Του Γιώργου Λεκάκη
Κύρια θεότητα που λατρεύονταν στην Άβυδο[1] ήταν ο σκυλόμορφος θεός Khentiamentiu[2], ο θεός-τσακάλι. Μετά την 5η Δυναστεία η λατρεία του βαθμιαίως αντικαταστάθηκε από αυτήν του Διονύσου(*)-Άδη-Όσιρι[3], διότι στην πόλη αυτή ετάφη το κεφάλι του Οσίριδος, όταν αυτός διαμελίσθηκε, όπως και ο Διόνυσος(*) και ο Ορφέας… Στην πόλη υπήρχε σημαντικό Οσίρειον...
Η παράδοση φαίνεται επιβίωσε, παρέμεινε, ενισχύθηκε και
συμβολοποιήθηκε, γι’ αυτό και τώρα ευρέθησαν περισσότερα από 2.000
μουμιοποιημένα κεφάλια κριαριών, στην Άβυδο, στον βόρειο περίβολο του ναού του φαραώ[4]
Ραμσή Β΄, ο οποίος κυβέρνησε από το 1279 έως το 1213 π.Χ. Στο σημείο βρέθηκαν
επίσης μουμιοποιημένα υπολείμματα προβάτων, σκύλων, αγριόγιδων, αγελάδων,
γαζελών και μαγκουστών[5]!
Ο αρχαιολόγος Iskander Sameh είπε ότι η παρουσία των
κεφαλιών των κριαριών στον ναό υποδηλώνει ότι η λατρευτική πρακτική στην μνήμη
του Ραμσή Β΄, συνεχίσθηκε μέχρι την περίοδο των Πτολεμαίων Μακεδόνων, περίπου
1.000 χρόνια μετά τον θάνατο του φαραώ!
Ο Mohamed Abdel-Badei, του κεντρικού τμήματος
Αρχαιοτήτων Άνω Αιγύπτου, πρόσθεσε ότι οι ερευνητές κατάφεραν να αποκαλύψουν
τους βόρειους τοίχους του ναού του Ραμσή Β΄[6],
και να καθορίσουν τα όριά του. Ανακάλυψαν επίσης αγάλματα, παπύρους,
υπολείμματα δένδρων και δερμάτινα ενδύματα και παπούτσια. Τα ίχνη μιας
ανακτορικής κατασκευής με τοίχους πάχους περίπου 5 μ. έχουν χρονολογηθεί
περίπου στο 2181 π.Χ., πριν από την βασιλεία του Ραμσή Β'. «Αυτή η δομή θα
παρέχει σημαντικές, πολύπλευρες και θεαματικές πληροφορίες για τις
δραστηριότητες του Παλαιού Βασιλείου στην Άβυδο, ανοίγοντας σημαντικές νέες
προοπτικές που θα συμβάλουν στην αποκατάσταση της αίσθησης του αρχαίου τοπίου
της Αβύδου, πριν από την κατασκευή του ναού Ραμσή Β΄», είπε ο Iskander Sameh.
Οι ανασκαφές που έγιναν στο ναό που έκτισε ο Ραμσής Β΄,
έδειξαν μια μεγάλη κατασκευή, με διαφορετικό και μοναδικό αρχιτεκτονικό σχέδιο (βλ. παραπάνω φωτογραφία),
από την 6η Δυναστεία (2345 - 1821 π.Χ.).
Η Άβυδος, πρωτεύουσα του Αρχαίου Αιγυπτιακού Βασιλείου
(2686-218 π.Χ.) ευρίσκεται νυν εντός των ορίων της πόλεως Σοχάκ[7].
Από
το 2001 είχε ανακοινωθεί πως η συλλογή νέων στοιχείων για την ζωή των αρχαίων
Αιγυπτίων, ίσως οδηγήσει η ανακάλυψη ενός νεκροταφείου ζώων, το οποίο έφερε στην
επιφάνεια η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή ελ Βαντί, κοντά στη νεκρόπολη
της Αβύδου. Χρονολογείται από την εποχή των φαραώ. Όπως δήλωσε ο γενικός
γραμματέας του Ανώτατου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, καθηγητής
Γκαμπαλάχ Αλί Γκαμπαλάχ, στο νεκροταφείο ευρέθησαν περισσότερες από 25 μούμιες
γερακιών και διαφόρων τρωκτικών.
Μουμιοποιημένο κεφάλι κριού. |
Τα
νέα αυτά ευρήματα ήλθαν στο φως εξ αιτίας πολλών καθιζήσεων. Οι αρχαιολόγοι,
ωστόσο, ανακάλυψαν και 8 μικρούς τάφους από ασβεστόλιθο, οι οποίοι περιείχαν
μούμιες ποντικών, μήκους μόλις 10 εκατ., οι οποίες χρονολογούνται από το 300
π.Χ. Οι τάφοι έφεραν ανάγλυφες επιχρυσωμένες μορφές των τρωκτικών.
«Πρόκειται
για μία σημαντική ανακάλυψη, που ίσως μας οδηγήσει σε νέα στοιχεία για τις
θρησκευτικές παραλλαγές εκείνης της περιόδου» είχε δηλώσει η επί κεφαλής των
επιστημονικών ερευνών, Σαλίμα Ικράμ.
ΠΗΓΗ: BBC, 3.1.2001. Και N. El-Aref «Ancient Egypt’s Ramses II temple reveals animal mummy menagerie - Excavation work carried out by an American mission from New York University at the temple of Ramses II in Abydos has stumbled upon a menagerie of mummified animals that provides previously undocumented evidence of cultic worship through the ages», Ahram, 25.3.2023. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 26.3.2023.
[1] Ή Abidus, Afud, Ebot, Αμπ-Του, πόλις στον 26ο παράλληλο - 26°11′7″N 31°55′8″E. Πόλη με το ίδιο όνομα απαντάται και στην θρακική Μυσία, που ανήκε στην Τρωάδα, στην ασιατική ακτή του Ελλησπόντου, έναντι της Σηστού, στον 40ό παράλληλο - 40°11′43″N 26°24′18″E. Διόλου απίθανο, η Άβυδος [< άβυθος, Άβυζος] Αιγύπτου, να ήταν αποικία των Θρακών, κύριων εισηγητών της λατρείας του Διονύσου(*).
[2] Khenti-Amentiu, Khenti-Amenti, Kenti-Amentiu: Ο «Πρώτος των Δυτικών» ή
«Αρχηγός των Δυτικών» [«Δυτικοί» = νεκροί». – βλ. R. H. Wilkinson
«The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt», εκδ. Thames
& Hudson. 2003.
[3] Στην πόλη εόρταζαν πανηγυρικά την Ανάσταση του Διονύσου(*)-Άδη-Οσίριδος, όπως και στην Ελλάδα, έως και τα ελληνορωμαϊκά χρόνια… Κατά την αντιγραφή, έγινε Ανάσταση του Χριστού…
[4] Ο περίφημος «Κατάλογος της
Αβύδου» με τα ονόματα των διατελεσάντων φαραώ ξεκινά με τον Μήνη…
[5] μικρό χερσαίο σαρκοφάγο
θηλαστικό, που ανήκει στην οικογένεια των Herpestidae. Αυτή η οικογένεια
χωρίζεται σε δύο υπο-οικογένειες, τις Herpestinae και τις Mungotinae. Τα
Herpestidae προήλθαν πριν από περίπου 21.800.000 ± 3.600.000 χρόνια, στο Πρώιμο
Μειόκαινο και γενετικά αποκλίνουν σε δύο κύριες γενετικές γενεαλογίες μεταξύ
19.100.000 και 18.500.000 ± 3.500.000 χρόνια πριν.
[6] Στον ναό του Σέτη Α, στην Άβυδο, ευρέθησαν τα γνωστά ιερογλυφικά, τα σκαλισμένα επάνω από μια αψίδα, που απεικονίζουν ιπτάμενες μηχανές, σαν σύγχρονα ελικόπτερο, υποβρύχιο, ζέπελιν ή αεροπλάνο (βλ. παρακάτω φωτογραφία)…
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook