Οι ΧΟΡΟΙ της ΣΙΝΑΣΟΥ - του Κυρ. Βλασιάδη

Οι ΧΟΡΟΙ της ΣΙΝΑΣΟΥ

Του Κυριάκου Βλασιάδη

Απλές αναφορές υπάρχουν σε κείμενα διαφόρων συγγραφέων γύρω από τους χορούς της Σινασού και, είναι γεγονός, ότι όλοι οι παλαιότεροι έκαναν απλή καταγραφή των χορών, χωρίς να αναφέρουν λεπτομέρειες σε σχέση με τα διάφορα είδη, τα βήματα κλπ., για κανένα χορό ξεχωριστά. Συγκεκριμένα, έγραψαν μόνο για τους κυκλικούς, κλειστούς χορούς και για την ισχυρή πιθανότητα αυτοί να προέρχονται από τους κύκλιους χορούς των αρχαίων Ελλήνων. Πώς, όμως, χορεύονταν, με πόσα βήματα και άλλες λεπτομέρειες, δεν μπορέσαμε να βρούμε στην παλαιότερη βιβλιογραφία.

   Βέβαια, όσο περιγραφικά και παραστατικά να γράψει κανείς για χορούς, είναι πολύ δύσκολο να τους αποδώσει πιστά σε κείμενο και, ακόμα δυσκολότερο να κάνει τον αναγνώστη να τους κατανοήσει πλήρως και να τον «βάλει» στο πνεύμα, στο ύφος .στο ρυθμό και στο στυλ ενός χορού, (όπως για παράδειγμα είναι το ζεϊμπέκικο και ο σινασίτικος Ίσος).

   Εμείς που ανήκουμε στη δεύτερη και τρίτη γενιά Σινασιτών, μάθαμε τους σινασίτικους χορούς από τους γονείς μας, αλλά κυρίως από τον αείμνηστο Καθηγητή και επί σειράν ετών Πρόεδρο του Σωματείου μας Λάζαρο Τακαδόπουλο, ο οποίος ,προσπαθούσε να μας τους διδάξει στις χοροεσπερίδες και στις κατασκηνώσεις μας. Επηρεασμένοι- όμως τότε- από τους δυτικούς χορούς, πολύ λίγο ενδιαφέρον δείχναμε για τα παραδοσιακά. Έτσι, ίσχυσε τελικά το ¨ό,τι μάθαμε, κι όσοι το μάθαμε¨!

   Οι Σινασίτισσες χόρευαν σε κάθε ευκαιρία, κυρίως, τις Απόκριες, σε πανηγύρια, σε θρησκευτικές και ονομαστικές γιορτές, σε γάμους, σε αρραβώνες και, γενικά, σε κάθε περίσταση κεφιού και γλεντιού, φορώντας τις περίφημες χρυσοκέντητες φορεσιές τους, που αποτελούν εξαιρετικά δείγματα Μικρασιατικής Παραδοσιακής φορεσιάς.

   Οι κυκλικοί χοροί που μάλλον προέρχονται από τους Κύκλιους χορούς των αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι τους χόρευαν γύρω από βωμούς, χορεύονταν μόνο από γυναίκες, με τα ελληνικότατα δημοτικά τραγούδια της Σινασού, ενώ, υπάρχουν και 3-4 παραλλαγές, όλες τους σε κλειστό κύκλο.

   Κατ’ αρχάς, ο βασικός κυκλικός χορός, συνοδεύεται από το πλέον αγαπημένο τραγούδι των Σινασιτών ¨Μαλαματένιος αργαλειός¨, το οποίο χορεύεται με 4 βήματα δεξιά και 2 αριστερά. Πρώτη παραλλαγή του χορού, είναι με το ¨Πάγω στου Προύσσας τα βουνά¨, όπου, ενώ στους τρεις πρώτους στίχους ακολουθούνται τα βασικά βήματα (4 δεξιά και 2 αριστερά), στους επόμενους δύο στίχους, ο κύκλος των χορευτριών μπαίνει μέσα με 4 βήματα και μετά κάνει πίσω, πάλι με 4 βήματα, κάτι που γίνεται δύο φορές. Στην επόμενη δε στροφή, αρχίζουν πάλι τα ίδια βήματα. Δεύτερη παραλλαγή είναι με το ¨Απόψην-απόψην τα μεσάνυκτα¨, όπου έχουμε σε συνέχεια 6 βήματα δεξιά και 2 αριστερά. Άλλη παραλλαγή είναι με το ¨Σήμερις η σημεριανή¨, όπου και εδώ, στους 4 πρώτους στίχους γίνονται 6 βήματα δεξιά και 2 αριστερά, αλλά στους 2 τελευταίους στίχους της στροφής, οι χορεύτριες μπαίνουν στον κύκλο με 4 βήματα και βγαίνουν με 4, κάτι που επίσης γίνεται δύο φορές. Στην επόμενη στροφή ακολουθούν και πάλι τα ίδια βήματα. Πάνω σε αυτές τις παραλλαγές του κυκλικού χορού, χορεύονταν τα περισσότερα τραγούδια της Σινασού.

   Είναι επίσης σημαντικό να πούμε, ότι, μόνο στη μικρή Σινασό, στα βάθη της Ανατολής, χόρευαν αρκετά τραγούδια με τον πανελλήνιο Συρτό, (π.χ. ¨Ζουρλαίνομαι-ζουρλαίνομαι¨, ¨Εσύ που σέρνεις το χορό¨, ¨Μηλίτσα μ’ πού 'σαι στο γκρεμό¨, ¨Μπάτε κορίτσια στο χορό¨ κ.α.). Στους συρτούς μπορούσαν να συμμετέχουν και άνδρες. Όλοι οι χορευτές κρατούσαν μαντήλια, για ευνόητους λόγους, αλλά, ο κύκλος του χορού ήταν ανοικτός. Είχε δε, τα βήματα του καλαματιανού! Υπάρχει και ένα τραγούδι που χορευόταν με αντικρυστό, το ¨Μπρε Μανώλη, μπρε λεβέντη¨, μόνο από άνδρες φυσικά !

   Οι κυκλικοί χοροί ήταν αργοί, σεμνοί και με τα χέρια πιασμένα χαμηλά στις παλάμες, τα οποία οι χορεύτριες κινούσαν εμπρός και πίσω με τον ρυθμό του τραγουδιού. Πιστεύουμε, ότι η κίνηση αυτή των χεριών είναι καθοριστική, διότι δίνει τόσο το μέτρο, όσο και τον ρυθμό του χορού.

   Πάντως δεν χρησιμοποιούσαν όργανα, αλλά, τους χορούς συνόδευαν τραγουδώντας οι χορεύτριες και ο περίγυρος, πιθανόν επειδή δεν υπήρχαν όργανα στο χωριό και οι Σινασίτισσες ήθελαν να χορέψουν και να διασκεδάσουν, μια και ο χορός ήταν βίωμα για αυτές. Τα ακριτικά τραγούδια δεν χορεύονταν, αλλά, πολλές φορές, από άγνοια ίσως, ή απλά από τη διάθεση που είχαν για χορό, χόρευαν και με αυτά. Θα πρέπει να τονιστεί, εδώ, ότι χορούς μάθαιναν τα παιδιά και στο σχολείο!

   Στο σινασίτικο γλωσσικό ιδίωμα, οι χοροί καλούνταν ¨τα χορούς¨, και λέγοντας: ¨Αϊντέστε κορίτσια, ας πήκουμ’ ένα χορός¨, έδιναν τα χέρια…

   Όμως, εκτός από τους ελληνικούς χορούς, στη αλησμόνητη Σινασό, χόρευαν και δύο χορούς με τουρκικά τραγούδια, ίσως επειδή δεν ήθελαν να τα εξελληνίσουν, ή και από απλή ανάγκη. Διότι γνωρίζουμε τον φόβο για τις αντιδράσεις των Τούρκων, που απαγόρευαν τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και παράδοσης. Πολλά τραγούδια των Καππαδόκων, εξ ανάγκης, ήταν στην τουρκική γλώσσα, γιατί μόνο έτσι τους επέτρεπαν να τα χορεύουν.

Οι άνδρες, λοιπόν, στη Σινασό, χόρευαν στα γλέντια και στις γιορτές τους, το γνωστό σε όλη την Καππαδοκία ¨Κόνιαλη¨, δηλαδή τον χορό των ¨κουταλιών¨, έναν αντικριστό χορό, όπου οι χορευτές κρατούσαν στα χέρια τους από δύο ξύλινα κουτάλια, που τα κτυπούσαν στο ρυθμό της μουσικής. Χόρευε ένα μόνο ζευγάρι. Όλη η ομορφιά του χορού φαίνεται στον αυτοσχεδιασμό, στις πολλές φιγούρες, στις κινήσεις των χεριών και στο προσωπικό ύφος του κάθε χορευτή. Χορός επίδειξης για τους άνδρες! Οι γυναίκες στη Σινασό δεν χόρευαν κουτάλια σε ανοικτούς χώρους, εθεωρείτο ανήθικο, αλλά, μόνο σε σπίτια , σε ονομαστικές εορτές. Δεν θυμόμαστε Σινασίτισσα, πρώτης γενιάς που να χόρευε τον Κόνιαλη, κάτι που είναι χαρακτηριστικό της Σινασού και που θα πρέπει να το κρατήσουμε. Τα πλέον αγαπημένα τραγούδια για τα κουτάλια, ήταν τα τουρκικά ¨Παστουρμά¨ (το γνωστό κυπριακό ¨Βράκα¨), το Άτσμαλάριμ, κ.α.

   Ποιός θα ξεχάσει τους αείμνηστους Σινασίτες γονείς μας, όταν χόρευαν τα κουτάλια στις εορτές λήξεως των Κατασκηνώσεών μας στην Πεντέλη, κατά τη δεκαετία του ’50; Τον Μιχάλη Πεππέ με τα αστεία του, τον Μάρκο Σεμέντρελη με το ¨΄Απαρι-άπαρι¨, την πληθωρικότητα του Σταύρου Φαρασόπουλου και το εξαιρετικό ζευγάρι Ηλία Βλασιάδη και Πρόδρομου Χρηστίδη , με τα τσαλίμια τους και με εκείνο το υπέροχο ελαφρό μειδίαμά τους καθ’ όλη την διάρκεια του χορού ;

   Οι Σινασίτισσες χόρευαν και τον ¨μοναδικό¨ αντικριστό Ίσο. Και λέμε μοναδικό, γιατί έτσι χορευόταν μόνο στην Σινασό και στα γειτονικά χωριά Τζαλέλα και Ποτάμια, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Δεν βρίσκουμε μαρτυρίες που να φανερώνουν ότι τον χόρευαν και σε άλλα μέρη της Καππαδοκίας. Χορευόταν μόνο από γυναίκες, και αυτός με τουρκικά τραγούδια (π.χ. ¨Ντέβελι¨, ¨Γιαρ-γιαρ αμάν¨, ¨Έντιμ-γιάριμ¨, κ.ά.), μόνο σε κλειστούς χώρους και όχι δημοσία. Τις περισσότερες φορές, οι χορεύτριες δεν κρατούσαν τίποτε στα χέρια τους και είχαν ενωμένα τα τρία πρώτα δάκτυλα, όπως κάνουμε το σταυρό μας. Σπάνια κρατούσαν ζίλια ή ξύλινα κουτάλια, αλλά αυτό δεν εθεωρείτο ηθικό! Χόρευε πάντα ένα μόνο ζευγάρι. Ο Ίσος δεν είχε περιττά βήματα και κινήσεις˙ ήταν χορός σοβαρός, λιτός και απέριττος σαν ιεροτελεστία, ενώ, η χορεύτρια κρατούσε το σώμα της στητό σαν Καρυάτιδα. Τα χέρια της λυγισμένα, με τον αγκώνα στο ύψος του προσώπου, σαν να θέλει να κρυφθεί από τα ξένα μάτια, εναλλάσσοντας αργά, το ένα χέρι ψηλά και το άλλο κάτω και ελαφρά προς τα πίσω. Η κίνηση αυτή, κατά την άποψή μας, πρέπει να εμπεριέχει νοήματα φιλοσοφικής υφής, όπως η “ένωση’’ του επιγείου με τον ουράνιο κόσμο… Σε ορισμένα σημεία του τραγουδιού, οι χορεύτριες έρχονται ή μία απέναντι στην άλλη, φέρνουν και τα δυο τους χέρια στο ύψος του προσώπου, και γέρνουν δεξιά-αριστερά προς την ίδια πάντοτε πλευρά και οι δύο. Άλλοτε, στρέφουν και οι δύο τις πλάτες τους, αλλά, μόνο για λίγο. Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του Ίσου είναι ότι οι χορεύτριες δεν κάνουν σούστα (δηλαδή, πάνω-κάτω το κορμί τους), αλλά σύρουν, γλιστράνε τα πόδια τους στηριζόμενες πότε στο ένα και πότε στο άλλο. Στο τέλος δε του τραγουδιού, οι χορεύτριες κάνουν μια μικρή υπόκλιση μεταξύ τους, πιάνοντας η καθεμία τα χέρια της μπροστά και χαμηλά, δείγμα ευγένειας, πολιτισμού και αλληλοσεβασμού. Είναι χορός περήφανος, και αποπνέει χάρη, αλλά και σεμνότητα. Συνοδευόταν, συνήθως, από βιολί, κλαρίνο και ντέφι. Όταν, όμως, συνοδευόταν μόνο από ντέφι, τότε τραγουδούσαν οι χορεύτριες αλλά και ο περίγυρος. Πολλές φορές, όταν χόρευαν ανύπανδρες γυναίκες, ο χορός γινόταν ένα είδος ¨νυφοπάζαρου¨. Τσακωμοί και φασαρίες πάνω στο χορό δεν υφίσταντο, αφού υπήρχε αλληλοσεβασμός σύμφωνα με τη χριστιανική αγωγή που διέκρινε τους Σινασίτες, εκτός από μερικά αθώα πειράγματα. Σεβασμός υπήρχε - επίσης - και από την πλευρά των Τούρκων. Οι γιαγιάδες και οι μητέρες μας, εδώ στην Ελλάδα που ήλθαν σαν πρόσφυγες, χόρευαν τον Ίσο στις συγκεντρώσεις, στα γλέντια και στις γιορτές τους μέχρι και τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς, όμως, οι κόρες τους, δεύτερης και τρίτης γενιάς, δεν τον χορεύουν, προφανώς επειδή χορευόταν με τούρκικα τραγούδια, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα τον άμεσο κίνδυνο να χανόταν ο μοναδικός και υπέροχος αυτός χορός της Σινασού. Ευτυχώς, προλάβαμε και τον σώσαμε!

   Πιθανόν, η τελευταία Σινασίτισσα, από την πρώτη γενιά που χόρευε τον Ίσο, να ήταν η αείμνηστη Ελένη Περσία-Μακεδώνη, που πέθανε το 1997, αλλά, ευτυχώς ο χορός της και -κυρίως- το ύφος της καταγράφηκαν στο βραβευμένο γαλλικό ντοκυμαντέρ ¨ΣΙΝΑΣΟΣ, τοπογραφία μνήμης¨.

   Οι χοροί της Σινασού είναι -γενικά- απλοί και εύκολοι, αν εξαιρέσει κανείς τον Ίσο που παρουσιάζει μια μικρή δυσκολία, κυρίως στο στυλ του και στο ύφος του, και ίσως για αυτό δεν μεταδόθηκε στις νεότερες Σινασίτισσες…

   Οι κυκλικοί χοροί της Σινασού, αλλά και ο Ίσος, χορεύονταν μόνο στη Σινασό. Δεν βρίσκουμε μαρτυρίες ότι τους χόρευαν και σε άλλα μέρη της Καππαδοκίας όπως στη Σινασό, κάτι, όμως, που (ίσως) ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης των ειδημόνων. Όμως, το σημαντικότερο είναι, να προσπαθήσουμε όλοι όσοι μπορούμε να τους διασώσουμε και να τους διαδώσουμε.

Ο τ. Διευθυντής και πρώτος χορευτής του συγκροτήματος ¨Δώρα Στράτου¨ κ. Γ. Μαυρόπουλος, παρευρέθη στα ¨Σινασίτικα¨ στο Χαϊδάρι το 1990 και βιντεοσκόπησε σινασίτικους χορούς από μερικές πατριώτισσες στο Πολιτιστικό κέντρο του Δήμου, εκεί που τώρα βρίσκεται η ¨Πλατεία Σινασού¨. Δυστυχώς, όμως, αυτή η καταγραφή μένει μέχρι και σήμερα αναξιοποίητη, καθώς το συγκρότημα ¨Δώρα Στράτου¨ δεν έχει ακόμη συμπεριλάβει τους χορούς της Σινασού στα προγράμματα του.

   Το πρώτο χορευτικό συγκρότημα, που αγκάλιασε και παρουσίασε για πρώτη φορά δημοσία στην Ελλάδα σινασίτικους χορούς, μετά από διδασκαλία Κυριάκου Βλασιάδη, ήταν αυτό του Δήμου Καλλιθέας ,με εξαιρετικές παραστάσεις, όπως αυτές στα θέατρα ¨Παλλάς¨ το 1995 και ¨Βεάκειον¨ το 1998, αλλά και αλλού. Σινασίτικους χορούς απέδωσαν - επίσης - θαυμάσια και τα χορευτικά συγκροτήματα των Δήμων Κερατσινίου, Αλίμου, Νέας Αρτάκης και Χαϊδαρίου, του Κολεγίου Αθηνών, του Πανεπιστημίου Αθηνών και τέλος το σπουδαίο χορευτικό του Λυκείου Ελληνίδων Αθηνών, στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών το 1999, καθώς και στο Ηρώδειο το 2003 όπου χορεύθηκαν εκεί για πρώτη φορά σινασίτικοι χοροί. Ακόμη, σινασίτικους χορούς, απέδωσε και το χορευτικό του Πανεπιστημίου Πειραιώς, στην αίθουσα ¨Παρνασσός¨ το 2002. Επίσης, ο γνωστός μουσικολόγος και ειδικός στα παραδοσιακά τραγούδια, κ. Παναγιώτης Μυλωνάς στην εκπομπή του Μουσική Παράδοση στην ΕΤ-1, παρουσίασε τους χορούς της Σινασού, σε διδακαλία Κυρ.Βλασιάδη, τους οποίους απέδωσε εξαιρετικά το χορευτικό τμήμα του Δήμου Καλλιθέας με τον χοροδιδάσκαλο κ. Βασίλη Καρφή. Για την εξαιρετική αυτή εκπομπή, το Σωματείο μας, ετίμησε τον κ. Παν.Μυλωνά με ειδική πλακέτα το 2008. Από το Ακαδημαϊκό έτος 1999-2000, οι σινασίτικοι χοροί διδάσκονται στο Τμήμα Ειδικότητας Παραδοσιακών Χορών του Τ.Ε.Φ.Α.Α. του Πανεπιστημίου Αθηνών, από τον καθηγητή-χοροδιδάσκαλο κ. Βασίλη Καρφή. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα, καθώς από το Τ.Ε.Φ.Α.Α. αποφοιτούν Γυμναστές οι οποίοι μελλοντικά και αφού διοριστούν, διδάσκουν μεταξύ άλλων και τους χορούς της Σινασού σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας. Έτσι, θα πρέπει να είμαστε πλέον βέβαιοι ότι οι κόποι μας έπιασαν τόπο και οι χοροί της αξέχαστης πατρίδας μας Σινασού έχουν διασωθεί. Γενικά, πιστεύουμε ότι οι πρώτοι σπόροι για τη διάσωση και διάδοση των χορών της Σινασού στον ευρύτερο Ελληνικό χώρο, έχουν ήδη αρχίσει να αποδίδουν καρπούς. Θα ήταν κρίμα, και πραγματικά μεγάλο λάθος μας, να αφήσουμε να χαθούν τα αυθεντικά αυτά δείγματα υψηλού Ελληνικού πολιτισμού.

 Πάντως, πιστεύουμε ότι, θα πρέπει να ασχοληθούν με τα τραγούδια και τους χορούς της Σινασού, ειδικοί και έμπειροι μουσικολόγοι της παραδοσιακής μας μουσικής, αλλά και ειδικοί χοροδιδάσκαλοι. Και, αφού τα ερευνήσουν και τα μελετήσουν, να τα διδάξουν σε παραδοσιακή ορχήστρα, λαμβάνοντας - βέβαια - υπ’ όψη τους και τα σχετικά, για κάθε τραγούδι και χορό, ώστε, αφ’ ενός μεν, να εκδοθεί ψηφιακός δίσκος (CD) με σωστή απόδοση των τραγουδιών και αφ’ ετέρου, να διδάσκονται, οι σινασίτικοι χοροί, ευκολότερα στα διάφορα χορευτικά συγκροτήματα. Φυσικά και στο χορευτικό του Σωματείου μας.

 Μπορεί, στην Σινασό, να χόρευαν χωρίς όργανα, αλλά πιστεύουμε ότι η μουσική επένδυση των τραγουδιών από κατάλληλη παραδοσιακή ορχήστρα, θα βοηθήσει στη σωστή παρουσίασή τους, τόσο από ακουστικής, όσο και από οπτικής-χορευτικής πλευράς. Γιατί πράγματι, είναι μικρά “διαμάντια” του Ελληνικού Μικρασιατικού Πολιτισμού!

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 10.3.2023.

ΧΟΡΟΙ της ΣΙΝΑΣΟΥ Βλασιαδης χορος καππαδοκια καππαδοκιας κονιαλι κουταλι κουταλια Σινασος ειδη, βηματα κυκλικος, κλειστος κυκλιος αρχαιοι Ελληνες βημα περιγραφη υφος ρυθμος ζειμπεκικο σινασιτικος ισος ζειμπεκικος ζευμπεκικο ζευμπεκικος σινασιτικοι Τακαδοπουλος, δυτικος παραδοσιακα Σινασιτισσες Αποκριες, πανηγυρι θρησκευτικη ονομαστικη γιορτη γαμος, αρραβωνας κεφι γλεντι χρυσοκεντητη φορεσια Μικρασιατικη Παραδοσιακη φορεσιες κυκλικοι Κυκλιοι βωμος, γυναικα δημοτικα τραγουδια Σινασσος παραλλαγη κυκλος Μαλαματενιος αργαλειος παραλλαγες Παγω στου Προυσσας τα βουνα προυσα προυσας στιχος στιχοι χορευτρια στροφη Αποψην αποψην τα μεσανυκτα, αποψε Σημερις η σημεριανη χορευτριες τραγουδι Ανατολη πανελληνιος Συρτος Ζουρλαινομαι εσυ που σερνεις Μηλιτσα μηλια γκρεμο Μπατε κοριτσια συρτοι ανδρες χορευτες μαντηλια, ανοικτος καλαματιανο καλαματιανος αντικρυστο, αντικρυστος αντικριστο, αντικριστος βρε Μπρε Μανωλη, μπρε λεβεντη λεβεντης ανδρας κυκλικοι αργος, σεμνος χερια χερι παλαμη μετρο, μουσικα οργανα, μουσικο οργανο βιωμα ακριτικα διαθεση παιδια σχολειο σινασιτικο γλωσσικι ιδιωμα, τα χορους Αιντεστε κοριτσια, ας πηκουμε ενα χορος παιδι ελληνικος τουρκικα εξελληνισμος αναγκη φοβος αντιδραση Τουρκοι απαγορευση διαδοση γλωσσα παραδοση Καππαδοκες τουρκικη εορτη Κονιαλη κουταλιων ξυλινα ζευγαρι ξυλινο ομορφια αυτοσχεδιασμος φιγουρα κινηση προσωπικο υφος επιδειξη ανηθικο, σπιτι Σινασιτισσα, τουρκια Παστουρμα κυπριακο Βρακα ατσμαλαριμ Παστουρμας κυπρος Κατασκηνωση Πεντελη, Πεππες Σεμεντρελης απαρι Φαρασοπουλος ζευγαρι Χρηστιδης τσαλιμι μειδιαμα χωρια χωριο Τζαλελα Ποταμια, Ντεβελι, Γιαρ γιαρ αμαν εντιμ γιαριμ δημοσια τρια δακτυλα, σταυρος σπανια ζιλια ηθικο κινησεις σοβαρος, λιτος απεριττος ιεροτελεστια σωμα Καρυατιδα καρυατις αγκωνας προσωπο ξενα ματια, νοημα φιλοσοφια ενωση επιγειος ουρανιος κοσμος σουστα κορμι ποδια υποκλιση ευγενεια πολιτισμος αλληλοσεβασμος περηφανος, χαρη, σεμνοτητα βιολι, κλαρινο ντεφι περιγυρος ανυπανδρες ειδος νυφοπαζαρο Τσακωμος φασαρια αλληλοσεβασμος χριστιανικη αγωγη αθωο πειραγμα προσφυγας, Περσια Μακεδωνη, 1997, γαλλικο ντοκυμαντερ γαλλια τοπογραφια μνημης απλοι Στρατου Μαυροπουλος, Σινασιτικα Χαιδαρι 1990 Πλατεια Σινασου χορευτικο συγκροτημα, Δημος Καλλιθεας, καλλιθεα θεατρο Παλλάας 1995 Βεακειο 1998, Κερατσινι Αλιμος Νεα Αρτακη Χαιδαρι Κολεγιο Αθηνων, Πανεπιστημιο Αθηνων Λυκειο Ελληνιδων Αθηνα Δημοτικο Θεατρο 1999, Ηρωδειο 2003 Πειραιως, πειραιας αιθουσα Παρνασσος 2002 μουσικολογος παραδοσιακα Μυλωνας Μουσικη Παραδοση ΕΤ διδακαλια χοροδιδασκαλος Καρφης 2008 Τμημα Παραδοσιακων Χορων ΤΕΦΑΑ Γυμναστης μαθητης Γυμνασιο Λυκειον ορχηστρα, Ελληνικος Μικρασιατικος Πολιτισμος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ