Πώς… επικνάουν το πιπέρι;

Πώς… επικνάουν το πιπέρι;

Του Γιώργου Λεκάκη

Η αρχαία ελληνική μαγειρική / γαστρονομική τέχνη, άρα και γλώσσα, ήταν αιώνες μπροστά…

Σήμερα, όταν λ.χ. ξύνουμε φλούδα λεμονιού πάνω από ένα έμβαμμα, απλώς λέμε πολυλογώντας… «ξύνουμε λεμόνι και ρίχνουμε από πάνω»… Ή εάν ρίχνουμε άχνη ζάχαρης, λέμε "πασπαλίζω"... Ή εάν τρίβουμε το πιπέρι στον πιπερόμυλο και ρίχνουμε στο πιάτο μας, λέμε… «βάζω / ρίχνω πιπέρι»

Στην αρχαία ελληνική γραμματεία, όμως, είχαν μια ειδική λέξη, η οποία εκάλυπτε όλα αυτά τα περιφραστικά σχήματα:

ἐπικνάω = επιβάλλω, επικόπτω, βάλλω (= ρίχνω), κόπτω / κόβω, ξύνω, τρίβω από πάνω…

> επικνώ = επιτρίβω (απαρέμφ. επικνήν)

< κνισμός, κνησμός = τρίψιμο, φαγούρα (εκ πάθους), ερεθισμός… που είχε και θεραπευτική αξία (μάλιστα είχαν και σιδηρούς όνυχες / σιδερένα νύχια για κάτι τέτοιο)…

Στην αρχαία ελληνική μαγειρική / γαστρονομική έτριβαν και έριχναν / πασπάλιζαν πάνω από χύτρες με φαγητά, τυρί και σίλφιο[1] / ηδύοσμο = δυόσμο.

Το ρήμα απαντάται ήδη από τον 5ο αιώνα πΧ.

Και υπάρχει 23 φορές στην αρχαία ελληνική γραμματεία (βλ. Αριστοφάνη «Όρνιθες», Θεόφραστος, Ορειβάσιος, κ.ά.)…

ΠΗΓΗ: TLG. Λεξικό ΣΟΥΔΑΣ. Λεξικό Δημητράκου. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.11.2021.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:

[1] Γένος εδώδιμων φυτών, φαρμακευτικών για τους αρχαίους Έλληνες, που μάζευαν από αγρούς.

Πως το τριβουν το πιπερι, αρχαια ελληνικη μαγειρικη / γαστρονομικη τεχνη, γλωσσα, ξυνω φλουδα λεμονιου εμβαμμα, πολυλογια ξινω λεμονι ριχνω τριβω μυλος πιπερομυλος πιατο πασπαλιζω αχνη ζαχαρης, ζαχαρη, αρχαια ελληνικη γραμματεια, λεξη, επικναω = επιβαλλω, επικοπτω, βαλλω κοπτω / κοβω, επικνω απαρεμφατο επικνην κνισμος, κνησμος = τριψιμο, φαγουρα παθος, ερεθισμος θεραπεια σιδηρους ονυχας / σιδερενιο νυχι, νυχια μαγειρεμα, γαστρονομια χυτρα φαγητο, τυρι σιλφιον σιλφιο ηδυοσμος = δυοσμος, ρημα 5ος αιωνας πΧ, Αριστοφανης Αριστοφανη Ορνιθες, Θεοφραστος, Ορειβασιος, Λεξικο ΣΟΥΔΑΣ, Δημητρακου γενος εδωδιμα φυτα, φαρμακευτικα αγρος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ