Η κληρονομιά των δημοτικών τραγουδιών της
Σινασού ήταν αρχαιοτάτη. Ως γνωστόν, η Καππαδοκία υπήρξε η κατ’ εξοχήν ακριτική
περιοχή του Βυζαντίου και η χώρα του Βασιλείου Διγενή – Ακρίτα. Επομένως και
στη Σινασό – κατ’ αρχάς – έχουμε πολλά ακριτικά τραγούδια, αλλά και διάφορα
άλλα που αναφέρονται σε πολλές κοινωνικές καταστάσεις και στιγμές της
καθημερινής ζωής. Άλλα τραγούδια ήταν καθαρά σινασίτικα και άλλα προέρχονταν
από πολλές περιοχές του Ελληνισμού, στα οποία οι Σινασίτες τους είχαν δώσει
διαφορετική μελωδία, δική τους, πιο βυζαντινότροπη.
Αυτό όμως που
χαρακτηρίζει τα τραγούδια της Σινασού, είναι η Ελληνικότητά τους, πράγμα που
οφείλεται στο γεγονός ότι η Σινασός ήταν ένα από τα λίγα ελληνόφωνα χωριά της
Καππαδοκίας.
Ο Παύλος Καρολίδης,
από το Ανδρονίκιον της Καππαδοκίας, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε
χειρόγραφό του που βρίσκεται στην Ακαδημία Αθηνών, καταγράφει είκοσι περίπου
σινασίτικα τραγούδια και μνημονεύει ότι «τα σπουδαιότερα άσματα από φιλολογικής
και ιστορικής απόψεως, της Καππαδοκίας, προέρχονται από την Τελμησσό, τη Σινασό
και τη Μαλακοπή».
Η μελέτη της
μουσικής των σινασίτικων τραγουδιών, φανερώνει πως τα πιο πολλά, στηρίζονται σε
αρχαίες ελληνικές κλίμακες, «τρόπους». Πιστοποιείται – έτσι – για μιαν ακόμη φορά,
ο δεσμός που υπάρχει, μεταξύ του ελληνισμού της κεντρικής Ανατολίας και του
αρχαίου Ελληνικού πνεύματος.
Έχουμε τραγούδια, Ακριτικά, πατριωτικά, δραματικά, φιλοσοφικά, νοσταλγικά, ειδυλλιακά, ερωτικά, ευτράπελα, γαμήλια, παιδικά, θρήνους, μοιρολόγια, νανουρίσματα κ.λ.π. Επίσης κάλαντα, όπως τα εξαιρετικά λόγια πρωτοχρονιάτικα κάλαντα:
Γέρος φτωχός εκάθητο, σ’ ενός σπιτιού την πόρτα,
δυσένδυτος τρισένδυτος και πάλι κρυωμένος…
τα οποία είναι πολύ παλαιά και προφανώς τα έγραψε κάποιος Σινασίτης διανοούμενος,
ιερέας, δάσκαλος κλπ.
Τα περισσότερα
τραγούδια δεν είναι χορευτικά, δηλαδή δεν παρουσιάζουν ξεχωριστό χορευτικό
ενδιαφέροντα ρυθμό. Τα χόρευαν, όμως, τραγουδώντας τα, σε κυκλικούς χορούς,
βαδίζοντας σύμφωνα με τον ρυθμό. Η πλέον καλλίφωνη, άρχιζε μόνη της κάθε στροφή
του τραγουδιού και επαναλάμβαναν οι άλλες.
Οι Σινασίτες, σε
κάθε Πανηγύρι, εορτή αγίου, ονομαστικές – οικογενειακές γιορτές κ.ά, δεν έχαναν
την ευκαιρία για τραγούδι και χορό!
Στους γάμους,
εκτός από τα σχετικά τραγούδια, τον γαμπρό και τη νύφη, συνόδευε και ο Εθνικός
μας Ύμνος, σαν … γαμήλιο εμβατήριο!!
Επειδή, όμως, τα
σινασίτικα τραγούδια ήταν αργόσυρτα και λίγο βαρετά, είχαν παραμεληθεί τα
τελευταία χρόνια πριν την Ανταλλαγή, ίσως όμως αυτό να οφείλεται και από την
εισαγωγή των λεγόμενων ευρωπαϊκών, που έφερναν από την Πόλη οι Σινασίτες.
Σε εμάς, τη
δεύτερη και τρίτη γενιά Σινασιτών, έφθασαν χάρις στις προσπάθειες του
αείμνηστου δάσκαλου και επί σειρά ετών Προέδρου του Σωματείου μας Λαζάρου Τακαδοπούλου,
ο οποίος μας τα δίδασκε στις χοροεσπερίδες και στις κατασκηνώσεις μας. Και
έλεγε ότι «το τραγούδι είναι η παρηγοριά στην εργασία»!!!
Όργανα στην Σινασό
είχαν το κλαρίνο, το βιολί και το ντέφι. Προφανώς, στα παλαιότερα χρόνια να
υπήρχαν άλλα όργανα, όπως π.χ. ο κεμανές, (καππαδοκική λύρα). Στα μικρά
οικογενειακά γλέντια, τα τραγούδια των Σινασιτών συνόδευε, σχεδόν πάντα, το
ντέφι που το έπαιζαν γυναίκες. Κλαρίνο και βιολί έφερναν μόνο σε μεγάλες
γιορτές και Πανηγύρια. Τα τελευταία 30 – 40 χρόνια πριν την Ανταλλαγή, βιολί με
πολλές χορδές έπαιζε ο Θόδωρος ο Τακάς και κλαρίνο με επτά κλειδιά έπαιζε ο
Κωστής Μελετιάδης που ήταν ο λαϊκός ζωγράφος της Σινασού. Έμαθε κλαρίνο και
ζωγραφική στη Βενετία. Πριν την Ανταλλαγή, όμως, ήλθε στη Σινασό και το
μαντολίνο, με το οποίο έπαιζαν τραγούδια και χορούς ευρωπαϊκούς, όπως ταγκό,
βαλς, πόλκα κ.ά. Στα τούρκικα όμως τραγούδια με τα οποία χόρευαν τον Ίσο και το
Κόνιαλι, έπαιζαν ούτι και σαζ(ι) μόνο Τούρκοι!
Η πρώτη καταγραφή
– συλλογή σινασίτικων τραγουδιών είναι του Paul de Legarde σε βιβλίο του, έκδοση του
Πανεπιστημίου Κέντιγκεν (1886), αλλά, μόνο το ποιητικό τους μέρος. Αναφέρει
περίπου 20, είναι πολύ παλιά τα οποία δεν έφτασαν μέχρι τις μέρες μας, και
είναι:
(Η γραφή και η
ορθογραφία είναι από το βιβλίο αυτό)
1) Η ειμαρμένη του Ακρίτη
Σίδηρον κάστρον
έχτισα κ’ εγώ για τον Ακρίτη, Χάρος να μην τον εύρη.
Τον έκλωσε
και τράνησε. Χάρος τον παρεστάθη, κ.λ.π.
2) Η τύχη νεογάμβρου φονευθέντος υπό
ιερέως
Χρυσός
γαμβρός εφούμησεν από τα πενθερικά του.
Γαμβρέ, και
αν εφούμησας από τα πενθερικά σου
Το ιμάτι σου
λινόν ένι και χρυσοκεντημένο, κ.λ.π.
3) Ο Γιαννάκης
Έπιασαν τον
Γιαννάκη μου τ’ Αμηρά παιδιά.
έχουν τον
και πηγαίνουν τα μικρά παιδιά.
Μη κλαις, μη
κλαις, Γιαννάκη μου, μη ζουλιάσαι, κ.λ.π.
4) Ο Κωνσταντίνος
Σαν την
μάννα, σαν την μάννα, και σαν εκεί την μάννα,
που είχε τα
τρία παιδιά και μιάνα θυγατέρα,
Την θυγατέρα
γύρεψαν κάτω μακράν στα ξένα, κλπ. [σ.σ.: μια από τις πολλές παραλλαγές του πανελλήνιου δημοτικού Του Νεκρού Αδελφού].
5) Έτερον εις Κωνσταντίνον
Ο
Κωνσταντίνος ο μικρός, ο μικρός ο Κωνσταντίνος,
στα πεντε
ζώσθη το σπαθί, στα έξι το κοντάρι,
και στα επτά
καυχίσθηκε κανένα δεν φοβάται. κλπ.
6) Θρήνος εις την Αγίαν Σοφίαν
Πήραν την
Πόλιν πήραν την, πήραν και το Φανάρι,
πήραν και
την Αγιά Σοφιά, το μέγα μοναστήρι,
σφάχνοντες,
διαβάζοντες, και τ’ άγια να σηκώσουν, κ.λ.π.
7) Κωνσταντίνος
Έκλωσα πάνω
σ’ Ανατολή, και ήρτα κάτω ση δύσι,
ηύρα κόρη,
παγέντισα, παπά κόρην επήρα.
εννέα μέρας,
εννέα νύχτας γραφούσαν τα λινά της, κ.λ.π.
8) Το Μαρούς το Κάστρο
Πολλά κάστρα
ετελάσθην, μικρά, μεγάλα
σαν της
Μαρούς το κάστρον δεν είδια.
διπλούν,
τριπλούν χτισμένο μολυβόχτιστο, σίδηρον καρφωμένο
κι’
μπαράθετο, κ.λ.π.
9) Άγορος
Πήγαν οι
γιορτές και τα μεγάλα μέραις
πέταλα
κροτεί, καρφιά τους παραδίνει,
και το μαύρο
του στου φέγγους καλιγόνει,
και ξανθή
κόρη μπροστά του παραστέκνει, κ.λ.π.
10) Ο ξένος και η πιστή σύζυγος
Κόρη μου,
πως δεν πανδεύεσαι, να πάρεις παλληκάρι;
Κάλλιο να
σκάσει ο μαύρος σου παρά τον λόγον που ‘πες.
Έχω άνδρα
στην ξενητειά τώρα δώδεκα χρόνους, κ.λ.π.
11) Μοιρολόγι εις τεθνεώτα πανδρεμένον
Εψέ βράδυ
Παναγιά μου, εψέ βράδυ επέρασα
σε
πανδρεμένου, έλα Παναγιά μου, σε πανδρεμένου μνήμα.
Ακούει το
μνήμα, Παναγιά μου, ακούει το μνήμα και βογγά, κ.λ.π.
12) Ο σκλάβος
Ο σκλάβος
ανεστέναξε, και στάθην η φεργάδα.
Σκλάβε μου,
τι ΄ναστέναξες, και στάθην η φεργάδα;
Πολλαίς
φοραίς τραγούδησα, κι’ ελευθερία δεν είδα. κ.λ.π.
13) Κόρη αρραβωνιασμένη και ο Χάρος
Μια κόρη
καυχιούτανε, κορ’ αρραβωνιασμένη,
κι’ εκείνη
όντας καυχιότανε, ο Χάρος ανακρούταν.
Ποτέ
κάθεται, βουρούλτισε, κόρη πήρε την δίπλα κ.λ.π.
14) Η πιστή σύζυγος
Μαλαγματένιος
εργαλειός κι’ ελεφαντένιο κτένι
κι’ ένα
κορμί αγγελικό, κάθεται και υφαίνει,
μ’ εξήντα
δυο πατήματα, σαράντα δυο καρούλια, κ.λ.π.
15) Η μάνα
και οι εννέα υιοί της
Σαν την
μάννα, σαν την μάννα, και σαν εμέν την μάννα,
οπού είχα τα
΄ννέα παιδιά και τα ΄ννέα νυφάδες,
εσειώσαν και
στο σπίτι της εννεών παιδιών νανούδια, κλπ.
16) Τουρκόπουλο και Ρωμηοπούλα
Ένα μικρό
Τουρκόπουλο του βασιλιά κοπέλι
μια
Ρωμηοπούλα άρεσε, κι εκείνο δεν τον παίρνει,
τρέχνει τα
δώρα πίσω της, και τα βουνά προστά της, κ.λ.π.
17) Αμαζών σινασίτις κατά Σαρακηνών πολεμούσα
Όπου ζωνούτον
τα σπαθιά και αντεβάστη λωρίκια
κώλανεν τους
Σαρακηνούς, σφάγεν τα μικροπούλια
εκώλησεν,
εκώλησεν, ψηλόν βουνό ανέβη, κ.λ.π.
(Καθαρά σινασίτικο
τραγούδι καθ’ όσον έχει πάρα πολλές λέξεις του σινασίτικου γλωσσικού ιδιώματος.
Δεν γνωρίζουμε τη μελωδία, επειδή δεν έφθασε μέχρι τις ημέρες μας!)
18) Το μικρό παλληκάρι και η καλή του
Ένα μικρό
μικρούτσικο πανώριο παλληκάρι
έν άδικον
τον έβαλαν, να πάρουν την καλή του
πουλεί τα
σπίτια ταύμορφα, αυλαίς μαρμαρημένες κ.λ.π.
19) Ο Μαυροζής και η καλή του
Τρεις
άρχοντες (καθόντανε) σ’ ένα καλό τραπέζι,
ο εις
καυχιούται τα’ άσπρα του, κι άλλος την φορεσιά του,
και ο
Μαυροζής καυχιούταν, καυχιούταν την καλήν του, κ.λ.π.
20) Το πουλίν το παραπονευμένο
Εγώ και το
πουλίν είμαι παραπονευμένο
οπ’ εύρω
πέτρα κάθημαι, και τον καιρό διαβαίνω
όπ’ εύρω και
ξερή δεντρί, στα κλώνι(α) του να κάτσω. κ.λ.π.
και
21) Ο Γιαννάκης
Εβράδυν’,
παλιοβράδυν’, και ήλιος έδυνε
και όριος ο
Γιαννάκης παγ’ στο Ξύβουνο
στο Ξύβουνον οπίσω έν ενί πηγάδ(ι) κ.λ.π.
Είναι αλήθεια όμως
ότι τα περισσότερα από αυτά, δεν έφθασαν μέχρι τις ημέρες μας, δεν τα
γνωρίζουμε!
Ο Σινασίτης Σαρ.
Αρχέλαος στο βιβλίο του «Η Σινασός», περιλαμβάνει μια μικρή ανθολογία με
σινασίτικα τραγούδια, και «ψάλλει» το εγκώμιο της Μουσικής που την χαρακτηρίζει
«Φωνή της Εκκλησίας».
Σημαντική συλλογή
τραγουδιών της Σινασού έκανε επί τόπου στη Σινασό το 1901 – 3, ο εκ Βιθυνίας
της Μικράς Ασίας μουσικολόγος Γεώργ. Παχτίκος που τα δημοσίευσε με νότες στο
βιβλίο «260 Δημώδη Ελληνικά Άσματα από του στόματος του Ελληνικού Λαού», έκδοση
1905.
Στο πολύτιμο
Λεύκωμα «Η Σινασός της Καππαδοκίας» του 1924, περιλαμβάνονται 34 τραγούδια, στο
πεντάγραμμο.
Τέλος, 32
σινασίτικα τραγούδια δημοσίευσε ο Σινασίτης μουσικολόγος Σωφρ. Σωφρονιάδης, με
τους στίχους, αλλά και στο πεντάγραμμο, σε βιβλίο του 1958 (προφανώς βασισμένος
στον Παχτίκο)
Υπάρχουν
ηχογραφήσεις σινασίτικων τραγουδιών στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, που έκανε
η Μέλπω Μερλιέ, κατά τη δεκαετία 1930, από Σινασίτισσες πρώτης γενιάς καθώς,
και στο Λαογραφικό Τμήμα της Ακαδημίας Αθηνών, με ηχογραφήσεις Σινασιτών πρώτης
γενιάς, από τον τότε Καθηγητή Λαογραφίας Γεώργιο Μέγα, στα 1951. Και οι δυο
αυτές ηχογραφήσεις έγιναν χωρίς τη συνοδεία οργάνων (!)
Το 1952 – 1953 ο χαλκέντερος
Εθνομουσικολόγος μας Σίμων Καράς, με την χορωδία του και ορχήστρα παραδοσιακών
οργάνων, έπαιξε υποδειγματικά τέσσερα σινασίτικα τραγούδια για την εκπομπή του
«Μουσικοί Αντίλαλοι» της Ελληνικής ραδιοφωνίας (ΕΙΡ) η οποία τα μεταδίδει μέχρι
σήμερα.
Ο Σωφρ.
Σωφρονιάδης παρουσίασε σε συναυλία με τη χορωδία του Τσιλίφη και την υψίφωνο
Αλίκη Σωφρονιάδου, ορισμένα τραγούδια της Σινασού, συνοδεία πιάνου, στον
ΠΑΡΝΑΣΣΟ το 1958, και το Σωματείο μας διαθέτει σε κασέτες ήχου τη συναυλία
αυτή.
Τα τραγούδια της
Σινασού πρέπει να τα κατατάξουμε σε κατηγορίες, όπως καθαρά σινασίτικα, τόσο
στο ποιητικό, όσο και στο μουσικό κείμενο, όπως:
1.
Εβράδυν παληοβράδυν (Ακριτικό)
2.
Το πάνω βήμα πάρθηκε (Ακριτικό)
3.
Μάνα μ’ ήρτεν η Άνοιξη (Νοσταγλικό)
4.
Σαν τη μάνα, αχ αι μάνα (Δραματικό)
5.
Άγιοε μ’ Αη Γιώργη, αφέντη μου (Δραματικό)
6.
Στου Γιαννάκη μου το γάμο (Γάμου,
και νανούρισμα)
7.
Άλλο πέρασαν
8.
Ένα κομμάτι σύννεφο
9.
Θεούρανε, θεούρανε (Ερωτικό)
10.
Φέξε καλέ μου, φέξε (Ερωτική
καντάδα)
11.
Χάραξεν η Ανατολή (Μοιρολόϊ
γάμου)
12.
Δυο ήλιοι, δυο φεγγάρια (Ερωτικό)
13.
Αβάϊ αβαϊούτσικο (Παιδικό
14.
Άγιε μ’, άγιε μ’ Κωνσταντίνε μου »
15.
Φαρακλί κλι – κλι »
16.
Κορώνα – σ(χ)ιλώνα
»
Και το μοιρολόϊ: Πατέρα μου, πατέρα μου.
17. Απόψιν, απόψιν τα μεσάνυκτα (Νοσταλγικό)
και
18. Πάγω στου Προύσας τα βουνά (Ερωτικό)
Στη δεύτερη
κατηγορία, υπάγονται τραγούδια που έχουν ξένο ποιητικό κείμενο, αλλά,
σινασίτικη μελωδία.
1. Μηλίτσα μ’ πούσαι στον γκρεμό (Φιλοσοφικό)
2. Ζουρλαίνομαι, ζουρλαίνομαι (Ερωτικό, συρτός)
3. Μπρε Μανώλη, μπρε λεβέντη (δραματικό)
4. Ο Κωνσταντίνος ο μικρός (Δραματικό)
5. Κάτω στον Αη – Γιάννη το Θεολόγο
(Ακριτικό)
6. Ακρίτης Κάστρον έκτισε »
7. Τρι Άρχοντες καθούντανε »
8. Στα δεκαπέντε του Μαγιού (Δραματικό)
9. Ο Άγη – Γιώργης και το τουρκάκι (Δραματικό)
10. Η Παναγιώτα (Ηρωικό
αλλά και ειρωνικό)
11. Μάνα με τέσσερα παιδιά
12. Εννιά μαστόρ τόχτιζαν τσ’ Αδάνας το
γιοφύρι.
Τρίτη κατηγορία
είναι τρία τραγούδια που έχουν προέλευση από άλλα ελληνικά μέρη, αλλά
προσαρμοσμένα στο σινασίτικο ύφος.
1.
Μαλαματένιος αργαλειός
2.
Ο σκλάβος αναστέναξε (Ακριτικό)
3.
Εσύ που σέρνεις το χορό (Γάμου,
Συρτός)
Επίσης, υπάρχουν
και τα νεότερα:
1. Σήμερις η σημεριανή (Εύθυμο)
2. Μπάτε κορίτσια στο χορό (Εύθυμο)
3. Περπάτα νυφοπούλα μου (Επιθαλάμιον του γάμου)
Τέλος, τα
τελευταία χρόνια είχαν έλθει στη Σινασό τραγούδια από την Πόλη, όπως:
·
Περβολαριά μ’ όταν θα βγης τ’ άνθη σου να ποτίσης.
·
Πάλι μεθυσμένος είσαι, πάλι τα ποτήρια σπας…
·
Πιπίνα μου, αφρόπλαστη, αγάπη μου γλυκειά ….
(Αχ Πιπίνα, Πιπίνα
σε λατρεύω…) (Πόλκα)
·
Μηνά, Μηνά, Μηνά, το σπίτι σου πεινά
και συ στο
καπηλειό πίνεις κρασί παλιό (Πόλκα)
·
Βαρύτερ’ απ’ τα σίδερα είναι τα μαύρα ρούχα …
γιατί τα φόρεσα
κι’ εγώ για μιαν αγάπη πούχα.
·
Ω γιασεμί στην πόρτα σου, ω γιασεμί μου
ήρτα να σε κλαδέψω
μερακλή μου….
·
Από τας Αθήνας, όταν πέρασα
είδα μια στο παραθύρι και την άρεσα ...
Τα πιο αγαπημένα τραγούδια των Σινασιτών ήταν τα:
- Μαλαματένιος Αργαλειός (που, πιθανόν, να αναφέρεται στο μύθο του Οδυσσέα και της Πηνελόπης),
- Πάγω στου Προύσσας τα βουνά,
- Σήμερις η Σημεριανή,
- Εσύ που σέρνεις το χορό,
- Στου Γιαννάκη μου το Γάμο,
- Μάνα μ’ ήρτεν η Άνοιξη,
- Απόψην, απόψην τα μεσάνυκτα. κ.ά.
Τα τραγούδια της
Σινασού είναι – πράγματι – αληθινά δείγματα ελληνικού πολιτισμού, αλλά,
κινδυνεύουν να χαθούν ή να αλλοιωθούν, αφού έφυγαν πλέον οι εκπρόσωποι της
γενιάς εκείνης, που τα έζησαν και τα κράτησαν μέχρι τις ημέρες μας. Θα πρέπει
να γίνει κοινή προσπάθεια εκ μέρους όλων μας για μια συλλογική καταγραφή αυτών
των τραγουδιών στην πιστότερη απόδοσή τους, προς διάσωση και διάδοσή τους στις
μελλοντικές γενιές. Δεν πρέπει να αφήσουμε να χαθούν! Και, αυτό, είναι δουλειά
όλων των Σινασιτών.
Εδώ, θα πρέπει να
αναφέρουμε, ότι υπήρξαν στο άμεσο παρελθόν ορισμένες εκτελέσεις σινασίτικων
τραγουδιών, από διαφόρους, άσχετους με τη Σινασό και μπορούμε να πούμε για τις
περισσότερες ότι είναι πραγματικές «εκτελέσεις». Πράγμα απαράδεκτο!!!
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 10.3.2023.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook