Έργα τέχνης με καπνιά, πριν 15.000 χρόνια! Ασκήσεις του μυαλού με κωδική γραφή… - του Γ. Λεκάκη

Έργα τέχνης με καπνιά,
πριν 15.000 χρόνια!
Ασκήσεις του μυαλού με κωδική γραφή…

Του Γιώργου Λεκάκη

Ένα σύνολο πέτρινων «γλυπτών», 15.000 χρόνων, ίσως έχει δημιουργηθεί με καπνιά (κάπνα από φλόγα φωτιάς) και για να βλέπονται μόνο σε συγκεκριμένη συνθήκη...

Τα 50 παλαιολιθικά γλυπτά, γνωστά ως πλακέτες / plaquettes, που υπάρχουν στο... Βρετανικό Μουσείο (αν και ανακαλύφθηκαν στην… νότια Γαλλία! - ανασκάφηκαν στο βραχοκαταφύγιο Peccadeau de l'Isle, του Montastruc, τον 19ο - αρχές 20ού αιώνα) πιστεύεται ότι κατασκευάστηκαν από κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες της Μαγδαληναίας εποχής.

Ερευνητές με επί κεφαλής τον κ. Andy Needham του Πανεπιστημίου του York αναπαρήγαγαν τα έργα τέχνης, χρησιμοποιώντας πέτρινα εργαλεία και εν συνεχεία χρησιμοποίησαν λογισμικό εικονικής πραγματικότητας, για να παράγουν τρισδιάστατες εικόνες τους. Παλαιότερα πιστευόταν ότι τα μοτίβα με ροζ σημάδια, σε ορισμένες από τις πλακέτες είχαν προκληθεί από… τυχαία ζημιά, λόγω θερμότητος…

Αλλά η μελέτη δείχνει ότι η εξήγηση των «σημαδιών» στις πέτρες είναι πιο συνεπής με το να έχουν τοποθετηθεί σκόπιμα οι ασβεστολιθικές πλάκες κοντά σε φωτιά. Οι καλλιτέχνες μπορεί να «χάραξαν» τα σημάδια στις πέτρες, ενώ ήταν συγκεντρωμένοι γύρω από μια φωτιά, ίσως νύχτα, ανάμεσα στις σκιές, εξήγησε ο κ. Needham.

Το φως που τρεμοπαίζει και οι φόρμες μπορεί να έχουν προσομοιώσει την κίνηση των φιγούρων στα έργα τέχνης και να ενεργοποιούν μέρη του εγκεφάλου, που σχετίζονται με τον εντοπισμό μοτίβων και την μάθηση για την αποφυγή των αρπακτικών, πρόσθεσε. Άλλωστε η ανθρώπινη νευροφυσιολογία είναι ιδιαίτερα συντονισμένη με την ερμηνεία της μετατόπισης φωτός και σκιάς ως κίνηση και τον εντοπισμό οπτικά οικείων μορφών, σε τέτοιες ποικίλες συνθήκες φωτός, μέσω μηχανισμών όπως η «παραειδωλική εμπειρία»

Άρα, με άλλα λόγια, έχουμε έναν κώδικα, ένα είδος γραφής, σημαδιών για συνεννόηση και μάθηση, ασκήσεις του μυαλού, σε κινητό υλικό (σαν τις πλάκες που είχαν παλαιά στα σχολεία). πριν από 15.000 χρόνια…

ΠΗΓΗ: Andy Needham, Izzy Wisher, Andrew Langley, Matthew Amy, Aimée Little «Art by firelight? Using experimental and digital techniques to explore Magdalenian engraved plaquette use at Montastruc (France)», Πανεπιστήμιο του Γιορκ στο PLOS ONE, 20.4.2022, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266146 ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 21.4.2022.

Abstract 

Palaeolithic stone plaquettes are a type of mobiliary art featuring engravings and recovered primarily from Magdalenian sites, where they can number from single finds to several thousand examples. Where context is available, they demonstrate complex traces of use, including surface refreshing, heating, and fragmentation. However, for plaquettes with limited or no archaeological context, research tends to gravitate toward their engraved surfaces. This paper focuses on 50 limestone plaquettes excavated by Peccadeau de l’Isle from Montastruc, a Magdalenian rockshelter site in southern France with limited archaeological context; a feature common to many art bearing sites excavated across the 19th and early 20th Centuries. Plaquette use at Montastruc was explored via a programme of microscopy, 3D modelling, colour enhancement using DStretch©, virtual reality (VR) modelling, and experimental archaeology, the latter focusing on limestone heating related to different functional and non-functional uses. While the limited archaeological context available ensures the results remain only indicative, the data generated suggests plaquettes from Montastruc were likely positioned in proximity to hearths during low ambient light conditions. The interaction of engraved stone and roving fire light made engraved forms appear dynamic and alive, suggesting this may have been important in their use. Human neurology is particularly attuned to interpreting shifting light and shadow as movement and identifying visually familiar forms in such varying light conditions through mechanisms such as pareidolic experience. This interpretation encourages a consideration of the possible conceptual connections between art made and experienced in similar circumstances, such as parietal art in dark cave environments. The toolset used to investigate the Montastruc assemblage may have application to other collections of plaquettes, particularly those with limited associated context.

εργα τεχνης καπνια, πριν 15.000 χρονια ειδος κωδικη γραφη πετρινο γλυπτο καπνα φλογα φωτια παλαιολιθικη εποχη γλυπτα, πλακετες / plaquettes, Βρετανικο Μουσειο νοτια Γαλλια ανασκαφη βραχοκαταφυγιο πεκαντω πεκαντο Peccadeau de l'Isle, Montastruc, μονταστρουκ μονταστρυκ μονταστρικ 19ος 20ος αιωνας κατασκευαση κυνηγοι τροφοσυλλεκτες Μαγδαληναια εποχη, Needham τεχνη πετρινα εργαλεια λογισμικο εικονικη πραγματικοτητα τρισδιαστατη εικονα μοτιβο ροζ σημαδι, πλακετα τυχαια ζημια, θερμοτητα σημαδια πετρες ασβεστολιθος πλακεα καλλιτεχνης χαρακτικη πετρα, σκιες, φορμα προσομοιωση κινηση φιγουρα εγκεφαλος, μοτιβα μαθηση αρπακτικο ανθρωπινη νευροφυσιολογια ερμηνεια μετατοπιση φωτος σκια εντοπισμος οπτικη οικεια μορφης, συνθηκες φωτος, μηχανισμος ειδωλο παραειδωλικη εμπειρια κωδικας, συνεννοηση μαθηση, ασκηση ασκησεις του μυαλου κινητο υλικο σχολικη πλακα σχολειο Art firelight Magdalenian engraved plaquette France
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ