«Φιλοκτήτης» του Σοφοκλέους

«Φιλοκτήτης» του Σοφοκλέους
από τα Θεατρικά Δρώμενα «ΙΑΣΜΟΣ»

«Ο Τοξότης γίνεται πεφωτισμένος όταν στοχεύει με τα βέλη του όχι έναν εξωτερικό στόχο, αλλά τον εαυτό του».

«Το Ζεν και η Τέχνη της Τοξοβολίας»,

Herrigel Eugen

Τα Θεατρικά Δρώμενα «ΙΑΣΜΟΣ» θα παρουσιάσουν το Καλοκαίρι του 2022 την τραγωδία του Σοφοκλή «Φιλοκτήτης» σε επιλεγμένα θέατρα και Φεστιβάλ της Ελλάδας & της Κύπρου. 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΦΙΛΟΚΤΗΤΗ, ΕΔΩ.

Τον απαιτητικό ρόλο του πληγωμένου ομώνυμου ήρωα ερμηνεύει ο Τάσος Νούσιας, αυτόν του φιλόδοξου Νεοπτόλεμου αναλαμβάνει ο πολλά υποσχόμενος Γιώργος Αμούτζας, ενώ στον ρόλο-πρόκληση του πολυμήχανου Οδυσσέα βρίσκουμε την Μαρία Πρωτόπαππα. Μαζί τους ένας 6μελής χορός ταλαντούχων ηθοποιών. Εάν θέλετε να δείτε το τρέιλερ κάντε κλικ ΕΔΩ.

Πρεμιέρα 19 και 20 Ιουνίου 2022

Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη

Η Μαρλέν Καμίνσκυ σκηνοθετεί το έργο σε μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα. Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση των ηχοτοπίων υπογράφει ο Constantine Skourlis. Στις συνθέσεις του μάλιστα χρησιμοποιεί ένα από τα δύο Halldorobass (έγχορδο μουσικό όργανο ανάδρασης) που υπάρχουν στον κόσμο. Υπεύθυνη για την πρωτότυπη μουσική και τη διδασκαλία του χορού είναι η Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά. Στο νησί της Λήμνου μάς μεταφέρει με τα σκηνικά του ο Γιώργος Γεωργίου και με τους φωτισμούς της η Αλίκη Δανέζη-Knutsen, ενώ τα κοστούμια επιμελείται ο Γιάννης Μετζικώφ.

«Δέξου την κατάντια μου, γη… Σε σένα ανήκω,

Αφού τα πόδια μου πια δεν μου ανήκουν»

Φιλοκτήτης

Ο Σοφοκλής στον «Φιλοκτήτη» δραματοποιεί ένα επεισόδιο από τον Τρωικό Κύκλο, σύμφωνα με το οποίο ο Οδυσσέας και ο νεαρός Νεοπτόλεμος στέλνονται από τον Αχαϊκό στρατό στη Λήμνο για να φέρουν τον διάσημο τοξότη Φιλοκτήτη στην Τροία. Ο Φιλοκτήτης είχε εγκαταλειφθεί στο νησί πριν από 10 χρόνια εξαιτίας μιας ειδεχθούς πληγής που προκλήθηκε από δάγκωμα φιδιού [ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη: Δεν γνωρίζουμε από τι ακριβώς προκλήθηκε η πληγή του Φιλοκτήτη - ΔΕΙΤΕ το ΕΔΩ]. Τώρα όμως οι Αχαιοί μαθαίνουν πως σύμφωνα με μια προφητεία, εκείνος και το θεϊκό του τόξο είναι απαραίτητοι για την άλωση της Τροίας. Ο Οδυσσέας έχει ένα σχέδιο, αλλά η επιτυχία του εξαρτάται μόνο από τον Νεοπτόλεμο. Πρόκειται για ένα τολμηρό σχέδιο, με σοβαρές πιθανότητες να αποτύχει. Ωστόσο, η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή, καθώς για τους τρεις άνδρες και τους ναύτες του Νεοπτόλεμου δεν υπάρχει διαφυγή από το έρημο νησί πριν η αποστολή - μια αποστολή που επιτάσσει η μοίρα- εκπληρωθεί.

Γεμάτο συμβολισμούς και μια μεταφυσική φόρτιση, ο «Φιλοκτήτης» είναι από τα τελευταία και πιο πολυεπίπεδα έργα του Σοφοκλή. Εξερευνά με τρόπο εντυπωσιακό τα ηθικά όρια στην επιδίωξη του οφέλους, της αριστείας και της δόξας. Σε ένα βαθύτερο επίπεδο, αγγίζει το ζήτημα της υποχρέωσης του ανθρώπου απέναντι σε μια θεϊκή βούληση και στην ίδια του τη μοίρα [ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη: Δεν υπάρχει μοίρα για τους Έλληνες, αλλά πεπρωμένο], ενώ μελετά διεξοδικά τον σωματικό και συναισθηματικό πόνο και την συσχέτισή τους με το μυαλό και το πνεύμα.

Σκηνοθετικό σημείωμα

«Στον Φιλοκτήτη υπάρχουν τα προφανή ζητήματα της προσωπικής ηθικής ενάντια στην υποχρέωση προς μια εξουσία, καθώς και η εξερεύνηση του πόνου. Ωστόσο, αυτό που μου κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν τα μυθικά στοιχεία και τα σύμβολα του τόξου, της σπηλιάς - ΔΕΙΤΕ βίντεο για την ΣΠΗΛΙΑ του ΦΙΛΟΚΤΗΤΗ, ΕΔΩ - , του φιδιού, ο περιβάλλοντας χώρος -τα κύματα και οι βράχοι, και το πώς αυτά επιδρούν στον ιστό της ιστορίας και των χαρακτήρων της. Ο απώτερος στόχος μου δεν είναι μόνο να δώσω τροφή για σκέψη, αλλά και τροφή για την ψυχή. Οι άνθρωποι του 21ου αιώνα όλη μέρα χρησιμοποιούν ακατάπαυστα το μυαλό τους, στη δουλειά, στο διαδίκτυο, στις πάσης φύσεως υποχρεώσεις και προβλήματα. Αισθάνομαι, λοιπόν, την ανάγκη να πω μια ιστορία με τέτοιο τρόπο ώστε το κάλλος και το πνεύμα της να αναδυθούν στην επιφάνεια. Και δεν εννοώ την ευχάριστη ή την εύκολη ομορφιά, αλλά το κάλλος που βρίσκεται στην πάλη, στο άγριο, στα πιο σκοτεινά συναισθήματα. Το είδος εκείνης της ομορφιάς και της υπέρβασης που μπορεί να εμφανιστεί στις πιο τρομακτικές στιγμές».

Μαρλέν Καμίνσκυ

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας

Σκηνοθεσία: Μαρλέν Καμίνσκυ

Σκηνογράφος: Γιώργος Γεωργίου

Ενδυματολόγος: Γιάννης Μετζικώφ

Πρωτότυπη μουσική χορικών και διδασκαλία: Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά

Πρωτότυπη μουσική: Constantine Skourlis

Φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη-Knutsen

Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου

Πρωταγωνιστούν: Τάσος Νούσιας (Φιλοκτήτης), Μαρία Πρωτόπαππα (Οδυσσέας), Γιώργος Αμούτζας (Νεοπτόλεμος)

ΧΟΡΟΣ:

Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος (Κορυφαίος του Χορού)

Παντελής Αρουσαλίδης

Μάρκος Γέττος

Βαγγέλης Κρανιώτης

Βαγγέλης Μάγειρος

Τάσος Θεοφιλάτος (Έμπορος)

Πρεμιέρα: 19 και 20 Ιουνίου Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη

4 και 5 Ιουλίου: Θέατρο Βράχων, Βύρωνας

7 Ιουλίου: Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη

8 και 9 Ιουλίου: Βεάκειο Πειραιάς

Προπώληση εισιτήριων: viva.gr

Παραγωγή: Θεατρικά Δρώμενα-Ίασμος

Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.6.2022.

Φιλοκτητης Σοφοκλη, Θεατρικα Δρωμενα ΙΑΣΜΟΣ Τοξοτης πεφωτισμενος στοχος βελη εαυτος Ζεν Τεχνη Τοξοβολια Herrigel Eugen, τραγωδια Σοφοκλεους Φιλοκτητη πληγωμενος ηρωας Νουσιας, Νεοπτολεμος πολυμηχανοα Οδυσσεας ηθοποιος Καμινσκυ μεταφραση Μπλανας Halldorobass εγχορδο μουσικο οργανο αναδρασης Λημνος Μετζικωφ καταντια γη ποδια Σοφοκλης δραμα Τρωικος Κυκλος, Οδυσσευς Αχαιοι Τροια νησι ειδεχθης πληγήη δαγκωμα φιδι προφητεια θεικο τοξο αλωση Τροιας αποτυχια διαφυγη συμβολισμος μεταφυσικη ηθικη οφελος, αριστεια δοξα θεικη βουληση μοιρα, σωματικος συναισθηματικος πονος μυαλο πνευμα υποχρεωση εξουσια, μυθος σπηλια κυματα βραχοι, ιστορια ομορφια, καλλος παλη, αγριο, σκοτεινα συναισθηματα υπερβαση
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ