Μετά τον ναό του Σαμναίου Απόλλωνος, θέατρο, ακρόπολη, εστιατόριο, νεκρόπολη, στην Άμο Ρόδου, βρέθηκαν 10 αρχαίοι αμφορείς! - του Γ. Λεκάκη

Μετά τον ναό
του Σαμναίου Απόλλωνος,
θέατρο, ακρόπολη, εστιατόριο, νεκρόπολη,
στην Άμο Ρόδου,
βρέθηκαν 10 αρχαίοι αμφορείς!

Του Γιώργου Λεκάκη

Η Άμος (< άμμος) ήταν οικισμός-αρχαίος δήμος της αρχαίας Ροδιακής Περαίας στην αιγαιακή παραλία της Καρίας, στην Μαρμαρίδα. Σήμερα ευρισκεται κοντά στο Turunç, στον 36ο παράλληλο [36°45′27.20″N 28°16′8.02″E] στην έκταση που κατέχει η Τουρκία.

Την ίδρυσαν Δωριείς εκ Λίνδου - από επιγραφές της πόλεως. Η σύνδεσή της με τις πόλεις της Ρόδου μαρτυράται περαιτέρω, από την χρήση της δωρικής και δη της ροδιακής διαλέκτου στις επιγραφές, που βρέθηκαν στην Άμο.

Η Άμος ενσωματώθηκε τον 5ο αιώνα στην Δηλιακή Συμμαχία, μαζί με τις άλλες ροδιακές περιοχές. Σημειώνεται στους καταλόγους των αφιερωμένων στην Αθηνα, ως ανήκουσα στην Κοινότητα των Χερρονησίων[1]. Κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου, η Άμος και τα άλλα δύο μέλη των Χερρονησίων εσχημάτισαν μια «συντέλεια»[2] για να πληρώνουν τους φόρους τους.

Είναι γνωστό από ένα σύνολο τριών επιγραφών (SEG 14.683[3], 14.684[4], 14.685[5]) ότι η Άμος περίπου το 200 π.Χ. είχε ένα συμβούλιο ιερομνημόνων, που ήταν υπεύθυνο για την τήρηση και την μνήμη των νομικών συμφωνιών και άλλων δικαστικών διαδικασιών.

Οι κάτοικοι της Ροδιακής Περαίας, άρα και της Άμου, ήταν Ρόδιοι πολίτες. Αλλά οι Άμιοι, όντας λινδιακής καταγωγής, ήταν υπό των Ροδίων. Η πόλις της Ρόδου είχε το δικαίωμα να εκδιώξει τους «ενοικιαστές» της Ροδίας Περαίας και να επιβάλει πρόστιμα.

Τα λείψανα της αρχαίας Άμου επικεντρώνονται στον επιμήκη λόφο Asardzhik / Asarcık, που καταλήγει στο ακρωτήριο Hisarburnu (= «σημείο φρουρίου»), ακριβώς επάνω από τον κόλπο της Μαρμαρίδος. Το τείχος της πόλεως είναι κατασκευασμένο από αυλακωτή πολυγωνική τοιχοποιία, που χρονολογείται στην ελληνιστική περίοδο και διατηρείται αρκετά καλά στην βόρεια πλαγιά, όπου τα τείχη και οι πύργοι εξακολουθούν να βρίσκονται σε ύψος 3 - 4 μ. Το τείχος στο νότιο τμήμα έχει σχεδόν εξαφανιστεί, λόγω διάβρωσης. Σώζονται πέντε πύργοι, όλοι συμπαγείς εκτός από έναν. Στο βόρειο τείχος υπάρχει μια πύλη, η οποία είναι πιθανώς η κύρια πύλη της πόλεως. Με βάση τον τύπο της τοιχοποιίας που χρησιμοποιήθηκε, η κατασκευή του αρχικού τοίχου χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.Χ.

Από τα intra muros κατάλοιπα, το θέατρο είναι το πιο εμφανές (παραπάνω φωτογραφία). Από τα τρία γνωστά ελληνικά θέατρα της Ροδιακής Περαίας, το θέατρο Άμος είναι το μόνο με σωζόμενα απομεινάρια της σκηνης και της ορχήστρας. Ο κατά προσέγγιση αριθμός των πιθανών θεατών υπολογίζεται γύρω στους 1.300. Ο G. E. Bean βρήκε το 1948 έναν σπασμένο βωμό του θεού Διόνυσου στον χώρο της ορχήστρας.

Στην κορυφή του λόφου, ακριβώς δυτικά του θεάτρου, διακρίνονται αρκετά θραύσματα ελληνιστικής κυκλικής ή ημικυκλικής βάσης αγάλματος.

Δυτικότερα, κοντά στις επάλξεις, βρίσκονται τα θεμέλια ενός μικρού ναού με πρόναο, 13,8 Χ 6,8 μ. Επιγραφές με απογραφή ναού που βρέθηκαν στην περιοχή δείχνουν ότι ο ναός ήταν πιθανότατα αφιερωμένος στον Απόλλωνα Σαμναίο[6] - ένα επίθετο του θεού, που είναι γνωστό μόνον από αυτήν την τοποθεσία!

Η νεκρόπολη βρίσκεται ακριβώς έξω από την πόλη, βόρεια των τειχών της πόλης. Αρκετοί λαξευμένοι σε βράχο τάφοι είναι ορατοί στο έδαφος, μαζί με κάποιες επιγραφές και θραύσματα μνημειακής αρχιτεκτονικής.

ΤΩΡΑ, 10 αμφορείς ευρέθηκαν στην ίδια αρχαία ελληνική πόλη (παραπάνω φωτογραφία). Οι αμφορείς, ένας από τους οποίους βρέθηκε πλήρης και οι άλλοι σε κομμάτια, χρονολογούνται στον 2ο π.Χ. και σχετίζονται με αμφορείς της Ρόδου. Το έργο συνεχίζεται ακόμη.

Ο καθηγητής του Τμήματος Αρχαιολογίας του MSKÜ και υπεύθυνος των ανασκαφών, M. Gürbüzer, είπε ότι ανακάλυψαν ένα κτήριο που ονομάζεται θερμοπωλείο / "thermopolium" στην ανατολική πλευρά του θεάτρου της πόλεως, το οποίο έχει την ίδια λειτουργία με τα σημερινά εστιατόρια: Προσέφερε ζεστό φαΐ.  Βρήκαν το τμήμα του, που χρησιμοποιείτο ως αποθηκευτικός χώρος. Ο κ. Gürbüzer είπε «οι αμφορείς που βρήκαμε ως αποτέλεσμα των πρόσφατων ανασκαφών μας δείχνουν ότι υπήρχαν χώροι τροφίμων και ποτών γύρω από το θέατρο στην αρχαία πόλη. Επί πλέον, οι αμφορείς που βρήκαμε είναι πολύ κοντά στην επιφάνεια και τα ποσοστά καταστροφής τους είναι πολύ χαμηλά. Πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να αποκαλύψουμε το πραγματικό πρόσωπο της αρχαίας Πόλεως της Άμου, με τις ανασκαφές μας που θα συνεχιστούν τα επόμενα χρόνια», είπε.

ΠΗΓΗ: UAV. Γ. Λεκάκης «Αγνωστη Μικρά Ασία». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 18.1.2024.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

        - Fraser P. M. και G. E. Bean «The Rhodian Peraea and Islands», Λονδίνο, 1954.

        - Gagarin M. «Writing Greek law», 2008.

        - Maiuri A. «Viaggio di esplorazione in Caria», Annuario della Scuola archeologica di Atene e delle Missioni italiane in Oriente, 4-5 (1921-1922, 415-419).

        - McNicoll A. W. «Hellenistic fortifications from the Aegean to the Euphrates», Oxford, 1997.

        - Saner T. «Observations on the different types of masonry used in the city walls of Amos», RÉA 96, 1994.

        - Stillwell R. κ.ά. (επιμ.) «The Princeton Encyclopedia of Classical Sites», 1976.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] = άνθρωποι της Χερσονήσου των Λορύμων / Λωρύμων Αιγαίου, στην Θάλασσα του Μαρμαρά Καρίας. Άλλα μέλη-πόλεις αυτής της κοινότητας είναι άγνωστα.

[2] = οικονομική ένωση, για την σύναξη, συλλογή τελών (φόρων).

[3]             [ἐφ’ ἱερέως] Ἀ̣ρ̣ιστείδα, μ[η]νὸς Πανάμου, Σωκρ̣[άτης Σωκρατίδα τοῦ]

[— — — Ἄμιος, Ἡρ]α̣κλείδας Εὐ[θυ]κλέος Ἄμιος, [— — — — — — —]

[Ἄμιος καὶ Ἀμίων] τ̣ὸ̣ κοινὸν ἀ̣[π]εμίσθωσαν ἀγρὸ̣[ν — — — — — —]

[— — — — — — — — —]Ι̣Ν̣ΑΙ[—]ΟΔ̣ΙΤΙ̣ΩΙ̣ ἐπώνυμον [— — — — — — —]

5            [— — — — — — — — —]τα̣ ἔτη πεν[τή]κο[ν]τ̣α ΤΟΝΕ[— — — — — — —]

[— — δρα]χ̣μ̣ᾶ[ν] διακοσιᾶν τε[σσα]ρ̣[άκ]οντα [τοῦ ἐνιαυτοῦ — — —]

[— — — — — — — —]ος, Χαρίδαμος Θ[υ]μοχ[άρη — — — — — — — —]

[— — ἔγγ?]υος· ἀρ̣χέ[τ]ω δὲ [τᾶς] μισθώσιο[ς μεὶ]ς Κάρ̣[νειος ἐφ’ ἱε]-

[ρέως ὅς κα ἐπ’ Ἀ]ρ̣ι̣στείδαι γένηται· καταβαλλέτω δὲ τὸ μίσ̣[θωμα καθ’]

10          [ἕκαστον ἐνιαυτ]ὸ̣ν̣ ἐπ[ὶ τ]ᾶ̣ν̣ ἀ̣ρ̣χ̣ᾶ̣[ν] ἱ̣ε[ρ]ομνάμο[σ]ι τοῖς ἐν ἀρ[χᾶι οὖ]-

[σι καὶ Ἀμίων κοινῶι ἐν] μ̣η[νὶ Π]ανάμωι· ε[ἰ δ]ὲ [μή], ποτικαταβαλλέ[τω τριά]-

[κοντα δραχμὰς ἑκάστ]ο[υ μη]ν̣ός. ε[ἰ] δέ τ[ί κ]α κώλυμα γίνηται πόλ[ιος —]

[— — — — — — — — — ἐν] τᾷ ἐκλησία[ι] ἱερομνάμοσι τοῖς ἐν ἀρχᾶ[ι οὖ]-

[σι — — — — — — — — ἐν τ]οῖς γεγραμμένοις χρόνοις· εἰ δέ κα μὴ κ̣[—]

15          [— — — — — — — — — — — —]μή̣νωι καταβαλεῖν, ποτιθέντι τὰ ἐπιδ̣[]

[— — — — — — — — — — — —]ά̣λ̣η̣ι̣, τό τε μίσθωμα ἀποτεισάτω ἡμιόλιον

[ἱερομνάμοσι καὶ Ἀμίων κ]οινῶι καὶ ἀπίτω ἐκ τοῦ ἀγροῦ. τοὶ δὲ ἱερο-

[μνάμονες τοὶ ἐν ἀρχᾶι ἐόν]τες ἀπομισθούντω τὸν ἀγρὸν ἐν τῶι

[— — — — — — —ι μηνὶ ἐν τᾶ]ι ἐκλησίαι̣ κατὰ τὰν αὐτὰν συγγραφ-

20          [ὰν — — — — — — — — — — — —] τῶι τὸ πλεῖστον διδόντι Ἀμίων· τῶι

[— — — — — — — — — — — — — —]α μηκέτι ἐξέστω μισθοῦσθαι τὸν

[— — — — — — — — — — — — — μηδ]εμιᾶι, μηδὲ τοὶ ἱερομνάμονες μισθ-

[ούντω — — — — — — — — — — — — —] γίνηται, ἀποτεισάτω τὰν ἔγδεια-

[ν — — — — — — — — — — — — — ἱερο]μνάμοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι. ἐποι-

25          [κοδομήσει — — — — — — — — — — — ἐ]λάσσω τριῶν· τὸ μᾶκος δὲ ἔσ-

[τω — — — — — — — — — — — — — — — —] πέντε, τὸ δὲ εὖρος μὴ ἔλασσ-

[ον — — — — — — — — — — — — — — αὐτ?]ό̣ξυλα καὶ ἐπίστεγα ποιή-

[σει — — — — — — — — — — — — — — — — κ]α δέηται ἐπὶ τὰ οἰκή-

[ματα — — — — — — — — — τῶν ἱερομναμόνω]ν τῶν ἐν ἀρχᾶι ἐόν-

30          [των — — — — — — — — — — — — — — — — — —] ἐκ τοῦ ἱεροῦ τᾶς

[— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —]Ο ὀβολῶν ὁ λα-

[— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —]τος φυτὰ ἀμ-

[πέλους — — — — — — — — — — — — — — — — — — —] δ̣ιὰ τεσσα-

[ράκοντα — — — — — — — — — — — — — — — — — — —] ποδῶν,

35          [— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — σπο]ρὰν δι-

[— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —]

face B, back.1            [— — — — — — — — ἀπο]τεισάτω ἱερομνάμοσι καὶ Ἀμ[ίων κοινῶι ἀρ]-

[γυρίου δραχμὰς τρισ]χιλίας, κα̣ὶ̣ τὰ ξ̣ύλ̣α̣ ἐν τῶι τό[πωι — — — —]

[— — — — — —κόψηι πα]ρὰ τὰ γεγραμ[μ]ένα· χόρτον δὲ κ[αὶ — — —]

[καὶ καλάμαν καὶ] ἄχυρα [καὶ κ]όπ̣[ρο]ν μ̣ὴ̣ ἐκφερέτω ἐκ [τοῦ ἀγροῦ]·

5            [εἰ δέ κα ἐκφέρηι], ἀποτεισάτω ἱερομ[ν]ά[μ]οσι καὶ Ἀμίων [κοινῶι]

[ἀργυρίου δραχμ]ὰς διακοσ̣ίας τ̣οῦ̣ ἐ̣ν̣ι̣αυ̣τοῦ οὗ κά τ̣[— — — — — — — —]

[μηδὲ ἐξέστ]ω̣ θ̣ά̣[π]τειν ν̣[εκ]ρ̣όν̣ τ[ινα ἐν τῶι ἀγρ]ῶι [τῶι] μεμι̣[σθωμέ]-

[νωι· εἰ δὲ μή], ἀποτε[ισ]άτω̣ [ἀρ]γ[υρί]ου̣ [δ]ρ[αχμ]ὰς ἑ[κ]ατὸν ἱερ̣[ομνάμοσι]

[καὶ Ἀμίων κοιν]ῶ̣ι, καὶ̣ τὸν [ν]ε[κρ]ὸν̣ [ἐ]κφερέτω ἐκ τοῦ ἀγ[ροῦ. ἐξέσ]-

10          [τω δὲ κ]αὶ παρ[α]δ̣ι̣δόμει[ν τὸν] ἀγρ[ὸ]ν ὧι κα δήληται Ἀμί[ων κατὰ τὰν]

[αὐ]τὰ[ν] σ[υ]γ̣γ̣[ρ]αφά[ν· εἰ] δ̣έ̣ [κα] παραδ̣ιδῶι, συγγραψ[άσθων τὰν συγγρα]-

[φὰ]ν κατὰ ταὐτὰ εἰς τὸν ὑπόλοιπον χρόνον τοί τε [ἱερομνάμο]-

[νες] τοὶ ἐν ἀρχᾶι ἐόντες καὶ ὁ π̣[αρ]αλα[μ]β̣άνων ἐγ̣γ̣[ύους κατασ]-

τάσας ἀξιοχρέους οὕς κα τοὶ ἱερομνάμονες δ̣ο[κιμάσωντι· εἰ δ]-

15          έ κα ἀφειμένο[ι] ὦ̣ν̣τ̣ι̣ τοὶ ἔγγυοι, συγγραψάσθ̣ω̣[ν — — — — — τ]-

ὸν παραλαμβάνοντα· πο̣τ̣αναγραψάσ[θ]ω δὲ τ[— — — — — — —]

καὶ̣ εἰ̣ς̣ τὰν στάλαν τὰν ὑπάρχουσαν ἐ[ν — — — — — — — — — —]

τοῦ τε παραλαμβάνοντος τὸ ὄνομα̣ [— — — — — — — — — — — —]

τ[ῶ]ν ἐγγύω̣ν κατὰ ταὐτά, εἴ κα μὴ [— — — — — — — — — — χρ]-

20          όνον καθ’ ὅγ κα παραλαμβάνηι· κα[ὶ — — — — — — — — — — —]

διδότω ὁ παραδιδούς. τὰν δὲ σ[— — — — — — — — — — — — — —]

ναν ἐν τῶι δαμοσίωι ποτὶ τὸν π̣[αραδιδόντα — — — — — — — —]

ἦι π̣ά̣ν̣τα τοῦ πρότερον χρόνου, [ὅσα δεῖ ἀλλοιοῦντες ἀνανεωσά]-

σθων τοί τε ἱερομνάμονες [καὶ ὁ παραδιδοὺς — — — — — — — —]

25          ποθιῶνται. ἐπεὶ δέ κα ὁ χρόν̣[ος ἐξέλθηι ὁ — — — — — — — — —]

δειξάτω ἱερομνάμοσι τ[οῖς ἐν ἀρχᾶι οὖσι ἐν — — — — — — — —]

ν̣ωι μηνὶ τά τε οἰκήματ[α μὴ ἐλάσσω τῶν τριῶν — — — — — —]

πλείω ἦι, καὶ τὰ πλεί̣[ω, πάντα ὀρθὰ καὶ ἐπίστεγα — — — — —]

τοῦ οἰκήματος ἑ[κάστου τοῦ ἐγλείποντος ἀργυρίου — — — — —]

30          ἑπτακοσίας ἱε[ρομνάμοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι· παραδειξάτω δὲ κ]-

αὶ τὰς ἀμπέλ̣[ους καὶ τὰς συκῆς πεφυτευμένας κατὰ τὰ γεγρα]-

μμένα καὶ [ζωούσας, μὴ νεωτέρας ἐτέων δέκα — — — — — — τ]-

οῦ ἐγλεί[ποντος φυτοῦ ἑκάστου ἀργυρίου δραχμὰς — — — ἱερ]-

ομνάμ[οσι καὶ Ἀμίων κοινῶι — — — — — — — — — — — — —]

[4] [— — — — — — — — — — — — — — — — — —ν]τι Ἄμιοι τα-

[— — — — — — — — — — — — — — — — — —]ΩΓ̣ΟΔΟ̣Υ̣ΤΑΝ

[— — — — — — — — — — — φυτεύσει] δὲ κατὰ μνᾶν ἑκάστα-

[ν τοῦ μισθώματος ἀμπέλους, φυτὰ] μὴ ἐλάσσω [χι]λίω̣ν, ἐμ μὲ-

5            [ν τᾶι λείαι βάθος ὀρύσσων τεσ]σάρων ποδῶν καὶ ἡμιποδίου,

[σπορὰν διαλείπων μὴ ἔλ]ασσον ποδῶν ἕξ, ἐν δὲ τᾶι τραχεία-

[ι βάθος ὀρύσσων τεσσ]άρων ποδῶν, σπορὰν διαλείπων μὴ ἔλασσ-

[ον ποδῶν τεσσ]άρων, βάθος ὀρύσ̣σων τὰν τράφαν κ̣α̣ὶ̣ ἐν τᾶι λ-

[είαι καὶ τᾶι] τραχείαι μὴ ἔλασσον πέντε ἡμιποδίων· φυτεύσ-

10          [ει δὲ καὶ] συκῆς, φυτὰ μὴ ἐλάσσω τεσσαράκοντα κατὰ μνᾶν

[ἑκάσταν] τοῦ μισθώματος, μὴ ἔλασσον διὰ τεσσαράκοντα π̣-

[οδῶν, βάθ]ο̣ς ὀρύσσων μὴ ἔλασσον ποδῶν τρ̣[ι]ῶν. ἐπεὶ [δέ κα ἀπο]-

[δεί]ξ̣ηι τά τε̣ οἰκήματα ὠ̣ικοδομημένα καὶ ἐπίστεγα κα[τὰ τὰ γε]-

γραμμένα κ̣[αὶ] τὰς ἀμπέλους καὶ τὰς συκῆς π̣ε̣φ[υτευμένας κ]-

15          ατὰ τὰ γεγραμ[μένα] καὶ ζῶντα τὰ φυτὰ ΕΠΙ̣Τ̣[— — τοῖς ἱερομνά]-

μοσι ἀεὶ τοῖς ἐν ἀρχᾶι ο[ὖσι], ἀπαλειφόντω [τοὶ ἱερομνάμονες το]-

ὶ ἐν ἀρχᾶι ἐόντες τοὺς ἐγγύου̣[ς] ἀ̣π̣[ὸ] τ̣[ᾶς ἐν τῶι ἱερῶι? ὑπαρχούσα]-

ς [σ]τ̣ά[λ]ας, ἀνανεωσάμενοι τὰν συγ̣[γραφὰν εἰς τὸν ὑπόλοιπο]-

ν χρόνον, εἴ κα τὸν πρότερον χρόνον εὐτακ̣[τηκὼς ἦι πάντα, καὶ π]-

20          εφυτευμένων̣ τ̣ῶ̣μ φυτῶν ὁ ὑπόλοιπος χρ[όνος ἔτη ἦι μὴ ἐλάσ]-

σω ἐτέων δέκα· εἰ δὲ μή, μὴ ἀπαλειφόντω τοὺς ἐ[γγύους μηδὲ]

ἀνανε[ωσάσθ]ω̣ν̣ τὰν συγγραφάν. τὰς δὲ ὁδοὺς τὰς κ[ατὰ Δάφ?]-

νας καὶ Μηθ̣α̣σας καὶ Πισθ̣μους μὴ ἐπεργαζέσθω· εἰ δέ κ[α ἐπεργά]-

ζηται, ἀποτεισάτω ἱερομνάμοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι ἀργ[υρίου]

25          δραχμὰς τρισχιλίας, καὶ τὸν τόπον ἐξέστω ἀνομο̣ι̣[ῶσαι τῶι]

δάμωι. εἰ δέ κα {ι} δ̣ιὰ γᾶς γειτονεύηι [ὁ μ]ι̣σθω̣[σάμενος? μὴ ἐ]-

περγαζέσθω ΤΟΥ[— —]Τ̣ΟΠ̣[— — — — — — — — — — — — — —]

του γᾶν ποθο̣[ριζέσθω? — — — — — — — — — — — — — — — —]

ΣΝΠΟΛ[— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —]

face B, back.1            [ ἐγγ]ύων κατὰ̣ [ταὐτά, εἴ κα μὴ — — — — — — — — — χρόνο]-

ν κ̣[αθ’ ὅγ] κα παραλα̣[μβάνηι· καὶ — — — — — — — — — διδό]-

τ[ω ὁ π]α̣ραδιδούς. τὰν δὲ [σ— — — — — — — — — — — —ναν ἐ]-

ν τῶι δαμοσίωι ποτὶ τὸν παραδ̣[ιδόντα — — — — — — ἦι πάντ]-

5            α τοῦ πρότερον χρόνου, ὅσα δεῖ ἀ[λλοιοῦντες ἀνανεωσάσθων]

τοί τε ἱερομνάμονες καὶ ὁ παραδιδ[οὺς — — — — — — — ποθι]-

ῶνται. ἐπεὶ δέ κα ὁ χρόνος ἐξέλθηι ὁ [— — — — — — —δειξά]-

τω ἱερομνάμοσι τοῖς ἐν ἀρχᾶι οὖσι ἐν [— — — — — —νωι μη]-

νὶ τά τε οἰκήματα μὴ ἐλάσσω τῶν τ[ρ]ι[ῶν — — — — — πλείω]

10          ἦι, καὶ τὰ πλείω, πάντα ὀρθὰ καὶ ἐπίστεγα, [— — — — τοῦ οἰ]-

κήματος ἑκάστο[υ] τοῦ ἐγλείποντος ἀργ[υρίου — — — — — ἑπ]-

τακοσίας ἱερο[μν]ά̣μοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι· παρ̣[αδειξάτω δὲ καὶ]

τὰς ἀμπέλους̣ [καὶ] τ̣ὰς συκῆς πεφυτευμέν[ας κατὰ τὰ γεγρ]-

αμμέ̣να καὶ ζωο̣[ύσ]ας, [μ]ὴ νεωτέρας ἐτέων δέ[κα — — — —]

15          [—] τ̣ο̣ῦ̣ ἐγλείποντος φυτοῦ ἑκάστου ἀργυρίου̣ [δραχμὰς — —]

[— ἱερομ]νάμοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι· παραδειξάτω [— — — —]

[— — — — — —]ας αἷς κα ἑσταμέναι ὦντι ταὶ ἄμπελοι [— —]

[— — — — — ἀπ]οτεισάτω ἀργυρίου δραχμὰς πεντακοσ̣[ίας]

[ἱερομνάμοσι καὶ Ἀ]μ̣ίων κοινῶι· παρα̣[δ]ε̣ί̣ξ̣ας δὲ πάντα κατὰ

20          [— — — — — — — — — κα]ταλιπὼν ἐν τῶι ἀγρῶι ἀπίτω ἐκ τοῦ ἀγροῦ.

[— — — — — — — — γ]ε̣γραμμένων̣ ἐ̣πιτιμίων ὀφειλήσας μὴ ἀποδῶι

[— — — — — — — —] ἑ̣ξαμήνωι, ἀποτεισάτω ἱερομνάμοσι καὶ Ἀμίων

[— — — — — ἀργ]υ̣ρίου δραχμὰς δισμυρίας καὶ ἐκ τοῦ ἀγροῦ ἀπίτω.

[— — — — — — — —] ἔστω καὶ ἐξ αὐτοῦ καὶ ἐκ τῶν ἐγγύων καὶ τῶν μισ

25          [— — — — — — — —]ν̣ ἐ̣[π]ιτιμίων πάντων. εἰ δέ κα Ἄμιοι ἀφέλωντι

[— — — — — — — — — — — — —]ι τὰ πάντα κατὰ τὰν συγγραφάν,

[— — — — — — — — — — — — — — — — — δ]ραχμὰς δισμυρίας.

[— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —]λ̣ε̣ι̣τος Θυμ[ο]χάρη

[5] [ἐφ’ ἱερέως Ἀριστείδα, μηνὸς Πανάμου, Σ]ωκράτης Σωκρατίδα το[ῦ]

[— — — — Ἄμιος, — — — — — — — — — — — —]ς Ἄμιος, Ἐπίστρατος Ἐπιχά-

[ρμου Ἄμιος καὶ Ἀμίων τὸ κοινὸν ἀπεμίσθω]σαν ἀγρὸν Ἐπιφάνει Καλ

[— — — — — — — — — — — — — — — — — — ἐπώ]νυμον ὑπὸ Δάφναις τὸν̣

5            [— — — — — — — — — — — — — — — — — — — τ]ὸν ἐνιαυτὸν ἕκαστον

[— — — — — — — — — — — — — — — — — ἔγγ?]υος· Θυμωΐδ̣ας Θυμοχάρ-

[η — — — — ἀρχέτω δὲ τᾶς μισθώσιος μεὶ]ς Κάρνειος ἐφ’ ἱερέως ὅς κ-

[α ἐπ’ Ἀριστείδαι γένηται· καταβαλλέτω δ]ὲ τὸ μίσθωμα καθ’ ἕκαστο-

[ν ἐνιαυτὸν ἐπὶ τᾶν ἀρχᾶν ἱερομνάμοσι] τοῖς ἐν ἀρχᾶι̣ ο̣ὖσι καὶ Ἀμί-

10          [ων κοινῶι ἐν μηνὶ Πανάμωι· εἰ δὲ μή], ποτικαταβαλλέτω τριά-

[κοντα δραχμὰς ἑκάστου μηνός. εἰ δέ τί κ]α κώλυμα γίνηται πόλ̣ιος,

[— — — — — — — — — — ἐν τᾶι ἐκλησίαι ἱ]ερομνάμοσι τοῖς ἐν ἀρχᾶι̣

[οὖσι — — — — — — — — — — ἐν τοῖς γεγρα]μμένοις χρόνοις· εἰ δέ κα

[μὴ κ— — — — — — — — — — — — — — — —]μήνωι καταβαλεῖν, ποτι-

15          [θέντι τὰ ἐπιδ— — — — — — — — — — — —]άλη̣ι, τό τε μίσθωμα ἀπο-

[τεισάτω ἡμιόλιον ἱερομνάμοσι καὶ Ἀ]μ̣ίων κοινῶι καὶ ἀπίτω ἐ-

[κ τοῦ ἀγροῦ· τοὶ δὲ ἱερομνάμονες τοὶ ἐ]ν̣ ἀρχᾶι ἐόντες ἀπομισ-

[θούντω τὸν ἀγρὸν ἐν τῶι — — — — — —]ι̣ μηνὶ ἐν τᾶι̣ ἐκλ[ησί]-

[αι — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —]

face B, back.1            [τὰ]ν̣ δὲ ἐργασίαν ἐργ̣[αζ— — — — — — — — — — — — — — —]

ται δὲ ὄντω τοὶ ἱερομν̣[άμονες — — — — — — — — — — — ἐξέ]-

σ̣τω δὲ τὰν ὕλαν προσ̣[— — — — — — — — — — — — — — — —]

ἑπταέτευς μηδὲ ΞΩ̣Ρ̣[— — — — — — — — — — — — — — — — ὁ]

5            ὑπόλοιπος χρόνος Ι[— — — — — — — — — — — — — — — —]

τὰν ὕλαν τὰν ζωθαλῆ̣ [— — — — — — — — — — μηδὲ ξυλοκο]-

πείτω εἰ μὴ χάρακας ο[— — — — — — — — — — — — — — — —]

υς τὰς ἐν τῶι ἀγρῶι ΟΓ̣[— — — — — — — — — — εἰ δέ κα κατ]-

α̣κ̣όψηι παρὰ τὰ γεγραμ[μένα — — — — — — — — — — — — —]

10          ἀποτεισάτω ἱ̣ερομνά[μοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι ἀργυρίου δραχμ]-

ὰς τρισχιλίας, καὶ τὰ ξύ[λα ἐν τῶι τόπωι — — — — — κατα]-

κόψηι παρὰ τὰ γεγραμμ[ένα· χόρτον δὲ καὶ — — — καὶ καλά]-

μαν καὶ ἄχυρα καὶ κ̣[ό]πρ[ον μὴ ἐκφερέτω ἐκ τοῦ ἀγροῦ· εἰ δέ κα ἐκ]-

φέρηι, ἀποτεισάτω ἱ̣ε̣[ρομνάμοσι καὶ Ἀμίων κοινῶι ἀργυρίου]

15          [δ]ραχμὰς [διακοσίας τοῦ ἐνιαυτοῦ οὗ κά τ— — — — — — — —]

[6] Σάμος, σάμη = υψηλός τόπος, λόφος, βουνό, εξ ου και τα σχετικά τοπωνύμια Σάμη Κεφαλονιάς, νήσος Σάμος, Σαμοθράκη, κλπ. Σαμναίος = ο επί λόφου, άρα Απόλλων του λόφου.

αρχαιος ναος Σαμναιου Απολλωνος, αρχαιο θεατρο, αρχαια ακροπολη, αρχαιο εστιατοριο, αρχαια νεκροπολη, αμος Ροδου, αρχαιοι αμφορεις αμμος οικισμος δημος Ροδιακη Περαια αιγαιακη παραλια Καριας, Μαρμαριδα. Μαρμαρις τουρουντς Turunc, τοουρουνκ 36ος παραλληλος Τουρκια Δωριεις Λινδου Λινδος επιγραφη πολεις Ροδος δωρικη ροδιακη διαλεκτος επιγραφες, 5ος αιωνας πΧ Δηλιακη Συμμαχια, δηλος καταλογος αθηνα αφιερωμα Κοινοτητα των Χερρονησιων Χερρονησιοι συντελεια φορος 3ος 200 συμβουλιο ιερομνημων, μνημη νομικη συμφωνια δικαστηριο δικη νομικα νομικη κατοικοι Ροδιοι πολιτες αμιοι, λινδιακη καταγωγη δικαιωμα εκδιωξη ενοικιαστης προστιμο ακρωτηριο ασαρντζικ Asardzhik λοφος Asarcık Hisar burnu χισαρ χισαρμπουρνου μπουρνου φρουριο κολπος Μαρμαριδος τειχος πολις πολη αυλακωτη πολυγωνικη τοιχοποιια, ελληνιστικη περιοδος εποχη τειχη πυργος διαβρωση πυργοι, πυλη, 4ος intra muros σκηνη ορχηστρα θεατες μπην μπιν Bean 1948 βωμος θεος Διονυσος θραυσμα κυκλικη ημικυκλικη βαση αγαλμα επαλξεις, θεμελια προναος, απογραφη θεος Απολλωνας Απολλων Σαμναιος επιθετο νεκροπολις βραχος ταφος μνημειακη αρχιτεκτονικη αμφορεις αμφορεας, αμφορευς κτηριο θερμοπωλειο thermopolium εστιατορια φαι αποθηκη ανασκαφη τροφιμα ποτα νομος ευφρατης Χερσονησος Λορυμα / Λωρυμα Αιγαιος Θαλασσα του Μαρμαρα Μαρμαρας Καρια αγνωστα οικονομικη ενωση, συναξη, συλλογη τελη φοροι ιερεας αρ̣ιστειδας αρ̣ιστειδης μηνας Παναμος Σωκρ̣ατης Σωκρατιδας Σωκρατιδης Ηρακλειδας Ηρακλειδης Ευθυκλης αμιος, κοινο απεμισθωσαν αγρος επωνυμο δραχ̣μ̣η ενιαυτος Χαριδαμος Χαριδημος Θυμοχαρης μισθωσιος μισθωση Καρ̣νειος ιερευς καταβολη μισ̣θωμα αρ̣χ̣η ιερομναμων δραχμες κωλυμα εκλησια χρονος ημιολιον ημιολιο απιτω απομισθωση εξωση μακος οβολος φυτα αμπελος σπορα ξ̣υλα χορτο καλαμα καλαμι αχυρα κοπρο αργυριο θαψιμο ν̣εκρ̣ος αργυρια συγγραφη αξιοχρεος γραφη σταλα ονομα ποτι αμπελι συκη φυτεμα συκια φυτο ποδι ημιποδιο σπορα ορυγμα τραφος μνα οδος Δαφνες Μηθασας Πισθ̣μος δαμος μι̣σθωσαμενος δαμοσιο οικημα επιστεγο, δισμυρια επιστρατος επιχρμος επιφανει Δαφναις Θυμωιδα εκλησια υλη ζωθαλη ξυλοκοπος χαρακας σαμος, σαμη υψηλος τοπος, βουνο, τοπωνυμια Σαμη Κεφαλονιας, νησος Σαμος, Σαμοθρακη, κεφαλονια
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ