Η «χαμένη» γειτονιά Βρυσάκι των Αθηνών, είναι παραφθορά του ονόματος του Ευρυσάκη, υιού του Αίαντος Σαλαμίνος

Η «χαμένη» γειτονιά Βρυσάκι
των Αθηνών,
είναι παραφθορά του ονόματος
του Ευρυσάκη,
υιού του Αίαντος Σαλαμίνος

Μια γειτονιά της Αθήνας, το Βρυσάκι, που δεν υπάρχει πια στον χάρτη της, παρά ως μικρό δείγμα στα 18 κτήρια που συγκροτούν το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, αποτυπώνεται στην εικαστική έκθεση «Βρυσάκι. Αναζητώντας τη χαμένη συνοικία», που εγκαινιάστηκε στο Λουτρό των Αέρηδων, από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, παρουσία της Α.Ε. της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Η έκθεση, με έργα της εικαστικού Άρτεμης Χατζηγιαννάκη, σε επιμέλεια του δημοσιογράφου και συγγραφέα Νίκου Βατόπουλου, αναδεικνύει την ανθρωπογεωγραφία της παλαιάς χαμένης συνοικίας των Αθηνών, η οποία βρισκόταν στον χώρο που καταλαμβάνει σήμερα ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Αγοράς. Ολόκληρη η συνοικία Βρυσάκι, απαλλοτριώθηκε και κατεδαφίσθηκε για να αποκαλυφθεί η Αρχαία Αγορά από τη ανασκαφή που διεξήγαγε η Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών. Αντικείμενα από τις συλλογές του Μουσείου συνδιαλέγονται με τις υδατογραφίες της εικαστικού Άρτεμης Χατζηγιαννάκη, με σκοπό να ζωντανέψουν πτυχές από την καθημερινότητα στο Βρυσάκι και την ευρύτερη περιοχή του, στα όρια της οποίας βρίσκονται το Λουτρό των Αέρηδων και το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.

Όπως είπε στον χαιρετισμό της η Λίνα Μενδώνη, «Αντλώντας το όνομα από κάποια βρύση ή από παραφθορά του ονόματος του Ευρυσάκη(*), γιου του Αίαντα, στον οποίο ήταν αφιερωμένο τοπικό αρχαίο ιερό, η περιοχή αποτελούσε ένα πραγματικό χωνευτήρι ανθρώπων, κοινωνικών τάξεων και δραστηριοτήτων, γεγονός που διαμόρφωσε τόσο το χαρακτήρα, όσο και την όψη της. Δίπλα στους μεσοαστούς, υπαλλήλους και επαγγελματίες, παλαιούς Αθηναίους, που, κυρίως, από το 1860 και μετά οικοδόμησαν εκεί τα σπίτια και τις επιχειρήσεις τους, εγκαταστάθηκαν, αργότερα, πρόσφυγες και κάθε λογής εκπρόσωποι της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του Μεσοπολέμου, χτίζοντας πλάι στα νεοκλασικά και στα άλλα αστικά σπίτια πολυάριθμα χαμόσπιτα, τρώγλες και παράγκες. Μια γειτονιά-συνονθύλευμα χωρίς τάξη, που θεωρούνταν υποβαθμισμένη, αλλά ταυτόχρονα συνιστούσε ένα από τα πλέον ζωντανά και πολυσύχναστα κομμάτια της Αθήνας. Ολόκληρη σχεδόν η συνοικία εξαφανίστηκε και σβήστηκε οριστικά από το χάρτη της πόλης. Οι κάτοικοί της αναγκάστηκαν να την εγκαταλείψουν, όταν η Πολιτεία αποφάσισε την απαλλοτρίωση της έκτασης, ώστε να πραγματοποιηθεί η μεγάλη ανασκαφή της Αρχαίας Αγοράς από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών της Αθήνας. Την περίοδο 1931-1939, εκατοντάδες κτήρια, 348 αναφέρονται στο αρχείο της Αμερικανικής Σχολής, κατεδαφίστηκαν συστηματικά και περισσότεροι από 5.000 ένοικοι και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων εκτοπίστηκαν αφού αποζημιώθηκαν».

Με την ευκαιρία των εγκαινίων η Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε ότι στους επόμενους μήνες, θα ανοίξει το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στα κτήρια που αποτελούν την «Αυλή των Θαυμάτων». Όπως είπε, «το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρχές του 1999, ανέλαβε μια καθοριστικής σημασίας πρωτοβουλία να διασώσει και να αναδείξει ένα μικρό εναπομείναν τμήμα της συνοικίας Βρυσάκι, ανατολικά της Στοάς του Αττάλου, που επιβίωσε της κατεδάφισης, αλλά επί δεκαετίες είχε εγκαταλειφθεί στη φθορά του χρόνου. Είναι τα 18 οικήματα, τα οποία συνθέτουν το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού. Με χρηματοδότηση δύο περιόδων, από τα ΕΣΠΑ 2007-2013 και 2014-2020, από εθνικούς πόρους του ΥΠΠΟΑ και με ένα ακόμη μέρος από το Ταμείο Ανάκαμψης, με προϋπολογισμό πάνω από 20.000.000 ευρώ - μη συμπεριλαμβανομένων των απαλλοτριώσεων και των μελετών οι οποίες ανεβάζουν τον προϋπολογισμό σε 35.000.000 ευρώ - αυτά τα 18 κτήρια της «Αυλής των Θαυμάτων» αναστηλώθηκαν, προκειμένου να στεγάσουν τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου. Συγχρόνως όμως, αναβιώνουν με το δομημένο και φυσικό περιβάλλον μια ολόκληρη γειτονιά της παλιάς Αθήνας και σημαντικές πτυχές της νεότερης πολιτιστικής ιστορίας της πόλης και της Χώρας».

Η έκθεση συνοδεύεται από εκδηλώσεις, ομιλίες, ξεναγήσεις, προβολές, με σκοπό να δώσουν τη δυνατότητα στο κοινό μιας πολυεπίπεδης εμπειρίας. Η διάρκεια της έκθεσης είναι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου.

ΠΗΓΗ: ΥΠΠΟΑ (κρατήθηκε η ανορθογραφία του), ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 14.5.2023.

ΣΧΟΛΙΑ Γ. Λεκάκη:

(*) Ο Ευρυσάκης ήταν Σαλαμίνιος ήρως, υιός του  Αίαντος, του Τελαμώνιου και της Τέκμησσας. Εγεννήθηκε στο στρατόπεδο των Ελλήνων, έξω από την Τροία. Ήταν μικρό παιδί, όταν αυτοκτόνησε ο πατέρας του. [Άλλωστε Ευρυσάκης = ευρύς + σάκος (ασπίδα), επειδή ο Αίας του παρέδωσε την ασπίδα του πριν αυτοκτονήσει!]. Τότε τον παρέλαβε ο αδελφός του Αίαντος, ο Τεύκρος, ο οποίος ανέλαβε και την υποχρέωση να τον οδηγήσει στην Σαλαμίνα στον παππού του, τον Τελαμώνα. Ο Ευρυσάκης επέστρεψε αλλά όχι με το ίδιο πλοίο με τον θείο του. Ο Τελαμών θύμωσε γι’ αυτό και όταν επέστρεψε ο Τεύκρος, (και) γι’ αυτόν τον λόγο τον έδιωξε.

Ο Τεύκρος με τον Ευρυσάκη, πήγαν στην Κύπρο και ίδρυσαν εκεί την ομώνυμη με το νησί τους πόλη (Σαλαμίνα). Μετά τον θάνατο του Τελαμώνα (εκθρονισμένος στην Αίγινα), ο Τεύκρος επέστρεψε στην Σαλαμίνα και ο Ευρυσάκης επήρε στην εξουσία του, όλην την Κύπρο! (Αργότερα ο Τεύκρος ξαναπήγε στην Κύπρο, αλλά εκδιώχθηκε από τον ανεψιό του). Αλλά Τεύκρος και Ευρυσάκης αποκατέστησαν στον θρόνο τον της Σαλαμίνος Τελαμώνα.

Ο Ευρυσάκης και ο υιός του, Φιλαίος[1], αφού παρέδωσαν την Σαλαμίνα στους Αθηναίους και έλαβαν τον βαρύτιμο τίτλο του Αθηναίου πολίτη και κατοίκησαν στην Αττική: Ο Φιλαίος στην Βραυρώνα κι ο Ευρυσάκης στον Δήμο Μελίτης. Προς τιμήν του υπήρχε βωμός του εν Αθήναις και το Ευρυσάκειον ιερόν στον Δήμο Μελίτης. Η οικογένεια του στρατηγού Αλκιβιάδη, από την μεριά του πατρός του, καταγόταν από τον Ευρυσάκη.[2] Απόγονοί του ισχυρίζονταν ότι ήταν πολλοί Αθηναίοι ένδοξοι άνδρες (όπως ο Μιλτιάδης, ο Κίμων, ο Αλκιβιάδης και ο Θουκυδίδης!)…

ΠΗΓΕΣ: Γ. Λεκάκης «Λεξικόν Ελληνικής Μυθολογίας». Αρποκρ. Παυσ. 1/35.3. Πλούτ. Αλκ. 1.1, Σολ. 10.2. Πλάτ. Αλκ. α ' 121Α-Β. Σοφ.(*) Αίας 339-340, 545-582, 983-992. E. Patsi-Garin "Επίτομο λεξικό Ελληνικής Μυθολογίας", εκδ. Χ. Πάτση, Αθήναι, 1969.

(*) Ο Σοφοκλής έγραψε και την (χαμένη) τραγωδία του «Ευρυσάκης» - διεσώθησαν μόνον αποσπάσματα. Από αυτήν την τραγωδία επήρε στοιχεία ο Λατίνος ποιητής Λούκιος Άκκιος.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:

[1] Υπήρχε και ετεροθαλής αδελφός, του Ευρυσάκη με το ίδιο όνομα (Φιλαίος), υιός του Αίαντος και της Λυσιδίκης.

[2] Ενώ, από της μητέρας του την μεριά, καταγόταν από τους Αλκμεωνίδες.

χαμεενη γειτονια Βρυσακι Αθηνων, Λουτρο Αεερηδων Αθηνας, κτηρια Μουσειο Νεοτερου Ελληνικου Πολιτισμου εικαστικη εκθεση συνοικια Αερηδες Μενδωνη, Σακελλαροπουλου εργο εικαστικος Χατζηγιαννακη, Βατοπουλος ανθρωπογεωγραφια παλαια Αθηνα αθηναι αρχαιολογικος χωρος Αρχαια Αγορα απαλλοτριωση κατεδαφιση ανασκαφη Αμερικανικη Σχολη Κλασσικων Σπουδων αντικειμενα συλλογη υδατογραφια βρυση παραφθορα Ευρυσακης, αιας Αιαντας, ιερο ιερον μεσοαστος, υπαλληλος και επαγγελματιας, παλαιοι Αθηναιοι 19ος αιωνας μΧ 1860 προσφυγας εργατικη ταξη φτωχολογια Μεσοπολεμος, νεοκλασσικο αστικο σπιτι χαμοσπιτο τρωγλη παραγκα ταξη, υποβαθμισμενη, ανασκαφες Αμερικανικες 1931 1939, κτηρια, αποζημιωση Νεωτερου Στοα του Ατταλου, ατταλος οικημα Σαλαμινιος ηρως, Τελαμωνιος Τελαμων Τελαμωνας Τεκμησσα στρατοπεδο Ελληνες Τροια αυτοκτονια Τευκρος, Φιλαιος, Σαλαμινα σαλαμις αθηναιος Αθηναιος πολιτης Αττικη Βραυρωνα Βραυρων Δημος Μελιτης βωμος Ευρυσακειον ιερον Ευρυσακειονιερο Μελιτη οικογενεια στρατηγος Αλκιβιαδης, Ελληνικη Μυθολογια Αρποκρατιων Παυσανιας Πλουταρχος Σολων Πλατων Σοφοκλης Αλκμεωνιδες Κυπρος Σαλαμις κυπρου εκθρονισμενος Αιγινα θρονος Σαλαμινος Φιλαιος Μιλτιαδης, Κιμων, Αλκιβιαδης Θουκυδιδης ευρυς + σακος ασπιδα τραγωδια αποσπασμα λατινος ποιητης Λουκιος ακκιος ετεροθαλης αδελφος, Λυσιδικη
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ