Του Σωτήρος Ασκληπιού... Ο σύθθεος πολιούχος Περγάμου, με τα πολυτελέστερα… spa της αρχαιότητας!


Του Σωτήρος Ασκληπιού...

Ο σύθθεος πολιούχος Περγάμου,
με τα πολυτελέστερα… spa
της αρχαιότητας!


Νόμισμα της Περγάμου, με τον ιαματικό όφι του Ασκληπιού,
τον οποίο αποκαλεί ΣΩΤΗΡΑ.
Κατά την αυτοκρατορική περίοδο, το ιερόν του Ασκληπιού απέκτησε τεράστια σημασία, πολύ έξω από τα όρια της περιφέρειάς του.

Τον 2ο αιώνα μ.Χ. απέκτησε ευρείες αίθουσες.

Κατασκευάστηκε ένας ναός με βάση το μοντέλο του Πάνθεου.
Ανεγέρθηκαν αγάλματα (του Αδριανού, κ.ά.).
Τιμητικά μνημεία δεν τοποθετούνταν πλέον στο ιερόν της θεάς Αθηνάς ή στην Αγορά της ακρόπολης, αλλά στο ιερόν του Ασκληπιού!


Νόμισμα της Περγάμου, όπου ο Ασκληπιός συνοδεύεται από την θεά Αθηνά,
την προηγούμενη πολιούχο θεότητα της πόλεως, η οποία τον στεφανώνει.


Γύρω από το ιερόν του Ασκληπιού, το οποίο είχε το δικαίωμα ασύλου, εμφανίσθηκε επίσης μια «ζωντανή» επιχείρηση λουτροθεραπείας - σήμερα θα την λέγαμε spa. Οι επισκέπτες της ζούσαν σε πολυτελείς βίλες, που συνορεύουν με το ιερόν! Ένα θέατρο, και το μεγαλύτερο αμφιθέατρο στην Μικρά Ασία εκτίσθησαν όλα κοντά στο ιερόν! - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Η άγνωστη Μικρά Ασία".

Οι ιατροί από την Πέργαμο, όπως ο Γαληνός, είναι παγκοσμίως γνωστοί!
Ο συγγραφέας Αίλιος Αριστείδης, ο οποίος έμεινε εκεί για θεραπεία για μήνες, άφησε πίσω του εντυπωσιακές περιγραφές της περιοχής.
Ο αυτοκράτωρ Αντωνίνος Καρακάλλας - στον οποίο, εμείς οι Έλληνες πρέπει να δώσουμε περισσότερη έρευνα - αναζήτησε επίσης και βρήκε θεραπεία στην πόλη. Γι’ αυτό, το 216 μ.Χ. απέδωσε στην Περγάμο και μια τρίτη λατρεία (Νεοκορία / Neocoria) και επέλεξε τον Ασκληπιό ως σύθθεο / syntheos.

Ο Ασκληπιός Σωτήρας είχε ήδη απεικονισθεί στα νομίσματα της Περγάμου...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ για τον ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟ ΑΣΚΛΗΠΙΟ, ΕΔΩ.

Ο Ασκληπιός και η σύντροφός του, Υγιεία (και όχι Υγεία), ήταν παρόντες από την αρχή.

Ο Ασκληπιός υπηρέτησε ως εκπρόσωπος της πόλης / πολιούχος και τα λεγόμενα «νομίσματα Ομονοίας» / Homonoia coins μέχρι το τέλος.

Η αυξανόμενη σημασία του θεού Ασκληπιού της ηπίας ιατρικής, για τους κατοίκους της μεγάλης Περγάμου, καθίσταται σαφής και από τον Αντωνίνο Πίο, καθώς οι δύο μεγαλύτεροι τύποι νομισμάτων απεικονίζουν την κορώνα του Ασκληπιού. (Κορώνη / Κορώνα ήταν το όνομα της μητρός του).



Σε νομίσματα, απεικονίζεται δίπλα στην θεά Αθηνά, σε μια γενειοφόρο φιγούρα, με μανδύα, του μυθικού ιδρυτού της πόλεως, του Πέργαμου. Σε άλλο, μαζί με τα ιαματικά φίδια του, κλπ… - ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Ο Ασκληπιός και τα φίδια του, ΕΔΩ.

ΠΗΓΗ: B. Weisser, Corpus Nummorum. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 22.7.2020.


ΛΕΞΕΙΣ: Του Σωτηρος, Του Σωτηρα, συθθεος, Ασκληπιος Σωτηρ, πολιουχος Περγαμου, πολυτελεια, spa, Ασκληπειο, 2ος αιωνας μΧ, Πανθεον, Πανθεο, αγαλμα, Αδριανος, θεα Αθηνα, Αγορα, ακροπολη, Ασκληπειον, ασυλο, λουτροθεραπεια, σπα, βιλα,θεατρο, αμφιθεατρο, Μικρα Ασια, ιατροι, Περγαμος, Γαληνος, Αιλιος Αριστειδης, θεραπεια, αυτοκρατωρ Αντωνινος Καρακαλλας, 216 μΧ, λατρεια, Νεοκορια, συνθεος, Ασκληπιος Σωτηρας, νομισματα Περγαμου, Υγιεια, Υγεια, νομισματα Ομονοιας, Αντωνινος Πιος, κορωνα, Κορωνη, φιδι, οφις
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ