Το «Θεωρητικόν Μέγα της μουσικής», του Χρύσανθου από την Μάδυτο Θράκης, εκδοθέν από έναν Πελοποννήσιο, «δια φιλοτίμου συνδρομής ομογενών», στην Τεργέστη, το 1832!

Το «Θεωρητικόν Μέγα
της μουσικής», του Χρύσανθου
από την Μάδυτο Θράκης,
εκδοθέν από έναν Πελοποννήσιο,
«δια φιλοτίμου συνδρομής ομογενών»,
στην Τεργέστη, το 1832! 

Του Γιώργου Λεκάκη


Πρόκειται για την ΣΠΑΝΙΑ α΄ ΕΚΔΟΣΗ του έργου του λογίου και μουσικού διδασκάλου (ανανεωτού της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής) ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ, του εκ Μαδύτων (ή Μαδύτιος ή Προύσης, 1770 - 1846) «Θεωρητικόν Μέγα τῆς μουσικῆς»

«Πρόκειται για το περισπούδαστο και μοναδικό έργο του Χρυσάνθου, με το οποίο τεκμηριώνεται θεωρητικά και αποκρυσταλλώνεται το νέο σύστημα γραφής της βυζαντινής μουσικής. Το έργο απετέλεσε και αποτελεί μέχρι σήμερα την βάση όλων των μεταγενέστερων θεωρητικών...» (βλ. Χατζηθεοδώρου).

Ο πλήρης τίτλος του ήταν «ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ, ὁ ἐκ Μαδύτων. Θεωρητικόν Μέγα τῆς μουσικῆς, ἐκδοθέν ὑπό Παναγιώτου Γ. Πελοπίδου Πελοποννησίου, διά φιλοτίμου συνδρομῆς τῶν ὁμογενῶν», Τεργέστη, Michele Weis, 1832.

Το εξώφυλλο της μνημειώδους έκδοσης της Μουσικής,
κάμει μνεία και αναφορά στον Πυθαγόρα τον Σάμιο, δια του Παυσανία,
δηλώνοντας σαφώς τα σέβη του στον πρώτο που είπε πως
η ουσία των πάντων είναι από μουσική...


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ, ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ το βιβλίο ΕΔΩ.

 

Η Ελλάς, δηλαδή, απ’ άκρη σ’ άκρη συνενώθηκε και συνεργάσθηκε, ίνα εκδοθεί ένα βιβλίο μουσικής, μόλις έγινε κράτος… ακόμη κι εκείνη που δεν είχε ελευθερωθεί ακόμη…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Μουσικής Μύησις".


Η έκδοση ήταν σε σχήμα 8ο, ιγ΄ + 222 + LXVI σελ.

Με ξυλόγραφη βινιέτα στον τίτλο, χαλκόγραφο πίνακα εντός κειμένου στην σελ. 128 («Τό Δισδιαπασῶν Σύστημα»), και «κατάλογο συνδρομητών», αυτών δηλ. που με την οικονομική τους συνεισφορά/παραγγελία συγκεντρώθηκε το ποσόν για να εκδοθεί το βιβλίο, σε τυπογραφείο της Τεργέστης…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΛΑΙΑ ΒΙΒΛΙΑ, ΕΔΩ.


Ο Χρύσανθος εσπούδασε βυζαντινή μουσική. Εδίδαξε εκκλησιαστική ψαλμωδία στην Κωνσταντινούπολη (από το 1815). Χειροτονήθηκε Αρχιεπίσκοπος Δυρραχίου (1845). Απεβίωσε στην Προύσα το 1846.


Άλλα έργα του:

- «Εισαγωγή εις το θεωρητικόν και πρακτικόν της Εκκλησιαστικής Μουσικής συνταχθείσα προς χρήσιν των σπουδαζόντων αυτήν κατά την νέαν μέθοδον παρά Χρυσάνθου του εκ Μαδύτων, Διδασκάλου του Θεωρητικού της Μουσικής», Ριγνίου, Παρίσι, 1821.

- «Θεωρητική και πρακτική εκκλησιαστική μουσική. Συνταχθείσα κατά μεν το πρώτον παρά του αοιδίμου Διδασκάλου Χρυσάνθου ενός των τριών της νέας Μεθόδου εφευρετών΄ αντιγραφείσα δε το δεύτερον και τρίτον παρά των άλλων δύο, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου της Μεγάλης Εκκλησίας, και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος επί το συντομότερον ωσαύτως και τέταρτον παρά Θεοδώρου Φωκαέως, και διαφόροις τύποις εκδοθείσα. Ήδη δε το πέμπτον και αύθις συνταχθείσα, και όσον οιόν τε επί το μεθοδικώτερον και εξηγηματικώτερον μετενεχθείσα παρά του εκδότου Μαργαρίτου ΠΠ. Χ. Δροβιανίτου προς χρήσιν των μαθηματευόντων, νυν πρώτον τύποις εκδέδοται», Δροβιανίτης, Μαργαρίτης (επιμ.), Γαλατάς, Ε. Καγιόλ, 1851.

- «Κρηπίς του θεωρητικού και πρακτικού της εκκλησιαστικής μουσικής συνταχθείσα παρά Χρυσάνθου Μητροπολίτου Προύσης, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος», Μηνάς, Δομένικος, (επιμ.), τυπ. Χ. Ν. Φιλαδελφέως, Αθήναι, 1872.


ΠΗΓΗ: Γεωργιάδης Θεοδόσιος Β. «Η Νέα Μούσα: Συνοπτική ιστορική και τεχνική μουσική μελέτη», Κωνσταντινούπολη, τύποις Μάρκου Δημητριάδου, 1936. Ηλιού 1832.69, Χατζηθεοδώρου 228. ΒΕΡΓΟΣ. Γ. Λεκάκης «Ελληνική Βιβλιογραφία». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.9.2015.

ΛΕΞΕΙΣ: Θεωρητικον Μεγα της μουσικης, Χρυσανθος, Μαδυτος Θρακης, Πελοποννησιος, φιλοτιμο, συνδρομη ομογενων, Τεργεστη, 1832, ΣΠΑΝΙΑ ΕΚΔΟΣΗ, α ΕΚΔΟΣΗ, λογιος, μουσικος διδασκαλος, ανανεωτης βυζαντινης εκκλησιαστικης μουσικης, ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ο εκ Μαδυτων, Μαδυτιος, Προυσης, 1770, 1846, Θεωρητικο Μεγα της μουσικης, συστημα γραφης βυζαντινης μουσικης, Χατζηθεοδωρου, Θεωρια, Πελοπιδας, Βαις, ξυλογραφια, βινιετα, Δισδιαπασων Συστημα, συνδρομητης, παραγγελια, βυζαντινη μουσικη, εκκλησιαστικη ψαλμωδια, Κωνσταντινουπολη, 1815, Αρχιεπισκοπος Δυρραχιου, Δυρραχιο, 1845, Προυσα, σπουδαστης μουσικης, Ριγνιος, Παρισι, 1821, εφευρετης, Γρηγοριος Πρωτοψαλτης, Μεγαλη Εκκλησια, Χουρμουζιος Χαρτοφυλακας, Θεοδωρος Φωκαευς, Φωκαια, Μαργαριτης, Δροβιανιτης, Δροβιανη, Γαλατας, Καγιολ, 1851, Κρηπις, Χαρτοφυλαξ, Φιλαδελφεως, 1872, Γεωργιαδης, Νεα Μουσα, τεχνικη μουσικη μελετη, Μαρκος Δημητριαδης, 1936, Πυθαγορας ο Σαμιος, Σαμος, Παυσανιας, ουσια των παντων, μουσικη

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ