Επιγραφή μαρτυρά αρχαία λατρεία της Αγίας Τριάδας της Ιατρικής: Ασκληπιού, Υγιείας και Πανάκειας στην Αγγλία!

Επιγραφή μαρτυρά αρχαία λατρεία
της Αγίας Τριάδας της Ιατρικής:
Ασκληπιού, Υγιείας και Πανάκειας
στην Αγγλία! 

Του Γιώργου Λεκάκη


Η αφιερωματική επιγραφή του ιατρού / (ιωνικά) ειητρού Αντιόχου μαρτυρά:


 ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για ΑΡΧΑΙΑ ΙΑΤΡΙΚΗ, ΕΔΩ.


πανυπειροχα

ϲ ανθρωπων

ϲωτηραϲ εν αθα

νατοιϲιν

Αϲκληπιον η

πιοχειρα Υγει

ην Πανακει

αν ειητροϲ

[Α]ντιοχοϲ

[...]

 

Αναφέρει δηλ. τον Ασκληπιό και την Υγεία ως «σωτήρες των ανθρώπων», που κυριαρχούν μεταξύ των αθάνατων, με το καταπραϋντικό χέρι της (ηπιόχερης) Πανάκειας… Αυτή η τριάς είναι πανυπέροχη…

Άλλωστε ο Ασκληπιός έχει σχέση με την ήπια ιατρική, από την οποία ετυμολογείται κιόλας…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ, ΕΔΩ.


Ο θεός Ασκληπιός (Aesculapius) ήταν πατέρας της Υγείας η οποία στα ρωμαϊκά χρόνια έγινε Salus – άρα εδώ δεν μιλάμε για ρωμαϊκή επιγραφή, αλλά για ελληνική) και της Πανάκειας. Τα ονόματα και των τριών παραπάνω θεοτήτων συνοδεύουν αυτά του Απόλλωνα Θεραπευτή, στον όρκο του Ιπποκράτη (βλ. Corpus Medicorum Graecorum I.1). Αλλά είναι, προφανώς, η πρώτη περίπτωση ενός βωμού, αφιερωμένου και στους τρεις αυτούς θεούς των Ελλήνων, την Αγία Τριαδα της αρχαίας ελληνικής Ιατρικής…

Η επιγραφή χρονολογείται το 43-410 μ.Χ., πράγμα, που εάν είναι σωστό, δείχνει το πόσο πολύ κράτησε η λατρεία του Ασκληπιού, στην Βρετανία…

 ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΑΣΚΛΗΠΙΟ, ΕΔΩ.


Ο βωμός (0,42 × 0,62 × 0,18 μ.) από κόκκινο ψαμμίτη με τους περισσότερους από τους κυβόλιθούς του επιβιώνουν (λείπει η πίσω όψη, η κάτω και η βάση), ευρέθη το 1968 (βλ. εφημ. «Daily Telegraph», 16.2.1968) στο Chester (Deva), σε ανασκαφή στο Old Market Hall (SJ 403 663), στην δυτική πλευρά της οδού Northgate, όπου έχει ήδη βρεθεί μια άλλη αφιέρωση στην ελληνική γλώσσα από έναν άλλον αρχαίο Έλληνα ιατρό (RIB 461, βλ. επίσης επιγραφή της Narbonne), τον Ερμογένη.

Στις αρχές του 4ου αιώνα, ο βωμός, που ήταν ήδη κατεστραμμένος, τοποθετήθηκε στο βόρειο τείχος της νότιας έκτασης ενός μεγάλου κτηρίου, ακριβώς βόρεια του κτηρίου της έδρας (Principia), που θεωρείται το σπίτι του πραίτορα (praetorium).

Τώρα ευρίσκεται στο Μουσείο Grosvenor, Chester (37.R.1968).

 

ΠΗΓΕΣ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Clackson και Meissner, 2000. Wright. Robert (1939), 166-72JRS 59 (1969), 235, No. 3, Pl. XVIII, 2. Petch 1978 (site). AE 1969–70, 291. Daily Telegraph, 16.2.1968. Nutton 1968. Robert 1970, 483, No. 667. Davies 1972, 2–3 with 11, No. 6. Rémy 1987a, 262, No. 440. Rémy 1987b, 74–6 with 75, Fig. 3. SEG xxxvii (1987), 260, No. 840. Fossey 1991, 248. LACTOR 4, No. 260. Trismegistos 167261. EDH HD073265. Roman inscriptions of britain. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.9.2020.

ΛΕΞΕΙΣ: Επιγραφη, αρχαια λατρεια Ασκληπιου, Αγια Τριαδα Ιατρικης, Ακληπιος, Υγιεια, Πανακεια, Αγγλια, επιγραφες, ιατρος, ειητρος Αντιοχος, πανυπειροχος, ηπιοχειρα, Υγεια, σωτηρας, αθανατοι, καταπραυντικο χερι, ηπιοχειρα, τριας, πανυπεροχη, ηπια ιατρικη, Σαλους, Σαλος, Απολλων Θεραπευτης, ορκος Ιπποκρατη, ορκος Ιπποκρατους, Ιπποκρατης, βωμος, Αγια Τριας, 43 μΧ, 410 μΧ, Βρετανια, κοκκινος ψαμμιτης, αφιερωση, ελληνικη γλωσσα, αρχαιο Ελληνας ιατρος Ερμογενης, Ναρβοννη, 4ος αιωνας, πραιτορας Μουσειο Γκροσβενορ Τσεστερ

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ