Η ΕΠΕΛΑΣΙΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ στις ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ και τις ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ και την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ - του Κώστα Καρκανιά

Η ΕΠΕΛΑΣΙΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ
στις ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
και τις ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
και την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ

Του Κώστα Καρκανιάconst.karkanias@gmail.com
Β ΜΕΡΟΣ

Πρέπει να χρησιμοποιούμε την γλώσσα μας για κάθε επιχειρηματική και επιστημονική και καθημερινή ανάγκη επικοινωνίας, εμπλουτίζοντάς την συνεχώς και εγκαίρως.


Β1. Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΞΕΝΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΦΑΒΗΤΩΝ

Το φαινόμενο αυτό εμφανίστηκε στην αρχή ανεπαισθήτως (ας θυμηθούμε τον Αλεξανδρινό ποιητή ) και περιοριζόταν σε κάποιες μικρές κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες, τα μέλη των οποίων ήθελαν να προβάλουν, ότι γνώριζαν γλώσσες και ήταν πολυταξιδευμένοι και ξενοσπουδαγμένοι και πολλοί από εμάς τους κοροϊδεύαμε.

Τώρα όμως επελαύνει με κατακλυσμιαία ορμή σε όλους τους τομείς της ζωής μας- από τις ονομασίες των προϊόντων και υπηρεσιών έως τις ονομασίες και διαφημίσεις των επιχειρήσεων έως τις συνομιλίες των επιστημόνων στους χώρους τους έως τους τίτλους των εφημερίδων και άλλων μέσων ενημέρωσης έως την επικοινωνία των απλών ανθρώπων και το χειρότερο έως την επικοινωνία των πρωθυπουργών και των υπουργών κλπ.

 Έτσι όμως:

- Δυσκολευόμαστε στην επικοινωνία, δεν καταλαβαίνουμε ακριβώς τι ακούμε

- Ωθούμαστε να θεωρούμε καλό ότι ξενόγλωσσο

- Δεν ξεχωρίζουμε τα δικά μας προϊόντα από τα ξένα

- Διευκολύνουμε τον αφελληνισμό των Ελληνικών Επιχειρήσεων

Αυτό το φαινόμενο αναδείχτηκε ακόμη περισσότερο τώρα με την συνεχώς εξαπλούμενη επιδημία του κορωνοϊού,οπότε ακούμε και πολιτικούς και επιστήμονες και δημοσιογράφους να μιλούν και να γράφουν για το lockdown και τον ιό COVID-19 και τα rapid tests κλπ..

Και για αυτό αναγκάστηκαν πολλοί να αντιδράσουν και ιδιαιτέρως ο τέως πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Μπαμπινιώτης, ο οποίος έκανε σαφή και επιτιμητική δήλωση υποδεικνύοντας με την συνήθη μετριοπάθειά του το τεράστιο σφάλμα που γίνεται.

Και κατά σύμπτωση την ίδια εποχή ακούγαμε και βλέπαμε τις διαφημίσεις για εκπτώσεις λόγω BLACK FRIDAY. Και υπήρξαν και «χαριτωμένες» διαφημίσεις και για αυτό πιο επικίνδυνες, οι οποίες προωθούσαν την αποδοχή του ότι αυτό είναι παλιά συνήθεια, «το είχαμε και στο χωριό μας» κλπ.

Και τα περισσότερα διαφημιζόμενα προϊόντα είναι ξενόφερτα και επομένως ξενόγλωσσα αλλά και τα εγχώρια έχουν και αυτά ξενικά ονόματα ή και όταν έχουν ελληνικά τα λατινογράφουν.

Έτσι έχουμε φθάσει στο σημείο κάθε σχεδόν κοινωνική ή εκπαιδευτική ή αθλητική εκδήλωση να ονοματίζεται ή διαφημίζεται με ξενόγλωσσα ή λατινογραμμένα ονόματα,γιατί αυτό προσδίδει κύρος.

Ως ένα από τα δεκάδες χιλιάδες παράδειγμα αναφέρω την ελληνική βιομηχανία παρασκευής «βιολογικού άρτου από ελληνικό στάρι», η οποία προφανώς απευθύνεται σε Έλληνες και όμως ονομάζεται ARTO LIFE. Προφανώς δεν της το επέβαλε κανείς, αυτή όμως πιστεύει ότι οι αγοραστές θα την προτιμήσουν λόγω του λατινογραμμένου και κατά το ήμισυ ξενόγλωσσου ονόματος.

Ισχυρίζομαι και έχω πολλές φορές μιλήσει και γράψει για αυτό, ότι αυτή η τάση βλάπτει ριζικά τις Ελληνικές επιχειρήσεις κάθε μορφής, αποτελεί νάρκη στα θεμέλια της Ελληνικής Οικονομίας και καταστρέφει και την γλώσσα μας και την οικονομία μας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΕΔΩ.


Β2. ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΣΩΤΗΡΙΑΣ

Είναι προφανές ότι η αντιμετώπιση αυτού του γελοίου ( ας θυμηθούμε τον πατριώτη μου Εθνικό μας ποιητή) αλλά και εξόχως βλαπτικού φαινομένου δεν είναι απλή αλλά μοιάζει με τον αγώνα του Ηρακλή να τιθασσεύσει την Λερναία Ύδρα. Κάποιες σκέψεις ακολουθούν:

1. Να γίνει κατανοητό από μαθητές και καθηγητές ότι η Ελληνική Γλώσσα έχει πολλά χαρακτηριστικά υπεροχής σε σχέση με άλλες γλώσσες και αυτή η αναγνώριση δεν αποτελεί «εθνικιστική υπερβολή» αλλά απλή επιστημονική διαπίστωση.

2. Να αντιληφθούμε, ότι η γλώσσα μας έχει ή μπορεί να δημιουργεί λέξεις για κάθε νόημα και για κάθε τεχνούργημα. Άλλωστε έχει τροφοδοτήσει με δεκάδες χιλιάδες λέξεων όλες τις γλώσσες, κυρίως τις Ευρωπαϊκές.

3. Να ενσωματωθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία όλων των βαθμίδων και σε διάφορα μαθήματα, όχι μόνο γλωσσικά, η σημασία που έχει η σωστή χρήση της γλώσσας μας χωρίς χρήση ξένων λέξεων και χωρίς χρήση ξένων αλφαβήτων.

4. Να περιληφθεί ειδικά στην διδακτέα ύλη των Ανωτάτων Σχολών Επιχειρηματικής Κατεύθυνσης η ανάλυση για την ονοματοδοσία επιχειρήσεων, προϊόντων και υπηρεσιών και τα ωφέλη από την χρήση της Ελληνικής, όταν απευθύνονται σε ελληνόγλωσσο κοινό.

5. Το ίδιο πρέπει να γίνει σε όλες τις Τεχνολογικές Σχολές, στις οποίες εκπαιδεύονται αυτοί, που θα εφεύρουν ή κατασκευάσουν νέα προϊόντα ή θα γράψουν τις οδηγίες χρήσεως εισαγομένων.

6. Να υποστηριχθεί η προσπάθεια της Ελληνικής Εταιρείας Ορολογίας ή να ιδρυθεί μια ισχυρότερη ενσωματώνοντας την υπάρχουσα, ώστε να δημιουργούνται δόκιμοι ελληνικοί όροι για κάθε νέο προϊόν, αμέσως μόλις αυτό εισαχθεί στην Ελλάδα ή και πριν.

7. Εκτός όμως από τα ανωτέρω πρέπει να καλλιεργηθεί σε όλους μας η επίγνωση, ότι η υπάρχουσα τάση είναι βλαπτική για την γλώσσα μας, για τις επιχειρήσεις μας, για την παραγωγή μας.

8. Και μαζί με αυτήν να κατανοηθεί, ότι ο κάθε ένας μας ως πολίτης, ως παραγωγός, ως καταναλωτής οφείλει και μπορεί να αντιδράσει και υπάρχουν πολλοί εύκολοι τρόποι, όπως :

- Μη αγοράζοντας ξενόγλωσσα προϊόντα

- Μη αγοράζοντας από καταστήματα με ξενόγλωσσα ονόματα

- Μη επισκεπτόμενοι ξενόγλωσσα εστιατόρια, καφενεία κλπ

9. Και να συστρατευθούμε με εκείνους που απαιτούν την εφαρμογή του Νόμου για την υποχρέωση των καταστημάτων να έχουν ελληνόγλωσσα ονόματα και σε δεύτερο επίπεδο ξενόγλωσσα ή ξενογραμμένα εάν προσδοκούν αλλόγλωσσους πελάτες.

ΠΗΓΗ: Ομιλία του Κ. Καρκανιά την 8.10.2021 στο Συνέδριο του ΕΛΙΣΜΕ. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.10.2021.

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ Καρκανιας, ελληνικη γλωσσα
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ