣβυθος, λιμανι Πειραια, αρχαιολογος, καρφι, κουταλα, πλοιο, ναυαγιο, ναυαγια, Μιλεσης, Πειραιας, βορβοροφαγος, εκβαθυνση, αρχαιολογια, 19ος αιωνας, Δραγατσης, Γυμνασιο Πειραιως, Ιωνιδειος Σχολη, Οθωνας, Οθων, επανασταση, εξωση Οθωνα, 1956, προβλητα, ανελκυση, Πειραιευς, αρχαιολογικο παρκο, Ναυμαχια Σαλαμινας, πολιορκια Συλλα, Συλλας, Ρωμαιοι, επαυλις, κολωνα, Αιγαιο, Ναυαγιο Αντικυθηρων, 1907, Τυνησια, Μαρμαρο, χαλκινα γλυπτα, επιπλα πολυτελειας, κιονοκρανο, ερμαικη κεφαλη, Εθνικο Μουσειο Μπαρντο, Πειραικη ακτη
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ