Σημαντικό
σταθεροποιητικό παράγοντα σε όλες τις χώρες την Δύσης αποτελεί ο εσωτερικός
τουρισμός, καθ' όσον το δικαίωμα στον ελεύθερο χρόνο αλλά και η εξασφάλιση της
ελάχιστης δυνατότητας διακοπών σε αυτό αφορά και τους Έλληνες και αποτελεί
κοινωνικό κεκτημένο των ανεπτυγμένων χωρών. Tο ποσοστό στην Ελλάδα που
παραμένει αποκλεισμένο από την δυνατότητα διακοπών υπερβαίνει το 60%, η
αναστροφή δε αυτής της κοινωνικής ανισότητας θα δημιουργήσει παράλληλα μια νέα
αγορά και κρίσιμη μάζα για την ελληνική τουριστική οικονομία.
O εγχώριος ή
εσωτερικός τουρισμός στοχεύει αρχικά σε τοπικές εμπειρίες, με ημερήσιες
εκδρομές και προγράμματα σαββατοκύριακου, καθώς και επαγγελματικά ταξίδια, ο
οποίος μάλιστα με την κατάλληλη ενίσχυση μπορεί να διατηρήσει την ανθεκτικότητα
του οικοσυστήματος σε περιόδους κρίσης, ενώ σε περιόδους ανάκαμψης μπορεί να
μας οδηγήσει σε καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα. Tα αξιοθέατα και οι εμπειρίες
των επισκεπτών θα διαδραματίζουν βασικό ρόλο σε αυτήν την πρώιμη φάση,
συμβάλλοντας στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης.
Oι Έλληνες
που παλαιότερα ήθελαν να απολαύσουν διακοπές στο εξωτερικό θα επιλέξουν να
κάνουν διακοπές κοντά στο σπίτι τους, θα είναι δε μια ευκαιρία να κερδηθεί μια
νέα εγχώρια ζήτηση στον τουριστικό τομέα μετά την πανδημία, προκαλώντας αύξηση
της δημοτικότητας των εσωτερικών ταξιδιών, με μακροπρόθεσμη τάση, καθ' όσον τα
έξοδα ταξιδιού στο εξωτερικό είναι συνήθως 2 - 5 φορές υψηλότερα από τα
εγχώρια ταξίδια.
Καθοριστικοί
παράγοντες είναι η αποφυγή του στρες της καθημερινής ζωής στο πλαίσιο της
πανδημίας, με ένα ταξίδι ευεξίας και αναζωογόνησης προληπτικά μάλιστα για να
επενδύσουν στην υγεία και στην ευημερία τους, με την αποφυγή πολυσύχναστων
χώρων, επιλέγοντας να κάνουν κοντινές διακοπές για οικονομικούς και
περιβαλλοντικούς λόγους, προγραμματίζοντας ταξίδια από πόλη σε πόλη «hop on-
hop off».
Tο 2022
εξελίσσεται για τον ελληνικό τουρισμό σε μια επίσης δύσκολη χρονιά λόγω της
μεγάλης αβεβαιότητας των διεθνών εξελίξεων αποτελώντας όμως μονόδρομο για την
ενίσχυση της κρίσιμης μάζας του εσωτερικού τουρισμού που το 2021 παρά την πτώση
κατά 55% έφτασε τις 9 εκ επιβάτες από ακτοπλοϊκές μετακινήσεις και 3 εκ.
αεροπορικές μετακινήσεις, κατά 50% χαμηλότερα από το 2019.
Oι σχολικές
διακοπές και οι άμεσες ή έμμεσες επιδοτήσεις αποτελούν πάγιες πολιτικές πολλών
ευρωπαικών χωρών συνδυάζοντας την κοινωνική παροχή με την οικονομική
ανταποδοτικότητα και την γεωγραφική αναδιανομή των προορισμών.
Σήμερα ο
ελληνικός τουρισμός είναι από τους πιο ευάλωτους στη διεθνή ζήτηση γι’ αυτό,
επιβάλλεται η ελληνική κυβέρνηση να παρέχει γενναία κίνητρα για την στήριξη του
εγχώριου τουρισμού ειδικά των Ελλήνων πολιτών, αφενός με το πρόγραμμα voucher
200 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να ξεκινήσει νωρίτερα και αφετέρου με την θέσπιση
φορολογικής έκπτωσης ανά οικογένεια 300 ευρώ από τα έξοδα διαμονής και
μετακίνησης. Tα κίνητρα του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους» της Πολιτείας θα
εξαργυρωθούν πολλαπλάσια στην δοκιμαζόμενη οικονομία, με την αύξηση του τζίρου
στις τοπικές οικονομίες της ελληνικής Περιφέρειας και με την είσπραξη φόρων,
ενώ θα δώσουν την ευκαιρία στην ελληνική οικογένεια να απολαύσει διακοπές στην
Ελλάδα, καθόσον η απορρόφηση του προγράμματος 2021 υπερπενταπλασιάστηκε σε
σχέση με το 2020.
O εσωτερικός
τουρισμός γίνεται όχι μόνο για στην περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών, αλλά και
για σύντομες διακοπές «short breaks» και για εκδρομές στη διάρκεια των «off
seasons» εποχών. O ελληνικός τουρισμός επιβάλλεται να είναι ποιοτικός και
θελκτικός για να προσελκύει υψηλής χρηματοδοτικής ικανότητας τουρίστες
ευχαριστημένους από την παραμονή τους στην Ελλάδα, για να γίνουν Πρεσβευτές της
χώρας μας, από τις όμορφες εμπειρίες των πέντε αισθήσεων.
Εξαιρετικά
σημαντικός είναι ο ρόλος της τουριστικής εκπαίδευσης και της καλλιέργειας
τουριστικής συνείδησης μέσα από αυτήν, αλλά και η ενεργοποίηση όλων των πολιτών
που άμεσα ή έμμεσα συμβάλουν στην διαμόρφωση του τουριστικού μας προφίλ.
Tο ελληνικό
τουριστικό προϊόν είναι μια εθνική υπόθεση και για να είναι βιώσιμο απαιτείται
στενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στην μετεξέλιξή του με συνεργατικές
διαδικασίες «clusters» προς την κατεύθυνση μιας βιώσιμης, δίκαιης και πράσινης
τουριστικής ανάπτυξης.
O EOT πρέπει
να συνεργάζεται με τις Περιφέρειες ώστε να αναδεικνύεται η θεματική εξειδίκευση
του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, προβάλλοντας τις μοναδικές δυνατότητες
κάθε τόπου για να προωθείται η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη ώστε να υπάρχει
σταθερή αύξηση των εσόδων αλλά και ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος
προσδίδοντας περισσότερες επιλογές και ποιότητα στους διεθνείς μας επισκέπτες,
πέραν του γνωστού μας δίπτυχου «ήλιος και θάλασσα».
ΠΗΓΗ:
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 21.3.2022.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook