Η ΑΕΝΑΗ ΠΤΗΣΗ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΙΚΑΡΟΥ - του Ν. Ζήβα

Η ΑΕΝΑΗ ΠΤΗΣΗ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ

ΤΟΥ ΙΚΑΡΟΥ 


Του εικαστικού Νίκου Ζήβα

 

«Ο εικοστός αιώνας υπήρξε η χρεωκοπία της κοινωνικής ουτοπίας,

ο εικοστός πρώτος θα είναι η χρεωκοπία της τεχνολογίας».

NASIM NIKOLAS TALEB

Η πτώση του Ικάρου σε λιθογραφία του Ονορέ Ντωμιέ.

Η ιστορική περίοδος από την πρώτη βιομηχανική επανάσταση έως και το σημερινό τέταρτο τεχνολογικό άλμα συνοδεύτηκε από την ιδεολογία της αέναης προόδου, την οποία υπηρέτησαν τόσο οι μοντέρνες Δημοκρατίες, όσο και οι φασιστικές εκδοχές και οι ανατολικές γραφειοκρατίες, καθώς και οι αμφισβητίες τους, αναδεικνύοντας την Δύση ως το παγκόσμιο πρότυπο της διαρκούς ευζωίας και του αρνητικού της, της διαρκούς επανάστασης.

 Καθώς όλος ο πλανήτης αντιγράφει ή προσπαθεί να αντιγράψει τα δυτικά επιτεύγματα, στο τέλος αυτής της διαδικασίας εμφανίζονται στο προσκήνιο καινούργιες, δυτικών προδιαγραφών, Δυνάμεις και Υπερδυνάμεις φέροντας τις ιδιαιτερότητες της ασιατικής ανατολίτικης καταγωγής τους. Έτσι το τελευταίο πολιτικοοικονομικό status δηλαδή η παγκοσμιοποίηση, έδωσε την αίσθηση ότι πλησίασε η ώρα της υλοποίησης του ονείρου κάθε ιεραρχικής ελίτ ανά τους αιώνες: Να κατακτήσει καθολικα την Γη για να μπορέσει να εκτοξευτεί στο διάστημα δημιουργώντας τις νέες της αποικίες.

 Ο τεχνολογικός υπηρέτης ομως, αυτού του ονείρου, βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο κορεσμού αφού ήδη έχει διανύσει 500 χρόνια αναπτυξης με αναγεννησιακό πρόσημο.( Ο Leonardo και ο Alberti πυροδοτούν την έναρξη της δημιουργίας και του σχηματισμού της εποχής μας.)

 Ο κορεσμός αυτός καταδεικνύει τη δυσαρμονία, το μη συμβατό της κοινωνικής οργάνωσης με τη φαντασία και τους στόχους της τεχνολογικής δημιουργίας...Η συνθήκη που δημιουργεί την τεχνολογική πρόοδο είναι ταυτόχρονα και η καταστροφή της, εξαιτίας της εξουσιαστικής χρήσης της, ό,τι δηλαδή συμβαίνει διαχρονικά και στο εσωτερικό του κοινωνικού πεδίου: Ο Πλούτος και οι διευθυντές του, οικοδομούν και την ίδια ώρα αποδομούν λόγω του ανταγωνισμού τους, τις σχέσεις εντός του κοινωνικού ιστού, αυξάνοντας τις διαφορές, τις ανισότητες και τις αντιθέσεις του. Η επιβεβαίωση της πρόβλεψης του Μαρξ αποτυπώνεται στις μέρες μας στο μεγαλύτερο πληθυσμό προλεταρίων στην ιστορία του πλανήτη. Το τεράστιο μέγεθος της φτώχειας και της πείνας αποδεικνύεται ως η μεγαλύτερη πανδημία που έχει γνωρίσει ο κόσμος ίσως από καταβολής του.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΚΟΙΝΩΝΙΝΑ ΑΡΘΡΑ, ΕΔΩ.

Η πτήση του Ικάρου σε τοιχογραφία της Πομπηίας.


Συνέπειά της, ο υπερπληθυσμός, που γίνεται απειλητικός εξαιτίας της διαχείρισης του, μέσω της σύγχρονης χωροταξικής οργάνωσης και τάσης, της δημιουργίας δηλαδή τον Giga - μητροπόλεων, ως σύγχρονα μαντριά ανθρώπων - Αποτέλεσμα: η αποκατοικηση και ισοπέδωση της υπαίθρου, η μαζική καταστροφή των οικοσυστημάτων, ( δάση, σαβάνες κ.α.) προκειμένου, με καθοδηγό βέβαια το κέρδος και τον παραγωγικό γιγαντισμό, να εκβιομηχανοποιηθεί η Γη για να ταΐσει τα μαντρωμένα πλήθη.

 Το κοινωνικό πρόβλημα για ακόμα μία φορά στην ιστορία, πιθανόν να ανακόψει τον τεχνολογικό παροξυσμό. Συνέβη ξανά κατά το τέλος της Ελληνιστικής περιόδου όπου ο κόσμος ήταν έτοιμος για ένα μεγάλο τεχνολογικό άλμα, που έφερε τη σφραγίδα και την καταγωγή του από την Κλασσική εποχή. Η εντεινόμενη κοινωνική εξαχρείωση όμως της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας επέφερε ως αντίδραση μία απότομη διακοπή της τεχνολογικής προόδου, για να αφοσιωθεί (η Αυτοκρατορία) στην αντιμετώπιση της παρακμής και της διάλυσης της, εκχριστιανίζοντας την επικράτεια της και εισάγοντας τον Κόσμο στην εποχή των Μέσων Χρόνων όπου οι ενδογενείς συγκρούσεις μεταξύ των εθνών της και παράλληλα έναντι των επελαυνόντων Ανατολικών λαών, ανασυνθέτουν και ανασυγκροτούν τη Δύση στη διάρκεια περίπου χιλίων ετών, έως τους χρόνους της Αναγέννησης.

 Η κοινωνία των ανθρώπων από καταβολής της, είναι δεμένη με τη μητέρα Γη και το μοίρασμα της. Οι απόπειρες της απελευθέρωσης από τα όρια της, έχουν αποδειχθεί πάντα χιμαιρικές, όπως ο πόλεμος των άστρων... Κάθε δυναμική εφόρμηση της ανθρωπότητας προς το ξεπέρασμα του εαυτού της φτάνει στο σημείο ανακοπής και καταλήγει στην εσωστρέφεια και τον γεωπολιτικό ανταγωνισμό τακτοποιώντας και ταυτοποιώντας τα περιθώρια της ουσίας της... Έτσι φαίνεται να συμβαίνει και τώρα... Ο αιώνιος εφευρέτης Δαίδαλος, γιος του Ηφαίστου, προκαλεί με τις δημιουργίες και τις καινοτομίες του τίς εξάρσεις του τεχνολογικού πνεύματος, μέσω των πτήσεων του Ικάρου, αλλά οι κοινωνικές και παραγωγικές σχέσεις όταν φτάσουν στην υπερβολή της ανισορροπίας τους γίνονται τροχοπέδη και προκαλούν τις επαναλαμβανόμενες πτώσεις του...

ΠΗΓΗ: Ν. Ζήβας, Dole – Besançon, Γαλλία, 2.10.2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.10.2020.

ΛΕΞΕΙΣ: ΑΕΝΑΗ ΠΤΗΣΗ ΙΚΑΡΟΥ, ΠΤΩΣΗ ΙΚΑΡΟΥ, Ζηβας, εικοστος αιωνας χρεωκοπια, κοινωνικη ουτοπια, 21ος αιωνας, 20ος αιωνας, εικοστος πρωτος αιωνας, τεχνολογια, Ταλεμπ, Ικαρος, βιομηχανικη επανασταση, ιδεολογια, αεναη προοδος, μοντερνα Δημοκρατια, φασισμος, γραφειοκρατια, αμφισβητιας, αμφισβητηση, Δυση, ευζωια, αρνητικο, τοιχογραφια, Πομπηια, λιθογραφια, Ντωμιε, Ντομιε

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ