Οι ηλιοκέφαλοι στις 90.000 άγνωστες βραχογραφίες! Ποιοι άφησαν γραπτά σε υψόμετρο 3.500 μ.; - του Γ. Λεκάκη

Οι ηλιοκέφαλοι
στις 90.000 άγνωστες βραχογραφίες!
Ποιοι άφησαν γραπτά σε υψόμετρο 3.500 μ.;

Του Γιώργου Λεκάκη

Ο αρχαιολογικός χώρος Saimaluu-Tash[1] στον 41ο παράλληλο[2] στην νυν έκταση του Κιργιστάν συγκεντρώνει την μεγαλύτερη συλλογή βραχογραφιών / πετρογραφιών στον κόσμο, και σίγουρα στην Κεντρική Ασία!

Βρίσκεται κοντά στο πέρασμα Κούγκαρτ, βορειοανατολικά των κορυφογραμμών Φεργάνα, μια οροσειρά του Τιαν Σαν(*), στην περιοχή Καζαρμάν[3], σε ένα φαράγγι, σε υψόμετρο 3.000 – 3.500 μ. περίπου 80 χλμ. βορειοανατολικά της πρωτεύουσας Jalalabad.

Ο αριθμός των σχεδίων που είναι χαραγμένα, στις πέτρες από βασάλτη, του Saimaluu-Tash υπολογίζεται σε 90.000!!!

Τα αρχαιότερα από αυτά χρονολογούνται στην Νεολιθική εποχή[4], 3η – 2η χιλιετία π.Χ. (και είναι περίπου 10.000 σχέδια), τα άλλα στην Εποχή του Χαλκού - γύρω στο 1000 π.Χ. και τα νεώτερα, είναι έργα τέχνης του Μεσαίωνα (8ου αιώνα μ.Χ.)!

Στις περισσότερες περιπτώσεις, πρόκειται για:

        - αναπαραστάσεις ζώων (ελέφαντες, λιοντάρια, λεοπαρδάλεις του χιονιού, λύκοι, αγριοκάτσικα[5], ερπετά, γιακ, πτηνά, κ.ά. άγρια ​​ζώα),

        - σκηνές κυνηγιού (κυνηγούν με τόξα, βέλη και δόρατα ιδιαίτερα μεγαλοκέρατα ελάφια)

        - σκηνές μετανάστευσης (που μαρτυρούν εξημέρωση ζώων),

        - εικόνες του ήλιου,

        - κυματιστά σχέδια, που αντιπροσωπεύουν την ροή των ποταμών,

        - ερωτικές σκηνές,

        - γεωμετρικά σύμβολα / γεωμετρικό ύφος (χρησιμοποιούν ορθογώνια ή τρίγωνα),

        - σκηνές καλλιέργειας της γης (άροση),

και

        - σκηνές τελετουργικών / θρησκευτικών χορών, με ιερείς με ηλιοκεφαλές(*) [«άνθρωπος-ήλιος»(*)], κλπ.

Οι «ηλιοκέφαλοι» - όπως τους ονόμασαν οι μελετητές των βραχογραφιών αυτών - είναι μια σειρά από μορφές «που δεν μπορούν να εξηγηθούν».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ για τους ΤΑΥΣΧΗΜΟΚΕΦΑΛΟΥΣ / ΣΦΥΡΟΚΕΦΑΛΟΥΣ, ΕΔΩ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ για τους ΜΑΚΡΟΚΕΦΑΛΟΥΣ, ΕΔΩ.

Αυτές οι ασπρόμαυρες βραχογραφίες θεωρούνται ιερές εκθέσεις προσφορών / αναθήματα - ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Γ. Λεκάκης "Τάματα και αναθήματα" - από τους αρχαίους κατοίκους της κάτω κοιλάδος, που έφταναν εδώ, σε μια μικρή λίμνη στο κεντρικό τμήμα της περιοχής, τόπο τον οποίο επίστευαν ως τόπο δύναμης, που έχει θεραπευτικές ιδιότητες… Άρα ήταν ένα ιερό κορυφής, όπως τα μινωικά της Κρήτης

Ίσως οι καλλιτέχνες τα ζωγράφισαν για να δείξουν την ευγνωμοσύνη τους στα πνεύματα του βουνού, μετά από μια σωτηρία, ή καλή σοδειά ή ένα επιτυχημένο κυνηγετικό ταξείδι…

Υπάρχουν σημάδια εγκατάστασης από τον 8ο αι. π.Χ. έως τον 1ο αιώνα μ.Χ., κατά την προ-κιργιζική περίοδο Saka-Usun(*). Οι σαμάνοι μοναχοί των Σάκα χρησιμοποιούσαν αυτήν την τοποθεσία κατά την διάρκεια τελετουργιών θυσίας στον θεό Ήλιο(*). Η εγκατάσταση τους επεκτάθηκε ως τον κόλπο (που εδώ λέγεται... cholpon) Ata. Ο οικισμός ήταν ιερός για τα βουνά Tandır και τους ανθρώπους του Fore Fergana. Ακόμη και σήμερα θεωρείται ιερός για τους σύγχρονους Κιργιζίους για τις πνευματικές και θεραπευτικές του ιδιότητες. Οι Κιργίζιοι έχουν πνευματικούς δεσμούς με τον τόπο αυτόν.

Το Saimaluu-Tash έχει μια αναμφισβήτητη παγκόσμια επιστημονική σημασία και παραμένει ελάχιστα εξερευνημένη.

Ποιοι δημιούργησαν αυτήν την τέχνη και άφησαν αυτά τα γραπτά μνημεία; Επισήμως: «προέρχονται από τους πληθυσμούς Tian-Shan(*) και Pre-Ferghana της 3ης χιλιετίας π.Χ. Μέχρι τον Μεσαίωνα και ακόμη και σήμερα είναι ιερός τόπος. Είναι λοιπόν μια πλούσια πηγή γνώσης για την καθημερινή ζωή, την νοοτροπία, την ιστορία και τον πολιτισμό των αρχαίων φυλών των κυνηγών, των βοσκών και των πρώτων αγροτών στην Κεντρική Ασία, για την ανάπτυξη του πνευματικού τους πολιτισμού, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και την λατρεία των βουνών, της φύσης, των τοτέμ. Και σπάνιες ηλιακές-κοσμικές εικόνες».

Οι βραχογραφίες ανακαλύφθηκαν το 1902 από τον στρατιωτικό τοπογράφο N. G. Khludov. Η πρώτη τους μελέτη έγινε το 1903 από μέλη των Εραστών της Αρχαιολογίας της Τασκένδης. Μελετήθηκε από τους I. G. Poslavsky, B. M. Zima, G. A. Pomaskina κ.ά. επιστήμονες. Λεπτομερής περιγραφή των βραχογραφημάτων δόθηκε από τον A. N. Bernshtam , ο οποίος δημοσίευσε τα αποτελέσματα στο περιοδικό «Σοβιετική Εθνογραφία». Από το 1991, τα μελετά μια αποστολή του Ινστιτούτου Ιστορίας της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών της Δημοκρατίας της Κιργιζίας, με επί κεφαλής τον K. I. Tashbayeva.

Είναι χαρακτηρισμένο εθνικό πάρκο (έκτασης 32.000 εκταρίων), από το 2001.

Λόγω υψομέτρου είναι επισκέψιμες μόνο τον Ιούλιο/Αύγουστο και μετά από μεγάλη πεζοπορία ή ιππική πορεία (1-7 ημερών)…

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης «Σύγχρονης Ελλάδος περιήγησις». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.8.2015.

        - Saimaly-Tash Petroglyphs και Tentativliste Kirgisistans. UNESCO World Heritage Centre.

        - «Saimaluu-Tash Petroglyphs», Bradt Guides.

        - «Saimaluu-Tash Petroglyphs» στο Travel Guide to Kyrgyzstan.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Στα κιργιζικά Saimaluu-Tash / Saymalitas σημαίνει «κεντημένες πέτρες» με «γραμμές περιέλιξης»! Υπάρχουν κι άλλες τέτοιες περιοχες, όπως η Süröt-Tash ή Tamgałuu-Tash, που σημαίνουν «πέτρα με σχέδια» ή «πέτρα με σημάδια».

[2] 41° 10′ 50″ N, 73° 48′ 50″ E.

[3] το διοικητικό κέντρο του Toguz-Toro Raion.

[4] Τα νεολιθικά πετρογλυφικά εκτίθενται στο Κρατικό Ιστορικό Μουσείο της Κιργιζίας.

[5]  το μακρόκερο αγριοκάτσικο είναι πιο συνηθισμένο.

(*) Shan, San (σαμάν;), sun < αρχ δωρ. ελλ. Ζαν = Ήλιος > Ζευς, ζέω, κλπ.

ηλιοκεφαλοι αγνωστα πετρογλυφικα γραπτο μνημειο υψομετρο αρχαιολογικος χωρος Saimaluu tash σαιμαλου σαιμαλουου τας 41ος παραλληλος Κιργισταν συλλογη βραχογραφιες Κεντρικη Ασια πετρογλυφικο βραχογραφια περασμα Κουγκαρτ / Kugart, κορυφογραμμη Φεργανα / Ferghana, οροσειρα Τιαν Σαν Tian Shan Καζαρμαν / Kazarman φαραγγι, πρωτευουσα τζαλαλ αμπαντ Jalal Abad / Jalalabad τζαλαλαμπαντ σχεδιο χαραγμενη πετρα βασαλτης, αρχαιοτερη Νεολιθικη εποχη 3η – 2η χιλιετια πΧ σχεδια Χαλκου 5.000 6.000 3.000 1000 εργα τεχνης Μεσαιωνας 8ος αιωνας μΧ αναπαρασταση ζωων ζωο ζωα ελεφαντς, λιονταρι, λεων λεοπαρδαλη χιονιου, χιονι λυκος, αγριοκατσικο ερπετο, γιακ, πτηνο αγρια αγριο κυνηγι τοξο, βελος δορυ μεγαλοκερατο ελαφι μεταναστευση εξημερωση ηλιος κυματιστο σχεδια, κυμα ροη ποταμος ερως ερωτας γεωμετρικο συμβολα / γεωμετρικα υφος ορθογωνιο τριγωνο γεωμετρια καλλιεργεια γης αροση γη τελετουργια θρησκευτικος χορος ιερεας ιερευς ιερεις ηλιοκεφαλος ανθρωπος ηλιοκεφαλη μορφη ασπρομαυρη βραχογλυφικο ιερη εκθεση προσφορα αναθημα αρχαιος κατοικος κοιλαδα λιμνη τοπος δυναμης, ιαματικες δυναμη θεραπευτικες ιδιοτητες ιερο ιερον κορυφης, μινωικο Κρητη ιαματικο νερο καλλιτεχνης ζωγραφικη ευγνωμοσυνη πνευμα βουνου, βουνο σωτηρια, καλη σοδεια καλοσοδεια κυνηγετικο ταξειδι ταξιδι εγκατασταση 1ος προ κιργιζικη περιοδος Saka Usun ουσουν σαμανοι μοναχοι σαμανος μοναχος Σακα τελετουργιες θυσια θεος ηλιος κολπος κολπος τσολπον Cholpon Ata οικισμος ιερος βουνα ταντιρ Tandır φορε Fore Fergana Κιργιζιοι πνευματικη θεραπευτικη ιδιοτητα πνευματικος δεσμος παγκοσμια τεχνη γραπτα μνημεια πληθυσμος Pre Ferghana καθημερινη ζωη, νοοτροπια, ιστορια πολιτισμος αρχαια φυλη κυνηγος, βοσκος πρωτοι αγροτης θρησκεια πεποιθηση λατρεια φυση, τοτεμ σπανια ηλιακη κοσμικη εικονα 1902 1903 Αρχαιολογια Τασκενδη βραχογραφημα Σοβιετικη Εθνογραφια 1991, Κιργιζια εθνικο παρκο 2001 κιργιζικα Saimaluu-Tash / Saymalitas σαιμαλιτας σαυμαλιτας σαιμαλι σαυμαλι κεντημενη πετρες γραμμες περιελιξης Süröt Tash Tamgaluu Tash, σημαδι κεντημενες πετρες γραμμη περιελιξη Surot Tash Tamgaluu Tash, σημαδια σουροτ ταμγκαλουου τογκουζ Toguz τορο ραιον Toro Raion νεολιθικα πετρογλυφικα Κρατικο Ιστορικο Μουσειο μακροκερο αγριοκατσικα μακροκερω κατσικα αιγα μακροκερατο σαμανισμος αρχαια δωρικα ελληνικα Ζαν Ζευς, ζεω, ρομβος ρομβοκεφαλος ρομβοκεφαλοι ομοκεντρος κυκλος ομοκεντροι κυκλοι ιππεας ιππευς ιππος ιππικο φωτοστεφανο ροδα κυκλος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ