Η περιπέτεια των «άσεμνων» έργων τέχνης του Αρχαιολογικού Μουσείου της Νεάπολης - του Γ. Λεκάκη

Η περιπέτεια των «άσεμνων»
έργων τέχνης
του Αρχαιολογικού Μουσείου
της Νεάπολης

Του Γιώργου Λεκάκη

Η μυστική αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Νεάπολης ιδρύθηκε το 1819, μετά από προτροπές του Φραντσέσκο Α ́, Δούκα της Καλαβρίας, ο οποίος ενώ επισκέφθηκε το Μουσείο παρατήρησε πως θα ήταν… «φρόνιμο να κλειδώσουν όλα τα “άσεμνα” εκθέματα-αντικείμενα, όποια κι αν ήταν, σε ένα δωμάτιο, που θα είχαν άδεια εισόδου μόνον ώριμοι και γνωστοί για την ηθική τους άνθρωποι».

Τοιχογραφία με ερωτική σκηνή με τρεις γυναίκες.

Μετά τα επαναστατικά κινήματα του 1848 το Gabinetto (μυστική αίθουσα) έγινε σύμβολο πολιτικών ελευθεριών και έκφρασης, γι' αυτό λογοκρίθηκε ως πολιτικά επικίνδυνο. Προτάθηκε μάλιστα να… καταστραφούν τα αρχαία τεχνουργήματα, ως "monumenti infami della gentilesca licenza" / «περιβόητα μνημεία της ειδωλολατρικής σχολής» και «πολύ ελεεινά», προκειμένου να διαφυλαχθεί η καλή φήμη του βασιλικού οίκου…

Ανάγλυφο με ερωτική σκηνή.

Ο τότε πραγματικός διευθυντής του Βουρβονικού Μουσείου κατάφερε να μην καταστραφούν τα αντικείμενα, αλλά να κλείσει την συλλογή για τους επισκέπτες και έκανε δύσκολη την επίσκεψη κόσμου σε αυτό: Στην πραγματικότητα η πόρτα πρόσβασης είχε τρεις κλειδαριές με τρία διαφορετικά κλειδιά:

        - ένα στην κατοχή του διευθυντή του μουσείου,

        - ένα του «ελεγκτή» / controloro και

        - ένα του πραγματικού μεγάλου φροντιστή.

Ομοίωμα φαλλού.

Αποτελούμενο από 100 αντικείμενα που «προσέβαλαν την κοινή ηθική της εποχής», το Cabinet of Obscene Objects / Αίθουσα Άσεμνων Αντικειμένων (τα οποία εν συνεχεία ονομάσθηκαν πιο «χαριτωμένα» Cabinet of Reserved Objects / Αίθουσα Συναισθηματικών Αντικειμένων, το 1852), ήταν ακόμη κλειδωμένα, ώστε να «εξαφανισθεί όσο ήταν δυνατόν η μνήμη».

Σάτυρος κυνηγάει ερωτικά μία νύμφη.

Το 1860, με εντολή του Giuseppe Garibaldi η συλλογή επί τέλους άνοιξε και καταλογογραφήθηκε.

Ερωτική πράξη σε συμπόσιο, και μετά μουσικής.

Το 1931, κατά την διάρκεια του θριάμβου του φασισμού, το Υπουργείο διέταξε ακόμα και το κλείσιμο της αίθουσας. Η λογοκρισία διήρκεσε έως και στα μεταπολεμικά χρόνια, μέχρι το 1967, χαλαρώνοντας μόνο μετά το 1971, όταν το υπουργείο εισήγαγε νέους κανόνες για την ρύθμιση των αιτημάτων επισκέψεων και την πρόσβαση στο τμήμα.

Λύχνος με ανάγλυφο πτερωτό φαλλό, που πετάει > πουλί.

Ανασχεδιασμένη πλήρως με εντελώς νέα κριτήρια, η συλλογή άνοιξε οριστικά στο κοινό, μόλις τον Απρίλιο του 2000…

Παρ’ όλο που δεν υπάρχει πλέον κανενός είδους λογοκρισία, ωστόσο, τα παιδιά κάτω των 14 ετών μπορούν να επισκεφθούν το τμήμα μόνο εάν συνοδεύονται από κάποιον ενήλικα (γονέα, διδάσκαλο, κλπ.).

Tintinnabula με άνδρα με πέος-δελφίνι.

Η συλλογή αποτελείται από αγγεία με μαύρες ή κόκκινες φιγούρες, τοιχογραφίες και ψηφιδωτά με ερωτικές σκηνές, ιθυφαλλικά αγαλματίδια από τερακότα, μπρούντζο ή μάρμαρο, θεότητες, πανίδα, νάνους και γκροτέσκο καρικατούρες. Επί πλέον, εκτίθενται αντικείμενα της καθημερινότητας, όπως καθρέφτες, λυχνάρια ή αντικείμενα λατρείας (όπως ο tintinnabula[1] με φαλλούς), καμπάνες στα οποία αποδόθηκαν μαγικές δυνάμεις ενάντια στο «κακό μάτι».

ΠΗΓΗ: Planet pompeii, L. Sedita IMMAGINI D'ARTE DAI MUSEI, 4.6.2023. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.6.2023.

Τοιχογραφία με σκηνή ερωτικής πράξεως.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

        - Adams J.N. «The Regional Diversification of Latin, 200 BC–AD 600», Cambridge University Press, 2007.

        - Bonfante Lar. «Etruscan Life and Afterlife: A Handbook of Etruscan Studies», Wayne State University Press, 1986.

Ένα χάλκινο πολύ-ιθυφαλλικό tintinnabulum, που αντιπροσωπεύει τον θεό Ερμή. Βρέθηκε στην Πομπηία. Τα κουδούνια που λείπουν ήταν προσαρτημένα στις άκρες των πλευρικών ανδρικών αιδοίων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] tintinnabulum > tintinnabula, tintinábulo, tintinnum: Κουδουνίστρα, που λειτουργούσε από τον άνεμο. Αποτελείτο από πολλές καμπάνες, που συνδέονταν με μια ενιαία κατασκευή. Ήταν δηλ. «μουσικά μενταγιόν». Επειδή έβγαζαν ήχο, ελέγοντο και μελωδοί. Συχνά απεικονιζόταν ως ιθυφαλλική – τότε λέγονταν fascinus(*) - μια μαγική-θρησκευτική φιγούρα, της οποίας το καθήκον ήταν να απομακρύνει το «κακό μάτι», να φέρει τύχη και ευημερία, αλλά και να θεραπεύει τους αρρώστους, να κατευνάζει τον θυμό των θεών, κ.ά.

Έχει την προέλευσή του στις μυστηριώδεις θρησκείες τις αφιερωμένες στον Μίθρα ή στον Διόνυσο.

Τέτοια βρέθηκαν σε ιερά, που υποδεικνύουν την θρησκευτική τους χρήση. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης στον Ναό του Βροντερού Διός, στον λόφο του Καπιτωλίου.

Πολυφαλλικό tintinnabula.

Συχνά το fascinus ήταν εξοπλισμένο με πόδια που έμοιαζαν με ζώα, παραπέμποντας στον θεό Πάνα των Αρκάδων, πρώτων οικιστών της ιταλικής χερσονήσου, γεγονός που αύξανε την αποτελεσματικότητά του.

Ερωτική σκηνή του Πανός με κατσίκα.

Τα tintinnabula τα κρεμούσαν στο κατώφλι των σπιτιών και μπροστά από μαγαζιά μαζί με ένα φωτιστικό (λύχνο).

Η φαλλική μορφή, και ο ήχος από τις καμπάνες (τα κουδουνάκια ή τις κουδούνες), που προκαλεί ο άνεμος, θεωρούνταν αποτροπαϊκά στοιχεία. – Για τον αποτροπαϊκό ρόλο της καμπάνας ΔΙΑΒΑΣΤΕ στο τελετουργικό «Καμπάνα, βιβλίο και κερί» της πρώιμης Καθολικής Εκκλησίας. Για τον ίδιο λόγο φορούσαν κουδούνες και στα βοοειδή – φυσικά και για να εντοπίζουν.

Στον ετρουσκικό κόσμο οι tintinnabula ήταν εξαιρετικά διακοσμημένες. Στο Δημοτικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Μπολόνια υπάρχει ένα δείγμα, στο οποίο αναπαριστάνονται γυναίκες που κλώθουν, υφαίνουν και λαναρίζουν το μαλλί.

ΔΕΙΤΕ επίσης: British Museum, n. inv. GR 1856.12-26.1086, 1ου αι. μ.Χ. και n. inv. GR 1814,7-4.1257.

(*) στην νεοελληνική αργκώ φάση = έρωτας, φασώθηκα = έκανα έρωτα. Σχετίζεται με τις φάσεις της Σελήνης, που ανάλογα αυξάνεται και η ερωτική επιθυμία.

ασεμνα εργα τεχνης Αρχαιολογικο Μουσειο Νεαπολης, νεαπολη, ναπολι, μυστικη αιθουσα Εθνικο Αρχαιολογια 19ος αιωνας 1819, προτροπη Φραντσεσκο Α, Δουκας Καλαβριας, ασεμνο εκθεματα αντικειμενα, ηθικη εκθεμα αντικειμενο, επανασταση 1848 γκαμπινετο καμπινετο Gabinetto συμβολο πολιτικη ελευθερια εκφραση λογοκρισια πολιτικα επικινδυνο καταστροφη αρχαια τεχνουργηματα, μνημειο ειδωλολατρικη σχολη ελεεινα βασιλικος οικος ειδωλολατρα ειδωλολατρες Βουρβονικο συλλογη επισκεψη κλειδαρια κλειδι ελεγκτης controloro φροντιστης προσβολη κοινη ασεμνων Βουρβονοι Αντικειμενων Συναισθηματικων 1852 μνημη 1860, γαριβαλντι γκαριμπαλντι Garibaldi καταλογος 1931, φασισμος μεταπολεμικα χρονια, 1967, 1971, προσβαση 2000 αγγειο μαυρη κοκκινη φιγουρα τοιχογραφια σατυρο νυμφη κυνηγητο κυνηγι ψηφιδωτο ερωτικη σκηνη ιθυφαλλο ιθυφαλλος ιθυφαλλικο αγαλματιδιο τερακοτα, μπρουντζος μαρμαρο, θεοτητα, πανιδα, νανος γκροτεσκο καρικατουρα καθημερινοτητα καθρεφτης, καθρεπτης λυχναρι λυχνος λατρεια tintinnabula φαλλος καμπανα μαγικες δυναμεις μαγεια μαγικα κακο μάτι βασκανια, γητεια χαλκινο πολυιθυφαλλικο tintinnabulum, θεος Ερμης Πομπηια κουδουνια ανδρικο αιδοιο πεος Francesco I, duca di Calabria, τιντιναμπουλουμ τιντιναμπουλα tintinnabula, τιντιναμπουλο tintinabulo, τιντινουμ tintinnum κουδουνιστρα, ανεμος καμπανες, μουσικο μενταγιον ηχος, μελωδος ιθυφαλλικη φασινους fascinus μαγικη θρησκευτικη φιγουρα, τυχη ευημερια, θεραπεια αρρωστος, θυμος θεοι αρρωστεια ασθενεια ασθενης προελευση μυστηριωδης θρησκεια Μιθρας Διονυσος ιερο θρησκευτικη χρηση Ναος του Δια διος Βροντερος λοφος Καπιτωλιο ζευς ποδια ποδι ζωο παν Πανας Αρκαδες αρκαδια πρωτοι οικιστες ιταλικη χερσονησος αποτελεσματικοτητα κατωφλι σπιτι μαγαζι φωτιστικο λυχναρι φαλλικη μορφη, κουδουνακι κουδουνα αποτροπαικα αποτροπαικο στοιχειο τελετουργικο κερι πρωιμη Καθολικη Εκκλησια βοοειδη ετρουσκοι διακοσμηση Δημοτικο Μπολονια γυναικες κλωσιμο υφανση λαναρισμα μαλλι βρετανικο 1ος συμποσιο κατσικα αιγα Πολυφαλλικο πουλι νεοελληνικη αργκω φαση φασις ερωτας, ερως φασωθηκα φασεις Σεληνη ερωτικη επιθυμια
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ