Τουρισμός Γαστρονομίας – Γαστρονομικός Τουρισμός - του Κ. Κουσκούκη


Τουρισμός Γαστρονομίας
- Γαστρονομικός Τουρισμός



Βιώσιμη γαστρονομία σημαίνει ποιότητα στα τρόφιμα , που συμβάλλει στην ατομική και κοινωνική ευημερία , καθόσον η ποιότητα των τροφίμων συμβάλλει στην υγεία ως φαγητό που προσφέρεται και στους τουρίστες και θεωρείται τοπικό ,αυθεντικό και παραδοσιακό, με βασικό στόχο την σύγχρονη γαστρονομία που ενσωματώνει τις παραδοσιακές αρχές της ισόρροπης ανάπτυξης..
Ο τουρισμός γαστρονομίας , ως αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς κάθε τόπου , προσφέρει στους επισκέπτες – τουρίστες ταξίδια με γευσηγνωστική εμπειρία από αυθεντική τοπική κουζίνα, μελέτη, εκμάθηση της τοπικής κουζίνας , αγορά αγροτικών προϊόντων απευθείας από τον τόπο παραγωγής και συμμετοχή σε τοπικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ για την ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας και την διεθνοποίηση των τοπικών προϊόντων με την ανάπτυξη γευστικών περιηγήσεων (food tour).
Οι παράγοντες της τουριστικής πολιτικής πρέπει να αναγνωρίσουν το ρόλο της γαστρονομίας ως μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για τους προορισμούς που δεν διαθέτουν τις κλασικές υποδομές του τουρισμού ενώ έρχεται και ως απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση για την μορφή των σύντομων διακοπών (city break) και των ταξιδίων ποιοτικού φαγητού (gourmet) .
Τα δίκτυα επιχειρηματικών συνεργατικών σχηματισμών ( clusters ) σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, προσφέρουν προστιθέμενη αξία όταν αποτελούνται κυρίως από ένα δίκτυο φορέων παρά από ατομικές επιχειρήσεις, και αναπτύσσουν οριζόντιες σχέσεις (οινοποιεία μιας περιοχής) ή κάθετες διακλαδικές σχέσεις (οινοποιεία, τρόφιμα και υπηρεσίες τουρισμού).
Οι επιχειρήσεις της εστίασης που ενισχύουν την ποιότητα και αναβαθμίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους μπορεί να λαμβάνουν το σήμα της ελληνικής κουζίνας από το Υπουργείο Τουρισμού. Η γαστρονομία είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από τους αγρότες, τους αμπελουργούς, τους αλιείς και όλες τις κατηγορίες μάγειρων ως δημιουργών φαγητού με την πολιτιστική διάσταση του έργου των σεφ δημιουργώντας την νέα διεθνή κουζίνα.
Η δημιουργία του Δικτύου Ευρωπαϊκής Γαστρονομικής Κληρονομιάς και η ανάδειξη της γαστρονομίας ως πολιτιστική κληρονομιά από την Unesco (2003) όπως και η καθιέρωση της μεσογειακής διατροφής ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά (2010) είναι διεθνείς και εθνικές πρωτοβουλίες ανάπτυξης του γαστρονομικού τουρισμού βοηθούν την προώθηση της γαστρονομίας διεθνώς όπως και τα εθνικά γεύματα, οι γαστρονομικοί δρόμοι και το κίνημα slow food σε αντιπαράθεση με το fast food.
 Η σύγχρονη ελληνική κουζίνα καθιερώθηκε από τα ΜΜΕ, τις εξειδικευμένες εκδόσεις και βραβεύσεις, το ελληνικό πρωινό του Ξ.Ε.Ε. με τα τοπικά σύμφωνα προϊόντων και γαστρονομικών προορισμών, το κέρασμα του Ο.Π.Ε., τις κουζίνες του Αιγαίου, Κρήτης, Μεσσηνίας, Σαντορίνης κ.α , τα σχολικά μαγειρέματα, το καλάθι της περιφέρειας, τα συνέδρια IMIC, τους δρόμους του κρασιού, τον Οργανισμό τουριστικής ανάπτυξης προ του Άθω, το δίκτυο συνεργασίας (gastronomy net) καθώς και από την Ελληνική Ακαδημία Γεύσης, την Λέσχη Αρχιμαγείρων και τις ιδιωτικές και δημοσιές σχολές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής του Υπουργείου Τουρισμού, ενώ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Harvard η Ακαδημία Συμπληρωματικής Ιατρικής προωθεί την ελληνική διατροφή αντι της μεσογειακής τοιαύτης.
Τα προτεινόμενα μέτρα περιλαμβάνουν: α) χάραξη στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού με επαναπροσδιορισμό , προώθηση, ανάδειξη και αξιοποίηση των υπαρχόντων δομών, β) σύνδεση προϊόντων γαστρονομίας με τον πρωτογενή τομέα και σύμφωνο ποιότητας προδιαγραφών των χώρων διαμονής, εστίασης και των προσφερόμενων προϊόντων, γ) συνολική καταγραφή των γαστρονομικών προορισμών διαδρομών, της γαστρονομικής λαογραφικής παράδοσης των προϊόντων για τα οποία η Ελλάδα διαθέτει δυνατό brand name καθώς και συνεργασία με συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δ) συνεργασία του Υπουργείου Τουρισμού με φορείς α’ και β’ βαθμού της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλους φορείς (αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες), σύσταση μόνιμου μηχανισμού παρακολούθησης (παρατηρητήριο) καθώς και αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής και ε) εθνικό γαστρονομικό marketing για τις γαστρονομικές προωθητικές δράσεις με μία ταυτότητα και κάτω από μια ομπρέλα καθώς και εμπλοκή – αξιοποίηση του δικτύου γραφείων εξωτερικού του Ε.Ο.Τ. για προσέγγιση διεθνών αγορών.
Ο συνδυασμός των ανωτέρω μεγιστοποιεί τα οικονομικά αποτελέσματα με την αξιοποίηση του ποιοτικού τουρισμού “all year arround”, ενώ η στρατηγική σύνδεσης του πρωτογενούς τομέα (παράγωγη τροφίμων ) του δευτερογενούς ( μεταποίηση ειδών διατροφής) και του τριτογενούς τομέα ( παροχής ετοίμων εδεσμάτων και τουριστικών υπηρεσιών ) είναι κομβικής και καθοριστικής σημασίας και αποτελεί διέξοδο από την ανθρωπιστική και οικονομική κρίση του κορωνοϊού.

ΠΗΓΗ: ΕπιχειρείνDeal της Realnews, 8 Μαΐου 2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.5.2020.

ΛΕΞΕΙΣ: Τουρισμος Γαστρονομιας, Γαστρονομικος Τουρισμος, γαστρονομια, Κουσκουκης
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ