Ο ΚΥΚΛΟΣ της Θεοφανείας στην ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ - Έξι σφραγιστικά δακτυλίδια με θέμα την θεοφάνεια - της Ελ. Ανδρειωμένου-Κωνσταντίνου

Ο ΚΥΚΛΟΣ της Θεοφανείας
στην ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ
- Έξι σφραγιστικά δακτυλίδια
με θέμα την Θεοφάνεια

Κείμενο-Φωτογραφίες: Ελευθερία Ανδρειωμένου-Κωνσταντίνου

Λέγοντας Επιφάνεια ἤ Θεοφάνεια, εννοούμε την αποκαλυπτική εμφάνιση ενός θεού ή ενός θείου όντος, ή κάποιας υπερφυσικής ή θείας πραγματικότητας.

Στον Μινωικό κόσμο, η συχνή εμφάνιση κάποιας θηλυκής θεότητας (άρρενες θεότητες δεν υπήρχαν) αποτυπώνεται σε σφραγιστικά δακτυλίδια εξαιρετικής καλλιτεχνικής ποιότητας.

 Αυτά εικονίζουν θρησκευτικές τελετές ή και τελετουργικές πράξεις.

Από τα 80, συνολικά, γνωστά δακτυλίδια του Ελλαδικού χώρου, τα 30 προέρχονται από την Μινωική Κρήτη, είναι τα παλαιότερα και χρονολογούνται από το τέλος της Παλαιοανακτορικής έως και τις αρχές της Νεοανακτορικής περιόδου (ΜΜ ΙΙ Β-ΜΜ ΙΙΙ Α).

Ο Μινωίτης χρυσοχόος, φιλοτεχνούσε το σφραγιστικό δακτυλίδι με λεπτότατο καλέμι χειρός, πάνω σε προδιαγεγραμμένο σχέδιο. Οι κρίκοι ήταν απλοί ή κοκκιδωτοί, όπως στο δακτυλίδι του Μίνωα.

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι θρησκευτικές τελετές ενσαρκωμένης Θεοφάνειας ή Επιφάνειας, εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Μινωική Κρήτη. Θεωρείται δε ότι οι μικρές μορφές που αιωρούνται, εικονίζουν την θεότητα που εμφανίζεται στους λάτρεις της και εισακούει τις επικλήσεις τους.

Σημαντικότατο είναι το ότι η εξεικόνιση ιπταμένων πτηνών ερμηνεύεται ως ενσάρκωση της θεότητας ή ως σημάδι της παρουσίας της.

Η αντιπαραβολή της εμφάνισης της περιστεράς στα χριστιανικά Θεοφάνεια προς την εικόνα των ιπταμένων πτηνών των δακτυλιδιών, θα μας οδηγήσει να κατανοήσουμε το πώς η εξωτερική Ιστορία των θρησκειών (αυτή που εκτυλίσσεται στα φανερά) όσον και εσωτερική (η των μυημένων), έχει αρχαία ελληνική προέλευση.

Ο Διονύσιος Αλικαρνασσεύς, (Ρωμαϊκή Αρχαιολογία Β, LXI 2) μας παραδίδει θεοφάνεια του Διός στον Μίνωα:

«ων ο μεν Ομιλητής(**) έφη γενέσθαι του Διός και φοιτών (ο Μίνως)

εις το Δικταίο Όρος, εν ω τραφήναι τον Δία μυθολογούσιν οι Κρήτες

υπό των Κουρητών νεογνόν όντα,

κατέβαινεν(*) εις το ιερόν Άντρον και τους νόμους εκεί συντιθείς εκόμιζεν,

ούς απέφαινεν παρά του Διός λαμβάνειν».

Σε εποχές απώτερες, ο Δίας αρπάζει την Ευρώπη, ή εμφανίζεται κεραύνιος και θανατηφόρος στην Σεμέλη.

Σε εποχές μεταμινωικές, η θεοφάνεια ήταν επίσης συχνή, από ό,τι μας παραδίδεται μέσω του Ομήρου και του Ησιόδου.

Η Αθηνά εμφανίζεται στον Αχιλλέα προκειμένου να τον πείσει να συμφιλιωθεί με τον Αγαμέμνονα, Ιλιάδα, Α 207-209.

Ο Δίας στέλνει την αγγελιαφόρο του, Ίριδα, στον Πρίαμο για να τον προτρέψει να ζητήσει την σορό του Έκτορα.

Ο Ερμής κατέρχεται(*) από τα ουράνια δώματα και δίνει το Οδυσσέα το μώλυ.

Η Αθηνά παρουσιάζεται στον Τηλέμαχο ως σύμβουλος Μέντωρ ή προστρέχει σε βοήθεια του Οδυσσέα κατά την μνηστηροφονία.

Εξ άλλου, η θεά Δήμητρα υποδεικνύει η ίδια στους Ελευσίνιους άρχοντες τις ιερουργίες και τα «πάνσεπτα όργια» με την υπόσχεση αυτά να παραμείνουν μυστικά και μην κοινολογούνται.

Στις «Βάκχες» του Ευριπίδη» αναφέρεται ότι ο Διόνυσος, ο γιος του Δία και της κόρης του Κάδμου Σεμέλης, φτάνει στη Θήβα με μορφή ανθρώπου, για να επιβάλει την λατρεία του.

Γενικώς, οι θεοί είναι παρόντες στο κέντρο των τελετουργιών της κοινωνικής ζωής: στις θυσίες, την διατροφή, τις πολιτικές συνελεύσεις, τον πόλεμο, τις σχέσεις των ανθρώπων.

Δεν μένει παρά αναλογιστούμε, το πόσο η αρχαία ελληνική θρησκεία, έχει ενδυθεί χριστιανικό μανδύα.

(Στο θέμα της «βάπτισης», καθαρμού δια του ύδατος θα αναφέρουμε μια προσεχή φορά). - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Τάματα και Αναθήματα".

1. ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΟΥ ΜΙΝΩΑ.

Το λεγόμενο δακτυλίδι του Μίνωα, το μεγαλύτερο χρυσό σφραγιστικό δακτυλίδι, είναι ένα αριστούργημα της μινωικής κοσμηματοποιίας και συγχρόνως ένα έργο πολύτιμο για την κατανόηση της θρησκευτικής εικονογραφίας.

Στην σύνθετη θρησκευτική παράσταση της σφενδόνης του δακτυλιδιού, εικονίζονται συνοπτικά τα τρία επίπεδα της Θεοφάνειας.

Η θεά εικονίζεται αιωρούμενη στον αέρα, κατόπιν ως μικροσκοπική μορφή καθιστή σε κτιστό βαθμιδωτό βάθρο με κέρατα καθοσιώσεως, και τέλος ως πηδαλιούχος και κωπηλάτις πάνω σε πλοιάριο με ακρόπρυμνο σε σχήμα κεφαλής ιππόκαμπου.

Την σύνθεση ολοκληρώνουν δύο στιγμιότυπα δενδρολατρείας από άνδρα και γυναίκα. Τα ιερά δένδρα εκφύονται μέσα από ιερά, ενώ μικρό ιερό εικονίζεται και στην λέμβο.

Το πέρασμα της Θεάς από τα τρία στοιχεία της Φύσης, τον Αέρα, την Στεριά και την Θάλασσα, ενοποιεί συμβολικά τον ορατό κόσμο, αλλά και υποβάλλει παραστατικά το μήνυμα της ισχύος του μινωικού κόσμου σε στεριά και θάλασσα.

Κνωσός, κοντά στον «Τάφο - Ιερό».

Όψιμη έως Τελική Ανακτορική Περίοδος, 1500 - 1400 π.κχ.

Βάρος: 32 γραμμ. - Διαστάσεις σφενδόνης: 3,55 x 2,35.

2. ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΩΝ ΙΣΟΠΑΤΩΝ.

 Χρυσό δακτυλίδι με παράσταση από τον κύκλο της Θεοφάνειας.

Εικονίζονται γυναικείες μορφές σε χορευτική κίνηση μέσα σε ανθισμένο αγρό. Η χειρονομία των υψωμένων χεριών, δηλωτική επίκλησης ή ενθουσιασμού, απευθύνεται προς την Θεά (στο κέντρο), η οποία επιφαίνεται ως μικρή αιωρούμενη μορφή.

Βρέθηκε στη θέση Ισόπατα, Κνωσού και δημοσιεύτηκε από τον A. Evans.

Σφενδόνη διαστάσεων 2.25 x 1.6 εκατ. 1500 - 1450 πκχ.

3. ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΟΥ ΣΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ.

 Χρυσό δακτυλίδι με παράσταση ανδρικής μορφής που αγκαλιάζει βαίτυλο κάτω από δένδρο.

Την σκηνή πλαισιώνουν ιπτάμενο πτηνό, κίονας και λατρευτικά σύμβολα.

Βρέθηκε στο Σελλόπουλο Κνωσού, 1400-1375 πκχ.

4. ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΟΥ ΠΟΡΟΥ.

Χρυσό δακτυλίδι με παράσταση «Ιεράς Συνομιλίας»(**) ανάμεσα σε καθιστή γυναικεία μορφή υπεράνω δύο πτηνών, και ανδρική θεότητα που στέκεται σε βάθρο.

Την συνάφεια με τον Κύκλο της Θεοφάνειας δηλώνει μικρή αιωρούμενη μορφή και στιγμιότυπο δενδρολατρείας.

Πόρος, 1500 - 1450 π.κ.χ.

5. ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΑΠΟ ΤΟ ΦΟΥΡΝΙ.

Χρυσό σφραγιστικό δακτυλίδι με παράσταση γρύπα και γυναικείας μορφής με απλωμένα τα χέρια. Ο γρύπας εμφανίζεται ως συνοδός της Θεάς σε παραστάσεις Θεοφάνειας.

Από το Φουρνί Αρχανών, 1700 - 1450 πκχ.

6. ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΩΝ ΓΟΥΡΝΙΩΝ.

Χάλκινο δακτυλίδι. Εικονίζεται Θεοφάνεια με αιωρούμενη γυναικεία μορφή, μπροστά σε δένδρο, πάνω από βραχώδες έδαφος.

Γουρνιά, 1660 - 1300 π.Χ.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.1.2024.

ΚΥΚΛΟΣ της Θεοφανειας Θεοφανεια Θεοφανιας Θεοφανια ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ σφραγιστικα δακτυλιδια θεοφανεια σφραγιστικο δαχτυλιδια δαχτυλιδι δακτυλιδι Ανδρειωμενου Κωνσταντινου Επιφανεια αποκαλυπτικη εμφανιση θεου θειο ον υπερφυσικη θεια πραγματικοτητα θεος Μινωικος κοσμος, θηλυκη θεοτητα αρρενες θεοτητες σφραγιδα εξαιρετικη καλλιτεχνικη ποιοτητα αρρεν αρσενικη αρσενικος αρσενικο φωτα θρησκευτικη τελετη τελετουργικη πραξη ελλαδα αρχαιοτερα Παλαιοανακτορικη Νεοανακτορικη περιοδος εποχη Μινωιτης χρυσοχοος, καλεμι χειρος, προδιαγεγραμμενο σχεδιο κρικος απλος κοκκιδωτοίς Μινωας μινως θρησκεια τελετες ενσαρκωμενη μορφη αιωρισμος εικονα λατρεις επικληση ενσαρκωση εξεικονιση ιπταμενο πτηνο σημαδι παρουσια αντιπαραβολη περιστερα περιστερι χριστιανικα χριστιανισμος ιπταμενα πτηνα εξωτερικη Ιστορια θρησκειες φανερη εσωτερικη μυημενος μυηση αρχαια ελληνικη προελευση Διονυσιος Αλικαρνασσευς, Ρωμαικη Αρχαιολογια Διας ζευς Ομιλητης εφη γενεσθαι του Διος και φοιτων εις το Δικταιο ορος, εν ω τραφηναι τον Δια μυθολογουσιν οι Κρητες υπο των Κουρητων νεογνον οντα, κατεβαινεν εις το ιερον Αντρον και τους νομους εκεί συντιθεις εκομιζεν, ους απεφαινεν παρα του Διος λαμβανειν φοιτηση Δικταιον μυθολογια Κουρητες νεογνο κατεβασια ιερο Αντρο νομος νομοι κομιση εποχες αρπαγη Ευρωπη, κεραυνιος θανατηφορος Σεμελη κεραυνος μεταμινωικη, Ομηρος Ησιοδος θεα Αθηνα Αχιλλεας Αχιλλευς πειθω συμφιλιωση Αγαμεμνονας, Αγαμεμνων Ιλιαδα, ιλιας αγγελιαφορος ιρις ιριδα, Πριαμος σορος εκτωρ εκτορας Ερμης ουρανια δωματα Οδυσσεας μωλυ ουρανιο δωμα Οδυσσευς δωματιο Τηλεμαχος συμβουλος Μεντωρ μεντορας βοηθεια μνηστηροφονια Δημητρα Ελευσινιοι αρχοντες ιερουργια πανσεπτα οργια υποσχεση μυστικο ελευσις ελευσινα ελευσινια μυστηρια Βακχες Ευριπιδης Καδμος Θηβα βοιωτια μορφη ανθρωπος, επιβολη θεοι παροντες κοινωνικη ζωη θυσια διατροφη, πολιτικη συνελευση, πολεμος, σχεσεις ανθρωποι αρχαιο ελληνικο χριστιανικος βαπτιση καθαρμος δια του υδατος υδωρ νερο ΜΙΝΩΑ μεγαλυτερο χρυσο αριστουργημα κοσμηματοποιια εργο κατανοηση θρησκευτικη εικονογραφια συνθετη παρασταση σφενδονη τρια 3 επιπεδα αιωρουμενη αερας, μικροσκοπικη καθιστη κτιστο βαθμιδωτο βαθρο κερατα καθοσιωσεως, πηδαλιουχος κωπηλατις πλοιαριο ακροπρυμνο σχημα κεφαλη ιπποκαμπος κερατο καθοσιωσης, πηδαλιο κωπηλατης πλοιο ακροπρωρο πρυμνα κεφαλι δενδρολατρεια ανδρας γυναικα ιερα δενδρα ιερο ιερον λεμβος περασμα επιπεδο στοιχεια στοιχειο Φυσης, φυση Αηρ, Στερια Θαλασσα, συμβολισμος ορατος κοσμος, μηνυμα ισχυς κνωσος, Ταφος οψιμη έως Τελικη Ανακτορικη 16ος αιωνας πΧ 1500 - 15ος 1400 ΙΣΟΠΑΤΩΝ ΙΣΟΠΑΤΑ γυναικα γυναικεια χορος χορευτικη κινηση ανθισμενος αγρος ανθος ανθη χειρονομια υψωμενα χερια ψηλα δηλωση ενθουσιασμος αιωρηση υψωμενο χερι Κνωσου εβανς Evans 1450 ΣΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΛΛΟΠΟΥΛΟ ανδρικη αγκαλια βαιτυλος δενδρο ιπταμενο πτηση κιονας λατρευτικο συμβολο 1400 14ος 1375 ΠΟΡΟΥ Ιερα Συνομιλια ιερη δεντρολατρεια ΦΟΥΡΝΙ γρυπας φρυψ απλωμενα συνοδος Αρχανων Αρχανες ηρακλειου ηρακλειο 18ος 1700 ΓΟΥΡΝΙΩΝ χαλκινο δεντρο, βραχος Γουρνια, 17ος 1660 1300 2η χιλετια
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ